Eğitim Kurumu olan okullar deprem felaketlerinde önemli birer sığınak olmuş, sonrasında ise eğitim ve öğretim faaliyetleri ile hayatın normalleşmesinde etkili olmuştur. Bu süreçte okullarda görev yapan okul yöneticilerinin rolü ön plana çıkmıştır. Okul yöneticilerinin, insan ve maddi kaynakları efektif şekilde kullanmaları okul etkililiği açısından önem arz etmektedir. Bu amaçla gerçekleştirilen çalışmada yaşanan depremler sonrasında okul etkililiği konusunda okul yöneticilerinin tecrübeleri, görüşleri ve tavsiyeleri önemli görülmektedir. Çalışma, olgubilim (fenomonoloji) deseninin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilinde görev yapan okul yöneticileri arasından amaca yönelik örnekleme yöntemi ile belirlenmiş toplam 17 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Okul yöneticilerinin deprem felaketleri sonrasında kurumlarında tüm personelin afet bilinci farkındalığını arttırmaya çalıştığı, rehberlik servislerinin özellikle psikolojik sorun yaşayan öğrencilere destek vermelerini sağladığı belirlenmiştir. İllerde ve ilçelerdeki yönetim birimlerinin çalışmalarını bazı yöneticiler yeterli görmüş, fakat birçok yönetici bu konuda eksiklikler olduğunu belirtmiştir. Okulların depremlerden fiziki, yönetimsel ve eğitim öğretim boyutlarında etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütülmesinde yönetici, öğretmen ve öğrencilere depremin olumsuz yansıdığı, yeterli afet bilincinin olmadığı saptanmıştır.
Schools, as educational institutions, have played a crucial role as shelters during earthquake disasters and have subsequently contributed to the normalization of life through educational and training activities. In this context, the role of school administrators working in these institutions has become prominent. Effective use of human and material resources by school administrators is essential for school effectiveness. This qualitative phenomenological study aimed to explore the experiences, opinions, and recommendations of school administrators regarding school effectiveness after earthquakes. The study involved 17 school administrators selected using purposeful sampling method from those working in Elazığ during the 2023-2024 academic year. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using content analysis. Findings revealed that school administrators made efforts to enhance disaster awareness among staff after earthquake disasters. Guidance services provided support, particularly to students facing psychological issues. While some participants found the support from superiors sufficient, many reported deficiencies in this regard. It was evident that earthquakes had physical, administrative, and educational impacts on schools. The study also highlighted a lack of disaster awareness among administrators, teachers, and students, negatively affecting educational activities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Leadership in Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 27, 2023 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty