Research Article
BibTex RIS Cite

Özel yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik ve akademik erteleme düzeyleri arasındaki ilişki (Çorum İli örneği)

Year 2025, Issue: 74, 461 - 480, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1497545

Abstract

Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik ve akademik ertelemeye düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek hedeflenmiştir. Çalışma grubu Çorum BİLSEM’ de 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında ortaokula devam eden 114’ü kız, 86’sı erkek toplam 200 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçme araçları olarak; olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik ölçeği ve ortaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışı ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre özel yetenekli öğrencilerin olumlu mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme toplam puanı arasında negatif yönde orta seviyede; olumsuz mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme toplam puanı arasında pozitif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumlu mükemmeliyetçilik ile sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutu ve çevre ve hisler alt boyutu arasında negatif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumsuz mükemmeliyetçilik ile sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutu arasında pozitif yönde orta seviyede, çevre ve hisler alt boyutu arasında pozitif yönde düşük seviyede anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyi cinsiyet ve sınıf seviyesine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılaşma göstermemektedir. Akademik erteleme davranışı toplam puanı ve alt boyutları cinsiyet açısından anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Akademik erteleme davranışı toplam puanı ve çevre ve hisler alt boyutu ile sınıf seviyesine göre anlamlı şekilde farklılaşırken, sorumsuzluk ve tercih etme alt boyutunda sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılaşma görülmemektedir.

References

  • Adelson, J. L. (2007). A “perfect” case study: Perfectionism in academically talented fourth graders. Gifted Child Today, 30(4), 14-20.
  • Akarsu, Ö. ve Mutlu, B. (2017). Üstün Yetenekli Çocukları Anlamak: Çocukların Sosyal ve Duygusal Sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017; 7 (2): 112-116.
  • Binder, K. (2000). The effect of an academic procrastination treatment on student procrastination andsubjective well-being. Unpublished MA, Carleton University, Canada.
  • Boydak, Ş. (2019). Özel Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Mükemmeliyetçiliklerinin, Empati Düzeyleri Ve Algılanan Anne Baba Davranış Biçimleri İle İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisan Tezi). Eskişehir Osman Gazi Üniveristesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2022). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (32. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal Bilimler İçin Veri Anallizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SSPS Uygulamaları ve Yorum (30. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bridges, K. R., & Roig, M. (1997). Academic procrastination and irrational thinking: A re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.
  • Can, S. (2018). Ergenlerin akademik erteleme davranışları, internet bağımlılığı ve temel psikolojik ihtiyaçları: Bir model önerisi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Entitüsü. İstanbul.
  • Chan, D. W. (2007). Positive and negative perfectionism among Chinese gifted students inHong Kong: Their relationships to general self-efficacy and subjective well-being. Journal for the Education of the Gifted, 31, 77-102. doi:10.4219/jeg-2007-512
  • Chan, D. W. (2012). Life satisfaction, happiness, and the growth mindset of healthy and unhealthy perfectionists among Hong Kong Chinese gifted students. Roeper Review, 34, 224-233. doi:10.1080/02783193.2012.715333
  • Cho, M. & Lee, Y. S. (2022). The effects of medical students’ self-oriented perfectionism on academic procrastination: the mediating effect of fear of failure. Korean J Med Educ 2022 Jun; 34(2): 121-129 https://doi.org/10.3946/kjme.2022.224 eISSN: 2005-7288
  • Coşkun, G. (2022). Ergenlerde Akademik Ertelemenin Yordayıcıları: Mükemmeliyetçilik Ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusu. (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.
  • Çıkrıkcı, Ö., & Erzen, E. (2016). Cinsiyetin akademik erteleme üzerindeki etkisi: Meta-analiz.
  • Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • Erbaş, S., & Balcı Çelik, S. (2022). Özel Yetenekli Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Mükemmeliyetçilik, Öz-Şefkat ve Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. 9. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi (UBCAK) Özet Bildiri Sunumu Özet Kitabı. ISNB:978-625-8190-04-5
  • Ergen Kocabıyık, B. & Aktan, O. (2023). Examination of perfectionism in children and adolescent students according to various variables. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 24(1), 607-627. DOI: 10.17679/inuefd.1158617
  • Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2002). Mükemmeliyetçilik ve uyumsuzluk: Teorik, tanımsal ve tedavi konularına genel bakış. GL Flett ve PL Hewitt (Ed.), Mükemmeliyetçilik: Teori, araştırma ve tedavi (s. 5-31). Amerika Psikoloji Derneği. https://doi.org/10.1037/10458-001
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  • Gigerenzer, G. (2004). Mindless statistics. The Journal of Socio-Economics, 33, 587–606.
  • Guénolé, F., Louis, J., Creveuil, C., Baleyte, J. M., Montlahuc, C., Fourneret, P., & Revol, O. (2013). Behavioral profiles of clinically referred children with intellectual giftedness. BioMed research international, 2013, 540153.https://doi.org/10.1155/2013/540153
  • İlter, B. (2020). Özel Yeteneklilerde Mükemmeliyetçilik. Merilena Z. Leana- Taşçılar (ed.). Özel Yetenekli Çocukların Psikolojisi: Teoriden Uygulamaya içinde, (3. Baskı, s. 71-100). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Jadidi, F., Mohammadkhani, S., & Tajrishi, K. Z. (2011). Perfectionism and academic procrastination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 534-537.
  • Jondeau E., & Rockinger M. (2003). Conditionalvolatility, skewness, andkurtosis: existence, persistence, andcomovements. journal of economic Dynamics & Control, 27, 1699 – 1737.
  • Kaçmaz, N., & Yıldız Demirtaş, Y. (2020). Özel yetenekli çocuklarda öz-düzenlemeli öğrenme, öz-yeterlik ve mükemmeliyetçilik. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 389-404.
  • Kahraman, S., & Pedük, Ş. B. (2014). 6, 7 VE 8. Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 137-150.
  • Kandemir, M. (2014a). Reasons of Academic Procrastination: Self-regulation, Academic Self-efficacy, Life Satisfaction and Demographics Variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 188-193. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.179
  • Kandemir, M. (2014b). A Model Explaining Academic Procrastination Behavior. Pegem Journal of Education & Instruction, 4(3), 2014, 51-72. DOI: 10.14527/pegegog.2014.016
  • Korkmaz, O. (2017). Özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerde öz-yeterlik, denetim odağı ve akademik ertelemenin akademik başarı üzerindeki yordayıcılığının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Kırdök, O. (2004). Olumlu ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği Geliştirme Çalışması (Yüksek Lisans Tezi) Kline, B. E., & Meckstroth, E. A. (1985). Understanding and encouraging the exceptionally gifted. Roeper Review, 8(1), 24-30.
  • Kutlu, M., & Demir, Y. (2016). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. Hedefe Doğru İnsan Psikolojik Danışma ve Rehberlik II Sempozyumu, Samsun.
  • Leana-Taşcılar, M. Z., & Kanli, E. (2014). Investigation of perfectionism and self–esteem scores of gifted and average students. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(2), 1-20.
  • Leana-Taşcilar, M. Z., Özyaprak, M., Güçyeter, Ş., Kanli, E., & Camci-Erdoğan, S. (2014). Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçiliğin Değerlendirilmesi.Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(21), 31-45.
  • Mitzman, S. F., Slade, P., & Dewey, M. E. (1994). Preliminary development of a questionnaire designed to measure neurotic perfectionism in the eating disorders. Journal of clinical psychology, 50(4), 516-522.
  • Morelock, M. (1992). “Giftedness: The View From Within” Understanding Our Gifted 4 (3), 1, 11-15. (https://www.davidsongifted.org/gifted-blog/giftedness-the-view-from-within/ adresinden ulaşılmıştır.)
  • Margot, K.C. ve Rinn, A.N. (2016). Perfectionism in gifted adolescents: a replication and extension. Journal of Advanced Academics. 27(3), 190-209. https://doi.org/10.1177/1932202X16656452
  • Motie, H., Heidari, M., & Sadeghi, M. A. (2012). Predicting academic procrastination during self-regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2299-2308.
  • Ocak, G., & Karataş, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 93-113.
  • Odacı, H., & Kaya, F. (2019). Mükemmeliyetçilik ve umutsuzluğun akademik erteleme davranışı üzerindeki rolü: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 43-51.
  • Okudur, A., & Sanioğlu, A. (2012). 12 Yaş tenisçilerde denge ile çeviklik ilişkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 165-170.
  • Özer, A., & Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Richardson, C.E., Magson, N.R., Fardouly, J., Oar, E.L., Johnco, C.J. Freeman, J. & Rapee, R.M. (2024). Sleepless in the Pursuit of perfection: A longitudinal investigation of bidirectional relationships between insomnia and perfectionism in Adolescent males and females. Sleep Medicine 124 (2024) 289–298. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2024.09.036
  • Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387.
  • Sakmanlı, A. (2021). Geç Ergenlik Döneminde Olumsuz Değerlendirilme Korkuları ve Yeme Tutumları Arasındaki İlişkide Mükemmeliyetçiliğin Aracı Rolünün İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sand, L., Bøe, T., Sahfran, R., Stormark, K.M. & Hysing, M. (2021). Perfectionism in adolescence: associations with gender, age, and socioeconomic status in a Norwegian sample. Frontiers in Public Health, 9, 1-9.
  • Saranlı, A. G., & Metin, N. (2012). Social-emotional problems observed in gifted children. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, year: 2012, vol: 45, no: 1 139-163
  • Schuler, P. A. (2000). Perfectionism and Gifted Adolescents. Journal of Secondary Gifted Education, 11(4), 183-196. https://doi.org/10.4219/jsge-2000-629
  • Sederlund, A.P, R. Burns, L., & Rogers, W. (2020). Multidimensional Models of Perfectionism and Procrastination: Seeking Determinants of Both. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5099. https://doi.org/10.3390/ijerph17145099
  • Siaputra, I. B. (2010). Temporal Motivation Theory: Best Theory (yet) to Explain Procrastination. Anima Indonesian Psychological Journal 2010, Vol. 25, No. 3, 206-214. https://www.researchgate.net/publication/275715727
  • Sirois, F. M., Molnar, D. S., & Hirsch, J. K. (2017). A Meta–Analytic and Conceptual Update on the Associations between Procrastination and Multidimensional Perfectionism. European Journal of Personality, 31(2), 137-159. https://doi.org/10.1002/per.2098
  • Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.
  • Soysa, C. K., & Weiss, A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences, 34, 77-85.
  • Sula Ataş, N., & Kumcağız, H. (2018). Ergenlerin akademik erteleme davranışları, akademik öz yeterlik inançları ve mükemmeliyetçilik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019050341
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. DOI: 10.1037/0033-2909.133.1.65
  • Steinert, C., Heim, N. & Leichsenring, F. (2021). Procrastination, Perfectionism, and Other Work-Related MentalProblems: Prevalence, Types, Assessment, and Treatment—A Scoping Review. doi: 10.3389/fpsyt.2021.736776
  • Şimşek, M., & Kaya, A. (2019). Lise Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışları ile Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkide Benlik Saygısının Aracı Rolü. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(2), 95-121.
  • Tamul, Ö. F. (2019). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mükemmeliyetçilik Düzeyleri ve Öğrencilerin Algilarina Göre Ailelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlari Arasindaki İlişki. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 155-172
  • Ünsal Seydooğulları, S., Uğur, E., Tanhan, A., & Genç, E. (2023). Lise Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışının Problemli İnternet Kullanımı ve Mükemmeliyetçilik ile İlişkisinin İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 145-164.
  • Yiğit, R., & Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde Öğrencilerinin Sahip Oldukları İnsani Değerler İle Akademik Erteleme Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31.
  • Yosopov, L., Saklofske, D.H., Smith, M.M., Flett, D. L. & Hewitt, P. L. (2024). Failure Sensitivity in Perfectionism and Procrastination: Fear of Failure and Overgeneralization of Failure as Mediators of Traits and Cognitions. Journal of Psychoeducational Assessment 2024, Vol. 42(6) 705–724. DOI: 10.1177/07342829241249784
  • Yücel, C., & Şen, Ü. S. (2019). Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Ve Akademik Erteleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1007-1032.
  • Zhang, D., Mushtaque, I. & Hanif, M. V. (2025). Exploring the role of perfectionism and psychological capital in the relationship between academic procrastination, test anxiety and suicidal ideation among pre-medical students. Acta Psychologica 252 (2025) 104662. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104662
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

The relationship between perfectionism and academic procrastination levels of specially talented students (Çorum Province example)

Year 2025, Issue: 74, 461 - 480, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1497545

Abstract

This study aimed to examine the relationship between perfectionism and academic procrastination levels of gifted students. The study group consists of a total of 200 students, 114 of whom are girls and 86 of whom are boys, attending secondary school in Çorum BİLSEM in the 2023-2024 academic year. As measurement tools; positive-negative perfectionism scale and secondary school students' academic procrastination scale were used. According to the results of the study, the difference between positive perfectionism and academic procrastination total score of gifted students is at a negatively moderate level; There is a positive, moderately meaningful connection between negative perfectionism and academic procrastination total score. There is a moderately meaningful negative connection between positive perfectionism and the irresponsibility and preference sub-dimension and the environment and feelings sub-dimension. There is a positive, medium-level connection between negative perfectionism and the irresponsibility and preference sub-dimension, and a positive, low-level meaningful connection between the environment and feelings sub-dimension. Positive-negative perfectionism levels do not show statistically meaningful differences according to gender and grade level. Academic procrastination behavior total score and its sub-dimensions differ meaningful in terms of gender. While the academic procrastination behavior total score and the environment and feelings sub-dimension differ significantly according to grade level, there is no meaningful difference in the irresponsibility and preference sub-dimension according to grade level.

