Bu araştırmada öğretmen adaylarının mesleki gelişimini desteklemek amacıyla “TED Gibi Konuş” kitabı üzerine deneyimleri incelenmiş ve kavram haritalarıyla kitabın analizi yapılmıştır. Çalışmada paralel karma yöntem araştırması kullanılmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 84 tane 2. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan hem nicel hem nitel verilerin bir arada olduğu bir değerlendirme formu ile toplanmıştır. Ayrıca kitabının içeriği ve temel ilkelerine dair çözümlemeler için katılımcıların zihin haritaları oluşturmaları sağlanmıştır. Çalışmada, nitel ve nicel veriler aynı anda toplanmış, ancak ayrı ayrı analiz edilmiş ve her iki veri setinin analiz sonuçları birleştirilerek yorumlanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesi amacıyla SPSS 18,0 paket programı aracılığıyla aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans gibi betimsel istatistikler yapılmıştır. Nitel veriler ise MAXQDA programında içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; TED Gibi Konuş kitabı çözümlenerek kitabın ana hatlarıyla ilgili temel bir yapıya ulaşıldığı, kitapla ilgili öğretmen adaylarının olumlu görüşler geliştirdiği, kitabın öğretmenlik mesleki becerilerini geliştirmede farkındalık yarattığı özellikle de etkili sunum, iletişim ve anlatım becerilerini geliştirmede olumlu yönde farkındalık geliştirdiği belirlenmiştir. Sonuçlar doğrultusunda öğretmen yetiştirme programlarına kitabın entegrasyonu ile ilgili öneriler sunulmuştur.
Anlatım becerisi iletişim becerisi öğrenci merkezli öğretim mesleki gelişim öğretmen yetiştirme
In this study, in order to support the professional development of pre-service teachers, their experiences on the book "Talk Like TED" were examined and the book was analyzed with concept maps. Parallel mixed method research was used in the study. The study group consisted of 84 second-year students from different departments of the faculty of education by convenience sampling. The data were collected with a questionnaire form prepared by the researcher that combines both quantitative and qualitative data. In addition, the participants were asked to create mind maps to analyze the content and basic principles of the book. In the study, qualitative and quantitative data were collected at the same time, but analyzed separately, and the results of the analysis of both data sets were combined and interpreted. In order to analyze the quantitative data, descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation, percentage, and frequency were made through the SPSS 18.0 package program. Qualitative data were analyzed by content analysis in MAXQDA program. As a result of the research, it was determined that Talk Like TED book were analyzed and a basic structure about the main topics of the book was reached, pre-service teachers developed positive opinions about the book, the book created awareness in developing professional teaching skills, especially in developing effective presentation, communication and expression skills. In line with these results, suggestions for the integration of the book into teacher training programs were presented.
Expression skills communication skills student-centered teaching professional development teacher training
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Lifelong learning, Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | April 5, 2024 |
Acceptance Date | March 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty