In this study, the School Leader Empowering Behaviours Scale (SLEB), originally developed by Lee and Nie (2013), was adapted to the Turkish language. After ensuring its language validity and receiving expert opinion, the scale was applied to teachers following the necessary corrections. The study group of the adapted scale consisted of 310 teachers working in primary, secondary, and high schools. As a result of the Confirmatory Factor Analysis (CFA) conducted for the construct validity of the scale, the original form of the scale consisting of 21 items and seven factors was confirmed. The goodness of fit values obtained as a result of CFA are as follows: χ2/sd = 1.94, GFI = .91, AGFI = .87, RMSEA = .06, SRMR = .04, CFI = .99, NFI = .99. The factors of the scale were named as “Delegation of Authority”, “Providing Intellectual Stimulation”, “Giving Acknowledgment and Recognition”, “Articulating a Vision”, “Fostering Collaborative Relationships”, “Providing Individualised Concern and Support”, and “Providing Role-modelling” in a way that is compatible with the original scale. The scale used a five-point Likert format with responses ranging from 1 corresponding to “Strongly Disagree” to 5 corresponding to “Strongly Agree”. The scale does not include any reverse-coded items, and a total score can be obtained from it. The standardized factor loadings of the items on the scale range from .77 to .95. The item-total correlations of the items in the scale range from .68 to .84, while the Cronbach alpha internal consistency coefficients for the factors and the entire scale range from .85 to .97. As a result, it has been revealed that the Turkish adaptation of the School Leader Empowering Behaviours Scale is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the empowering behaviors of school principals.
Bu araştırmada, Lee ve Nie (2013) tarafından geliştirilen Okul Müdürü Güçlendirici Liderlik Davranışları Ölçeği (OMGLDÖ) Türkçeye uyarlanmıştır. Ölçek, dil geçerliği sağlandıktan ve uzman görüşü alındıktan sonra gerekli düzeltmeler yapılarak öğretmenlere uygulanmıştır. Uyarlanan ölçeğin çalışma grubunu ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 310 öğretmen oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği için gerçekleştirilen Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda ölçeğin 21 madde ve yedi faktörden oluşan orijinal formu doğrulanmıştır. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerleri şu şekildedir: χ2/sd = 1.94, GFI = .91, AGFI = .87, RMSEA = .06, SRMR = .04, CFI = .99, NFI = .99. Ölçeğin faktörleri, orijinal ölçekle uyumlu olacak şekilde, “Yetki Devri”, “Entelektüel Teşvik”, “Tanıma ve Takdir Etme”, “Vizyon Sunma”, “İşbirliğini Teşvik Etme”, “Bireysel İlgi ve Destek”, “Rol Model Olma” olarak isimlendirilmiştir. Ölçekte, 1 = Kesinlikle katılmıyorum ve 5 = Kesinlikle katılıyorum aralığında yanıtlanan beşli Likert form kullanılmıştır. Ölçekte ters madde bulunmamakta ve ölçekten toplam puan alınabilmektedir. Ölçekte yer alan maddelerin standartlaştırılmış faktör yükleri .77 ile .95 aralığında değişmektedir. Ölçekteki maddelerin madde toplam korelasyonları .68 ile .84 aralığında, Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları ise ölçeğin faktörlerinde ve tamamında .85 ile .97 arasındadır. Sonuç olarak Okul Müdürü Güçlendirici Liderlik Davranışları Ölçeği Türkçe formunun, okul müdürlerinin güçlendirici davranışlarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.
“Okul Müdürü Güçlendirici Liderlik Davranışları Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” başlıklı araştırmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş, toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Trabzon Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan (Karar Tarihi: 11.10.2024 - Belge Sayı No: 2024-10/1.10) alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 27, 2025 |
Acceptance Date | May 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |