Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikleri üzerindeki yordayıcı rolü

Year 2025, Issue: 74, 241 - 261, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1476049

Abstract

Bu çalışma, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikleri üzerindeki yordayıcı etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma yordayıcı korelasyonel modelde tasarlanmıştır. Çalışmaya 1029 (781 kadın, 248 erkek) öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak bilgi & teknoloji okuryazarlığı (BTO), girişimcilik & inovasyon (Gİ), kariyer bilinci (KB), sosyal sorumluluk & liderlik (SSL) ve eleştirel düşünme & problem çözme (EDPC) olmak üzere beş alt boyuttan oluşan “Çoklu Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Dijital Yeterlilikler Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel istatistikler ve çoklu lineer regresyon ile analiz edilmiştir. Bulgular; öğretmen adaylarının KB boyutunda çok yüksek, diğer boyutlarda yüksek algı düzeyine sahip olduklarını ve 21. yüzyıl becerilerinin birlikte dijital yeterlikteki değişimin %28’ini açıkladığını ortaya koymuştur. 21. yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikler üzerine göreli önem sırası BTO, Gİ, KB, SSL ve EDPC şeklindedir. Regresyon katsayılarının anlamlılık testleri göz önüne alındığında yordayıcı değişkenlerden BTO, Gİ ve KB’nin dijital yeterliklerin istatistiksel olarak anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülürken EDPC ve SSL’nin anlamlı birer yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Çağın gerektirdiği yeterliklerle donatılmış bireylerin yetiştirilebilmeleri ve onların hayata daha güçlü hazırlanabilmeleri için öğretmen adaylarına dijital yeterlikler kazandırılırken öncelikli olarak BTO, Gİ ve KB gibi 21. yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi üzerine durulmalıdır.

References

  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Aktaş, M. A., Çittir, K., Şahin, M. A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yy. becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825-840.
  • Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/218525261154
  • Arslangilay, A. S. (2019). 21st century skills of CEIT teacher candidates and the prominence of these skills in the CEIT undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • Ata, R., & Yıldırım, K. (2019). Exploring Turkish pre-service teachers’ perceptions and views of digital literacy. Education Sciences, 9(1): 40. https://doi.org/10.3390/educsci9010040
  • Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. http://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf
  • Benali, M., Kaddouri, M., & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 14(2), 99-120.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 17-66).
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yy. becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y., (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens (EUR 28558) EN European Commission.
  • Casillas Martín, S., Cabezas González, M., & García Peñalvo, F. J. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: Attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210-223. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393
  • Cevik, M., & Senturk, C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 011-028. https://dx.doi.org/10.18844/cjes.v14i1.3506
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde araştırma yöntemleri (E. Dinç & K. Kıroğlu, Çev.). Pegem Akademi Yayıncılık. Chen, F., Curran, P.J., Bollen, K.A., Kirby, J., & Paxton, P. (2008). An empirical evaluation of the use of fixed cutoff points in RMSEA test statistic in structural equation models. Sociological Methods and Research, 36(4), 462-494. https://doi.org/10.1177/0049124108314
  • Crosta, L., Banda, V., & Bakay, E. (2023). 21st century skills development among young graduates: A European perspective. GiLE Journal of Skills Development, 3(1), 40-56. https://doi.org/10.52398/gjsd.2023.v3.i1.pp40-56
  • Çolak, M. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yy. becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayın No. 558939) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, İ., Demir, M. M. ve Akyol Güner, T. (2023). Türkiye’de kariyer planlama dersinde neoliberal esneklik söyleminin inşası. Çalışma ve Toplum, 2(77), 1247-1285. https://doi.org/10.54752/ct.1280836
  • DeVellis, R. (2003). Scale development: Theory and applications. Sage.
  • Dias-Trindade, S., & Moreira, J. A. (2020). Assessment of high school teachers on their digital competences. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-21. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.ahst
  • Dishon, G., & Gilead, T. (2021). Adaptability and its discontents: 21st-century skills and the preparation for an unpredictable future. British Journal of Educational Studies, 69(4), 393-413.
  • Durbin, J., & Watson, G. S. (1951). Testing for serial correlation in least squares regression. II. Biometrika, 38, 159-177. https://doi.org/10.2307/2332325
  • E-twinning (2022). Dijital içerik oluşturma. https://etwinningonline.eba.gov.tr/lesson/modul-4-dijital-icerik-olusturma/
  • Erstad, O., & Siddiq, F. (2023). Educational assessment of 21st century skills-Novel initiatives, yet a /lack of systemic transformation. Robert J. Tierney, Fazal Rizvi & Kadriye Erkican (Eds.), International encyclopedia of education (4nd ed., pp. 245-255), Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.09038-2
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Eryılmaz, A. ve Kara, A. (2018). Öğretmen adayları için bir kariyer uyumluluk modeli. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 352-365. http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.322596
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=5099
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe (Report EUR 26035 EN). European Commission.
  • Finegold, D., & Notabartolo, A. S. (2010). 21st century competencies and their impact: An interdisciplinary literature review. Transforming the US workforce development system, 19, 19-56.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). Mc Graw–Hill Companies.
  • Geçgel, H., Fatih, K., Vatansever, Y. Y. ve Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yy. becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Gelmez Burakgazi, S., Karsantık, Y., Aktan, T., Ayaz, M. A., Büge, B. C., Karataş, F., Ödün, S., Varol Şanlı, Ş., Tarım, B., & Yavaşça, O. (2019). Equipped or not? Investigating preservice teachers’ 21st century skills. Asia Pacific Journal of Education, 39(4), 451-468.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference (10th ed.) Pearson.
  • Gümüş, M. M., & Kukul, V. (2023). Developing a digital competence scale for teachers: Validity and reliability study. Education and Information Technologies, 28, 2747-2765.
  • Han, J. H., Ahn, E., & Hwang, J. M. (2019). Effects of critical thinking and communication skills on the problem-solving ability of dental hygiene students. Journal of dental hygiene science, 19(1), 31-38. https://doi.org/10.17135/jdhs.2019.19.1.31
  • Holguin-Alvarez, J., Rojas, M. R., Romero-Hermoza, R. M., Ledesma-Pérez, F., & Cruz-Montero, J. (2021). Competencias digitales y resiliencia: una revisión teórica enfocada en el profesorado. Apuntes Universitarios, 11(4), 269-295. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.773
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • İhtiyaroğlu, N. ve Ulucan, Ö. (2022). Öğretmen adaylarının bilgi, medya ve teknoloji becerileri ile uzaktan eğitime yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2559-2580. https://doi.org/10.37669/milliegitim.893659
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts' views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • Joynes, C., Rossignoli, S., & Fenyiwa Amonoo-Kuofi, E. (2019). 21st century skills: Evidence of issues in definition, demand and delivery for development contexts. Institute of Development Studies, 1-77.
  • Karolis, A. (2023). Promoting creativity and innovation in the teaching and learning process. Edu Sciences Journal, 4(1), 59-66. https://doi.org/10.30598/edusciencesvol4iss1pp59-66
  • Karsenti, T., Poellhuber, B., Parent, S., & Michelot, F. (2020). What is the digital competency framework? International Journal of Technologies in Higher Education, 17(1), 11-14. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n1-04
  • Kişi, N. (2018). Dijital çağda yeni bir girişimcilik yaklaşımı: Dijital girişimcilik. Cumhuriyet Universitesi Journal of Economics & Administrative Sciences (JEAS), 19(2), 389-399.
  • Kivunja, C. (2014). Innovative pedagogies in higher education to become effective teachers of 21st century skills: Unpacking the learning and ınnovations skills domain of the new learning paradigm. International Journal of Higher Education, 3(4), 37-48. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v3n4p37
  • Lasaiba, M. A., & Arfa, A. M. (2023). Hubungan kesiapan mandiri, kreativitas belajar dan motivasi terhadap kemampuan pemecahan masalah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 415-422. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v7i3.16020
  • Maitra, S., & Rudrapal, D. (2022). Comparative study on different approaches for understanding the privacy policies. In Bhateja, V., Yang, XS., Lin, J.CW., & Das, R (Eds.). International Conference on Frontiers of Intelligent Computing: Theory and Applications (pp. 15-23). Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-7513-4_2
  • Martínez-Bravo, M. C., Chalezquer, C. S., & Serrano-Puche, J. (2022). Dimensions of digital literacy in the 21st-century competency frameworks. Sustainability, 14(3), 1-13. https://doi.org/10.3390/su14031867
  • McGarr, O., & McDonagh, A. (2019). “Digital Competence in Teacher Education”. Output 1 of the Erasmus+ funded Developing Student Teachers’ Digital Competence (DICTE) project. https://dicte.oslomet.no/
  • Mercader, V., Galván-Vela, E., Ravina-Ripoll, R., & Popescu, C. R. G. (2021). A focus on ethical value under the vision of leadership, teamwork, effective communication and productivity. Journal of Risk and Financial Management, 14(11), 1-32. https://doi.org/10.3390/jrfm14110522
  • Nikou, S., De Reuver, M., & Mahboob Kanafi, M. (2022). Workplace literacy skills—how information and digital literacy affect adoption of digital technology. Journal of Documentation, 78(7), 371-391. https://doi.org/10.1108/JD-12-2021-0241
  • Niyazova, A. Y., Chistyakov, A. A., Volosova, N. Y., Krokhina, J. A., Sokolova, N. L., & Chirkina, S. E. (2023). Evaluation of pre-service teachers’ digital skills and ICT competencies in context of the demands of the 21st century. Online Journal of Communication and Media Technologies, 13(3), e202337. https://doi.org/10.30935/ojcmt/13355
  • Özer, M., & Kuloğlu, A. (2023). The relationship between primary school teachers’ perceptions of 21st century skills and digital literacy level. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(3), 173-183. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.3.429
  • Özgen, E. (2024). Gelecek yüzyılın iletişimi: Teknolojik gelişmelerin iletişim alanı perspektifinden değerlendirmesi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı) 0-1. https://doi.org/10.17829/turcom.1451267
  • Özoğlu, C., & Kaya, E. (2021). Z kuşağı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeleri ve dijital okuryazarlıkları arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 415-437. https://doi.org/10.18039/ajesi.824040
  • P21 (2019). Battle for kids içinde. https://www.battelleforkids.org/networks/p21 (Erişim Tarihi: 20.03.2024) Pallant, J. (2020). Spss survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-Hill (7th edition). Open University Press.
  • Payton, S. (2012). Developing Digital Literacies (Briefing Paper). http://digitalfuturesoer3.pbworks.com/w/file/fetch/55659432/JISC%20Developing_Digital_Literacies%20June%202012.pdf
  • Pérez-Rivero, C. A., de Obesso, M. D. L. M., & Núñez-Canal, M. (2023). Digital competence among university professors: analysis of the impact of the COVID crisis. Economic Research-Ekonomska istraživanja, 36(3), 1-20. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2155859
  • Rice-Stevenson, R. (2022). Integrating 21st century competencies into a digital teaching and learning model: globalization of the teaching and learning paradigm. In Sriya Chakravarti, S. and Boukare, B. (Eds.), Cases on global innovative practices for reforming education (pp. 112-130). IGI Global.
  • Rios, J. A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80-89.
  • Sayın, B. (2023). Türkçe öğretmenlerinin 21. yy. becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No. 684359) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Selyuk, A. S. (2023). Protection of personal data in the digital space. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL), 2(102), 110-119. https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.102.2.110-119
  • Şule, K., Şimşek, G. ve Turan, O. (2020). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve bilgi teknolojileri yeterliliği ilişkisi: Aydın adnan menderes üniversitesi örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(1), 257-277. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2018). Using multivariate statistics (7th ed.). Pearson.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Uslu, E. M., Akdemir, A. ve Genç, S. Z. (2023). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlıkları ile yaşam boyu öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 283-302. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183684
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588.
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.1177/2158244019900176
  • Voogt, J., & Roblin, N. (2012). Teaching and learning in the 21st century. A comparative analysis of international frameworks. Journal of Curriculum Studies, 44, 299-321.
  • Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 403-413.
  • Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens-with new examples of knowledge, skills and attitudes (EUR 31006 EN). Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
  • Wetchasit, K., Sirisuthi, C., & Agsornsua, P. (2020). Strategies for the 21st learning skills development of students in schools under the office of the basic education commission. International Education Studies, 13(10), 139-147. https://doi.org/10.5539/ies.v13n10p139
  • Yılmaz Özden, Ş. ve Ünveren Bilgiç, E. N. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri ile teknolojik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişki. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı 1, 1026-1047.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2019). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişildi.
  • Yürekli, H. (2019). Nicel veri analizi teknikleri. S. Şen & İ. Yıldırım (Edlr.). Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 407-438) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yurtseven Yılmaz, H. (2023). Türkçe öğretmeni adaylarının kariyer planları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 658-676. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379205

The predictive power of pre-service teachers’ 21st century skills on digital competencies

Year 2025, Issue: 74, 241 - 261, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1476049

Abstract

This study aims to examine the predictive effect of pre-service teachers' 21st-century skills on their digital competencies. The study was designed in a predictive correlational model. The sample of the study consisted of 1029 (781 female, 248 male) pre-service teachers. The data were collected through the “Digital Competencies Scale”, and the “Multiple 21st Century Skills Scale” consisting of five sub-dimensions: Information and technology literacy (ITL), Entrepreneurship and innovation (EI), Career awareness (CA), Social responsibility and leadership (SRL) and Critical thinking and problem-solving (CTPS). The data were analyzed with descriptive statistics and multiple linear regression. The results revealed that pre-service teachers had a very high level of perception in the CA and a high level in other dimensions and that 21st-century skills together explained 28% of the change in digital competence. The relative order of importance of 21st-century skills on digital competencies is as follows: ITL, EI, CA, SRL, and CTPS. The significance tests of the regression coefficients showed that while ITL, EI, and CA were significant predictors of digital competencies, SRL, and CTPS were not. To educate individuals equipped with the competencies required by age and to prepare them for life more strongly, the development of 21st-century skills such as ITL, EI, and CA should be emphasized primarily while gaining digital competencies in pre-service teachers.

References

  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Aktaş, M. A., Çittir, K., Şahin, M. A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yy. becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825-840.
  • Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/218525261154
  • Arslangilay, A. S. (2019). 21st century skills of CEIT teacher candidates and the prominence of these skills in the CEIT undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • Ata, R., & Yıldırım, K. (2019). Exploring Turkish pre-service teachers’ perceptions and views of digital literacy. Education Sciences, 9(1): 40. https://doi.org/10.3390/educsci9010040
  • Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. http://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf
  • Benali, M., Kaddouri, M., & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 14(2), 99-120.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 17-66).
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yy. becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y., (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens (EUR 28558) EN European Commission.
  • Casillas Martín, S., Cabezas González, M., & García Peñalvo, F. J. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: Attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210-223. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393
  • Cevik, M., & Senturk, C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 011-028. https://dx.doi.org/10.18844/cjes.v14i1.3506
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde araştırma yöntemleri (E. Dinç & K. Kıroğlu, Çev.). Pegem Akademi Yayıncılık. Chen, F., Curran, P.J., Bollen, K.A., Kirby, J., & Paxton, P. (2008). An empirical evaluation of the use of fixed cutoff points in RMSEA test statistic in structural equation models. Sociological Methods and Research, 36(4), 462-494. https://doi.org/10.1177/0049124108314
  • Crosta, L., Banda, V., & Bakay, E. (2023). 21st century skills development among young graduates: A European perspective. GiLE Journal of Skills Development, 3(1), 40-56. https://doi.org/10.52398/gjsd.2023.v3.i1.pp40-56
  • Çolak, M. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yy. becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayın No. 558939) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, İ., Demir, M. M. ve Akyol Güner, T. (2023). Türkiye’de kariyer planlama dersinde neoliberal esneklik söyleminin inşası. Çalışma ve Toplum, 2(77), 1247-1285. https://doi.org/10.54752/ct.1280836
  • DeVellis, R. (2003). Scale development: Theory and applications. Sage.
  • Dias-Trindade, S., & Moreira, J. A. (2020). Assessment of high school teachers on their digital competences. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-21. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.ahst
  • Dishon, G., & Gilead, T. (2021). Adaptability and its discontents: 21st-century skills and the preparation for an unpredictable future. British Journal of Educational Studies, 69(4), 393-413.
  • Durbin, J., & Watson, G. S. (1951). Testing for serial correlation in least squares regression. II. Biometrika, 38, 159-177. https://doi.org/10.2307/2332325
  • E-twinning (2022). Dijital içerik oluşturma. https://etwinningonline.eba.gov.tr/lesson/modul-4-dijital-icerik-olusturma/
  • Erstad, O., & Siddiq, F. (2023). Educational assessment of 21st century skills-Novel initiatives, yet a /lack of systemic transformation. Robert J. Tierney, Fazal Rizvi & Kadriye Erkican (Eds.), International encyclopedia of education (4nd ed., pp. 245-255), Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.09038-2
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Eryılmaz, A. ve Kara, A. (2018). Öğretmen adayları için bir kariyer uyumluluk modeli. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 352-365. http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.322596
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=5099
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe (Report EUR 26035 EN). European Commission.
  • Finegold, D., & Notabartolo, A. S. (2010). 21st century competencies and their impact: An interdisciplinary literature review. Transforming the US workforce development system, 19, 19-56.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). Mc Graw–Hill Companies.
  • Geçgel, H., Fatih, K., Vatansever, Y. Y. ve Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yy. becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Gelmez Burakgazi, S., Karsantık, Y., Aktan, T., Ayaz, M. A., Büge, B. C., Karataş, F., Ödün, S., Varol Şanlı, Ş., Tarım, B., & Yavaşça, O. (2019). Equipped or not? Investigating preservice teachers’ 21st century skills. Asia Pacific Journal of Education, 39(4), 451-468.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference (10th ed.) Pearson.
  • Gümüş, M. M., & Kukul, V. (2023). Developing a digital competence scale for teachers: Validity and reliability study. Education and Information Technologies, 28, 2747-2765.
  • Han, J. H., Ahn, E., & Hwang, J. M. (2019). Effects of critical thinking and communication skills on the problem-solving ability of dental hygiene students. Journal of dental hygiene science, 19(1), 31-38. https://doi.org/10.17135/jdhs.2019.19.1.31
  • Holguin-Alvarez, J., Rojas, M. R., Romero-Hermoza, R. M., Ledesma-Pérez, F., & Cruz-Montero, J. (2021). Competencias digitales y resiliencia: una revisión teórica enfocada en el profesorado. Apuntes Universitarios, 11(4), 269-295. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.773
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • İhtiyaroğlu, N. ve Ulucan, Ö. (2022). Öğretmen adaylarının bilgi, medya ve teknoloji becerileri ile uzaktan eğitime yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2559-2580. https://doi.org/10.37669/milliegitim.893659
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts' views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • Joynes, C., Rossignoli, S., & Fenyiwa Amonoo-Kuofi, E. (2019). 21st century skills: Evidence of issues in definition, demand and delivery for development contexts. Institute of Development Studies, 1-77.
  • Karolis, A. (2023). Promoting creativity and innovation in the teaching and learning process. Edu Sciences Journal, 4(1), 59-66. https://doi.org/10.30598/edusciencesvol4iss1pp59-66
  • Karsenti, T., Poellhuber, B., Parent, S., & Michelot, F. (2020). What is the digital competency framework? International Journal of Technologies in Higher Education, 17(1), 11-14. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n1-04
  • Kişi, N. (2018). Dijital çağda yeni bir girişimcilik yaklaşımı: Dijital girişimcilik. Cumhuriyet Universitesi Journal of Economics & Administrative Sciences (JEAS), 19(2), 389-399.
  • Kivunja, C. (2014). Innovative pedagogies in higher education to become effective teachers of 21st century skills: Unpacking the learning and ınnovations skills domain of the new learning paradigm. International Journal of Higher Education, 3(4), 37-48. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v3n4p37
  • Lasaiba, M. A., & Arfa, A. M. (2023). Hubungan kesiapan mandiri, kreativitas belajar dan motivasi terhadap kemampuan pemecahan masalah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 415-422. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v7i3.16020
  • Maitra, S., & Rudrapal, D. (2022). Comparative study on different approaches for understanding the privacy policies. In Bhateja, V., Yang, XS., Lin, J.CW., & Das, R (Eds.). International Conference on Frontiers of Intelligent Computing: Theory and Applications (pp. 15-23). Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-7513-4_2
  • Martínez-Bravo, M. C., Chalezquer, C. S., & Serrano-Puche, J. (2022). Dimensions of digital literacy in the 21st-century competency frameworks. Sustainability, 14(3), 1-13. https://doi.org/10.3390/su14031867
  • McGarr, O., & McDonagh, A. (2019). “Digital Competence in Teacher Education”. Output 1 of the Erasmus+ funded Developing Student Teachers’ Digital Competence (DICTE) project. https://dicte.oslomet.no/
  • Mercader, V., Galván-Vela, E., Ravina-Ripoll, R., & Popescu, C. R. G. (2021). A focus on ethical value under the vision of leadership, teamwork, effective communication and productivity. Journal of Risk and Financial Management, 14(11), 1-32. https://doi.org/10.3390/jrfm14110522
  • Nikou, S., De Reuver, M., & Mahboob Kanafi, M. (2022). Workplace literacy skills—how information and digital literacy affect adoption of digital technology. Journal of Documentation, 78(7), 371-391. https://doi.org/10.1108/JD-12-2021-0241
  • Niyazova, A. Y., Chistyakov, A. A., Volosova, N. Y., Krokhina, J. A., Sokolova, N. L., & Chirkina, S. E. (2023). Evaluation of pre-service teachers’ digital skills and ICT competencies in context of the demands of the 21st century. Online Journal of Communication and Media Technologies, 13(3), e202337. https://doi.org/10.30935/ojcmt/13355
  • Özer, M., & Kuloğlu, A. (2023). The relationship between primary school teachers’ perceptions of 21st century skills and digital literacy level. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(3), 173-183. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.3.429
  • Özgen, E. (2024). Gelecek yüzyılın iletişimi: Teknolojik gelişmelerin iletişim alanı perspektifinden değerlendirmesi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı) 0-1. https://doi.org/10.17829/turcom.1451267
  • Özoğlu, C., & Kaya, E. (2021). Z kuşağı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeleri ve dijital okuryazarlıkları arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 415-437. https://doi.org/10.18039/ajesi.824040
  • P21 (2019). Battle for kids içinde. https://www.battelleforkids.org/networks/p21 (Erişim Tarihi: 20.03.2024) Pallant, J. (2020). Spss survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-Hill (7th edition). Open University Press.
  • Payton, S. (2012). Developing Digital Literacies (Briefing Paper). http://digitalfuturesoer3.pbworks.com/w/file/fetch/55659432/JISC%20Developing_Digital_Literacies%20June%202012.pdf
  • Pérez-Rivero, C. A., de Obesso, M. D. L. M., & Núñez-Canal, M. (2023). Digital competence among university professors: analysis of the impact of the COVID crisis. Economic Research-Ekonomska istraživanja, 36(3), 1-20. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2155859
  • Rice-Stevenson, R. (2022). Integrating 21st century competencies into a digital teaching and learning model: globalization of the teaching and learning paradigm. In Sriya Chakravarti, S. and Boukare, B. (Eds.), Cases on global innovative practices for reforming education (pp. 112-130). IGI Global.
  • Rios, J. A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80-89.
  • Sayın, B. (2023). Türkçe öğretmenlerinin 21. yy. becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No. 684359) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Selyuk, A. S. (2023). Protection of personal data in the digital space. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL), 2(102), 110-119. https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.102.2.110-119
  • Şule, K., Şimşek, G. ve Turan, O. (2020). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve bilgi teknolojileri yeterliliği ilişkisi: Aydın adnan menderes üniversitesi örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(1), 257-277. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2018). Using multivariate statistics (7th ed.). Pearson.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Uslu, E. M., Akdemir, A. ve Genç, S. Z. (2023). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlıkları ile yaşam boyu öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 283-302. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183684
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588.
  • van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.1177/2158244019900176
  • Voogt, J., & Roblin, N. (2012). Teaching and learning in the 21st century. A comparative analysis of international frameworks. Journal of Curriculum Studies, 44, 299-321.
  • Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 403-413.
  • Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens-with new examples of knowledge, skills and attitudes (EUR 31006 EN). Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
  • Wetchasit, K., Sirisuthi, C., & Agsornsua, P. (2020). Strategies for the 21st learning skills development of students in schools under the office of the basic education commission. International Education Studies, 13(10), 139-147. https://doi.org/10.5539/ies.v13n10p139
  • Yılmaz Özden, Ş. ve Ünveren Bilgiç, E. N. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri ile teknolojik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişki. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı 1, 1026-1047.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2019). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişildi.
  • Yürekli, H. (2019). Nicel veri analizi teknikleri. S. Şen & İ. Yıldırım (Edlr.). Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 407-438) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yurtseven Yılmaz, H. (2023). Türkçe öğretmeni adaylarının kariyer planları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 658-676. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379205
There are 73 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Makaleler
Authors

Kutluhan Çittir 0009-0004-6282-7473

Murat Alperen Aktaş 0009-0003-7677-2920

Mehmet Ali Şahin 0009-0007-9051-0950

İdris Aktaş 0000-0001-6265-6337

Hasan Baltacı 0000-0001-8634-3378

Publication Date April 30, 2025
Submission Date April 30, 2024
Acceptance Date March 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 74

Cite

APA Çittir, K., Aktaş, M. A., Şahin, M. A., Aktaş, İ., et al. (2025). Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikleri üzerindeki yordayıcı rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 241-261. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1476049

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574