Özgürlükçü bir programın tasarım sürecindeki dönüşüm hareketimin Freire’nin fikirleri ışığında otoetnografik analizi
Year 2025,
Issue: 74, 96 - 111, 30.04.2025
Hatice Ekemen
,
Seval Fer
Abstract
Araştırmada, özgürlükçü bir programın tasarım sürecindeki dönüşüm hareketimi Freire’nin fikirleri ışığında; doktorant, öğretmen, kadın ve anne kimliklerim üzerinden anlamayı ve anlatmayı amaçlıyorum. Otoetnografi araştırma desenini kullandığım çalışmanın birincil veri kaynakları, Tasarımcı Yansıtma Formu ile elde ettiğim eleştirel diyalog metinleridir. Kişisel fotoğraflarım ile tez danışmanım, oğlum ve doktorant arkadaşımla yaptığım resmi olmayan görüşmeler çalışmanın diğer veri kaynaklarıdır. Araştırma verilerini toplamak, analiz etmek ve çalışma raporunu yazmak için özgürlükçü bir anlayış benimsedim ve kendi işlem adımlarımı ortaya koyan bir model oluşturdum. Bulguları “gerçekliğin farkına varma, eleştirel sorgulamaya geçiş ve dönüştürme eylemine geçme” başlıklarıyla tartıştım. Sonuçlar, araştırmacılara program tasarımı sürecine ilişkin Freire’nin eleştirel pedagoji yaklaşımıyla bütünleştirilmiş veri sunabilir. Yanı sıra doktorant, anne, öğretmen ve kadın kimliklerine sahip bireyler başta olmak üzere ezilen ve insandışılaşmış bireylerin dönüşüm sürecinde farkındalık oluşturarak onların özgürleşme mücadelesine katkıda bulunabilir. Benzer amaçlarla, programın uygulama, değerlendirme ve tez süreci ile mevcut çalışmanın kapsamı dışındaki kimlikler üzerine çalışmalar yapılabileceği gibi, diğer eleştirel pedagoji kuramcılarının fikirleriyle bütünleştirilmiş otoetnografik çalışmalar da yapılabilir.
Ethical Statement
"Özgürlükçü Bir Programın Tasarım Sürecindeki Dönüşüm Hareketimin Freire’nin Fikirleri Işığında Otoetnografik Analizi ” başlıklı çalışmamızın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuştur ve toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Veriler toplanmadan önce Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulundan 09.02.2024 tarihli ve E-51944218-300-00003369890 sayılı izin alınmıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yayın Kurulunun” hiçbir sorumluluğunun olmadığını, tüm sorumluluğun sorumlu yazara ait olduğunu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederiz.
References
- Adams, T. E., Ellis, C., & Jones, S. H. (2017). Autoethnography. The international encyclopedia of communication research methods, 1-11. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0011
- Ata, L. B. (2016). Bir güvenlikli site hikâyesi: gündelik hayatın dönüşümüne otoetnografik yaklaşım. Fe Dergi, 8(2), 45-61. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000164
- Cevizci, A. (2018). Eğitim felsefesi (6.b). Say.
- Diversi, M., & Moreira, C. (2016). Performing betweener autoethnographies against persistent us/them essentializing: Leaning on a Freirean pedagogy of hope. Qualitative Inquiry, 22(7), 581-587. https://doi.org/10.1177/1077800415617208
- Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: an overview. Historical social research/Historische sozialforschung, 273-290.
- Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2012). Türkiye'de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 43-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61477/918007
- Freire, P. (2019a). Ezilenlerin pedagojisi: 50.yıl özel basımı (20. b.). (D. Hattatoğlu ve Ö. Erol, Çev.). Ayrıntı
- Freire, P. (2019b). Özgürlüğün pedagojisi: Etik, demokrasi ve medeni cesaret. (G.Kurt Gevinç Çev.). Yordam Kitap.
- Freire, P. (2019c). Kültür işçileri olarak öğretmenler (Ç.Sümer, Çev.).Yordam Kitap
- Freire, P.(2021). Eleştirel bilinç için eğitim (D.Hattatoğlu Çev.).Ayrıntı.
- Halifeoğlu, M. (2020). Akademinin habitusu ve toplumsal cinsiyeti: kadin akademisyenler. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 167-181. https://dergipark.org.tr/en/pub/inciss/issue/57705/797682
- LeBlanc, S. S., Spradley, E., Beal, H. O., Burrow, L., & Cross, C. (2022). Being Dr. Mom and/or Mom, Ph. D.: Autoethnographies of MotherScholaring during COVID–19. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 34(3), 28-39. https://doi.org/10.1002/nha3.20360
- Miles, M. B., Huberman, A. M., Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. (3.b), Sage.
- Özmen, Z. M., & Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 214-219. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711524
- Robinson, S., Bowen, A. M., & Lane, J. (2023). Exploring Intersections of Race, Gender, Culture, and Power: Collaborative Autoethnography, Freire, and Model for Reform. Journal of Business Diversity, 23(3). https://doi.org/10.33423/jbd.v23i3.6499
- Roland, E., & Jones, A. (2023). Co-teaching difficult subjects: Critical autoethnography and pedagogy. Teaching in Higher Education, 28(3), 616-631. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1839747
- Sondari, P. S. (2023). Reflecting on the Intersection of Critical Pedagogy, Identities, and Spaces: An Indonesian Doctoral Student’s Autoethnography. RELC Journal, 54(1), 183-196. https://doi.org/10.1177/00336882211022057
- Toprak, Z. (2017). Türkiye’de akademik yazı: İntihal ve özgünlük. Bogazici University Journal of Education, 34(2), 1-12. https://dergipark.org.tr/en/pub/buje/issue/37026/424743
Autoethnographic analysis of my transformation movement in the design process of a libertarian curriculum in the light of Freire's ideas
Year 2025,
Issue: 74, 96 - 111, 30.04.2025
Hatice Ekemen
,
Seval Fer
References
- Adams, T. E., Ellis, C., & Jones, S. H. (2017). Autoethnography. The international encyclopedia of communication research methods, 1-11. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0011
- Ata, L. B. (2016). Bir güvenlikli site hikâyesi: gündelik hayatın dönüşümüne otoetnografik yaklaşım. Fe Dergi, 8(2), 45-61. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000164
- Cevizci, A. (2018). Eğitim felsefesi (6.b). Say.
- Diversi, M., & Moreira, C. (2016). Performing betweener autoethnographies against persistent us/them essentializing: Leaning on a Freirean pedagogy of hope. Qualitative Inquiry, 22(7), 581-587. https://doi.org/10.1177/1077800415617208
- Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: an overview. Historical social research/Historische sozialforschung, 273-290.
- Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2012). Türkiye'de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 43-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61477/918007
- Freire, P. (2019a). Ezilenlerin pedagojisi: 50.yıl özel basımı (20. b.). (D. Hattatoğlu ve Ö. Erol, Çev.). Ayrıntı
- Freire, P. (2019b). Özgürlüğün pedagojisi: Etik, demokrasi ve medeni cesaret. (G.Kurt Gevinç Çev.). Yordam Kitap.
- Freire, P. (2019c). Kültür işçileri olarak öğretmenler (Ç.Sümer, Çev.).Yordam Kitap
- Freire, P.(2021). Eleştirel bilinç için eğitim (D.Hattatoğlu Çev.).Ayrıntı.
- Halifeoğlu, M. (2020). Akademinin habitusu ve toplumsal cinsiyeti: kadin akademisyenler. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 167-181. https://dergipark.org.tr/en/pub/inciss/issue/57705/797682
- LeBlanc, S. S., Spradley, E., Beal, H. O., Burrow, L., & Cross, C. (2022). Being Dr. Mom and/or Mom, Ph. D.: Autoethnographies of MotherScholaring during COVID–19. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 34(3), 28-39. https://doi.org/10.1002/nha3.20360
- Miles, M. B., Huberman, A. M., Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. (3.b), Sage.
- Özmen, Z. M., & Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 214-219. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711524
- Robinson, S., Bowen, A. M., & Lane, J. (2023). Exploring Intersections of Race, Gender, Culture, and Power: Collaborative Autoethnography, Freire, and Model for Reform. Journal of Business Diversity, 23(3). https://doi.org/10.33423/jbd.v23i3.6499
- Roland, E., & Jones, A. (2023). Co-teaching difficult subjects: Critical autoethnography and pedagogy. Teaching in Higher Education, 28(3), 616-631. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1839747
- Sondari, P. S. (2023). Reflecting on the Intersection of Critical Pedagogy, Identities, and Spaces: An Indonesian Doctoral Student’s Autoethnography. RELC Journal, 54(1), 183-196. https://doi.org/10.1177/00336882211022057
- Toprak, Z. (2017). Türkiye’de akademik yazı: İntihal ve özgünlük. Bogazici University Journal of Education, 34(2), 1-12. https://dergipark.org.tr/en/pub/buje/issue/37026/424743