Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültürün üstün yetenekli öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine katkısı

Year 2025, Issue: 74, 379 - 397, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1495271

Abstract

Bu araştırmada görsel sanatlar eğitiminde görsel kültür temelli etkinliklerin üstün yetenekli öğrencilerin eleştirel düşünme sürecine yansımaları ve katkılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma üstün yetenekli öğrencileri desteklemek için kurulan ve okul sonrası hizmet veren İzmit Bilim ve Sanat Merkezinde (BİLSEM) resim yetenek alanındaki 10-13 yaş grubundaki öğrencilerle yürütülmüştür. Eylem araştırması ile desenlenen araştırmanın verileri, COVID-19 salgını nedeniyle uzaktan eğitimde toplanmıştır. Eylem planları BİLSEM resim yetenek alanındaki 20 öğrencinin tamamına uygulanmış ancak veriler, araştırma için gönüllü olan sekizi kız, ikisi erkek toplam 10 odak öğrencisinden alınmıştır. Araştırmanın verileri; gözlem, görüşmeler, video kayıtları, araştırmacı günlükleri ve doküman incelemesi şeklinde farklı araçlarla elde edilmiştir. Betimsel analiz yaklaşımıyla çözümlenen veriler ve elde edilen bulgular, araştırmanın sorularına bağlı olarak yorumlanmıştır. Elde edilen verilerden “Ortamı Yansıt”, “Eğlen Öğren”, “Fark Et”, “Üret ve Yansıt”, “Süreci Yansıt” şeklinde beş temaya ulaşılmıştır. Araştırmayla öğrencilerin, eğlenerek öğrenmeleri, toplumsal ve kültürel konulardaki farkındalıklarına bağlı olarak eleştirel sorgulamalarının artması, dijital temelli araç ve uygulamalara dayalı sanatsal çalışmalar yapmaları gibi farklı beceri gelişimleri sağlanmıştır.

Supporting Institution

Anadolu Üniversitesi BAP (Bilimsel Araştırma Projesi)

Project Number

Bu araştırma doktora tezi kapsamında Anadolu Üniversitesi BAP (Bilimsel Araştırma Projesi) komisyonu tarafından 1908E163 numaralı araştırma projesi ile desteklenmiştir.

Thanks

Değerlendirme sürecine katkı sunan ve emek veren tüm değerli hocalarımıza teşekkür ederiz.

References

  • Akkurt, S., & Boratav, O. (2018). Neden sanat eğitimi? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Barker, K. (2010). Visual culture art education: Critical pedagogy, identity formation and generative studio practices in art [Yüksek lisans tezi, Boise State University]. Art Graduate Theses and Projects.
  • Buchler, E. G. (2021). Why arts education matters in the age of COVID-19. Artsandmindlab. https://www.artsandmindlab.org/why-arts-education-matters-in-the-age-of-covid-19/
  • Connerly, D. (2006). Teaching critical thinking skills to fourth-grade students identified as gifted and talented [Yüksek lisans tezi, Graceland University].
  • Çağıltay, K. (2002). Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedegojide mi? https://www.researchgate.net/publication/303405141
  • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar derslerinde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 363-388.
  • Dilli, R. Y. (2020). Görsel kültür eğitimi. İçinde V. Özsoy (Ed.), Görsel ve eleştirel sorgulama olarak görsel sanatlar öğretimi: Kuram ve uygulamada görsel kültür (ss. 189-209). Pegem Akademi.
  • Dilmaç, S. (2019). Görsel sanatlar dersinde web tabanlı eş zamanlı öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Ağrı İbrahim Çeçen Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 159-184.
  • Duncum, P. (2002). Visual culture art education: Why, what and how? JADE, 21(1), 14-23. Dünya Ekonomik Forumu. (2018). The future of jobs report 2018. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2018
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Kadıoğlu.
  • Hoque, M. E. (2016). Three domains of learning: Cognitive, affective and psychomotor. The Journal of EFL Education and Research (JEFLER), 2(2), 45-52.
  • Kolb, D. A. (2016). Experiential learning. AgriFutures. https://extensionaus.com.au/extension-practice/experiential-learning/
  • Kuru, N. B. (2011). Sanat ve tasarım eğitiminde görsel kültür. İçinde 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu (ss. 116-119). Başkent Üniversitesi.
  • Mamur, N. (2014). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri: Görsel kültür ve eleştirel pedagoji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 59-77.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018-2019). Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama ve yerleştirme klavuzu. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). BİLSEM Yönergesi. Tebliğler Dergisi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020). Bilim ve sanat merkezi görsel sanatlar dersi öğretim programı: Çerçeve programı. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Mupinga, D. M. (2005). Distance education in high schools: Benefits, challenges, and suggestions. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 78(3), 105-109.
  • Okan, Z. (2012). Edutainment and learning. İçinde Encyclopedia of the sciences of learning (ss. 1080-1082).
  • Overby, A. (2019). How action research can improve your teaching. https://theartofeducation.edu/2019/10/28/how-action-research-can-improve-your-teaching/
  • Özsoy, V. (2020). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültür temelleri. İçinde V. Özsoy (Ed.), Kültürel ve eleştirel sorgulama olarak görsel sanatlar öğretimi: Kuram ve uygulamada görsel kültür (ss. 1-21). Pegem Akademi.
  • Özsoy, V., & Mamur, N. (2021). Öğretmen hizmet içi eğitiminde eleştirel görsel okuma yoluyla imgenin yeniden üretimi. Eğitim ve Bilim, 1-19.
  • Tezcan, M. (1993). Postmodernizm ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(26), 39-50.
  • Türkcan, B. (2011). Görsel kültür ve sanat eğitimi. İçinde S. D. Erişti (Ed.), Görsel sanatlar eğitimi (ss. 17-42). Anadolu Üniversitesi.
  • Türkcan, B. (2019). Cultural heritage studies through art education: An instructional application in the ancient city of Aizanoi. Eurasian Journal of Educational Research, 30.
  • Türkkan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. G. (2009). Görsel sanatlar eğitimi. İçinde A. O. Alakuş & L. Mercin (Ed.), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (ss. 13-18). Pegem Akademi.

The contribution of visual culture in visual arts education to critical thinking skills of gifted students

Year 2025, Issue: 74, 379 - 397, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1495271

Abstract

This study aims to evaluate the reflections and contributions of visual culture-based activities in visual arts education on the critical thinking process of gifted students. This study was conducted with 10-13-year-old students in the visual arts talent area at the Izmit Science and Art Center (BILSEM), which provides post-school services to support gifted students. The research, designed with action research, collected data through distance education due to COVID-19. Action plans were implemented for all 20 students in the visual arts area at BILSEM, but the data were obtained from 10 focus students who volunteered for this research, eight of whom were female and two were male. Data were collected using various tools, such as observation, interviews, video recordings, researcher diaries, and document analysis. The data, analyzed with a descriptive analysis approach, were interpreted based on the research questions. Five themes were derived from the obtained data: "Reflect the Environment," "Learn through Fun," "Notice the Differences," "Produce and Reflect," and "Reflect the Process." The research facilitated various skill developments, such as students learning while having fun, an increase in critical questioning based on awareness of social and cultural issues, and the creation of artistic works based on digital tools and applications.

Project Number

Bu araştırma doktora tezi kapsamında Anadolu Üniversitesi BAP (Bilimsel Araştırma Projesi) komisyonu tarafından 1908E163 numaralı araştırma projesi ile desteklenmiştir.

References

  • Akkurt, S., & Boratav, O. (2018). Neden sanat eğitimi? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Barker, K. (2010). Visual culture art education: Critical pedagogy, identity formation and generative studio practices in art [Yüksek lisans tezi, Boise State University]. Art Graduate Theses and Projects.
  • Buchler, E. G. (2021). Why arts education matters in the age of COVID-19. Artsandmindlab. https://www.artsandmindlab.org/why-arts-education-matters-in-the-age-of-covid-19/
  • Connerly, D. (2006). Teaching critical thinking skills to fourth-grade students identified as gifted and talented [Yüksek lisans tezi, Graceland University].
  • Çağıltay, K. (2002). Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedegojide mi? https://www.researchgate.net/publication/303405141
  • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar derslerinde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 363-388.
  • Dilli, R. Y. (2020). Görsel kültür eğitimi. İçinde V. Özsoy (Ed.), Görsel ve eleştirel sorgulama olarak görsel sanatlar öğretimi: Kuram ve uygulamada görsel kültür (ss. 189-209). Pegem Akademi.
  • Dilmaç, S. (2019). Görsel sanatlar dersinde web tabanlı eş zamanlı öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Ağrı İbrahim Çeçen Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 159-184.
  • Duncum, P. (2002). Visual culture art education: Why, what and how? JADE, 21(1), 14-23. Dünya Ekonomik Forumu. (2018). The future of jobs report 2018. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2018
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Kadıoğlu.
  • Hoque, M. E. (2016). Three domains of learning: Cognitive, affective and psychomotor. The Journal of EFL Education and Research (JEFLER), 2(2), 45-52.
  • Kolb, D. A. (2016). Experiential learning. AgriFutures. https://extensionaus.com.au/extension-practice/experiential-learning/
  • Kuru, N. B. (2011). Sanat ve tasarım eğitiminde görsel kültür. İçinde 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu (ss. 116-119). Başkent Üniversitesi.
  • Mamur, N. (2014). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri: Görsel kültür ve eleştirel pedagoji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 59-77.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018-2019). Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama ve yerleştirme klavuzu. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). BİLSEM Yönergesi. Tebliğler Dergisi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020). Bilim ve sanat merkezi görsel sanatlar dersi öğretim programı: Çerçeve programı. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Mupinga, D. M. (2005). Distance education in high schools: Benefits, challenges, and suggestions. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 78(3), 105-109.
  • Okan, Z. (2012). Edutainment and learning. İçinde Encyclopedia of the sciences of learning (ss. 1080-1082).
  • Overby, A. (2019). How action research can improve your teaching. https://theartofeducation.edu/2019/10/28/how-action-research-can-improve-your-teaching/
  • Özsoy, V. (2020). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültür temelleri. İçinde V. Özsoy (Ed.), Kültürel ve eleştirel sorgulama olarak görsel sanatlar öğretimi: Kuram ve uygulamada görsel kültür (ss. 1-21). Pegem Akademi.
  • Özsoy, V., & Mamur, N. (2021). Öğretmen hizmet içi eğitiminde eleştirel görsel okuma yoluyla imgenin yeniden üretimi. Eğitim ve Bilim, 1-19.
  • Tezcan, M. (1993). Postmodernizm ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(26), 39-50.
  • Türkcan, B. (2011). Görsel kültür ve sanat eğitimi. İçinde S. D. Erişti (Ed.), Görsel sanatlar eğitimi (ss. 17-42). Anadolu Üniversitesi.
  • Türkcan, B. (2019). Cultural heritage studies through art education: An instructional application in the ancient city of Aizanoi. Eurasian Journal of Educational Research, 30.
  • Türkkan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. G. (2009). Görsel sanatlar eğitimi. İçinde A. O. Alakuş & L. Mercin (Ed.), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (ss. 13-18). Pegem Akademi.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Makaleler
Authors

Asuman Daşdemir 0000-0003-3578-8232

Ayşe Dilek Kıratlı Ertep

Vedat Özsoy

Project Number Bu araştırma doktora tezi kapsamında Anadolu Üniversitesi BAP (Bilimsel Araştırma Projesi) komisyonu tarafından 1908E163 numaralı araştırma projesi ile desteklenmiştir.
Publication Date April 30, 2025
Submission Date June 3, 2024
Acceptance Date March 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 74

Cite

APA Daşdemir, A., Kıratlı Ertep, A. D., & Özsoy, V. (2025). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültürün üstün yetenekli öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine katkısı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 379-397. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1495271

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574