Bu çalışma, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikleri üzerindeki yordayıcı etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma yordayıcı korelasyonel modelde tasarlanmıştır. Çalışmaya 1029 (781 kadın, 248 erkek) öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak bilgi & teknoloji okuryazarlığı (BTO), girişimcilik & inovasyon (Gİ), kariyer bilinci (KB), sosyal sorumluluk & liderlik (SSL) ve eleştirel düşünme & problem çözme (EDPC) olmak üzere beş alt boyuttan oluşan “Çoklu Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Dijital Yeterlilikler Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel istatistikler ve çoklu lineer regresyon ile analiz edilmiştir. Bulgular; öğretmen adaylarının KB boyutunda çok yüksek, diğer boyutlarda yüksek algı düzeyine sahip olduklarını ve 21. yüzyıl becerilerinin birlikte dijital yeterlikteki değişimin %28’ini açıkladığını ortaya koymuştur. 21. yüzyıl becerilerinin dijital yeterlikler üzerine göreli önem sırası BTO, Gİ, KB, SSL ve EDPC şeklindedir. Regresyon katsayılarının anlamlılık testleri göz önüne alındığında yordayıcı değişkenlerden BTO, Gİ ve KB’nin dijital yeterliklerin istatistiksel olarak anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülürken EDPC ve SSL’nin anlamlı birer yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Çağın gerektirdiği yeterliklerle donatılmış bireylerin yetiştirilebilmeleri ve onların hayata daha güçlü hazırlanabilmeleri için öğretmen adaylarına dijital yeterlikler kazandırılırken öncelikli olarak BTO, Gİ ve KB gibi 21. yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi üzerine durulmalıdır.
This study aims to examine the predictive effect of pre-service teachers' 21st-century skills on their digital competencies. The study was designed in a predictive correlational model. The sample of the study consisted of 1029 (781 female, 248 male) pre-service teachers. The data were collected through the “Digital Competencies Scale”, and the “Multiple 21st Century Skills Scale” consisting of five sub-dimensions: Information and technology literacy (ITL), Entrepreneurship and innovation (EI), Career awareness (CA), Social responsibility and leadership (SRL) and Critical thinking and problem-solving (CTPS). The data were analyzed with descriptive statistics and multiple linear regression. The results revealed that pre-service teachers had a very high level of perception in the CA and a high level in other dimensions and that 21st-century skills together explained 28% of the change in digital competence. The relative order of importance of 21st-century skills on digital competencies is as follows: ITL, EI, CA, SRL, and CTPS. The significance tests of the regression coefficients showed that while ITL, EI, and CA were significant predictors of digital competencies, SRL, and CTPS were not. To educate individuals equipped with the competencies required by age and to prepare them for life more strongly, the development of 21st-century skills such as ITL, EI, and CA should be emphasized primarily while gaining digital competencies in pre-service teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | April 30, 2024 |
Acceptance Date | March 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty