Şairlerin diğer şairlerden etkilenmesi şiir tarihi boyunca süregelen bir durumdur. Şairler ne kadar özgün olmaya çalışsalar da yazdıklarının şiirsel etkilenmeden mahfuz kalması hayli güçtür. Birçok şair kendisinden önce gelen güçlü şairlerin etkisinde kalarak eserlerini vücuda getirmiştir. Bir kısım şairler başka bir şair ya da şiirden etkilenmeyi bir kusur ya da eksiklik olarak görürken kimileriyse bununla iftihar edebilmektedir. Şairin bu durumu bir övünç vesilesi olarak görmesinin altında üstat kabul ettiği diğer şaire duyduğu saygı ve beğeni hissi yatar. Örnek aldığı şairin şiirlerinde kendi benliğinden izler bulan, duygu ve heyecanlarını fark eden şair, kendisiyle üstat şair arasında benzerlikler kurar. Sanat anlayışları birbirine paralel olduğundan üstat şairin eserine benzer bir eser ortaya koyarak kendini geliştirmeye çalışır. Bu şekilde hayranlık duyduğu şaire iltifat etmiş olur.
Tanzimat Dönemi ve sonrasında Türk edebiyatının başat konularından birinin toplumsal sorunlar olduğunu söylemek mümkündür. Toplumsal duyarlılığa sahip yazar ve şairler, tespit ettikleri sorunlara eserlerinde yer vermiştir. Özellikle Sultan II. Abdülhamid Dönemi, bu bakımdan önem arz etmektedir. Bu dönemin sosyal ve siyasal koşullarını tasvip etmeyen ve eleştirilerini Sis şiiri ile dile getiren Tevfik Fikret, kendinden sonraki birçok yazar ve şairi de etkilemiştir. Öyle ki Nurettin Sevin de üstat olarak kabul ettiği Fikret’ten etkilenerek Yangın şiirini kaleme almıştır. Bu çalışmada Tevfik Fikret hayranı olan ve onu kendisine örnek alan Nurettin Sevin’in Yangın şiiri ile Fikret’in Sis şiiri şiirsel etkilenme açısından incelenmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classical Turkish Literature of Ottoman Field, Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2025 |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | August 8, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |