Research Article
BibTex RIS Cite

The Enjoyment of Watching Other People Eat: A Qualitative Analysis of Young Turkish Mukbang Viewers' Motivations

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 417 - 440, 28.12.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1570426

Abstract

With the introduction of social media into our lives, we are faced with different trends and themes of user-generated content. Mukbang videos, which are one of these contents published on social media platforms such as Instagram or YouTube, are remarkable in that they include a style of eating that may be enjoyable for some and disturbing for others. Mukbang is a video format that started in South Korea and quickly became a global phenomenon, where individuals interact with viewers while consuming large amounts of food. These contents, where food is used as a means of demonstration and social bonding, are an academically interesting and important research topic because they include many social and cultural dimensions such as digital consumption, social interaction, food culture and body perception. Based on the fact that these videos can also earn money for their publishers on digital platforms, this study examines the tendency to watch Mukbang videos from the perspective of young people and tries to understand the motivations of young people to watch these videos and what kind of pleasures they get in return. The data obtained from semi-structured interviews conducted with fourteen Mukbang followers that were selected by using a combination of purposeful and snowball sampling approaches, were analyzed in the MAXQDA program. As a result of the analysis, it was determined that young people learned about Mukbang videos through the "For You Page" of social media platforms, started watching these videos out of curiosity, watched them with the motivation to accompany or relax, gained virtual and spiritual satisfaction, and got acquainted with the dishes of different cultures that attracted their attention.

References

  • Bayraktar, R. (2022). ASMR as Example Narrowcasting and Its Audience: A review on Turkish ASMR. Turkish Review of Communication Studies, 40: 104-126. DOI: 10.17829/turcom.1050731
  • Blumler, Jay G. (January 1979). "The Role of Theory in Uses and Gratifications Studies". Communication Research. 6 (1): 9–36. DOI: 10.1177/009365027900600102
  • Choe, H. (2019). Eating together multimodally: Collaborative eating in mukbang, a Korean Livestream of eating. Language in Society, 48, 171–208.
  • Dam, A.T.K. (2019). Mukbang and the Progression Toward Commensality. UBVO Opinion Paper Series.
  • Doğan, E., Yaman, M. (2022). University Students' Experiences of Watching ASMR Food Videos and Its Effect on Eating Behaviors. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3055-3076. DOI: https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1130
  • Fiske, John. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan, İstanbul: Ark Yayınları.

BAŞKALARININ YEMEK YİYİŞİNİ İZLEMEKTEN KEYİF ALMAK: GENÇ TÜRK MUKBANG İZLEYİCİLERİNİN MOTİVASYONLARININ NİTEL BİR ANALİZİ

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 417 - 440, 28.12.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1570426

Abstract

Sosyal medyanın hayatımıza girmesiyle birlikte kullanıcı kaynaklı içeriklerin farklı trendleri ve temalarıyla karşı karşıya kalmaktayız. Bu içeriklerden biri olan Instagram ya da Youtube gibi sosyal medya platformlarında yayınlanan Mukbang videoları kimileri için keyifli, kimileri için ise rahatsız edici olabilecek bir yeme biçimini içermesi açısından dikkat çekicidir. Mukbang, Güney Kore’de başlayan ve hızla küresel bir fenomen haline gelen, bireylerin büyük miktarda yiyecek tüketirken izleyicilerle etkileşime geçtiği bir video formatıdır. Yiyeceklerin bir gösteri ve sosyal bağ kurma aracı olarak kullanıldığı bu içerikler; dijital tüketim, sosyal etkileşim, yemek kültürü ve beden algısı gibi birçok sosyal ve kültürel boyutu barındırdığı için akademik olarak ilgi çeken ve önem taşıyan bir araştırma konusudur. Bu videoların yayıncılarına dijital platformlarda para da kazandırabildiği gerçeğinden hareketle bu çalışma, Mukbang videolarını izleme eğilimini gençlerin bakış açısıyla inceleyerek gençlerin bu videoları hangi motivasyonlarla izlediğini ve karşılığında ne gibi hazlar elde ettiklerini anlamaya çalışmaktadır. Amaçlı ve kartopu örnekleme yaklaşımlarının bir arada kullanılmasıyla seçilen on dört Mukbang takipçisi ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler MAXQDA programında analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda gençlerin Mukbang videolarını sosyal medya platformlarının “Sizin İçin Sayfası” aracılığıyla öğrendikleri, bu videoları merak sonucu izlemeye başladıkları, eşlik etme ya da rahatlama motivasyonuyla izledikleri, sanal ve manevi doyumlar elde ettikleri ve farklı kültürlerin ilgilerini çeken yemekleriyle tanıştıkları tespit edilmiştir.

References

  • Bayraktar, R. (2022). ASMR as Example Narrowcasting and Its Audience: A review on Turkish ASMR. Turkish Review of Communication Studies, 40: 104-126. DOI: 10.17829/turcom.1050731
  • Blumler, Jay G. (January 1979). "The Role of Theory in Uses and Gratifications Studies". Communication Research. 6 (1): 9–36. DOI: 10.1177/009365027900600102
  • Choe, H. (2019). Eating together multimodally: Collaborative eating in mukbang, a Korean Livestream of eating. Language in Society, 48, 171–208.
  • Dam, A.T.K. (2019). Mukbang and the Progression Toward Commensality. UBVO Opinion Paper Series.
  • Doğan, E., Yaman, M. (2022). University Students' Experiences of Watching ASMR Food Videos and Its Effect on Eating Behaviors. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3055-3076. DOI: https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1130
  • Fiske, John. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan, İstanbul: Ark Yayınları.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social Media Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Esra Cizmeci Ümit 0000-0003-1193-9112

Publication Date December 28, 2024
Submission Date October 19, 2024
Acceptance Date December 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Cizmeci Ümit, E. (2024). The Enjoyment of Watching Other People Eat: A Qualitative Analysis of Young Turkish Mukbang Viewers’ Motivations. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(2), 417-440. https://doi.org/10.53281/kritik.1570426

Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International