Research Article
BibTex RIS Cite

Adler’s individual psychology approach and disadvantaged situations: An analysis of the movie “Front of the Class”

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 227 - 247, 31.05.2025
https://doi.org/10.33400/kuje.1523081

Abstract

Movies have played an important role in people's lives for a very long time. This has also been reflected in scientific studies. In the science of psychology, films are used to understand the emotions, thoughts, and behaviors of individuals and to see them in a concrete way. In this study, it is aimed to concretize the basic concepts of individual psychology through film analysis and to examine their reflections on disadvantaged situations. Document analysis was used as a method in the research. In this context, the movie "Front of the Class", directed by Peter Werner and written by Thomas Rickman, Brad Cohen, and Lisa Wysocky, based on a real-life story and released in 2008, was analyzed. The movie is about the childhood, family life, and professional life of the protagonist, Brad Cohen, who has Tourette Syndrome. Brad Cohen's life was analyzed according to the basic concepts of individual psychology: social interest, feelings of inferiority and striving for superiority, lifestyle, life tasks, sibling relationships and birth order, family integrity, first memories, fictional finalism, and creative self. The findings of the study showed that Brad's social interest was high. He coped with the sense of inferiority triggered by Tourette Syndrome in a healthy way by not allowing Tourette Syndrome to shape his life in a negative way and displayed an effort of superiority. He determined a self-confident and active lifestyle. He fulfilled all his life tasks by developing social relationships with other people, establishing romantic relationships, and acquiring a profession. He adopted a fictional finalism to overcome Tourette Syndrome and revealed his creative self to realize this goal. In conclusion, the analysis of the movie “Front of the Class” offers a theoretical perspective that can be used as an effective educational resource. The movie can function as an educational material.

Ethical Statement

Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Etik kurul izin bilgileri Çalışma doküman inceleme çalışması olduğu için Etik Kurul İzni alınmasını gerektiren çalışmalar grubunda yer almamaktadır. Bu nedenle Etik Kurul İzni beyan edilmemiştir.

References

  • Adler, A. (1931). What life should mean to you. Putnam.
  • Adler, A. (1938). Social interest: A challenge to mankind. Faber & Faber.
  • Adler, A. (2013a). The practice and theory of individual psychology. Routledge.
  • Adler, A. (2013b). Understanding human nature (Psychology revivals). Routledge.
  • Adler, A. (2022). İnsanı tanıma sanatı (K. Şipal, Çev.) (23. Baskı). Say Yayınları.
  • Adler, A. (2024). Yaşamın anlam ve amacı (K. Şipal, Çev.) (17. Baskı). Say Yayınları.
  • Anderson, D. D. (1992). Using feature films as tools for analysis in a psychology and law course. Teaching of Psychology, 19(3), 155–158. https://doi.org/10.1207/s15328023top1903_6
  • Ansbacher, H. L., & Ansbacher, R. R. (Eds.). (1956). The individual psychology of Alfred Adler: A systematic presentation in selections from his writings. Basic Books.
  • Aytekin, H., & Aytekin, T. (2023). Alfred Adler’in bireysel psikoloji kuramı ve temel ilkeleri. Electronic Cumhuriyet Journal of Communication, 5(1), 40-47. https://doi.org/10.54089/ecider.1167532
  • Birinci, M., & Bulut, T. (2020). Covid-19’un sosyo-ekonomik yönden dezavantajlı gruplar üzerindeki etkileri: Sosyal hizmet bakış açısından bir değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi, 4(1), 62-68.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.14687/ijhs.v5i2.574
  • Bloch, M. H., & Leckman, J. F. (2009). Clinical course of Tourette syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 67(6), 497–501. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.09.002
  • Boeree, G. (2006). Personality theories: Alfred Adler. http://webspace.ship.edu/cgboer/Adler.pdf
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Boyacı, M., & İlhan, T. (2016). Bilişsel davranışçı terapi yaklaşımının film analizi yöntemiyle incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 734-746. https://doi.org/10.17860/efd.03838
  • Cihangir, M. (2023). Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin başarı hikâyeleri: Bir anlatı araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Corey, G. (2015). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (T. Ergene, Çev.) (19. Baskı). Mentis Yayıncılık.
  • Çakır, E. Y. (2018). 2000-2017 arası vizyona giren Marvel çizgi roman uyarlaması filmlerde bireysel psikoloji (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derin, S., & Çetinkaya-Yıldız, E. (2018). Adler yaklaşımı açısından “İçimdeki Çocuk” filminin analizi. Eğitim ve Bilim, 43(193), 317-335.
  • Fleming, M. Z., Piedmont, R. L., & Hiam, C. M. (1990). Images of madness: Feature films in teaching psychology. Teaching of Psychology, 17(3), 185–187. https://doi.org/10.1207/s15328023top1703_12
  • Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve sonrası (8. Baskı). Remzi Kitabevi.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikolojiye giriş: Psikoloji ve yaşam (G. Sart, Çev.) (x. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gürdoğan-Bayır, Ö. (2019). Dezavantajlı gruptaki çocuklarla eğitim süreci: Sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 451-464. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548528
  • Hatipoğlu-Sümer, Z. (2019). Bireysel terapi. Z. Karataş & Y. Yavuzer (Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Örnek uygulamalarla temel ve güncel kuramlar (2. Baskı) (ss. 91-126). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Higgins, J. A., & Dermer, S. (2001). The use of film in marriage and family counselor education. Counselor Education and Supervision, 40(3), 182-192. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2001.tb01251.x
  • Kahraman, F., & Kahraman, A. B. (2017). Dezavantajlılığın çocuk halleri: Dünyada ve Türkiye’de dezavantajlı gruplarda yer alan çocukların durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20), 255-268.
  • Karaırmak, Ö., & Aydoğan, D. (2021). Bireysel psikoloji: Alfred Adler. D. Gençtanırım-Kurt & E. Çetinkaya-Yıldız (Ed.) içinde, Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle (6. Baskı) (ss. 149-190). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2019). Psikolojik danışma, psikolojik danışmada etik ve çokkültürlülük. Z. Karataş & Y. Yavuzer (Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Örnek uygulamalarla temel ve güncel kuramlar (2. Baskı) (ss. 1-23). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı olarak kabul edilen öğrencilerin okuma anlama gelişimlerini etkileyen unsurlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, Y., & Sarı, T. (2020). Obsesif kompulsif bozukluğun bilişsel davranışçı terapi bağlamında film analizi yöntemiyle incelenmesi. C. Arslan, E. Hamarta, S. Çiftçi & M. Uslu (Ed.) içinde, Akademik araştırmalar 2020 (ss. 285-294). Çizgi Kitabevi.
  • Koch, G., & Dollarhide, C. T. (2000). Using a popular film in counselor education: Good Will Hunting as a teaching tool. Counselor Education and Supervision, 39(3), 203-210. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2000.tb01232.x
  • Kurtdaş, E. M. (2021). Eğitimde film kullanımının önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (60), 222-244. https://doi.org/10.21764/maeuefd.937742
  • Lafferty, M. (2013). Using feature films in the teaching and assessment of sport psychology. Sport & Exercise Psychology Review, 9(2), 74-82. http://dx.doi.org/10.53841/bpssepr.2013.9.2.74
  • Lestari, A. R. (2012). A struggle for love of Bella Swan reflected in New Moon movie: An individual psychological approach. English Review: Journal of English Education, 1(1), 47-56.
  • Mokoena, M. B. (2006). Improving the lifestyles of previously disadvantaged individuals through a personal life planning programme (Doctoral dissertation). University of South Africa.
  • Murdock, N. L. (2013). Bireysel psikoloji. F. Akkoyun (Çev. Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Olgu sunumu yaklaşımıyla (Z. Karataş & F. Akkoyun, Çev.) (2. Baskı) (ss. 105-146). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nadir, U. (2013). Aile danışmanlığı eğitimlerinde popüler filmlerin kullanımı ve yapısal aile terapisi kuramı ile Dalgaların Prensi filminin analizi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 129-144.
  • Nicoll, W. G., & Hawes, E. C. (1985). Family lifestyle assessment: The role of family myths and values in the client’s presenting issues. Individual Psychology, 41(1), 147-160.
  • Normaningtyas, A., & Wulandari, D. F. (2020, October). Alfred Adler’s individual psychology: The inferiorıty feelings of Anna as main character depicted in Miracles from Heaven (2016). Paper presented at Konferensı Ilmıah Mahasıswa Unıssula (Kımu) 3.
  • Nurawaliyah, F., Kone, A. M., & Halijah, S. (2023). Alfred Adler’s individual psychology in protagonist of “Soul” movie. Jurnal Karya Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 242-251.
  • Öksüz, İ. (2022). Kültür endüstrisi bağlamında sinema ve toplum ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özakkaş, T. (2018). Alan kuramının diğer psikanalitik kuramlarla ilişkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Özdemir, M. B. (2022). Gerçeklik terapisi açısından Gelecek Günler filminin analizi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 6(12), 93-110. https://doi.org/10.31461/ybpd.1192382
  • Özdemir-Metlioğlu, S., & Soytürk, K. (2020, Eylül). “Farklıyım ama eksik değilim!: Temple Grandin filmi üzerinden otizmin incelenmesi” [Bildiri sunumu]. 5. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul.
  • Özer, Y. E., & Çolak, M. (2015). Yoksulluk, dezavantajlı grup ve suç ilişkisine yönelik bir alan araştırması: İzmir kadın sığınma evleri örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(3), 479-491.
  • Özkan, U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi (4. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pearson, Q. M. (2006). Using the film The Hours to teach diagnosis. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 45(1), 70-78. https://doi.org/10.1002/j.2161-1939.2006.tb00006.x
  • Scholl, M. B., Gibson, D. M., Despres, J., & Boyarinova, N. (2014). Using the film October Sky to teach career counseling theories to counselors‐in‐training. The Journal of Humanistic Counseling, 53(1), 2-21. https://doi.org/10.1002/j.2161-1939.2014.00046.x
  • Sharf, R. S. (2011). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases (5th Edition). Brooks/Cole, Cengage Learning.
  • Shepard, D. S., & Brew, L. (2005). Teaching theories of couples counseling: The use of popular movies. The Family Journal, 13(4), 406–415. https://doi.org/10.1177/1066480705278470
  • Shulman, B. H., & Mosak, H. H. (1977). Birth order and ordinal position: Two Adlerian views. Journal of Individual Psychology, 33(1), 114-121.
  • Shulman, B. H., & Mosak, H. H. (1988). Manuel for life style assessment. Accelerated Development.
  • Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan R. (2004). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies and techniques. John Wiley & Sons, Inc.
  • Şenol-Durak, E., & Fışıloğlu, H. (2007). Film analizi yöntemi ile Virginia Satir Aile Terapisi yaklaşımına bir bakış. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 43-62.
  • Taşkın, S. (2022). Sosyal dışlanma ve ayrımcılık bağlamında nitel bir değerlendirme: Gizli Sayılar film analizi. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(17), 341-364. https://doi.org/10.54707/meric.1170750
  • Tümlü, G. Ü., & Acar, N. V. (2014). “Issız Adam” filminin gerçeklik terapisine dayalı incelenmesi. İnsan & İnsan, 1(2), 62-73. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.279983
  • Tyler, J. M., & Reynolds, T. (1998). Using feature films to teach group counseling. Journal for Specialists in Group Work, 23(1), 7–21. https://doi.org/10.1080/01933929808411378
  • Uz-Baş, A., & Öz-Soysal, F. S. (2021). Esaretin Bedeli filminin pozitif psikoloji bakış açısından incelenmesi. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2021.7.1.01
  • Villalba, J. A., & Redmond, R. E. (2008). Crash: Using a popular film as an experiential learning activity in a multicultural counseling course. Counselor Education and Supervision, 47(4), 264-276. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2008.tb00056.x
  • Winfield, C., & Rehfuss, M. C. (2020). Use of film in undergraduate human services: Understanding the addiction and recovery process. Journal of Creativity in Mental Health, 15(1), 90–103. https://doi.org/10.1080/15401383.2019.1635936
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-36.
  • Yaşar, M. R., & Amaç, Z. (2018). Öğretmen adaylarının dezavantajlı öğrencilere eğitim verme deneyimleri: Zorluklar ve fırsatlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 611-634. https://doi.org/10.17860/mersinefd.410242
  • Yazgan-İnanç, B., & Yerlikaya, E. E. (2019). Kişilik kuramları (15. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal yapının aynası olarak sinema: Söylem ve eleştirel söylem analiz yöntemlerine göre Ayla filminin çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 234-243.
  • Yurtsever, E., & Yiğit, T. (2023). Adler kuramı perspektifinden Yetenekli Eller: Ben Carson Hikâyesi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (58), 215-238. https://doi.org/10.17498/kdeniz.1257232
  • Yüksel, H. (2024). Dezavantajlı grupların beyaz perdedeki temsili: Aamir Khan sineması örneği. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 86, 86-105. https://doi.org/10.26650/jspc.2024.86.1453583

Adler’in bireysel psikoloji yaklaşımı ve dezavantajlı durumlar: “Sınıfın Önünde” filminin analizi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 227 - 247, 31.05.2025
https://doi.org/10.33400/kuje.1523081

Abstract

Filmler çok uzun süredir insanların yaşamında önemli bir yer tutmaktadır. Bu durum, bilimsel çalışmalara da yansımıştır. Psikoloji biliminde de filmler; bireylerin duygu, düşünce, davranışlarını anlamak ve somut bir şekilde görebilmek için kullanılmaktadır. Bu çalışmada film analizi aracılığıyla bireysel psikolojinin temel kavramlarını somutlaştırmak ve dezavantajlı durumlara yansımalarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu kapsamda yönetmenliğini Peter Werner’in; senaristliğini Thomas Rickman, Brad Cohen ve Lisa Wysocky’nin yaptığı; konusu gerçek bir hayat hikayesine dayanan, 2008 yılında vizyona giren “Sınıfın Önünde” filmi analiz edilmiştir. Film, Tourette sendromuna sahip Brad Cohen adlı başkahramanın çocukluk yaşamı, aile yaşamı ve mesleki yaşamını konu edinmektedir. Brad Cohen’in yaşamı, bireysel psikolojinin temel kavramları olan sosyal ilgi, aşağılık duygusu ve üstünlük çabası, yaşam stili, yaşam görevleri, kardeş ilişkileri ve doğum sırası, aile bütünlüğü, ilk anılar, kurgusal finalizm ve yaratıcı benlik kavramlarına göre incelenmiştir. Araştırmanın bulgularında Brad’in sosyal ilgisinin yüksek olduğu görülmüştür. Tourette sendromunun tetiklediği aşağılık duygusunun ve Tourette sendromunun hayatını olumsuz şekilde şekillendirmesine izin vermeyerek sağlıklı şekilde baş etmiş, üstünlük çabası sergilemiştir. Özgüvenli ve aktif bir yaşam stili belirlemiştir. Diğer insanlarla sosyal ilişkiler geliştirerek, romantik ilişki kurarak ve bir meslek edinerek tüm yaşam görevlerini gerçekleştirmiştir. Tourette sendromunun üstesinden gelmeye ilişkin bir kurgusal finalizm benimsemiş, bu amacı gerçekleştirme yolunda yaratıcı benliğini ortaya koymuştur. Sonuç olarak, 'Sınıfın Önünde' filminin analizi, etkili bir eğitim-öğretim kaynağı olarak kullanılabilecek teorik bir perspektif sunmaktadır. Film, görsel bir eğitim materyali olarak işlev görebilir.

Ethical Statement

Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Etik kurul izin bilgileri Çalışma doküman inceleme çalışması olduğu için Etik Kurul İzni alınmasını gerektiren çalışmalar grubunda yer almamaktadır. Bu nedenle Etik Kurul İzni beyan edilmemiştir.

References

  • Adler, A. (1931). What life should mean to you. Putnam.
  • Adler, A. (1938). Social interest: A challenge to mankind. Faber & Faber.
  • Adler, A. (2013a). The practice and theory of individual psychology. Routledge.
  • Adler, A. (2013b). Understanding human nature (Psychology revivals). Routledge.
  • Adler, A. (2022). İnsanı tanıma sanatı (K. Şipal, Çev.) (23. Baskı). Say Yayınları.
  • Adler, A. (2024). Yaşamın anlam ve amacı (K. Şipal, Çev.) (17. Baskı). Say Yayınları.
  • Anderson, D. D. (1992). Using feature films as tools for analysis in a psychology and law course. Teaching of Psychology, 19(3), 155–158. https://doi.org/10.1207/s15328023top1903_6
  • Ansbacher, H. L., & Ansbacher, R. R. (Eds.). (1956). The individual psychology of Alfred Adler: A systematic presentation in selections from his writings. Basic Books.
  • Aytekin, H., & Aytekin, T. (2023). Alfred Adler’in bireysel psikoloji kuramı ve temel ilkeleri. Electronic Cumhuriyet Journal of Communication, 5(1), 40-47. https://doi.org/10.54089/ecider.1167532
  • Birinci, M., & Bulut, T. (2020). Covid-19’un sosyo-ekonomik yönden dezavantajlı gruplar üzerindeki etkileri: Sosyal hizmet bakış açısından bir değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi, 4(1), 62-68.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.14687/ijhs.v5i2.574
  • Bloch, M. H., & Leckman, J. F. (2009). Clinical course of Tourette syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 67(6), 497–501. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.09.002
  • Boeree, G. (2006). Personality theories: Alfred Adler. http://webspace.ship.edu/cgboer/Adler.pdf
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Boyacı, M., & İlhan, T. (2016). Bilişsel davranışçı terapi yaklaşımının film analizi yöntemiyle incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 734-746. https://doi.org/10.17860/efd.03838
  • Cihangir, M. (2023). Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin başarı hikâyeleri: Bir anlatı araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Corey, G. (2015). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (T. Ergene, Çev.) (19. Baskı). Mentis Yayıncılık.
  • Çakır, E. Y. (2018). 2000-2017 arası vizyona giren Marvel çizgi roman uyarlaması filmlerde bireysel psikoloji (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derin, S., & Çetinkaya-Yıldız, E. (2018). Adler yaklaşımı açısından “İçimdeki Çocuk” filminin analizi. Eğitim ve Bilim, 43(193), 317-335.
  • Fleming, M. Z., Piedmont, R. L., & Hiam, C. M. (1990). Images of madness: Feature films in teaching psychology. Teaching of Psychology, 17(3), 185–187. https://doi.org/10.1207/s15328023top1703_12
  • Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve sonrası (8. Baskı). Remzi Kitabevi.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikolojiye giriş: Psikoloji ve yaşam (G. Sart, Çev.) (x. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gürdoğan-Bayır, Ö. (2019). Dezavantajlı gruptaki çocuklarla eğitim süreci: Sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 451-464. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548528
  • Hatipoğlu-Sümer, Z. (2019). Bireysel terapi. Z. Karataş & Y. Yavuzer (Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Örnek uygulamalarla temel ve güncel kuramlar (2. Baskı) (ss. 91-126). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Higgins, J. A., & Dermer, S. (2001). The use of film in marriage and family counselor education. Counselor Education and Supervision, 40(3), 182-192. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2001.tb01251.x
  • Kahraman, F., & Kahraman, A. B. (2017). Dezavantajlılığın çocuk halleri: Dünyada ve Türkiye’de dezavantajlı gruplarda yer alan çocukların durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20), 255-268.
  • Karaırmak, Ö., & Aydoğan, D. (2021). Bireysel psikoloji: Alfred Adler. D. Gençtanırım-Kurt & E. Çetinkaya-Yıldız (Ed.) içinde, Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle (6. Baskı) (ss. 149-190). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2019). Psikolojik danışma, psikolojik danışmada etik ve çokkültürlülük. Z. Karataş & Y. Yavuzer (Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Örnek uygulamalarla temel ve güncel kuramlar (2. Baskı) (ss. 1-23). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı olarak kabul edilen öğrencilerin okuma anlama gelişimlerini etkileyen unsurlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, Y., & Sarı, T. (2020). Obsesif kompulsif bozukluğun bilişsel davranışçı terapi bağlamında film analizi yöntemiyle incelenmesi. C. Arslan, E. Hamarta, S. Çiftçi & M. Uslu (Ed.) içinde, Akademik araştırmalar 2020 (ss. 285-294). Çizgi Kitabevi.
  • Koch, G., & Dollarhide, C. T. (2000). Using a popular film in counselor education: Good Will Hunting as a teaching tool. Counselor Education and Supervision, 39(3), 203-210. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2000.tb01232.x
  • Kurtdaş, E. M. (2021). Eğitimde film kullanımının önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (60), 222-244. https://doi.org/10.21764/maeuefd.937742
  • Lafferty, M. (2013). Using feature films in the teaching and assessment of sport psychology. Sport & Exercise Psychology Review, 9(2), 74-82. http://dx.doi.org/10.53841/bpssepr.2013.9.2.74
  • Lestari, A. R. (2012). A struggle for love of Bella Swan reflected in New Moon movie: An individual psychological approach. English Review: Journal of English Education, 1(1), 47-56.
  • Mokoena, M. B. (2006). Improving the lifestyles of previously disadvantaged individuals through a personal life planning programme (Doctoral dissertation). University of South Africa.
  • Murdock, N. L. (2013). Bireysel psikoloji. F. Akkoyun (Çev. Ed.) içinde, Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları: Olgu sunumu yaklaşımıyla (Z. Karataş & F. Akkoyun, Çev.) (2. Baskı) (ss. 105-146). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nadir, U. (2013). Aile danışmanlığı eğitimlerinde popüler filmlerin kullanımı ve yapısal aile terapisi kuramı ile Dalgaların Prensi filminin analizi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 129-144.
  • Nicoll, W. G., & Hawes, E. C. (1985). Family lifestyle assessment: The role of family myths and values in the client’s presenting issues. Individual Psychology, 41(1), 147-160.
  • Normaningtyas, A., & Wulandari, D. F. (2020, October). Alfred Adler’s individual psychology: The inferiorıty feelings of Anna as main character depicted in Miracles from Heaven (2016). Paper presented at Konferensı Ilmıah Mahasıswa Unıssula (Kımu) 3.
  • Nurawaliyah, F., Kone, A. M., & Halijah, S. (2023). Alfred Adler’s individual psychology in protagonist of “Soul” movie. Jurnal Karya Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 242-251.
  • Öksüz, İ. (2022). Kültür endüstrisi bağlamında sinema ve toplum ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özakkaş, T. (2018). Alan kuramının diğer psikanalitik kuramlarla ilişkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Özdemir, M. B. (2022). Gerçeklik terapisi açısından Gelecek Günler filminin analizi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 6(12), 93-110. https://doi.org/10.31461/ybpd.1192382
  • Özdemir-Metlioğlu, S., & Soytürk, K. (2020, Eylül). “Farklıyım ama eksik değilim!: Temple Grandin filmi üzerinden otizmin incelenmesi” [Bildiri sunumu]. 5. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul.
  • Özer, Y. E., & Çolak, M. (2015). Yoksulluk, dezavantajlı grup ve suç ilişkisine yönelik bir alan araştırması: İzmir kadın sığınma evleri örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(3), 479-491.
  • Özkan, U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi (4. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pearson, Q. M. (2006). Using the film The Hours to teach diagnosis. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 45(1), 70-78. https://doi.org/10.1002/j.2161-1939.2006.tb00006.x
