Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yıkıcı Doğa Olayları Başarı Testinin Geliştirilmesi
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 128 - 152
Kevser Arslan
,
Asli Görgülü Arı
Abstract
Bu çalışmada yıkıcı doğa olayları konusuna yönelik geçerli ve güvenilir birçoktan seçmeli başarı testinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubunu ise altıncı sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 250 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Soru havuzu hazırlanma süreci fen bilimleri öğretim programında yer alan kazanımlar ve uzmanlar tarafından oluşturulan kazanımlar harmanlanarak soru kapsamı şekillendirilmiştir. Hazırlanan 65 maddelik soru havuzu, uzman görüşleri doğrultusunda değerlendirilerek 51 maddeye indirgenmiştir. Dil uzmanları tarafından dilsel anlaşılırlığı değerlendirilen ve araştırmacılarca gerekli düzenlemeleri tamamlanan 51 maddelik çoktan seçmeli test, uygulamaya hazır duruma getirilmiştir. Başarı testi 250 altıncı sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen test cevaplarının madde güçlük indeksleri ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Madde analizleri sonrasında testten toplamda 26 soru çıkarılmıştır. Analizler sonucunda testin ortalama güçlüğü değeri 0,53 ve ortalama ayırt edicilik değeri ise 0,59 olarak elde edilmiştir. Geliştirilen testin KR-20 güvenirlik kat sayısı 0,82; cronbach alfa güvenirlik kat sayısı ise 0,86 olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda geçerli ve güvenilir bir yıkıcı doğa olayları başarı testi ortaya konulmuştur.
References
- AFAD. (2021). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/turkiye-afet-risk-azaltma-plani-tarap
- AFAD (2023). Afet ve Acil Durum Başkanlığı. www.afad.gov.tr
- Akman, A., & Yıldırım, S. (2022). Okul öncesi öğrencilerinde afet yönetimine dair bir gözlem: Iğdır’da bir ilkokul örneği. Anasay, (21), 341-355, https://doi.org/10.33404/anasay.1156639
- Amri, I., Amiruddin, R., Palutturi, S., Mallongi, A., Nur, R., &Rizkhytha, D. (2021). Effectiveness of an educationalinterventionfordisasterpreparednessforelementaryschoolstudents in Central Sulawesi. EnfermeríaClínica, 31, 779-782., https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.07.031
- Ayre, C., &Scally A. J. (2014). Critical valuesforLawshe’scontentvalidityratio: revisitingtheoriginalmethods of calculation. Measurementand Evaluation in Counselingand Development, 47 (1), 79–86, https://doi.org/10.1177/0748175613513808
- Başıbüyük, A. ve Pala, Ş. M., (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 184-197. https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
- Başol, G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Beaglehole, B., Mulder, R. T., Frampton, C. M., Boden, J. M., Newton-Howes, G., & Bell, C. J. (2018). Psychologicaldistressandpsychiatricdisorderafternaturaldisasters: systematicreviewand meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 213(6), 716-722, https://doi.org/10.1192/bjp.2018.210
- Bhardwaj, P. (2019). Types of sampling in research. Journal of PrimaryCareSpecialties, 5(3), 157-163, https://doi.org/10.4103/jpcs.jpcs_62_19
- Bhebhe, S., Runhare, T., &Monobe, R. J. (2019). Strategic approachesfordeveloping a culture of safetymanagement in schools: Indicationsfromliteraturestudies. Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies, 11(2), 1-6, https://hdl.handle.net/10520/EJC-1714e5e8bc
- Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159, https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
- Boon, H. J., &Pagliano, P. J. (2014). Disastereducation in Australianschools. AustralianJournal of EnvironmentalEducation, 30(2), 187-197., https://doi.org/10.1017/aee.2015.8
- Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan, A. B. (2023). Development of an InstrumentMeasuringMiddle School Students’ Achievement of Pressure. Development, 10(19), 12-29. https://doi.org/10.29129/inujgse.1178479
- Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayınları.
- Caldera, H. J., &Wirasinghe, S. C. (2022). A universalseverityclassificationfornaturaldisasters. Natural Hazards, 111(2), 1533-1573, https://doi.org/10.1007/s11069-021-05106-9
- Campbell, S., Greenwood, M., Prior, S., Shearer, T., Walkem, K., Young, S., ... &Walker, K. (2020). Purposivesampling: complexorsimple? Researchcaseexamples. Journal of research in Nursing, 25(8), 652-661, https://doi.org/10.1177/1744987120927206
- Can, A. (2022). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi (10.Baskı). Ankara: Pegem Atıf İndeksi.
- Cheng, J., Liang, Y., Fu, L., &Liu, Z. (2018). Posttraumaticstressanddepressivesymptoms in childrenaftertheWenchuanearthquake. EuropeanJournal of Psychotraumatology, 9(2), 1472992, https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1472992
- Chmutina, K., &VonMeding, J. (2019). A dilemma of language: “Natural disasters” in academicliterature. International Journal of Disaster Risk Science, 10, 283-292, https://doi.org/10.1007/s13753-019-00232-2
- Crocker, L., &Algina, J. (2006). Introductiontoclassicaland modern test theory. Fort Worth, TX: HarcourtCollege.
- Çalımlı, A. (2022). İlköğretimdeki öğretim programları, ders ve çalışma kitaplarında afet ile ilgili kavramlara yer verilme düzeyinin incelenmesi. International Journal Of SocıalHumanıtıesScıencesResearch, 9(81), 331-343, https://orcid.org/0000-0002-6309-3975
- Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G. ,& Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pagem Akademi.
- Çermik, E., & Akçay, B. (2020). Çevresel vatandaşlık bilgi testinin geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi, TurkishStudies -Education, 15(2), 731-750, https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42112
- Creswell, J. W., ve Creswell, J. D. (2021). Researchdesign: qualitative, quantitative, andmixedmethodsapproaches. (Trans. E. Karadağ). Ankara: Nobel Academic Publishing.
- Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi " İnsan ve Çevre" ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GUJGEF), 41(2), 601-630, https://doi.org/10.17152/gefad.940400
- Davis, L., Hosseini, M., &Izadkhah, Y. O. (2003). Publicawarenessandthedevelopment of a safetyculture: Keyelements in disaster risk reduction. Fourth International Conference of EarthquakeEngineeringandSeismology, 12-14 May 2003, Tehran.
- Değirmenci, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının “doğal afet” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların incelenmesi. International Journal of GeographyAndGeographyEducation, (39), 83-94, https://doi.Org/10.32003/İggei.488627
- Değirmenci, Y. , Kuzey, M., &Yetişensoy, O. (2019). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Afet Bilinci ve Eğitimi. E-Kafkas Journal of EducationalResearch, 6 (2), 33-46, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
- Demirdelen, S.(2018). Osmaniye ili Merkez ilçesinde görev yapan ilkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Demirdelen, S., & Çakıcı, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: Osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532-541, https://doi.org/10.37989/gumussagbil.870607
- Dikmenli, Y.,& Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386-416, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
- Dumanoğlu, F. & Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. E-Kafkas Journal of EducationalResearch, 5(2), 20-39, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.422251
- Dyregrov, A., Yule, W., &Olff, M. (2018). Childrenandnaturaldisasters. EuropeanJournal of Psychotraumatology, 9(2), 1500823, https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1500823
- Ekolu, S. O., &Quainoo, H. (2019). Reliability of assessments in engineeringeducationusingCronbach’salpha, KR andsplit-halfmethods. Global journal of engineeringeducation, 21(1), 24-29.
- Erkan, S. (2010). Deprem yaşayan ve yaşamayan okul öncesi çocukların davranışsal/duygusal sorunlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 55-66.
- Erkan, S., & Gömleksiz, M. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
- Felix, E., Hernández, L. A., Bravo, M., Ramirez, R., Cabiya, J., &Canino, G. (2011). Natural disasterand risk of psychiatricdisorders in Puerto Rican children. Journal of Abnormal Child Psychology, 39, 589-600, https://doi.org/10.1007/s10802-010-9483-1
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. andHyun, H. H. (2011). How todesignandevaluateresearch in education. New York: McGraw-Hill.
- Gençoğlu, S. E. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) yoluyla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Gerdan, S. (2019). Bir Sosyal Sorumluluk Alanı Olarak Afet Eğitimleri. International Journal of Management and Administration, 3(5), 101-110, https://doi.org/10.29064/ijma.523265
- Gürbüz, İ. E., & Karadeniz, V. (2021). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu üzerine coğrafi bilgi yeterliklerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 17-45, https://doi.org/10.38015/sbyy.866927
- Haladyna, T. M., 2016. Itemanalysisforselectedresponse test ıtems. handbook of test development. Lane, S., Raymond, M. andHaladyna, T. (Eds.), NY: Routledge, New York.
- Haladyna, T.M. (2004). Developingandvalidating multiple-choice test items. (3. Baskı). New Jersey: Lawrence ErlbaumAssocaiates.
- Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240, https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
- Heale, R. Twycross A. (2017). Validityandreliability in quantitativestudies. EvidenceBasedNursing 18(3), 66- 67, http://dx.doi.org/10.1136/eb-2015-102129
- İçme, T. & Büyük, U. (2023). Türkiye’de deprem eğitimi: fen bilimleri ders kitaplarının deprem eğitimine yönelik analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 944-958, https://doi.org/10.33206/mjss.1259183
- İlhan, N., &Hoşgören, G. (2017). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: Asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
- Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376, https://doi.org/10.21324/dacd.500356
- Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116, https://doi.org/10.17295/ataunidcd.31309
- Karakuş, U., & Önger, S. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin doğal afet ve afet eğitimi kavramını anlama düzeyleri. Journal of HistoryCultureand Art Research, 6(6), 482-491, https://doi.org/10.7596/taksad.v6i6.1247
- Karslı, F., &Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
- Kawasaki, H., Yamasaki, S., Kurokawa, M., Tamura, H., &Sonai, K. (2022). Relationshipbetweenteachers’ awareness of disasterpreventionandconcernsaboutdisasterpreparedness. Sustainability, 14(13), 8211, https://doi.org/10.3390/su14138211
- Kayış, A. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ş. Kalaycı (Ed.), Güvenilirlik Analizi (Reliability Analysis). (S.402-419). Ankara: Dinami Akademi Yayıncılık.
- Khairani, A.Z., &Shamsuddin, H. (2016). Assessingitemdifficultyanddiscriminationindices of teacher-developed multiple-choicetests. Assessmentfor Learning Withinand Beyond theClassroom, 1(1),417-426.
- Komac, B., Zorn, M., &Ciglič, R. (2013). Europeaneducation on naturaldisasters–a textbookstudy. Natural Hazardsand Earth SystemSciencesDiscussions, 1(3), 2255-2279, https://doi.org/10.5194/nhessd-1-2255-2013
- Kubiszyn, T., &Borich, G. (2003). Performance-basedassessment. Educationaltestingandmeasurement: Classroomapplicationandpractice, 154-173.
- Lawshe, C. H. (1975). A quantitativeapproachtocontentvalidity. Personnelpsychology, 28(4), 563-575.
- Makwana, N. (2019). Disasteranditsimpact on mentalhealth: A narrativereview. Journal of familymedicineandprimarycare, 8(10), 3090, https://doi.org/10.4103%2Fjfmpc.jfmpc_893_19
- Mamon, M. A. C., Suba, R. A. V., & Son, I. L. (2017). Disaster risk reductionknowledge of Grade 11 students: Impact of seniorhighschooldisastereducation in thePhilippines. International Journal of HealthSystemandDisaster Management, 5(3), 69-74, https://doi.org/10.4103/ijhsdm.ijhsdm_16_17
- Masten, A. S. (2021). Resilience of children in disasters: A multisystemperspective. International Journal of Psychology, 56(1), 1-11, https://doi.org/10.1002/ijop.12737
- Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67, https://doi.org/10.21666/muefd.321970
- Muttarak, R., &Lutz, W. (2014). Is education a keytoreducingvulnerabilitytonaturaldisastersandhenceunavoidableclimatechange?. Ecologyandsociety, 19(1),42, http://dx.doi.org/10.5751/ES-06476-190142
- Nacaroğlu, O., Bektaş, O., &Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51, https://doi.org/10.24106/kefdergi.3374
- Nugroho, A., Warnars, H. L. H. S., Heriyadi, Y., &Tanutama, L. (2019, November). Measurethelevel of success in usinggoogledrivewiththeKuder Richardson (KR) reliabilitymethod. In 2019 International Congress on Applied Information Technology (AIT) (pp. 1-7). IEEE, https://doi.org/10.1109/AIT49014.2019.9144915
- Oh, C. H., &Oetzel, J. (2022). Multinationalenterprisesandnaturaldisasters: Challengesandopportunitiesfor IB research. Journal of International Business Studies, 53, 1-24, https://doi.org/10.1057/s41267-021-00483-6
- Özkazanç, S., & Yüksel, U. D. (2015). Evaluation of disasterawarenessandsensitivitylevel of highereducationstudents. Procedia-SocialandBehavioralSciences, 197, 745-753, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
- Piyadeoğlu-Kaya O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri üzerine etkisi: Gümüşhane örneği. Yayınlanmış Yüksek lisans tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Reynolds, C. R., Altmann, R. A., & Allen, D. N. (2021). Item Analysis: MethodsforFittingthe Right Itemstothe Right Test. In Mastering Modern PsychologicalTesting: TheoryandMethods (pp. 263-289). Cham: Springer International Publishing.
- Ronan, K. R., Alisic, E., Towers, B., Johnson, V. A., & Johnston, D. M. (2015). Disasterpreparednessforchildrenandfamilies: a criticalreview. Currentpsychiatryreports, 17, 1-9,
- Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarda doğal afet bilinci. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 283-295.
- Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445, https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
- Saswati, R. (2021). Item Analysis of Reading Comprehension Test: A Study of Test ScoresInterpretation. Scope: Journal of English Language Teaching, 6(1), 42-49, http://dx.doi.org/10.30998/scope.v6i1.7675
- Seçer, İ. (2018). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları (2.Baskı).Ankara: Anı yayıncılık.
- Seddighi, H., Salmani, I., Javadi, M. H., &Seddighi, S. (2021). Child abuse in naturaldisastersandconflicts: A systematicreview. Trauma, Violence, &Abuse, 22(1), 176-185, https://doi.org/10.1177/1524838019835973
- Shiwaku Hirohide Kobayashi, K. ,& Kobayashi, M. (2004).Linkingexperience, education, perceptionandearthquakepreparedness. Disaster Prevention and Management,13(1), 39-49. https://doi.org/10.1108/09653560410521689
- Shiwaku, K., Shaw, R., ChandraKandel, R., NarayanShrestha, S., &ManiDixit, A. (2007). Futureperspective of schooldisastereducation in Nepal. DisasterPreventionand Management: An International Journal, 16(4), 576-587, https://doi.org/10.1108/09653560710817057
- Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
- Sözcü, U. &Aydınözü, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of GeographyandGeographyEducation, (40), 79-91, https://doi.org/10.32003/iggei.566164
- Sözcü, U. (2019). Doğal Afetler ve Doğal Afet Okuryazarlığı. Ankara: Pegem Akademi.
- Sucu, H. (2021). 1. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi yoluyla incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
- SumbilloJr, L. Z., &Madrigal, D. V. (2020). Disaster risk reductionmanagementpractices of AugustinianRecollectschools in Negros Island. PhilippineSocialScienceJournal, 3(2), 135-136, https://doi.org/10.52006/main.v3i2.220
- Şahin, C., &Sipahioglu, S. (2002). Doğal Afetler ve Türkiye. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Şeker, H., &Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Şen, M. E. (2023). Doğal Afet Sonrası Gelişen Post-Travmatik Stres Bozukluğu ve Fizyoterapi Yaklaşımları. In International Conference on ScientificandAcademicResearch (Vol. 1, pp. 16-21).
- Şener, N., & Taş, E. (2017). Developingachievement test: A researchforassessment of 5th gradebiologysubject. Journal of Educationand Learning, 6(2), 254-271, http://doi.org/10.5539/jel.v6n2p254
- Şengün, H., &Küçükşen, M. (2019). Afet yönetimi eğitimi niçin gerekli?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(46), 193-211.
- Tandon, R., Javed, A., Deva, P., Weizman, A., Kronfol, Z., D'Souza, R., ... &Keshavan, M. (2008). Disastermentalhealth in AsiaandtheAsianJournal of Psychiatry. AsianJournal of Psychiatry, 1(1), 5-6, http://doi.org/10.1016/j.ajp.2008.07.005
- Topno, P. N. (2021). BuildingDisasterResilience Through PrimaryandHigherEducation. In Handbook of Disaster Risk ReductionforResilience: New FrameworksforBuildingResiliencetoDisasters (pp. 203-221). Cham: Springer International Publishing.
- Torani, S., Majd, P. M., Maroufi, S. S., Dowlati, M., &Sheikhi, R. A. (2019). Theimportance of education on disastersandemergencies: A reviewarticle. Journal of EducationandHealthPromotion, 8,85, 1-7, https://doi.org/10.4103%2Fjehp.jehp_262_18
- Tosun, C., &Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
- Tsai, M. H., Chang, Y. L., Shiau, J. S., & Wang, S. M. (2020). Exploringtheeffects of a seriousgame-basedlearningpackagefordisasterpreventioneducation: Thecase of Battle of FloodingProtection. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101393, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101393
- Tsai, M. H., Wen, M. C., Chang, Y. L., &Kang, S. C. (2015). Game-basededucationfordisasterprevention. AI &Society, 30, 463-475.
- Turan, İ. & Kartal, A. (2011). İlköğretimde doğal afetler öğretiminin öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 8-10 Eylül 2011, Bildiri Özeti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
- Uchida, O., Tajima, S., Kajita, Y., Utsu, K., Murakami, Y., & Yamada, S. (2021). Development andimplementation of an ICT-baseddisasterpreventionandmitigationeducation program fortheyounggeneration. Information SystemsFrontiers, 23, 1115-1125.
- Uygun, B.(2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlığı ile afet bilinci algı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
- Varol, A. (2019). Afet yönetimi, afet eğitimi ve afet farkındalığı: Amerika örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 193-204, https://doi.org/10.18069/firatsbed.538678
- Warsini, S., Mills, J., &Usher, K. (2014). Solastalgia:
livingwiththeenvironmentaldamagecausedbynaturaldisasters. Prehospitalanddisastermedicine, 29(1), 87-90, https://doi.org/10.1017/S1049023X13009266
- Wilson, F. R., Pan, W., &Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of thecriticalvaluesforLawshe’scontentvalidityratio. MeasurementAnd Evaluation in CounselingAnd Development, 45(3), 197-210, https://doi.org/10.1177/0748175612440286
- Yazıcı, Ö., & Ulu Kalın, Ö. (2018). “Doğal Afet” için kavramsal metaforların karşılaştırmalı analizi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 25-40, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.396396
- Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, D., &Uzunsakal, E.(2018). Alan Araştırmalarında Güvenirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
- Yücel, H. (2020). Afet risk yönetiminde kurumsal sosyal sorumluluk. International Journal of Management and Administration, 4(8), 348-359, https://doi.org/10.29064/ijma.788936
- Zhang, M., & Wang, J. (2022). Trend Analysis of Global DisasterEducationResearchBased on Scientific Knowledge Graphs. Sustainability, 14, 1492. https://doi.org/10.3390/su14031492
- Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disastereducation in elementaryandsecondaryschools: evidencefromChina. Natural hazards, 89, 1009-1029.
- Zijlmans, E. A., Tijmstra, J., Van der Ark, L. A., &Sijtsma, K. (2019). Item-scorereliability as a selectiontool in test construction. Frontiers in psychology, 9, 2298,1-12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02298
Destructive Natural PhenomenaAchievement Test forSecondary School Students
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 128 - 152
Kevser Arslan
,
Asli Görgülü Arı
Abstract
This study aims to develop a valid and reliable multiple-choice achievement test on the subject of destructive natural events. The study group consists of 250 sixth-grade middle school students. In the question pool preparation process, the question scope was shaped by blending the objectives in the science curriculum and the objectives created by experts. The prepared 65-item question pool was evaluated in line with expert opinions and reduced to 51 items. The 51-item multiple-choice test, whose linguistic understandability was evaluated by language experts and the necessary arrangements were completed by the researchers, was made ready for application. The achievement test was applied to 250 sixth-grade students. Item difficulty indexes and item discrimination indexes of the test answers obtained from the students were calculated. After the item analyses, a total of 26 questions were removed from the test. As a result of the analyses, the average difficulty value of the test was obtained as 0.53 and the average discrimination value as 0.59. The KR-20 reliability coefficient of the developed test was 0.82; Cronbach alpha reliability coefficient was determined as 0.86. As a result of the research, a valid and reliable destructive natural events achievement test was presented.
References
- AFAD. (2021). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/turkiye-afet-risk-azaltma-plani-tarap
- AFAD (2023). Afet ve Acil Durum Başkanlığı. www.afad.gov.tr
- Akman, A., & Yıldırım, S. (2022). Okul öncesi öğrencilerinde afet yönetimine dair bir gözlem: Iğdır’da bir ilkokul örneği. Anasay, (21), 341-355, https://doi.org/10.33404/anasay.1156639
- Amri, I., Amiruddin, R., Palutturi, S., Mallongi, A., Nur, R., &Rizkhytha, D. (2021). Effectiveness of an educationalinterventionfordisasterpreparednessforelementaryschoolstudents in Central Sulawesi. EnfermeríaClínica, 31, 779-782., https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.07.031
- Ayre, C., &Scally A. J. (2014). Critical valuesforLawshe’scontentvalidityratio: revisitingtheoriginalmethods of calculation. Measurementand Evaluation in Counselingand Development, 47 (1), 79–86, https://doi.org/10.1177/0748175613513808
- Başıbüyük, A. ve Pala, Ş. M., (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 184-197. https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
- Başol, G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Beaglehole, B., Mulder, R. T., Frampton, C. M., Boden, J. M., Newton-Howes, G., & Bell, C. J. (2018). Psychologicaldistressandpsychiatricdisorderafternaturaldisasters: systematicreviewand meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 213(6), 716-722, https://doi.org/10.1192/bjp.2018.210
- Bhardwaj, P. (2019). Types of sampling in research. Journal of PrimaryCareSpecialties, 5(3), 157-163, https://doi.org/10.4103/jpcs.jpcs_62_19
- Bhebhe, S., Runhare, T., &Monobe, R. J. (2019). Strategic approachesfordeveloping a culture of safetymanagement in schools: Indicationsfromliteraturestudies. Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies, 11(2), 1-6, https://hdl.handle.net/10520/EJC-1714e5e8bc
- Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159, https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
- Boon, H. J., &Pagliano, P. J. (2014). Disastereducation in Australianschools. AustralianJournal of EnvironmentalEducation, 30(2), 187-197., https://doi.org/10.1017/aee.2015.8
- Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan, A. B. (2023). Development of an InstrumentMeasuringMiddle School Students’ Achievement of Pressure. Development, 10(19), 12-29. https://doi.org/10.29129/inujgse.1178479
- Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayınları.
- Caldera, H. J., &Wirasinghe, S. C. (2022). A universalseverityclassificationfornaturaldisasters. Natural Hazards, 111(2), 1533-1573, https://doi.org/10.1007/s11069-021-05106-9
- Campbell, S., Greenwood, M., Prior, S., Shearer, T., Walkem, K., Young, S., ... &Walker, K. (2020). Purposivesampling: complexorsimple? Researchcaseexamples. Journal of research in Nursing, 25(8), 652-661, https://doi.org/10.1177/1744987120927206
- Can, A. (2022). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi (10.Baskı). Ankara: Pegem Atıf İndeksi.
- Cheng, J., Liang, Y., Fu, L., &Liu, Z. (2018). Posttraumaticstressanddepressivesymptoms in childrenaftertheWenchuanearthquake. EuropeanJournal of Psychotraumatology, 9(2), 1472992, https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1472992
- Chmutina, K., &VonMeding, J. (2019). A dilemma of language: “Natural disasters” in academicliterature. International Journal of Disaster Risk Science, 10, 283-292, https://doi.org/10.1007/s13753-019-00232-2
- Crocker, L., &Algina, J. (2006). Introductiontoclassicaland modern test theory. Fort Worth, TX: HarcourtCollege.
- Çalımlı, A. (2022). İlköğretimdeki öğretim programları, ders ve çalışma kitaplarında afet ile ilgili kavramlara yer verilme düzeyinin incelenmesi. International Journal Of SocıalHumanıtıesScıencesResearch, 9(81), 331-343, https://orcid.org/0000-0002-6309-3975
- Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G. ,& Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pagem Akademi.
- Çermik, E., & Akçay, B. (2020). Çevresel vatandaşlık bilgi testinin geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi, TurkishStudies -Education, 15(2), 731-750, https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42112
- Creswell, J. W., ve Creswell, J. D. (2021). Researchdesign: qualitative, quantitative, andmixedmethodsapproaches. (Trans. E. Karadağ). Ankara: Nobel Academic Publishing.
- Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi " İnsan ve Çevre" ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GUJGEF), 41(2), 601-630, https://doi.org/10.17152/gefad.940400
- Davis, L., Hosseini, M., &Izadkhah, Y. O. (2003). Publicawarenessandthedevelopment of a safetyculture: Keyelements in disaster risk reduction. Fourth International Conference of EarthquakeEngineeringandSeismology, 12-14 May 2003, Tehran.
- Değirmenci, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının “doğal afet” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların incelenmesi. International Journal of GeographyAndGeographyEducation, (39), 83-94, https://doi.Org/10.32003/İggei.488627
- Değirmenci, Y. , Kuzey, M., &Yetişensoy, O. (2019). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Afet Bilinci ve Eğitimi. E-Kafkas Journal of EducationalResearch, 6 (2), 33-46, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
- Demirdelen, S.(2018). Osmaniye ili Merkez ilçesinde görev yapan ilkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Demirdelen, S., & Çakıcı, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: Osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532-541, https://doi.org/10.37989/gumussagbil.870607
- Dikmenli, Y.,& Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386-416, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
- Dumanoğlu, F. & Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. E-Kafkas Journal of EducationalResearch, 5(2), 20-39, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.422251
- Dyregrov, A., Yule, W., &Olff, M. (2018). Childrenandnaturaldisasters. EuropeanJournal of Psychotraumatology, 9(2), 1500823, https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1500823
- Ekolu, S. O., &Quainoo, H. (2019). Reliability of assessments in engineeringeducationusingCronbach’salpha, KR andsplit-halfmethods. Global journal of engineeringeducation, 21(1), 24-29.
- Erkan, S. (2010). Deprem yaşayan ve yaşamayan okul öncesi çocukların davranışsal/duygusal sorunlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 55-66.
- Erkan, S., & Gömleksiz, M. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
- Felix, E., Hernández, L. A., Bravo, M., Ramirez, R., Cabiya, J., &Canino, G. (2011). Natural disasterand risk of psychiatricdisorders in Puerto Rican children. Journal of Abnormal Child Psychology, 39, 589-600, https://doi.org/10.1007/s10802-010-9483-1
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. andHyun, H. H. (2011). How todesignandevaluateresearch in education. New York: McGraw-Hill.
- Gençoğlu, S. E. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) yoluyla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Gerdan, S. (2019). Bir Sosyal Sorumluluk Alanı Olarak Afet Eğitimleri. International Journal of Management and Administration, 3(5), 101-110, https://doi.org/10.29064/ijma.523265
- Gürbüz, İ. E., & Karadeniz, V. (2021). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu üzerine coğrafi bilgi yeterliklerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 17-45, https://doi.org/10.38015/sbyy.866927
- Haladyna, T. M., 2016. Itemanalysisforselectedresponse test ıtems. handbook of test development. Lane, S., Raymond, M. andHaladyna, T. (Eds.), NY: Routledge, New York.
- Haladyna, T.M. (2004). Developingandvalidating multiple-choice test items. (3. Baskı). New Jersey: Lawrence ErlbaumAssocaiates.
- Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240, https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
- Heale, R. Twycross A. (2017). Validityandreliability in quantitativestudies. EvidenceBasedNursing 18(3), 66- 67, http://dx.doi.org/10.1136/eb-2015-102129
- İçme, T. & Büyük, U. (2023). Türkiye’de deprem eğitimi: fen bilimleri ders kitaplarının deprem eğitimine yönelik analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 944-958, https://doi.org/10.33206/mjss.1259183
- İlhan, N., &Hoşgören, G. (2017). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: Asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
- Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376, https://doi.org/10.21324/dacd.500356
- Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116, https://doi.org/10.17295/ataunidcd.31309
- Karakuş, U., & Önger, S. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin doğal afet ve afet eğitimi kavramını anlama düzeyleri. Journal of HistoryCultureand Art Research, 6(6), 482-491, https://doi.org/10.7596/taksad.v6i6.1247
- Karslı, F., &Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
- Kawasaki, H., Yamasaki, S., Kurokawa, M., Tamura, H., &Sonai, K. (2022). Relationshipbetweenteachers’ awareness of disasterpreventionandconcernsaboutdisasterpreparedness. Sustainability, 14(13), 8211, https://doi.org/10.3390/su14138211
- Kayış, A. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ş. Kalaycı (Ed.), Güvenilirlik Analizi (Reliability Analysis). (S.402-419). Ankara: Dinami Akademi Yayıncılık.
- Khairani, A.Z., &Shamsuddin, H. (2016). Assessingitemdifficultyanddiscriminationindices of teacher-developed multiple-choicetests. Assessmentfor Learning Withinand Beyond theClassroom, 1(1),417-426.
- Komac, B., Zorn, M., &Ciglič, R. (2013). Europeaneducation on naturaldisasters–a textbookstudy. Natural Hazardsand Earth SystemSciencesDiscussions, 1(3), 2255-2279, https://doi.org/10.5194/nhessd-1-2255-2013
- Kubiszyn, T., &Borich, G. (2003). Performance-basedassessment. Educationaltestingandmeasurement: Classroomapplicationandpractice, 154-173.
- Lawshe, C. H. (1975). A quantitativeapproachtocontentvalidity. Personnelpsychology, 28(4), 563-575.
- Makwana, N. (2019). Disasteranditsimpact on mentalhealth: A narrativereview. Journal of familymedicineandprimarycare, 8(10), 3090, https://doi.org/10.4103%2Fjfmpc.jfmpc_893_19
- Mamon, M. A. C., Suba, R. A. V., & Son, I. L. (2017). Disaster risk reductionknowledge of Grade 11 students: Impact of seniorhighschooldisastereducation in thePhilippines. International Journal of HealthSystemandDisaster Management, 5(3), 69-74, https://doi.org/10.4103/ijhsdm.ijhsdm_16_17
- Masten, A. S. (2021). Resilience of children in disasters: A multisystemperspective. International Journal of Psychology, 56(1), 1-11, https://doi.org/10.1002/ijop.12737
- Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67, https://doi.org/10.21666/muefd.321970
- Muttarak, R., &Lutz, W. (2014). Is education a keytoreducingvulnerabilitytonaturaldisastersandhenceunavoidableclimatechange?. Ecologyandsociety, 19(1),42, http://dx.doi.org/10.5751/ES-06476-190142
- Nacaroğlu, O., Bektaş, O., &Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51, https://doi.org/10.24106/kefdergi.3374
- Nugroho, A., Warnars, H. L. H. S., Heriyadi, Y., &Tanutama, L. (2019, November). Measurethelevel of success in usinggoogledrivewiththeKuder Richardson (KR) reliabilitymethod. In 2019 International Congress on Applied Information Technology (AIT) (pp. 1-7). IEEE, https://doi.org/10.1109/AIT49014.2019.9144915
- Oh, C. H., &Oetzel, J. (2022). Multinationalenterprisesandnaturaldisasters: Challengesandopportunitiesfor IB research. Journal of International Business Studies, 53, 1-24, https://doi.org/10.1057/s41267-021-00483-6
- Özkazanç, S., & Yüksel, U. D. (2015). Evaluation of disasterawarenessandsensitivitylevel of highereducationstudents. Procedia-SocialandBehavioralSciences, 197, 745-753, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
- Piyadeoğlu-Kaya O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri üzerine etkisi: Gümüşhane örneği. Yayınlanmış Yüksek lisans tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Reynolds, C. R., Altmann, R. A., & Allen, D. N. (2021). Item Analysis: MethodsforFittingthe Right Itemstothe Right Test. In Mastering Modern PsychologicalTesting: TheoryandMethods (pp. 263-289). Cham: Springer International Publishing.
- Ronan, K. R., Alisic, E., Towers, B., Johnson, V. A., & Johnston, D. M. (2015). Disasterpreparednessforchildrenandfamilies: a criticalreview. Currentpsychiatryreports, 17, 1-9,
- Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarda doğal afet bilinci. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 283-295.
- Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445, https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
- Saswati, R. (2021). Item Analysis of Reading Comprehension Test: A Study of Test ScoresInterpretation. Scope: Journal of English Language Teaching, 6(1), 42-49, http://dx.doi.org/10.30998/scope.v6i1.7675
- Seçer, İ. (2018). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları (2.Baskı).Ankara: Anı yayıncılık.
- Seddighi, H., Salmani, I., Javadi, M. H., &Seddighi, S. (2021). Child abuse in naturaldisastersandconflicts: A systematicreview. Trauma, Violence, &Abuse, 22(1), 176-185, https://doi.org/10.1177/1524838019835973
- Shiwaku Hirohide Kobayashi, K. ,& Kobayashi, M. (2004).Linkingexperience, education, perceptionandearthquakepreparedness. Disaster Prevention and Management,13(1), 39-49. https://doi.org/10.1108/09653560410521689
- Shiwaku, K., Shaw, R., ChandraKandel, R., NarayanShrestha, S., &ManiDixit, A. (2007). Futureperspective of schooldisastereducation in Nepal. DisasterPreventionand Management: An International Journal, 16(4), 576-587, https://doi.org/10.1108/09653560710817057
- Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
- Sözcü, U. &Aydınözü, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of GeographyandGeographyEducation, (40), 79-91, https://doi.org/10.32003/iggei.566164
- Sözcü, U. (2019). Doğal Afetler ve Doğal Afet Okuryazarlığı. Ankara: Pegem Akademi.
- Sucu, H. (2021). 1. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi yoluyla incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
- SumbilloJr, L. Z., &Madrigal, D. V. (2020). Disaster risk reductionmanagementpractices of AugustinianRecollectschools in Negros Island. PhilippineSocialScienceJournal, 3(2), 135-136, https://doi.org/10.52006/main.v3i2.220
- Şahin, C., &Sipahioglu, S. (2002). Doğal Afetler ve Türkiye. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Şeker, H., &Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Şen, M. E. (2023). Doğal Afet Sonrası Gelişen Post-Travmatik Stres Bozukluğu ve Fizyoterapi Yaklaşımları. In International Conference on ScientificandAcademicResearch (Vol. 1, pp. 16-21).
- Şener, N., & Taş, E. (2017). Developingachievement test: A researchforassessment of 5th gradebiologysubject. Journal of Educationand Learning, 6(2), 254-271, http://doi.org/10.5539/jel.v6n2p254
- Şengün, H., &Küçükşen, M. (2019). Afet yönetimi eğitimi niçin gerekli?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(46), 193-211.
- Tandon, R., Javed, A., Deva, P., Weizman, A., Kronfol, Z., D'Souza, R., ... &Keshavan, M. (2008). Disastermentalhealth in AsiaandtheAsianJournal of Psychiatry. AsianJournal of Psychiatry, 1(1), 5-6, http://doi.org/10.1016/j.ajp.2008.07.005
- Topno, P. N. (2021). BuildingDisasterResilience Through PrimaryandHigherEducation. In Handbook of Disaster Risk ReductionforResilience: New FrameworksforBuildingResiliencetoDisasters (pp. 203-221). Cham: Springer International Publishing.
- Torani, S., Majd, P. M., Maroufi, S. S., Dowlati, M., &Sheikhi, R. A. (2019). Theimportance of education on disastersandemergencies: A reviewarticle. Journal of EducationandHealthPromotion, 8,85, 1-7, https://doi.org/10.4103%2Fjehp.jehp_262_18
- Tosun, C., &Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
- Tsai, M. H., Chang, Y. L., Shiau, J. S., & Wang, S. M. (2020). Exploringtheeffects of a seriousgame-basedlearningpackagefordisasterpreventioneducation: Thecase of Battle of FloodingProtection. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101393, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101393
- Tsai, M. H., Wen, M. C., Chang, Y. L., &Kang, S. C. (2015). Game-basededucationfordisasterprevention. AI &Society, 30, 463-475.
- Turan, İ. & Kartal, A. (2011). İlköğretimde doğal afetler öğretiminin öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 8-10 Eylül 2011, Bildiri Özeti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
- Uchida, O., Tajima, S., Kajita, Y., Utsu, K., Murakami, Y., & Yamada, S. (2021). Development andimplementation of an ICT-baseddisasterpreventionandmitigationeducation program fortheyounggeneration. Information SystemsFrontiers, 23, 1115-1125.
- Uygun, B.(2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlığı ile afet bilinci algı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
- Varol, A. (2019). Afet yönetimi, afet eğitimi ve afet farkındalığı: Amerika örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 193-204, https://doi.org/10.18069/firatsbed.538678
- Warsini, S., Mills, J., &Usher, K. (2014). Solastalgia:
livingwiththeenvironmentaldamagecausedbynaturaldisasters. Prehospitalanddisastermedicine, 29(1), 87-90, https://doi.org/10.1017/S1049023X13009266
- Wilson, F. R., Pan, W., &Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of thecriticalvaluesforLawshe’scontentvalidityratio. MeasurementAnd Evaluation in CounselingAnd Development, 45(3), 197-210, https://doi.org/10.1177/0748175612440286
- Yazıcı, Ö., & Ulu Kalın, Ö. (2018). “Doğal Afet” için kavramsal metaforların karşılaştırmalı analizi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 25-40, https://doi.org/10.30900/kafkasegt.396396
- Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, D., &Uzunsakal, E.(2018). Alan Araştırmalarında Güvenirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
- Yücel, H. (2020). Afet risk yönetiminde kurumsal sosyal sorumluluk. International Journal of Management and Administration, 4(8), 348-359, https://doi.org/10.29064/ijma.788936
- Zhang, M., & Wang, J. (2022). Trend Analysis of Global DisasterEducationResearchBased on Scientific Knowledge Graphs. Sustainability, 14, 1492. https://doi.org/10.3390/su14031492
- Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disastereducation in elementaryandsecondaryschools: evidencefromChina. Natural hazards, 89, 1009-1029.
- Zijlmans, E. A., Tijmstra, J., Van der Ark, L. A., &Sijtsma, K. (2019). Item-scorereliability as a selectiontool in test construction. Frontiers in psychology, 9, 2298,1-12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02298