Research Article
BibTex RIS Cite

Konu Jigsawı Tekniğinin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Başarıları, Türkçe Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Üzerindeki Etkisi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 105 - 127
https://doi.org/10.48066/kusob.1654868

Abstract

Bu araştırmada, Konu Jigsawı tekniğinin altıncı sınıf öğrencilerinin dil bilgisi başarıları ile Türkçe dersine yönelik tutum ve motivasyon düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, ön test–son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Deney grubunu Konu Jigsawı tekniği uygulanan 6/B sınıfı, kontrol grubunu ise program merkezli öğretimin sürdürüldüğü 6/A sınıfı oluşturmuştur. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Dil Bilgisi Başarı Testi (DBBT), Türkçe Dersi Tutum Ölçeği ve Türkçe Dersi Motivasyon Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımlı ve bağımsız örneklem t-testleri, tekrarlı ölçümler için iki yönlü ANOVA ve Pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Konu Jigsawı tekniği uygulanan öğrencilerin dil bilgisi başarı puanlarında, geleneksel öğretime tabi tutulan öğrencilere kıyasla daha yüksek düzeyde bir artış gözlenmiştir. Buna karşın, tutum ve motivasyon düzeylerinde her iki grup arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öte yandan, öğrencilerin dil bilgisi başarıları ile Türkçe dersine yönelik motivasyon ve tutum puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Özellikle başarı ile motivasyon arasında yüksek düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiş; bu bulgu, öğrencilerin başarı odaklı bir motivasyon profili sergilediklerine işaret etmektedir.

Ethical Statement

Etik açıdan sorun teşkil edecek herhangi bir durum bulunmamaktadır.

Thanks

Sayın Editör, bu çalışma tezden üretilmiş bir makaledir. Eğitim bilimlerinde sıklıkla kullanılan terim ve istatistiksel ifadeler benzerlik raporunda kelime ya da kelime grubu olarak her şekilde görülmektedir. Bu durumu dikkatlerinize sunarız. Şimdiden ilginiz için teşekkür ederiz.

References

  • Antekin, S. Ç. (2019). Türkçe dil bilgisi öğretiminde jigsaw IV tekniğinin akademik başarıya, Türkçe dersine karşı tutuma ve biliş ötesi farkındalığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Antepli, S. (2016). İş birliğine dayalı öğrenmenin akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkisi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., & Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Sage.
  • Arslan, A. & Engin, A. O. (2021). İşbirlikli öğretim yönteminin Türkçe dersinde akademik başarı, motivasyon ve öğrenme kalıcılığı üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 205-227.
  • Arslan, A. & Taşgın, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için “Türkçe dersine yönelik motivasyon ölçeği” geliştirme çalışması. The journal of computer and education research, 7(4), 228-249.
  • Arslan, A. & Yanpar Şahin, T. (2006). Oluşturmacı (constructivist) yaklaşıma dayalı iş birlikli öğrenmenin ilköğretim sosyal bilgiler dersindeki etkileri. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 22-32.
  • Arslan, A. (2021a). Türkçe dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 9(4), 1162–1184. https://doi.org/10.14689/enad.30.5
  • Arslan, A. (2021b). Türkçe öğretim programında iş birlikli öğretim yönteminin akademik başarıya, öğrenme motivasyonuna, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aslan, S. (2014). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2017). Eğitim ortamlarındaki fiziksel değişkenlerin nesnelerin interneti uygulaması kullanılarak öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aytan, N. (2016). “Türkçe dersi tutum ölçeği” geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 535-546.
  • Bilgin, İ., & Geban, Ö. (2006). The effects of cooperative learning approach based on conceptual change conditions on students’ understanding of chemical equilibrium concepts. Journal of Science Education and Technology, 15(1), 31–46. https://doi.org/10.1007/s10956-006-0354-z
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf fen ve teknoloji derdi “Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme” ünitesinin iş birlikli öğrenmeyle (jigsaw tekniği) öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınları.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Christina, L. V. & Kristin, F. (2016). Efektivitas model pembelajaran tipe group investigation (GI) dan cooperative integrated reading and composition (CIRC) dalam meningkatkan kreativitas berpikir kritis dan hasil belajar ıps siswa kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217-230.
  • Çayır, M. (2021). Oyunlaştırma yaklaşımının Türkçe dersi okuma ve yazma becerilerine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya: Amasya Üniversitesi.
  • Çelik, Z. (2020). Konu jigsaw tekniğinin ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çevik, E. (2021). Jigsaw II tekniğinin 9. sınıf coğrafya dersinde öğrencilerin başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.
  • Demirel, Ö. & Ün, K. (1987). Eğitim terimleri. Şafak Matbaası.
  • Dewaele, J. M., & MacIntyre, P. D. (2014). The two faces of Janus? Anxiety and enjoyment in the foreign language classroom. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4(2), 237–274. https://doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.5
  • Dianawati, N. (2020). Modifying think pair share (TPS) based on cooperative integrated reading composition (CIRC) to ımprove students’ reading skill and students’ motivation. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 24-32.
  • Dilek, D. (2024a). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin başarı ve motivasyon ilişkisi üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dilek, O. (2024b). Sosyal bilgiler dersinde galeri yürüyüşü ve jigsaw II’nin kullanımı: çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Doğanay, A., & Sarıca, R. (2022). Konu jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları ve motivasyonları üzerindeki etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 61–84. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1120984
  • Doymuş, K. & Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173(1), 231-243.
  • Doymuş, K. (2022). Application of subject jigsaw technique in educational research. İnternational Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(56) 411-416. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.1383
  • Dönmez, B. (2017). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Dönmez, B. & Gündoğdu, K. (2018). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 17(2), 959-983.
  • Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2nd ed.). Routledge.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and reflections about teaching atomic structure in a jigsaw classroom in lower secondary school chemistry lesson. Journal of Chemical Education, 82, 313-319.
  • Erdöl, H. (2023). İşbirlikli öğrenme modellerinden jigsaw tekniği ile uzaktan yapılan çatışma çözümü eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme eleştirel düşünme ve çatışma çözme becerisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • Field, A. (2013) Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Los Angeles: Sage.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yozgat: Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Gömleksiz, M. (1993). Kubaşık öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntemin demokratik tutumlar ve erişiye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Güngör, Z. Y. (2018). Using the cooperative learning for teaching idioms on French foreign language students. European Journal of Education Studies. 5(8), 143-164.
  • Gürbüz, H., Çakmak, M. & Derman, M. (2012). Çevre eğitiminde jigsaw tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve öğrencilerin bu tekniğe ilişkin görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi: 27-30 Haziran 2012, Bildiri Özetleri (s.54), Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Güzelsarı, B. (2018). Jigsaw II tekniğinin 9.sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık ünitesini anlamalarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Hayatina, M. & Fajrina, S. A. (2018). Cooperative ıntegrated reading composition to improve pupils’ reading comprehension achievement and motivation. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers and Teacher Education, 8(2), 29-37.
  • Jack, L. M. (2015). An analysis of the implementation and the effect of jigsaw and think-pair-share cooperative learning strategies on ninth grade students' achievement in algebra I. (Publication No. 3689597) [master's thesis, Southern University and Agricultural and Mechanical College, South Carolina]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Allyn & Bacon.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. ve Smith, K. A. (1998). Cooperative learning returns to college what evidence is there that it works? Taylor & Francis, 30(4), 25-35.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty ınstructional productivity, ASHE-ERIC 10 Nisan 2024 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED343465adresinden edinilmiştir.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçe, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yararlanılan sınıf içi tarihi roman kullanım tekniklerinin öğrencilerin tarih okuryazarlığı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Keskin, A. (2021.). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik başarılarına ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Düzce: Düzce Üniversitesi.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2016). Türkçe öğretim programı. Milî Eğitim Bakanlığı
  • MEB (2019). Türkçe öğretim programı. Milî Eğitim Bakanlığı
  • Noels, K. A. (2001). Learning Spanish as a second language: Learners' orientations and perceptions of their teachers’ communication style. Language Learning, 51(1), 107–144. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00149
  • Öz, Z. D. (2022). 2019 Türkçe öğretim programının Eisner’in eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
  • Saraçoğlu, M. & Kahyaoğlu, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarının, merak, motivasyon ve tutum açısından incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 6(12), 358-376.
  • Sevim, F. (2023). Bilim merkezinde gerçekleştirilen fen bilimleri etkinliklerinin öğrencilerin tutum ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Sevim, O. (2015). Konu jigsawı (birleştirme) tekniğinin Ortaokul Yedinci sınıf öğrencilerinin başarı ve problem çözme becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 40, 385-400.
  • Sevim, Ö. (2023). Türkçe öğretiminde tutum ile başarı arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 74–90.
  • Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2nd ed.). Allyn & Bacon.
  • Şentürk, Ü. (2020). Fen eğitiminde ‘jigsaw’ tekniğinin öğrenci başarısı ve derse karşı tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Tan, Y. (2021). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine ilişkin tutumları ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Tanel, Z., & Erol, M. (2008). The effects of jigsaw II technique on academic achievement and retention in teaching of electrical circuits. World Applied Sciences Journal, 4(1), 64–69.
  • Taşkın, A. (2017). Konu Jigsawı yönteminin akademik başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekeli Kaya, M. (2023). Türkçe eğitiminde uzaktan eğitimin ortaokul öğrencilerinin dil bilgisi başarılarına etkisi ve öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Türkmen, R. (2023). Jigsaw tekniğinin 10.sınıf coğrafya dersinde yer alan su kaynakları konusunun öğretiminde akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Uyanık, G. (2016). Birleştirme tekniğine dayalı fen bilimleri öğretiminin tutum, akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(23), 120-134.
  • Wardani, D. T. (2015). Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe STAD (student teams achievement divisions) dan jigsaw terhadap prestasi belajar ekonomi ditinjau dari motivasi belajar siswa tahun ajaran 2014/2015. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 3(2), 105-112.
  • Yavaş, K. R. (2023). Youtube videolarının Türkçe eğitimi açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi: Tedx Türkiye örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Yazman, İ. (2013). İşbirlikli jigsaw tekniği ve 5E modeliyle öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde ‘yayları tanıyalım’ ile ‘iş ve enerji’ konularındaki başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. ve Yüksel, F. (2017). The effect of jigsaw-integrated problem based learning method on students’ motivation towards science learning, social skills and attitude towards school. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1957-1978.
  • Yudha, N. P., Ramadhan, S. ve Manaf, N. A. (2018). The differences between students' writing narrative with cooperative learning model of CIRC and Jigsaw by considering motivation of class VII smp negeri 28 padang. Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa, 8(1), 39-51.
  • Yusnidar, Y. (2018). Meningkatkan motivasi dan aktivitas belajar sıswa dı kelas VII. C MTsN Paninjauan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw. Bıoedukası, 9(2), 173-180.
  • Zainuddin, Z. (2015). The effect of cooperative integrated reading and composition technique on students’ reading descriptive text achievement. English Language Teaching, 8(5), 11-21.

The Effect of the Subject Jigsaw Technique on Sixth-Grade Students' Grammar Achievement, Attitude and Motivation Towards Turkish Course

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 105 - 127
https://doi.org/10.48066/kusob.1654868

Abstract

This study examined the effects of the Subject Jigsaw technique on the grammar achievement of sixth grade students and their attitudes and motivation levels towards the Turkish course. The study was conducted using a quasi-experimental design with a pre-test-post-test control group. The experimental group consisted of the 6/B class, where the Subject Jigsaw technique was applied, and the control group consisted of the 6/A class, where program-centered teaching was continued. Data were collected using the Grammar Achievement Test (DBBT), Turkish Course Attitude Scale and Turkish Course Motivation Scale developed by the researcher. Dependent and independent sample t-tests, two-way ANOVA for repeated measures and Pearson correlation analyses were used in the analysis of the data. According to the results of the study, a higher increase was observed in the grammar achievement scores of the students who were applied the Subject Jigsaw technique compared to the students who were subjected to traditional teaching. On the other hand, no significant difference was found between the two groups in terms of attitude and motivation levels. On the other hand, positive significant relationships were found between the students' grammar achievement and their motivation and attitude scores towards the Turkish course. In particular, it was determined that there was a high level of relationship between success and motivation; this finding indicates that the students exhibited a success-oriented motivation profile.

References

  • Antekin, S. Ç. (2019). Türkçe dil bilgisi öğretiminde jigsaw IV tekniğinin akademik başarıya, Türkçe dersine karşı tutuma ve biliş ötesi farkındalığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Antepli, S. (2016). İş birliğine dayalı öğrenmenin akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkisi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., & Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Sage.
  • Arslan, A. & Engin, A. O. (2021). İşbirlikli öğretim yönteminin Türkçe dersinde akademik başarı, motivasyon ve öğrenme kalıcılığı üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 205-227.
  • Arslan, A. & Taşgın, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için “Türkçe dersine yönelik motivasyon ölçeği” geliştirme çalışması. The journal of computer and education research, 7(4), 228-249.
  • Arslan, A. & Yanpar Şahin, T. (2006). Oluşturmacı (constructivist) yaklaşıma dayalı iş birlikli öğrenmenin ilköğretim sosyal bilgiler dersindeki etkileri. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 22-32.
  • Arslan, A. (2021a). Türkçe dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 9(4), 1162–1184. https://doi.org/10.14689/enad.30.5
  • Arslan, A. (2021b). Türkçe öğretim programında iş birlikli öğretim yönteminin akademik başarıya, öğrenme motivasyonuna, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aslan, S. (2014). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2017). Eğitim ortamlarındaki fiziksel değişkenlerin nesnelerin interneti uygulaması kullanılarak öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aytan, N. (2016). “Türkçe dersi tutum ölçeği” geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 535-546.
  • Bilgin, İ., & Geban, Ö. (2006). The effects of cooperative learning approach based on conceptual change conditions on students’ understanding of chemical equilibrium concepts. Journal of Science Education and Technology, 15(1), 31–46. https://doi.org/10.1007/s10956-006-0354-z
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf fen ve teknoloji derdi “Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme” ünitesinin iş birlikli öğrenmeyle (jigsaw tekniği) öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınları.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Christina, L. V. & Kristin, F. (2016). Efektivitas model pembelajaran tipe group investigation (GI) dan cooperative integrated reading and composition (CIRC) dalam meningkatkan kreativitas berpikir kritis dan hasil belajar ıps siswa kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217-230.
  • Çayır, M. (2021). Oyunlaştırma yaklaşımının Türkçe dersi okuma ve yazma becerilerine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya: Amasya Üniversitesi.
  • Çelik, Z. (2020). Konu jigsaw tekniğinin ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çevik, E. (2021). Jigsaw II tekniğinin 9. sınıf coğrafya dersinde öğrencilerin başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.
  • Demirel, Ö. & Ün, K. (1987). Eğitim terimleri. Şafak Matbaası.
  • Dewaele, J. M., & MacIntyre, P. D. (2014). The two faces of Janus? Anxiety and enjoyment in the foreign language classroom. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4(2), 237–274. https://doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.5
  • Dianawati, N. (2020). Modifying think pair share (TPS) based on cooperative integrated reading composition (CIRC) to ımprove students’ reading skill and students’ motivation. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 24-32.
  • Dilek, D. (2024a). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin başarı ve motivasyon ilişkisi üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dilek, O. (2024b). Sosyal bilgiler dersinde galeri yürüyüşü ve jigsaw II’nin kullanımı: çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Doğanay, A., & Sarıca, R. (2022). Konu jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları ve motivasyonları üzerindeki etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 61–84. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1120984
  • Doymuş, K. & Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173(1), 231-243.
  • Doymuş, K. (2022). Application of subject jigsaw technique in educational research. İnternational Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(56) 411-416. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.1383
  • Dönmez, B. (2017). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Dönmez, B. & Gündoğdu, K. (2018). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 17(2), 959-983.
  • Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2nd ed.). Routledge.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and reflections about teaching atomic structure in a jigsaw classroom in lower secondary school chemistry lesson. Journal of Chemical Education, 82, 313-319.
  • Erdöl, H. (2023). İşbirlikli öğrenme modellerinden jigsaw tekniği ile uzaktan yapılan çatışma çözümü eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme eleştirel düşünme ve çatışma çözme becerisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • Field, A. (2013) Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Los Angeles: Sage.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yozgat: Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Gömleksiz, M. (1993). Kubaşık öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntemin demokratik tutumlar ve erişiye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Güngör, Z. Y. (2018). Using the cooperative learning for teaching idioms on French foreign language students. European Journal of Education Studies. 5(8), 143-164.
  • Gürbüz, H., Çakmak, M. & Derman, M. (2012). Çevre eğitiminde jigsaw tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve öğrencilerin bu tekniğe ilişkin görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi: 27-30 Haziran 2012, Bildiri Özetleri (s.54), Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Güzelsarı, B. (2018). Jigsaw II tekniğinin 9.sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık ünitesini anlamalarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Hayatina, M. & Fajrina, S. A. (2018). Cooperative ıntegrated reading composition to improve pupils’ reading comprehension achievement and motivation. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers and Teacher Education, 8(2), 29-37.
  • Jack, L. M. (2015). An analysis of the implementation and the effect of jigsaw and think-pair-share cooperative learning strategies on ninth grade students' achievement in algebra I. (Publication No. 3689597) [master's thesis, Southern University and Agricultural and Mechanical College, South Carolina]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Allyn & Bacon.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. ve Smith, K. A. (1998). Cooperative learning returns to college what evidence is there that it works? Taylor & Francis, 30(4), 25-35.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty ınstructional productivity, ASHE-ERIC 10 Nisan 2024 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED343465adresinden edinilmiştir.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçe, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yararlanılan sınıf içi tarihi roman kullanım tekniklerinin öğrencilerin tarih okuryazarlığı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Keskin, A. (2021.). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik başarılarına ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Düzce: Düzce Üniversitesi.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2016). Türkçe öğretim programı. Milî Eğitim Bakanlığı
  • MEB (2019). Türkçe öğretim programı. Milî Eğitim Bakanlığı
  • Noels, K. A. (2001). Learning Spanish as a second language: Learners' orientations and perceptions of their teachers’ communication style. Language Learning, 51(1), 107–144. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00149
  • Öz, Z. D. (2022). 2019 Türkçe öğretim programının Eisner’in eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
  • Saraçoğlu, M. & Kahyaoğlu, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarının, merak, motivasyon ve tutum açısından incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 6(12), 358-376.
  • Sevim, F. (2023). Bilim merkezinde gerçekleştirilen fen bilimleri etkinliklerinin öğrencilerin tutum ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Sevim, O. (2015). Konu jigsawı (birleştirme) tekniğinin Ortaokul Yedinci sınıf öğrencilerinin başarı ve problem çözme becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 40, 385-400.
  • Sevim, Ö. (2023). Türkçe öğretiminde tutum ile başarı arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 74–90.
  • Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2nd ed.). Allyn & Bacon.
  • Şentürk, Ü. (2020). Fen eğitiminde ‘jigsaw’ tekniğinin öğrenci başarısı ve derse karşı tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Tan, Y. (2021). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine ilişkin tutumları ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Tanel, Z., & Erol, M. (2008). The effects of jigsaw II technique on academic achievement and retention in teaching of electrical circuits. World Applied Sciences Journal, 4(1), 64–69.
  • Taşkın, A. (2017). Konu Jigsawı yönteminin akademik başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekeli Kaya, M. (2023). Türkçe eğitiminde uzaktan eğitimin ortaokul öğrencilerinin dil bilgisi başarılarına etkisi ve öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Türkmen, R. (2023). Jigsaw tekniğinin 10.sınıf coğrafya dersinde yer alan su kaynakları konusunun öğretiminde akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Uyanık, G. (2016). Birleştirme tekniğine dayalı fen bilimleri öğretiminin tutum, akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(23), 120-134.
  • Wardani, D. T. (2015). Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe STAD (student teams achievement divisions) dan jigsaw terhadap prestasi belajar ekonomi ditinjau dari motivasi belajar siswa tahun ajaran 2014/2015. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 3(2), 105-112.
  • Yavaş, K. R. (2023). Youtube videolarının Türkçe eğitimi açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi: Tedx Türkiye örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Yazman, İ. (2013). İşbirlikli jigsaw tekniği ve 5E modeliyle öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde ‘yayları tanıyalım’ ile ‘iş ve enerji’ konularındaki başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. ve Yüksel, F. (2017). The effect of jigsaw-integrated problem based learning method on students’ motivation towards science learning, social skills and attitude towards school. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1957-1978.
  • Yudha, N. P., Ramadhan, S. ve Manaf, N. A. (2018). The differences between students' writing narrative with cooperative learning model of CIRC and Jigsaw by considering motivation of class VII smp negeri 28 padang. Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa, 8(1), 39-51.
  • Yusnidar, Y. (2018). Meningkatkan motivasi dan aktivitas belajar sıswa dı kelas VII. C MTsN Paninjauan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw. Bıoedukası, 9(2), 173-180.
  • Zainuddin, Z. (2015). The effect of cooperative integrated reading and composition technique on students’ reading descriptive text achievement. English Language Teaching, 8(5), 11-21.
There are 73 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Oğuzhan Sevim 0000-0001-7533-4724

Adem Dilek 0009-0009-1557-3729

Early Pub Date June 24, 2025
Publication Date
Submission Date March 11, 2025
Acceptance Date June 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Sevim, O., & Dilek, A. (2025). Konu Jigsawı Tekniğinin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Başarıları, Türkçe Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Üzerindeki Etkisi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 105-127. https://doi.org/10.48066/kusob.1654868