Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik ve akademik ertelemeye düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek hedeflenmiştir. Çalışma grubu Çorum BİLSEM’ de 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında ortaokula devam eden 114’ü kız, 86’sı erkek toplam 200 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçme araçları olarak; olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik ölçeği ve ortaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışı ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre özel yetenekli öğrencilerin olumlu mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme toplam puanı arasında negatif yönde orta seviyede; olumsuz mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme toplam puanı arasında pozitif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumlu mükemmeliyetçilik ile sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutu ve çevre ve hisler alt boyutu arasında negatif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumsuz mükemmeliyetçilik ile sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutu arasında pozitif yönde orta seviyede, çevre ve hisler alt boyutu arasında pozitif yönde düşük seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyi cinsiyet ve sınıf seviyesine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılaşma göstermemektedir. Akademik erteleme davranışı toplam puanı ve alt boyutları cinsiyet açısından anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Akademik erteleme davranışı toplam puanı ve çevre ve hisler alt boyutu ile sınıf seviyesine göre anlamlı şekilde farklılaşırken, sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutunda sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılaşma görülmemektedir.
This study aimed to examine the relationship between perfectionism and academic procrastination levels of gifted students. The study group consists of a total of 200 students, 114 of whom are girls and 86 of whom are boys, attending secondary school in Çorum BİLSEM in the 2023-2024 academic year. As measurement tools; positive-negative perfectionism scale and secondary school students' academic procrastination scale were used. According to the results of the study, the difference between positive perfectionism and academic procrastination total score of gifted students is at a negatively moderate level; There is a positive, moderately meaningful connection between negative perfectionism and academic procrastination total score. There is a moderately meaningful negative connection between positive perfectionism and the irresponsibility and preference sub-dimension and the environment and feelings sub-dimension. There is a positive, medium-level connection between negative perfectionism and the irresponsibility and preference sub-dimension, and a positive, low-level meaningful connection between the environment and feelings sub-dimension. Positive-negative perfectionism levels do not show statistically meaningful differences according to gender and grade level. Academic procrastination behavior total score and its sub-dimensions differ meaningful in terms of gender. While the academic procrastination behavior total score and the environment and feelings sub-dimension differ significantly according to grade level, there is no meaningful difference in the irresponsibility and preference sub-dimension according to grade level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | April 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty