In this study, which aims to examine the subjects included in the 2024 Turkey Century Maarif Model biology course curriculum in terms of theme, grade level, learning outcomes and process components achievements in the context of reflective thinking, document review method was used. The data source of the research consists of the current biology curriculum and biology textbooks. Criterion sampling was used in the selection of curriculums and textbooks. The curriculum and textbooks included in this research were subcategorized by considering the variables of grade, unit name, subject name, learning outcomes and process components achievements. The obtained data were converted into tables under these headings and divided into groups within a common meaning relationship according to their similarities and differences. Starting from this point, the examined curriculums and textbooks were presented in the form of tables. After a general explanation is made in each table, the similarities and differences observed in the studies were analyzed in detail. When the findings were analyzed, it was determined that as the grade level increased, there was a transition from the level of reflection in the technical field to the level of reflection in the application and critical fields. In the research, only the learning outcomes in the 2024 biology course curriculum were examined according to the reflective thinking levels. The learning outcomes of the biology course curriculum in previous years can be examined in the context of reflective thinking and comparisons can be made.
Biology course curriculum learning outcomes and process components reflective thinking skills
2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli biyoloji dersi öğretim programında yer alan konuların tema, sınıf düzeyi, öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri açısından yansıtıcı düşünme bağlamında incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, güncel biyoloji dersi öğretim programı oluşturmaktadır. Öğretim programlarının seçiminde ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu araştırmada yer alan öğretim programı sınıf, ünite adı, konu adı, öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri değişkenleri göz önüne alınarak alt kategoriler oluşturulmuştur. Elde edilen veriler bu başlıklar altında tabloya dönüştürülerek, benzerlik ve farklılıklarına göre ortak bir anlam ilişkisi içerisinde gruplara ayrılmıştır. Bu noktadan hareketle incelenen öğretim programı tablolar şeklinde sunulmuştur. Her bir tablo devamında genel bir açıklama yapıldıktan sonra analizi ile çalışmalarda görülen benzerlik ve farklılıkların neler olduğu detaylı şekilde analiz edilmiştir. Bulgular analiz edildiğinde, sınıf düzeyi arttıkça teknik alanda yansıtma düzeyinden uygulama ve eleştirel alanda yansıtma düzeyine doğru geçişin olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada sadece 2024 biyoloji dersi öğretim programında yer alan öğrenme çıktılarının yansıtıcı düşünme düzeylerine göre incelenmiştir. Geçmiş yıllarda yer alan biyoloji dersi öğretim programlarının öğrenme çıktıları yansıtıcı düşünme bağlamında incelenip karşılaştırmalar yapılabilir.
Biyoloji dersi öğretim programı öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri yansıtıcı düşünme becerileri.
Çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Biology Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 28, 2025 |
Acceptance Date | April 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |