In this study, Turkish questions asked in the High School Entrance Examination (LGS) between 2018-2023 were analysed according to Benjamin Bloom's Revised Taxonomy. Document analysis method, one of the qualitative research designs, was used in the study. The exam questions were evaluated separately by two PhD-level researchers who are experts in their fields; in cases of differences, decisions were made with a common opinion. Kappa statistic was calculated to determine the agreement between the coders. The distribution and general tendency of the questions according to years were analysed with the chi-square test and the results were evaluated according to Cohen's effect size interpretations. The findings show that the Turkish questions in the period analysed were mostly prepared to measure higher-order thinking skills. Within the scope of Bloom's six-level taxonomy, there were no questions at the recall level. This situation reveals that the exam is structured to measure students' more advanced cognitive skills such as comprehension, application and analysis. The results obtained show that LGS Turkish questions were prepared in accordance with the concept of measurement based on thinking skills.
Bloom’s Taxonomy high school entrance exam (lgs) assessment and evaluation Turkish language teaching
Bu araştırmada, 2018-2023 yılları arasında Lise Giriş Sınavı’nda (LGS) sorulan Türkçe soruları, Benjamin Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisine göre incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Sınav soruları, alanında uzman iki doktora düzeyindeki araştırmacı tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiş; farklılık gösteren durumlarda ortak görüşle karar verilmiştir. Kodlayıcılar arasındaki uyumu belirlemek amacıyla Kappa istatistiği hesaplanmıştır. Soruların yıllara göre dağılımı ve genel eğilimi ise ki-kare testiyle analiz edilmiş, sonuçlar Cohen’in etki büyüklüğü yorumlarına göre değerlendirilmiştir. Bulgular, incelenen dönemde Türkçe sorularının büyük ölçüde üst düzey düşünme becerilerini ölçmeye yönelik hazırlandığını göstermektedir. Bloom’un altı düzeyli taksonomisi kapsamında hatırlama düzeyine ait herhangi bir soruya rastlanmamıştır. Bu durum, sınavın öğrencilerin kavrama, uygulama ve analiz gibi daha ileri düzeydeki bilişsel becerilerini ölçme yönünde yapılandırıldığını ortaya koymaktadır. Elde edilen sonuçlar, LGS Türkçe sorularının düşünme becerilerine dayalı ölçme anlayışıyla uyumlu bir biçimde hazırlandığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 24, 2025 |
Acceptance Date | June 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |