Interest in memory has been present long before modern times. However, the tension between forgetfulness induced by modernity and the opportunities for artificial memory has significantly contributed to the growing interest in memory today. Moreover, it is possible to observe common themes across different periods from various perspectives. In this context, the memory path from Aristotle's concept of anamnesis to Landsberg's notion of prosthetic memory, framed by the contexts of image, sensation, and socialization, forms the foundation of this study. The following comics and graphic novels are proposed for inclusion in the prosthetic memory framework as paradigm shifters, due to their non-indexical, iconographic structures and autobiographical narratives which portray the everyday. Rather than undermine reality, the subjective narratives rooted in the ordinary create opportunities for prosthetic connections, thus broadening the scope of testimony and negotiation. The autobiographical graphic novel, which is the focus of this study, serves as a visual metaphor for memory narratives. Its narrative style avoids aestheticizing reality and instead conveys it by stripping it of traditional realistic representations. In this context, five autobiographical graphic novels produced after 2000 are analyzed through multimodal discourse analysis. The goal is to explore the potential of prosthetic memory—memories that are not directly experienced but can be imagined through narration—using examples centered on women's stories about gender.
Hafızaya olan merak, moderniteden çok önceden beri vardır. Ancak, içinde bulunduğumuz dönemde belleğe dair ilginin ivmelenmesinde, modernitenin yarattığı unutkanlıkla, yapay belleğin imkânları arasındaki gerilimin özgün payı söz konusudur. Beraberinde, farklı bakış açıları içeren dönemler arasında, ortak aktarımları da görmek mümkündür. Bu kapsamda imge, duyumsama ve toplumsallaştırma bağlamlarıyla kurulan, Aristoteles’in anamnesis’inden, Landsberg’in protez hafızasına uzanan bellek patikası, çalışmanın da yerleştiği arka planı oluşturmaktadır. Devamındaki çizgi roman/grafik roman formu ise, bu çalışmayla patikanın sonundaki protez hafızaya, dizinsel olmayan, ikonografik yapısı ve gündeliği taşıyan otobiyografi biçimiyle, paradigma değiştirici olarak eklenmeye adaydır. Çünkü gündelik/sıradan olanla kurulan öznel anlatı, gerçekliğe zeval getirmek yerine, onu tanıklık/müzakere kapsamını genişlettiği protez bağlantılarını kurmaya açık hale getirir. Çalışma odağında yer alan otobiyografik grafik roman, gerçeği estetize etmeyen fakat gerçekçi biçiminden de sıyırarak aktaran anlatım biçimiyle, hafıza anlatılarının görsel metaforu olarak kendini sunar. Bu kapsamda, çok modlu söylem analizi ile incelenen 2000 sonrası üretilmiş beş otobiyografik grafik roman, doğrudan deneyimlenmeyen fakat aktarımlarla üstlenilebilen protez hafızanın imkânlarını, toplumsal cinsiyet merkezindeki kadın+ hikâyeleri örnekleriyle doğrulamaya çalışır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mass Media, Cultural and Creative Industries, Art Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2025 |
Submission Date | November 24, 2024 |
Acceptance Date | February 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 55 |