Bu çalışma ergenlik döneminde olan bireylerin umut ve okulda öznel iyi oluş arasındaki ilişkide dijital oyun bağımlılığının aracı rolünü incelemek için gerçekleştirilmiştir. Ergen bireylerin geleceğe dair beklentilerinin pozitif olması ancak öznel iyi oluş düzeyinin yüksek olması ile mümkün olur. Fakat dijital oyun bağımlılığı ergenlerin sağlıklı bir gelişim serüveni geçirmelerinin önündeki engellerden birisidir. Bu yüzden araştırmanın bağımlı değişkeni okulda öznel iyi oluş olarak belirlenmiştir. Ayrıca bağımsız değişken olarak umut ve aracı değişken olarak dijital oyun bağımlılığı değişkenleri belirlenmiştir. Araştırmanın verileri “Çocuklarda Umut Ölçeği”, “Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Örneklem grubu belirlenirken kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmaya İstanbul ilinde ikamet eden ve liselere devam eden ergenler katılmıştır. SPSS paket program ve SPSS Process Makro eklentisi veri analizi için kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, lise öğrencilerinin umut düzeyleri, okulda öznel iyi oluş düzeyleri ve dijital oyun bağımlılığı düzeylerinde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında ulaşılan bir diğer sonuç ise araştırmaya katılan bireylerin umut düzeyleri ve okulda öznel iyi oluş düzeyleri arasında dijital oyun bağımlılığının aracı rolü olduğu bulunmuştur.
This study was conducted to examine the mediating role of digital game addiction in the relationship between hope and subjective well-being at school in adolescents. Adolescent individuals' positive expectations for the future are only possible if their subjective well-being level is high. However, digital game addiction is the biggest obstacle for adolescents to have a healthy development adventure. Therefore, researchers think that it is important to determine the mediating role of digital game addiction in the relationship between hope and subjective well-being at school. Therefore, the dependent variable of the study was determined as subjective well-being at school. In addition, hope was determined as the independent variable and digital game addiction was determined as the mediating variable. The data of the study were collected using the "Hope Scale in Children", "Short School Subjective Well-Being Scale for Adolescents" and "Digital Game Addiction Scale". Convenience sampling method was preferred when determining the sample group. Adolescents residing in Istanbul and attending high schools participated in the research. SPSS package program and SPSS Process Macro plug-in were used to analyze the data. According to the research results, a significant relationship was found between high school students' hope levels, subjective well-being levels at school and digital game addiction levels. Another result obtained within the scope of the research was that digital game addiction had a mediating role between the hope levels of the individuals participating in the research and their subjective well-being levels at school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 15, 2023 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty