Bu araştırmanın amacı Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, bilgilerin kalıcılığı ve fene yönelik öz yeterlikleri üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılının birinci döneminde, Osmaniye ili merkez ilçesine bağlı bir devlet ortaokulunda, 60 öğrenci ile Fen Bilimleri dersinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile yürütülmüştür. Çalışma süreci, iki grupta da eş zamanlı olarak 7 hafta (28 ders saati) boyunca araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Kontrol grubunda bulunan öğrenciler ile mevcut fen öğretim programı “Madde ve Değişim” ünitesi kazanımları doğrultusunda yedi etkinlik yapılmıştır. Deney grubunda bulunan öğrencilere ise mevcut program kazanımları doğrultusunda ATBÖ yöntemine (Toulmin Modeli) dayalı laboratuvar uygulaması yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarında dersler, fen bilimleri laboratuvarında yürütülmüştür. Akademik Başarı Testi ve Fene Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği uygulama öncesi ve sonrası gruplara uygulanmış, son uygulamadan bir ay sonra ise bilgilerin kalıcılığını ölçmek amacıyla akademik başarı testi tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, deney grubuna uygulanan ATBÖ yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının, öğrencilerin akademik başarı, bilgilerin kalıcılığı ve fene yönelik öz yeterlikleri üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğunu ve bu farkın deney grubu lehine olduğunu göstermiştir. Bilgilerin kalıcılığı açısından, hem deney hem de kontrol grubunda kendi içlerinde anlamlı bir fark olduğu, bu farkın son test ve bilgilerin kalıcılığı lehine olduğu tespit edilmiştir.
argümantasyon akademik başarı bilgilerin kalıcılığı öz yeterlik ortaokul 5. sınıf öğrencileri
Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Çalışma öncesi öğrenci velilerine gerekli bilgi verilmiş ve imza karşılığında izin alınmıştır. Çalışmada kullanılan Fene Yönelik Öz Yeterlilik Ölçeği için sorumlu yazar ile e-posta aracılığıyla iletişime geçilerek izin alınmıştır. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Gazi Üniversitesi Ölçme Değerlendirme Etik Alt Çalışma Grubu Etik değerlendirme karar tarihi: 02/12/2020 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 91610558-604.01.02
The aim of this study is to investigate the effect of laboratory practices based on Argument-based Science Inquiry (ABSI) method on the 5th grade secondary school students’ academic achievement, retention of knowledge and self-efficacy towards science.. The research was carried out during the first semester of the 2022-2023 academic year at a public secondary school in the central district of Osmaniye province with 60 students in the science course. The study was conducted with a quasi-experimental design with a control group using pre-test and post-test.. The study process was carried out by the researcher for seven weeks simultaneously in both groups. Seven activities were carried out with the students in the control group in line with the acquisitions of the ‘Matter and Change’ unit of the current science curriculum. The students in the experimental group were subjected to a laboratory application based on the ABSI method in line with the outcomes of the current program. The lessons in the experimental and control groups were carried out in the science laboratory. Academic achievement test and self-efficacy scale for science were applied to the groups before and after the application, and, the academic achievement test was applied again to measure the retention of the information one month after the last application. In the analysis of the data, T-test and One-way ANOVA were used. The findings of the study showed that the laboratory applications based on the ABSI method applied to the experimental group improved students' academic achievement, retention of knowledge and self-efficacy towards science.
argumentation academic success knowledge retention self-efficacy secondary school 5th grade
Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Çalışma öncesi öğrenci velilerine gerekli bilgi verilmiş ve imza karşılığında izin alınmıştır. Çalışmada kullanılan Fene Yönelik Öz Yeterlilik Ölçeği için sorumlu yazar ile e-posta aracılığıyla iletişime geçilerek izin alınmıştır. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Gazi Üniversitesi Ölçme Değerlendirme Etik Alt Çalışma Grubu Etik değerlendirme karar tarihi: 02/12/2020 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 91610558-604.01.02
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | August 8, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |