Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of personality traits and aggression tendencies of children diagnosed with special learning disabilities by drawing pictures: Projective research

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 281 - 301, 31.05.2025
https://doi.org/10.33400/kuje.1519739

Abstract

This study aimed to investigate the aggression tendencies and personality traits of children diagnosed with specific learning disabilities through drawing-based methods. The study group consisted of 100 children (65 boys and 35 girls) aged between 7 and 14 years, attending special education at a rehabilitation center in Başakşehir, Istanbul, during the 2023–2024 academic year. Data were collected using the "Draw a Nonexistent Animal Test," the "Draw a Cactus Test," and a "Demographic Information Form." A phenomenological design, one of the qualitative research methods, was employed. Descriptive analysis and frequency analysis revealed that a majority of children exhibited aggression tendencies. Regardless of gender, indicators of reactive aggression were observed. Additionally, findings demonstrated the presence of domestic personality traits across all participants. Boys were found to reflect a greater need for freedom and independence in their drawings compared to girls. Features such as calmness, aggressiveness, protectiveness, and anxious mood indicators were depicted at similar rates across genders. Girls were more likely to display extroverted personality traits than boys, and their drawings more frequently reflected both negative-depressed and cheerful moods. Furthermore, signs of rebellion against authority appeared more frequently in boys’ drawings compared to those of girls. The findings, along with the study’s limitations and strengths, were discussed in the context of the relevant literature.

Ethical Statement

Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Bu araştırmada veriler toplanmadan önce özel eğitim merkezi yönetimi ve ebeveynler çalışma hakkında bilgilendirilmiş, izin alınarak çocuklar ile görüşülmüştür. Katılımın gönüllük esasına göre olduğu hakkında çocuklara bilgi verilmiştir. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: İstanbul Gelişim Üniversitesi Etik değerlendirme karar tarihi: 20.11.2023 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 2023/09

References

  • Abalı, O. (2010). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Ve Özel Öğrenme Güçlüğü. Turkiye Klinikleri Pediatric Sciences-Special Topics, 6(2), 22-30.
  • Afşaroğlu-Eren, E. (2017). Çocuğun kendi dili içinden resmini değerlendirmek-duygu ve renk çemberi ile çocuk resimlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(2), 158-182.
  • Akoğlu, B. (2023). Resim ve Çocuğun İç Dünyasına Yolculuk. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Al‐Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school‐age children with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 19(1), 12-19. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2004.00085.x
  • Arapkirli, A. (2023). 2002-2023 yılları arasında öğrenme güçlüğü ve benlik saygısı konularını birlikte ele alan bilimsel çalışmaların sistematik derlemesi. Eurasian Academy of Sciences Social Sciences Journal, s. 26-46.
  • Bacıoğlu, S. D., & Özdemir, Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin saldırgan davranışları ile yaş, cinsiyet, başarı durumu ve öfke arasındaki ilişkiler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 169-187.
  • Baş, A. U., Öz, F. S., & Kabasakal, Z. T. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okullarında reaktif ve proaktif saldırganlık: Okul psikolojik danışmanlarının görüş ve yaklaşımları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 354-370.
  • Bendell, D., Tollefson, N., & Fine, M. (1980). Interaction of locus-of-control orientation and the performance of learning disabled adolescents. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 83-86. https://doi.org/10.1177/002221948001300207
  • Bhaumik, S., Branford, D., McGrother, C., & Thorp, C. (1997). Autistic traits in adults with learning disabilities. The British Journal of Psychiatry, 170(6), 502-506.
  • Black, L., Cullen, C., & Novaco, R. W. (2005). Anger assessment for people with mild learning disabilities in secure settings. In Cognitive-behaviour therapy for people with learning disabilities (pp. 46-66). Routledge.
  • Bott, C., Farmer, R., & Rohde, J. (1997). Behaviour problems associated with lack of speech in people with learning disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 41(1), 3-7. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.1997.tb00671.x
  • Brendgen, M., Vitaro, F., Boivin, M., Dionne, G., & Pérusse, D. (2006). Examining genetic and environmental effects on reactive versus proactive aggression. Developmental psychology, 42(6), 1299.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological review, 106(4), 676.
  • Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. New York: National center for learning disabilities, 25(3), 2-45.
  • Davidson, P. W., Cain, N. N., Sloane-Reeves, J. E., Van Speybroech, A., Segel, J., Gutkin, J., ... & Shoham, I. (1994). Characteristics of community-based individuals with mental retardation and aggressive behavioral disorders. American journal of mental retardation: AJMR, 98 (6), 704-716.
  • Demir, V. (2023). Lise öğrencilerinin saldırganlık eğilimlerinin var olmayan hayvan çiz testi aracılığıyla değerlendirilmesi. 4th International "Artemis" Congress on Humanities and Social Sciences, İzmir, Türkiye.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z., & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Dias, P. C., & Cadime, I. (2016). Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool. European journal of special needs education, 31(1), 111-123.
  • Duncan, D., Matson, J. L., Bamburg, J. W., Cherry, K. E., & Buckley, T. (1999). The relationship of self-injurious behavior and aggression to social skills in persons with severe and profound learning disability. Research in developmental disabilities, 20(6), 441-448.
  • Einarsdottir, J., Dockett, S., & Perry, B. (2009). Making meaning: Children’s perspectives expressed through drawings. Early child development and care, 179(2), 217-232. https://doi.org/10.1080/03004430802666999
  • Elbaum, B., & Vaughn, S. (2003). For which students with learning disabilities are self-concept interventions effective?. Journal of learning disabilities, 36(2), 101-108.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F., ve Uslu, R. (2002). Ilköğretim okullarına devam eden Türk çocuklarının sınıff düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi. 13(1), 5-13.
  • Ewen, R. B. (2010). An introduction to theories of personality. New York: Psychology Press.
  • Eyman, R. K., & Call, T. (1977). Maladaptive behavior and community placement of mentally retarded persons. American Journal of Mental Deficiency, 82(2), 137-144.
  • Flanagan, D. P., Ortiz, S. O., & Alfonso, V. C. (2013). Essentials of cross-battery assessment. John Wiley & Sons.
  • Gaddes, W. H. (2013). Learning disabilities and brain function: A neuropsychological approach. Springer Science & Business Media.
  • Gregg, N., Hoy, C., King, M., Moreland, C., & Jagota, M. (1992). The MMPI-2 profile of adults with learning disabilities in university and rehabilitation settings. Journal of Learning Disabilities, 25(6), 386-395. https://doi.org/10.1177/00222194920250060
  • Gülbaktı, E. (2017). Özel eğitim gereksinimli çocukların saldırganlık düzeyleri ile bu süreçte annelerin eşlerinden gördükleri desteğin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Beykent Üniversitesi.
  • Gültekin, B. K., & Dereboy, İ. F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3), 150-158.
  • Hallahan, D. P., Gajar, A. H., Cohen, S. B., & Tarver, S. G. (1978). Selective attention and locus of control in learning disabled and normal children. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 47-52. https://doi.org/10.1177/002221947801100407
  • Halmatov, S. (2016). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Pegem Akademi.
  • Halmatov, S., Keşci, Z., & Aka, P. (2020). Yetişkinlerin Saldırganlık Eğilimlerinin Var Olmayan Hayvan Çiz Testi Aracılığıyla Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 207-216.
  • Hamama, L., & Ronen, T. (2009). Children's drawings as a self‐report measurement. Child & Family Social Work, 14(1), 90-102. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2008.00585.x
  • Hubbard, J. A., Morrow, M. T., Romano, L. J., & McAuliffe, M. D. (2010). The role of anger in children’s reactive versus proactive aggression: Review of findings, issues of measurement, and implications for intervention. https://doi.org/10.1037/12129-010
  • Johnson, D. J., & Blalock, J. W. (1987). Adults with learning disabilities: Clinical studies. (No Title).
  • Kachaeva, M. A., & Rusina, V. V. (2010). Gendernye aspekty osobennostei agressivnykh prestuplenii, sovershennykh zhenshchinami. Rossiiskii psikhiatricheskii zhurnal, (6), 4-10.
  • Kavale, K. A. (2002). Discrepancy models in the identification of learning disability. In Identification of learning disabilities (pp. 369-426). Routledge.
  • Kavale, K. A., & Forness, S. R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, 29, 226–237. https://doi.org/10.1177/002221949602900301
  • Kaya, M. (1997). Ailede anne-baba tutumlarının çocuğun kişilik ve benlik gelişimindeki rolü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(9), 193-204.
  • Khamis, V. (2009). Classroom environment as a predictor of behaviour disorders among children with learning disabilities in the UAE. Educational Studies, 35(1), 27-36. https://doi.org/10.1080/03055690802648044
  • Kirk, S. A., & Bateman, B. (1962). Diagnosis and remediation of learning disabilities. Exceptional children, 29(2), 73-78. https://doi.org/10.1177/001440296202900204
  • Korkmaz, B. (2000). Pediatrik davranış nörolojisi. Türk Pediatri Arşivi, 29(2).
  • Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • La Greca, A. M. (1987). Children with learning disabilities: Interpersonal skills and social competence. Journal of Reading, Writing, and Learning Disabilities International, 3(2), 167-185. https://doi.org/10.1080/0748763870030207
  • Lindsay, G., & Dockrell, J. (2000). The behaviour and self‐esteem of children with specific speech and language difficulties. British Journal of Educational Psychology, 70(4), 583-601. https://doi.org/10.1348/000709900158317
  • Lindsay, W. R., & Law, J. (1999). Outcome evaluation of 161 people with learning disabilities in Tayside who have offending or challenging behaviour, 1999. In British Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 27th Annual Conference
  • Lufi, D., Okasha, S., & Cohen, A. (2004). Test anxiety and its effect on the personality of students with learning disabilities. Learning disability quarterly, 27(3), 176-184. https://doi.org/10.2307/1593667
  • Margalit, M. (1995). Social skill learning for students with learning disabilities and students with behavior disorders. Educational Psychology, 15, 445–457. https://doi.org/10.1080/0144341950150407
  • McLean, LK, Brady, NC ve McLean, JE (1996). Ağır zihinsel engelli bireylerin bildirilen iletişim yetenekleri. Amerikan Zihinsel Engellilik Dergisi: AJMR , 100 (6), 580-589.
  • Morrison, G. M., & Cosden, M. A. (1997). Risk, resilience, and adjustment of individuals with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 20(1), 43-60. https://doi.org/10.2307/1511092
  • Pesova, B., Sivevska, D., & Runceva, J. (2014). Early intervention and prevention of students with specific learning disabilities. Procedia-Social and behavioral sciences, 149, 701-708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.259
  • Sáenz, L. M., Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Peer-assisted learning strategies for English language learners with learning disabilities. Exceptional children, 71(3), 231-247. https://doi.org/10.1177/001440290507100302
  • Scharf, S. C. (2000). Gender differences in adolescent aggression: an analysis of instrumentality vs. expressiveness. Central Michigan University.
  • Sharabi, A., & Margalit, M. (2016). Virtual friendships and social distress among adolescents with and without learning disabilities: The subtyping approach. In Technology and Students with Special Educational Needs (pp. 101-116). Routledge.
  • Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary-school students with learning disabilities and their nonlearning disabled peers. Learning Disability Quarterly, 27(3), 127-140.
  • Sorour, A. S., Mohamed, N., & El-Maksoud, M. (2014). Emotional and behavioral problems of primary school children with and without learning disabilities: A comparative study. Journal of Education and Practice, 5(8), 1-11.
  • Tarnowski, K. J., & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of learning disabilities, 22(6), 381-383. https://doi.org/10.1177/002221948902200610
  • Tollefson, N., Tracy, D. B., Johnson, E. P., & Borgers, S. (1979). An application of attribution theory to self-concept development of learning disabled adolescents. Technical Report Institute for Research in Learning Disabilities.
  • Vitaro, F., Brendgen, M., & Barker, E. D. (2006). Subtypes of aggressive behaviors: A developmental perspective. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 12-19.
  • Weisberg, Y. J., DeYoung, C. G., & Hirsh, J. B. (2011). Gender differences in personality across the ten aspects of the Big Five. Frontiers in psychology, 2, 11757.
  • Willcutt, E. G., Nigg, J. T., Pennington, B. F., Solanto, M. V., Rohde, L. A., Tannock, R., ... & Lahey, B. B. (2012). Validity of DSM-IV attention deficit/hyperactivity disorder symptom dimensions and subtypes. Journal of abnormal psychology, 121(4), 991.
  • Willner, P., Jones, J., Tams, R., & Green, G. (2002). A randomized controlled trial of the efficacy of a Cognitive‐Behavioural Anger Management Group for clients with learning disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15(3), 224-235.
  • Wright, L., & Stimmel, T. (1984). Perceptions of parents and self among college students reporting learning disabilities. The Exceptional Child, 31(3), 203-208. https://doi.org/10.1080/0156655840310305
  • Yaralı, K. T., ve Aytar, F. A. G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının öz düzenleme becerileri yönünden incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856-870.
  • Yavuzer, H. (2012). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların psikososyal özellikleri, sorunları ve eğitimi. HAYEF Journal of Education, 1(2), 169-180.

Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocukların kişilik özellikleri ve saldırganlık eğilimlerinin resim çizme yöntemi ile incelenmesi: Projektif araştırma

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 281 - 301, 31.05.2025
https://doi.org/10.33400/kuje.1519739

Abstract

Bu araştırmada, özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocukların saldırganlık eğilimleri ve kişilik özelliklerinin resim çizme yöntemi aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim döneminde İstanbul ili Başakşehir ilçesindeki bir rehabilitasyon merkezinde özel eğitime devam eden, 7-14 yaş aralığında 65 erkek ve 35 kız olmak üzere toplam 100 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde, "Var Olmayan Bir Hayvan Çiz Testi", "Bir Kaktüs Çiz Testi" ve "Demografik Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik (olgubilim) model tercih edilmiştir. Betimsel analiz ve tanımlayıcı istatistikler (frekans analizi) sonucunda, özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocukların büyük bir çoğunluğunun saldırganlık eğilimleri sergilediği belirlenmiştir. Cinsiyetten bağımsız olarak, reaktif saldırganlık özelliklerine yönelik ipuçları tespit edilmiştir. Ayrıca tüm katılımcılarda evcimen kişilik özelliklerine dair bulgular elde edilmiştir. Ancak erkeklerin, özgürlük ve bağımsızlık ihtiyaçlarını kızlara kıyasla resimlerinde daha fazla yansıttıkları gözlemlenmiştir. Sakinlik, hırçınlık, korumacı özellikler ve kaygılı duygudurum ipuçlarının ise tüm çocuklarda benzer oranlarda resmedildiği görülmüştür. Kız çocuklarının erkeklere kıyasla daha dışadönük kişilik özellikleri sergileme eğiliminde olduğu; hem olumsuz-çökkün duyguduruma hem de neşeli duyguduruma yönelik çizim oranlarının kızlarda daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Otoriteye başkaldırıya yönelik ipuçlarının ise erkek çocukların çizimlerinde kızlara oranla daha fazla yer aldığı tespit edilmiştir. Araştırmanın bulguları, sınırlılıkları ve güçlü yönleri, ilgili alan yazını çerçevesinde tartışılmıştır.

Ethical Statement

Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Bu araştırmada veriler toplanmadan önce özel eğitim merkezi yönetimi ve ebeveynler çalışma hakkında bilgilendirilmiş, izin alınarak çocuklar ile görüşülmüştür. Katılımın gönüllük esasına göre olduğu hakkında çocuklara bilgi verilmiştir. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: İstanbul Gelişim Üniversitesi Etik değerlendirme karar tarihi: 20.11.2023 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 2023/09

Thanks

Bu çalışma, Aysel Coşar (2024) tarafından hazırlanan “Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocukların kişilik özellikleri ve saldırganlık eğilimlerinin projektif yöntem olan resim çizme yolu ile incelenmesi” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