References

  • Adelson, J. L. (2007). A “perfect” case study: Perfectionism in academically talented fourth graders. Gifted Child Today, 30(4), 14-20.
  • Akarsu, Ö. ve Mutlu, B. (2017). Üstün Yetenekli Çocukları Anlamak: Çocukların Sosyal ve Duygusal Sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017; 7 (2): 112-116.
  • Binder, K. (2000). The effect of an academic procrastination treatment on student procrastination andsubjective well-being. Unpublished MA, Carleton University, Canada.
  • Boydak, Ş. (2019). Özel Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Mükemmeliyetçiliklerinin, Empati Düzeyleri Ve Algılanan Anne Baba Davranış Biçimleri İle İlişkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisan Tezi). Eskişehir Osman Gazi Üniveristesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2022). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (32. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal Bilimler İçin Veri Anallizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SSPS Uygulamaları ve Yorum (30. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bridges, K. R., & Roig, M. (1997). Academic procrastination and irrational thinking: A re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.
  • Can, S. (2018). Ergenlerin akademik erteleme davranışları, internet bağımlılığı ve temel psikolojik ihtiyaçları: Bir model önerisi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Entitüsü. İstanbul.
  • Chan, D. W. (2007). Positive and negative perfectionism among Chinese gifted students inHong Kong: Their relationships to general self-efficacy and subjective well-being. Journal for the Education of the Gifted, 31, 77-102. doi:10.4219/jeg-2007-512
  • Chan, D. W. (2012). Life satisfaction, happiness, and the growth mindset of healthy and unhealthy perfectionists among Hong Kong Chinese gifted students. Roeper Review, 34, 224-233. doi:10.1080/02783193.2012.715333
  • Cho, M. & Lee, Y. S. (2022). The effects of medical students’ self-oriented perfectionism on academic procrastination: the mediating effect of fear of failure. Korean J Med Educ 2022 Jun; 34(2): 121-129 https://doi.org/10.3946/kjme.2022.224 eISSN: 2005-7288
  • Coşkun, G. (2022). Ergenlerde Akademik Ertelemenin Yordayıcıları: Mükemmeliyetçilik Ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusu. (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.
  • Çıkrıkcı, Ö., & Erzen, E. (2016). Cinsiyetin akademik erteleme üzerindeki etkisi: Meta-analiz.
  • Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • Erbaş, S., & Balcı Çelik, S. (2022). Özel Yetenekli Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Mükemmeliyetçilik, Öz-Şefkat ve Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. 9. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi (UBCAK) Özet Bildiri Sunumu Özet Kitabı. ISNB:978-625-8190-04-5
  • Ergen Kocabıyık, B. & Aktan, O. (2023). Examination of perfectionism in children and adolescent students according to various variables. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 24(1), 607-627. DOI: 10.17679/inuefd.1158617
  • Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2002). Mükemmeliyetçilik ve uyumsuzluk: Teorik, tanımsal ve tedavi konularına genel bakış. GL Flett ve PL Hewitt (Ed.), Mükemmeliyetçilik: Teori, araştırma ve tedavi (s. 5-31). Amerika Psikoloji Derneği. https://doi.org/10.1037/10458-001
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  • Gigerenzer, G. (2004). Mindless statistics. The Journal of Socio-Economics, 33, 587–606.
  • Guénolé, F., Louis, J., Creveuil, C., Baleyte, J. M., Montlahuc, C., Fourneret, P., & Revol, O. (2013). Behavioral profiles of clinically referred children with intellectual giftedness. BioMed research international, 2013, 540153.https://doi.org/10.1155/2013/540153
  • İlter, B. (2020). Özel Yeteneklilerde Mükemmeliyetçilik. Merilena Z. Leana- Taşçılar (ed.). Özel Yetenekli Çocukların Psikolojisi: Teoriden Uygulamaya içinde, (3. Baskı, s. 71-100). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Jadidi, F., Mohammadkhani, S., & Tajrishi, K. Z. (2011). Perfectionism and academic procrastination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 534-537.
  • Jondeau E., & Rockinger M. (2003). Conditionalvolatility, skewness, andkurtosis: existence, persistence, andcomovements. journal of economic Dynamics & Control, 27, 1699 – 1737.
  • Kaçmaz, N., & Yıldız Demirtaş, Y. (2020). Özel yetenekli çocuklarda öz-düzenlemeli öğrenme, öz-yeterlik ve mükemmeliyetçilik. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 389-404.
  • Kahraman, S., & Pedük, Ş. B. (2014). 6, 7 VE 8. Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 137-150.
  • Kandemir, M. (2014a). Reasons of Academic Procrastination: Self-regulation, Academic Self-efficacy, Life Satisfaction and Demographics Variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 188-193. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.179
  • Kandemir, M. (2014b). A Model Explaining Academic Procrastination Behavior. Pegem Journal of Education & Instruction, 4(3), 2014, 51-72. DOI: 10.14527/pegegog.2014.016
  • Korkmaz, O. (2017). Özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerde öz-yeterlik, denetim odağı ve akademik ertelemenin akademik başarı üzerindeki yordayıcılığının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Kırdök, O. (2004). Olumlu ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği Geliştirme Çalışması (Yüksek Lisans Tezi) Kline, B. E., & Meckstroth, E. A. (1985). Understanding and encouraging the exceptionally gifted. Roeper Review, 8(1), 24-30.
  • Kutlu, M., & Demir, Y. (2016). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. Hedefe Doğru İnsan Psikolojik Danışma ve Rehberlik II Sempozyumu, Samsun.
  • Leana-Taşcılar, M. Z., & Kanli, E. (2014). Investigation of perfectionism and self–esteem scores of gifted and average students. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(2), 1-20.
  • Leana-Taşcilar, M. Z., Özyaprak, M., Güçyeter, Ş., Kanli, E., & Camci-Erdoğan, S. (2014). Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçiliğin Değerlendirilmesi.Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(21), 31-45.
  • Mitzman, S. F., Slade, P., & Dewey, M. E. (1994). Preliminary development of a questionnaire designed to measure neurotic perfectionism in the eating disorders. Journal of clinical psychology, 50(4), 516-522.
  • Morelock, M. (1992). “Giftedness: The View From Within” Understanding Our Gifted 4 (3), 1, 11-15. (https://www.davidsongifted.org/gifted-blog/giftedness-the-view-from-within/ adresinden ulaşılmıştır.)
  • Margot, K.C. ve Rinn, A.N. (2016). Perfectionism in gifted adolescents: a replication and extension. Journal of Advanced Academics. 27(3), 190-209. https://doi.org/10.1177/1932202X16656452
  • Motie, H., Heidari, M., & Sadeghi, M. A. (2012). Predicting academic procrastination during self-regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2299-2308.
  • Ocak, G., & Karataş, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 93-113.
  • Odacı, H., & Kaya, F. (2019). Mükemmeliyetçilik ve umutsuzluğun akademik erteleme davranışı üzerindeki rolü: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 43-51.
  • Okudur, A., & Sanioğlu, A. (2012). 12 Yaş tenisçilerde denge ile çeviklik ilişkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 165-170.
  • Özer, A., & Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Richardson, C.E., Magson, N.R., Fardouly, J., Oar, E.L., Johnco, C.J. Freeman, J. & Rapee, R.M. (2024). Sleepless in the Pursuit of perfection: A longitudinal investigation of bidirectional relationships between insomnia and perfectionism in Adolescent males and females. Sleep Medicine 124 (2024) 289–298. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2024.09.036
  • Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387.
  • Sakmanlı, A. (2021). Geç Ergenlik Döneminde Olumsuz Değerlendirilme Korkuları ve Yeme Tutumları Arasındaki İlişkide Mükemmeliyetçiliğin Aracı Rolünün İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sand, L., Bøe, T., Sahfran, R., Stormark, K.M. & Hysing, M. (2021). Perfectionism in adolescence: associations with gender, age, and socioeconomic status in a Norwegian sample. Frontiers in Public Health, 9, 1-9.
  • Saranlı, A. G., & Metin, N. (2012). Social-emotional problems observed in gifted children. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, year: 2012, vol: 45, no: 1 139-163
  • Schuler, P. A. (2000). Perfectionism and Gifted Adolescents. Journal of Secondary Gifted Education, 11(4), 183-196. https://doi.org/10.4219/jsge-2000-629
  • Sederlund, A.P, R. Burns, L., & Rogers, W. (2020). Multidimensional Models of Perfectionism and Procrastination: Seeking Determinants of Both. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5099. https://doi.org/10.3390/ijerph17145099
  • Siaputra, I. B. (2010). Temporal Motivation Theory: Best Theory (yet) to Explain Procrastination. Anima Indonesian Psychological Journal 2010, Vol. 25, No. 3, 206-214. https://www.researchgate.net/publication/275715727
  • Sirois, F. M., Molnar, D. S., & Hirsch, J. K. (2017). A Meta–Analytic and Conceptual Update on the Associations between Procrastination and Multidimensional Perfectionism. European Journal of Personality, 31(2), 137-159. https://doi.org/10.1002/per.2098
  • Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.
  • Soysa, C. K., & Weiss, A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences, 34, 77-85.
  • Sula Ataş, N., & Kumcağız, H. (2018). Ergenlerin akademik erteleme davranışları, akademik öz yeterlik inançları ve mükemmeliyetçilik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019050341
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. DOI: 10.1037/0033-2909.133.1.65
  • Steinert, C., Heim, N. & Leichsenring, F. (2021). Procrastination, Perfectionism, and Other Work-Related MentalProblems: Prevalence, Types, Assessment, and Treatment—A Scoping Review. doi: 10.3389/fpsyt.2021.736776
  • Şimşek, M., & Kaya, A. (2019). Lise Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışları ile Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkide Benlik Saygısının Aracı Rolü. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(2), 95-121.
  • Tamul, Ö. F. (2019). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mükemmeliyetçilik Düzeyleri ve Öğrencilerin Algilarina Göre Ailelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlari Arasindaki İlişki. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 155-172
  • Ünsal Seydooğulları, S., Uğur, E., Tanhan, A., & Genç, E. (2023). Lise Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışının Problemli İnternet Kullanımı ve Mükemmeliyetçilik ile İlişkisinin İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 145-164.
  • Yiğit, R., & Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde Öğrencilerinin Sahip Oldukları İnsani Değerler İle Akademik Erteleme Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31.
  • Yosopov, L., Saklofske, D.H., Smith, M.M., Flett, D. L. & Hewitt, P. L. (2024). Failure Sensitivity in Perfectionism and Procrastination: Fear of Failure and Overgeneralization of Failure as Mediators of Traits and Cognitions. Journal of Psychoeducational Assessment 2024, Vol. 42(6) 705–724. DOI: 10.1177/07342829241249784
  • Yücel, C., & Şen, Ü. S. (2019). Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Ve Akademik Erteleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1007-1032.
  • Zhang, D., Mushtaque, I. & Hanif, M. V. (2025). Exploring the role of perfectionism and psychological capital in the relationship between academic procrastination, test anxiety and suicidal ideation among pre-medical students. Acta Psychologica 252 (2025) 104662. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104662
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Solmaz Erbaş 0009-0000-7056-3085

Seher Balcı Çelik

Publication Date April 30, 2025
Submission Date June 7, 2024
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 74

Cite

APA Erbaş, S., & Balcı Çelik, S. (2025). Özel yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik ve akademik erteleme düzeyleri arasındaki ilişki (Çorum İli örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 461-480. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1497545

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574