  • Scholl, M. B., Gibson, D. M., Despres, J., & Boyarinova, N. (2014). Using the film October Sky to teach career counseling theories to counselors‐in‐training. The Journal of Humanistic Counseling, 53(1), 2-21. https://doi.org/10.1002/j.2161-1939.2014.00046.x
  • Sharf, R. S. (2011). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases (5th Edition). Brooks/Cole, Cengage Learning.
  • Shepard, D. S., & Brew, L. (2005). Teaching theories of couples counseling: The use of popular movies. The Family Journal, 13(4), 406–415. https://doi.org/10.1177/1066480705278470
  • Shulman, B. H., & Mosak, H. H. (1977). Birth order and ordinal position: Two Adlerian views. Journal of Individual Psychology, 33(1), 114-121.
  • Shulman, B. H., & Mosak, H. H. (1988). Manuel for life style assessment. Accelerated Development.
  • Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan R. (2004). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies and techniques. John Wiley & Sons, Inc.
  • Şenol-Durak, E., & Fışıloğlu, H. (2007). Film analizi yöntemi ile Virginia Satir Aile Terapisi yaklaşımına bir bakış. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 43-62.
  • Taşkın, S. (2022). Sosyal dışlanma ve ayrımcılık bağlamında nitel bir değerlendirme: Gizli Sayılar film analizi. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(17), 341-364. https://doi.org/10.54707/meric.1170750
  • Tümlü, G. Ü., & Acar, N. V. (2014). “Issız Adam” filminin gerçeklik terapisine dayalı incelenmesi. İnsan & İnsan, 1(2), 62-73. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.279983
  • Tyler, J. M., & Reynolds, T. (1998). Using feature films to teach group counseling. Journal for Specialists in Group Work, 23(1), 7–21. https://doi.org/10.1080/01933929808411378
  • Uz-Baş, A., & Öz-Soysal, F. S. (2021). Esaretin Bedeli filminin pozitif psikoloji bakış açısından incelenmesi. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2021.7.1.01
  • Villalba, J. A., & Redmond, R. E. (2008). Crash: Using a popular film as an experiential learning activity in a multicultural counseling course. Counselor Education and Supervision, 47(4), 264-276. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2008.tb00056.x
  • Winfield, C., & Rehfuss, M. C. (2020). Use of film in undergraduate human services: Understanding the addiction and recovery process. Journal of Creativity in Mental Health, 15(1), 90–103. https://doi.org/10.1080/15401383.2019.1635936
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-36.
  • Yaşar, M. R., & Amaç, Z. (2018). Öğretmen adaylarının dezavantajlı öğrencilere eğitim verme deneyimleri: Zorluklar ve fırsatlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 611-634. https://doi.org/10.17860/mersinefd.410242
  • Yazgan-İnanç, B., & Yerlikaya, E. E. (2019). Kişilik kuramları (15. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal yapının aynası olarak sinema: Söylem ve eleştirel söylem analiz yöntemlerine göre Ayla filminin çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 234-243.
  • Yurtsever, E., & Yiğit, T. (2023). Adler kuramı perspektifinden Yetenekli Eller: Ben Carson Hikâyesi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (58), 215-238. https://doi.org/10.17498/kdeniz.1257232
  • Yüksel, H. (2024). Dezavantajlı grupların beyaz perdedeki temsili: Aamir Khan sineması örneği. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 86, 86-105. https://doi.org/10.26650/jspc.2024.86.1453583
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychological Foundations of Education
Journal Section Articles
Authors

Emre Aslan 0009-0005-9722-4792

Tuğba Sarı 0000-0002-9902-9879

Publication Date May 31, 2025
Submission Date July 27, 2024
Acceptance Date March 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Aslan, E., & Sarı, T. (2025). Adler’s individual psychology approach and disadvantaged situations: An analysis of the movie “Front of the Class”. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8(1), 227-247. https://doi.org/10.33400/kuje.1523081



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.