References

  • Abalı, O. (2010). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Ve Özel Öğrenme Güçlüğü. Turkiye Klinikleri Pediatric Sciences-Special Topics, 6(2), 22-30.
  • Afşaroğlu-Eren, E. (2017). Çocuğun kendi dili içinden resmini değerlendirmek-duygu ve renk çemberi ile çocuk resimlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(2), 158-182.
  • Akoğlu, B. (2023). Resim ve Çocuğun İç Dünyasına Yolculuk. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Al‐Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school‐age children with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 19(1), 12-19. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2004.00085.x
  • Arapkirli, A. (2023). 2002-2023 yılları arasında öğrenme güçlüğü ve benlik saygısı konularını birlikte ele alan bilimsel çalışmaların sistematik derlemesi. Eurasian Academy of Sciences Social Sciences Journal, s. 26-46.
  • Bacıoğlu, S. D., & Özdemir, Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin saldırgan davranışları ile yaş, cinsiyet, başarı durumu ve öfke arasındaki ilişkiler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 169-187.
  • Baş, A. U., Öz, F. S., & Kabasakal, Z. T. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okullarında reaktif ve proaktif saldırganlık: Okul psikolojik danışmanlarının görüş ve yaklaşımları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 354-370.
  • Bendell, D., Tollefson, N., & Fine, M. (1980). Interaction of locus-of-control orientation and the performance of learning disabled adolescents. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 83-86. https://doi.org/10.1177/002221948001300207
  • Bhaumik, S., Branford, D., McGrother, C., & Thorp, C. (1997). Autistic traits in adults with learning disabilities. The British Journal of Psychiatry, 170(6), 502-506.
  • Black, L., Cullen, C., & Novaco, R. W. (2005). Anger assessment for people with mild learning disabilities in secure settings. In Cognitive-behaviour therapy for people with learning disabilities (pp. 46-66). Routledge.
  • Bott, C., Farmer, R., & Rohde, J. (1997). Behaviour problems associated with lack of speech in people with learning disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 41(1), 3-7. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.1997.tb00671.x
  • Brendgen, M., Vitaro, F., Boivin, M., Dionne, G., & Pérusse, D. (2006). Examining genetic and environmental effects on reactive versus proactive aggression. Developmental psychology, 42(6), 1299.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological review, 106(4), 676.
  • Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. New York: National center for learning disabilities, 25(3), 2-45.
  • Davidson, P. W., Cain, N. N., Sloane-Reeves, J. E., Van Speybroech, A., Segel, J., Gutkin, J., ... & Shoham, I. (1994). Characteristics of community-based individuals with mental retardation and aggressive behavioral disorders. American journal of mental retardation: AJMR, 98 (6), 704-716.
  • Demir, V. (2023). Lise öğrencilerinin saldırganlık eğilimlerinin var olmayan hayvan çiz testi aracılığıyla değerlendirilmesi. 4th International "Artemis" Congress on Humanities and Social Sciences, İzmir, Türkiye.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z., & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Dias, P. C., & Cadime, I. (2016). Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool. European journal of special needs education, 31(1), 111-123.
  • Duncan, D., Matson, J. L., Bamburg, J. W., Cherry, K. E., & Buckley, T. (1999). The relationship of self-injurious behavior and aggression to social skills in persons with severe and profound learning disability. Research in developmental disabilities, 20(6), 441-448.
  • Einarsdottir, J., Dockett, S., & Perry, B. (2009). Making meaning: Children’s perspectives expressed through drawings. Early child development and care, 179(2), 217-232. https://doi.org/10.1080/03004430802666999
  • Elbaum, B., & Vaughn, S. (2003). For which students with learning disabilities are self-concept interventions effective?. Journal of learning disabilities, 36(2), 101-108.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F., ve Uslu, R. (2002). Ilköğretim okullarına devam eden Türk çocuklarının sınıff düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi. 13(1), 5-13.
  • Ewen, R. B. (2010). An introduction to theories of personality. New York: Psychology Press.
  • Eyman, R. K., & Call, T. (1977). Maladaptive behavior and community placement of mentally retarded persons. American Journal of Mental Deficiency, 82(2), 137-144.
  • Flanagan, D. P., Ortiz, S. O., & Alfonso, V. C. (2013). Essentials of cross-battery assessment. John Wiley & Sons.
  • Gaddes, W. H. (2013). Learning disabilities and brain function: A neuropsychological approach. Springer Science & Business Media.
  • Gregg, N., Hoy, C., King, M., Moreland, C., & Jagota, M. (1992). The MMPI-2 profile of adults with learning disabilities in university and rehabilitation settings. Journal of Learning Disabilities, 25(6), 386-395. https://doi.org/10.1177/00222194920250060
  • Gülbaktı, E. (2017). Özel eğitim gereksinimli çocukların saldırganlık düzeyleri ile bu süreçte annelerin eşlerinden gördükleri desteğin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Beykent Üniversitesi.
  • Gültekin, B. K., & Dereboy, İ. F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3), 150-158.
  • Hallahan, D. P., Gajar, A. H., Cohen, S. B., & Tarver, S. G. (1978). Selective attention and locus of control in learning disabled and normal children. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 47-52. https://doi.org/10.1177/002221947801100407
  • Halmatov, S. (2016). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Pegem Akademi.
  • Halmatov, S., Keşci, Z., & Aka, P. (2020). Yetişkinlerin Saldırganlık Eğilimlerinin Var Olmayan Hayvan Çiz Testi Aracılığıyla Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 207-216.
  • Hamama, L., & Ronen, T. (2009). Children's drawings as a self‐report measurement. Child & Family Social Work, 14(1), 90-102. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2008.00585.x
  • Hubbard, J. A., Morrow, M. T., Romano, L. J., & McAuliffe, M. D. (2010). The role of anger in children’s reactive versus proactive aggression: Review of findings, issues of measurement, and implications for intervention. https://doi.org/10.1037/12129-010
  • Johnson, D. J., & Blalock, J. W. (1987). Adults with learning disabilities: Clinical studies. (No Title).
  • Kachaeva, M. A., & Rusina, V. V. (2010). Gendernye aspekty osobennostei agressivnykh prestuplenii, sovershennykh zhenshchinami. Rossiiskii psikhiatricheskii zhurnal, (6), 4-10.
  • Kavale, K. A. (2002). Discrepancy models in the identification of learning disability. In Identification of learning disabilities (pp. 369-426). Routledge.
  • Kavale, K. A., & Forness, S. R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, 29, 226–237. https://doi.org/10.1177/002221949602900301
  • Kaya, M. (1997). Ailede anne-baba tutumlarının çocuğun kişilik ve benlik gelişimindeki rolü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(9), 193-204.
  • Khamis, V. (2009). Classroom environment as a predictor of behaviour disorders among children with learning disabilities in the UAE. Educational Studies, 35(1), 27-36. https://doi.org/10.1080/03055690802648044
  • Kirk, S. A., & Bateman, B. (1962). Diagnosis and remediation of learning disabilities. Exceptional children, 29(2), 73-78. https://doi.org/10.1177/001440296202900204
  • Korkmaz, B. (2000). Pediatrik davranış nörolojisi. Türk Pediatri Arşivi, 29(2).
  • Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • La Greca, A. M. (1987). Children with learning disabilities: Interpersonal skills and social competence. Journal of Reading, Writing, and Learning Disabilities International, 3(2), 167-185. https://doi.org/10.1080/0748763870030207
  • Lindsay, G., & Dockrell, J. (2000). The behaviour and self‐esteem of children with specific speech and language difficulties. British Journal of Educational Psychology, 70(4), 583-601. https://doi.org/10.1348/000709900158317
  • Lindsay, W. R., & Law, J. (1999). Outcome evaluation of 161 people with learning disabilities in Tayside who have offending or challenging behaviour, 1999. In British Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 27th Annual Conference
  • Lufi, D., Okasha, S., & Cohen, A. (2004). Test anxiety and its effect on the personality of students with learning disabilities. Learning disability quarterly, 27(3), 176-184. https://doi.org/10.2307/1593667
  • Margalit, M. (1995). Social skill learning for students with learning disabilities and students with behavior disorders. Educational Psychology, 15, 445–457. https://doi.org/10.1080/0144341950150407
  • McLean, LK, Brady, NC ve McLean, JE (1996). Ağır zihinsel engelli bireylerin bildirilen iletişim yetenekleri. Amerikan Zihinsel Engellilik Dergisi: AJMR , 100 (6), 580-589.
  • Morrison, G. M., & Cosden, M. A. (1997). Risk, resilience, and adjustment of individuals with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 20(1), 43-60. https://doi.org/10.2307/1511092
  • Pesova, B., Sivevska, D., & Runceva, J. (2014). Early intervention and prevention of students with specific learning disabilities. Procedia-Social and behavioral sciences, 149, 701-708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.259
  • Sáenz, L. M., Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Peer-assisted learning strategies for English language learners with learning disabilities. Exceptional children, 71(3), 231-247. https://doi.org/10.1177/001440290507100302
  • Scharf, S. C. (2000). Gender differences in adolescent aggression: an analysis of instrumentality vs. expressiveness. Central Michigan University.
  • Sharabi, A., & Margalit, M. (2016). Virtual friendships and social distress among adolescents with and without learning disabilities: The subtyping approach. In Technology and Students with Special Educational Needs (pp. 101-116). Routledge.
  • Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary-school students with learning disabilities and their nonlearning disabled peers. Learning Disability Quarterly, 27(3), 127-140.
  • Sorour, A. S., Mohamed, N., & El-Maksoud, M. (2014). Emotional and behavioral problems of primary school children with and without learning disabilities: A comparative study. Journal of Education and Practice, 5(8), 1-11.
  • Tarnowski, K. J., & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of learning disabilities, 22(6), 381-383. https://doi.org/10.1177/002221948902200610
  • Tollefson, N., Tracy, D. B., Johnson, E. P., & Borgers, S. (1979). An application of attribution theory to self-concept development of learning disabled adolescents. Technical Report Institute for Research in Learning Disabilities.
  • Vitaro, F., Brendgen, M., & Barker, E. D. (2006). Subtypes of aggressive behaviors: A developmental perspective. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 12-19.
  • Weisberg, Y. J., DeYoung, C. G., & Hirsh, J. B. (2011). Gender differences in personality across the ten aspects of the Big Five. Frontiers in psychology, 2, 11757.
  • Willcutt, E. G., Nigg, J. T., Pennington, B. F., Solanto, M. V., Rohde, L. A., Tannock, R., ... & Lahey, B. B. (2012). Validity of DSM-IV attention deficit/hyperactivity disorder symptom dimensions and subtypes. Journal of abnormal psychology, 121(4), 991.
  • Willner, P., Jones, J., Tams, R., & Green, G. (2002). A randomized controlled trial of the efficacy of a Cognitive‐Behavioural Anger Management Group for clients with learning disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15(3), 224-235.
  • Wright, L., & Stimmel, T. (1984). Perceptions of parents and self among college students reporting learning disabilities. The Exceptional Child, 31(3), 203-208. https://doi.org/10.1080/0156655840310305
  • Yaralı, K. T., ve Aytar, F. A. G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının öz düzenleme becerileri yönünden incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856-870.
  • Yavuzer, H. (2012). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların psikososyal özellikleri, sorunları ve eğitimi. HAYEF Journal of Education, 1(2), 169-180.
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Measurement Theories and Applications in Education and Psychology
Journal Section Articles
Authors

Aysel Coşar 0009-0005-2642-974X

Volkan Demir 0000-0002-8148-8647

Publication Date May 31, 2025
Submission Date July 21, 2024
Acceptance Date April 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Coşar, A., & Demir, V. (2025). Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocukların kişilik özellikleri ve saldırganlık eğilimlerinin resim çizme yöntemi ile incelenmesi: Projektif araştırma. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8(1), 281-301. https://doi.org/10.33400/kuje.1519739



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.