Bu araştırmada Türkiye’de 2005-2023 yılları arasında fen eğitimi alanında yapılan yer bilim temalı çalışmaların; yayın türü, yılı, amacı, veri toplama araçları, yöntemi, çalışma grubu, konusu ve veri analiz yöntemi temaları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen anahtar kavramlar ile tarama yapılarak, Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanından erişime açılmış tam metnine ulaşılan lisansüstü tezler ve Google Akademik veri tabanında tam metnine ulaşılabilen bilimsel çalışmalar doküman incelemesi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamına uygun 47 çalışma, araştırmanın veri kaynaklarını oluşturmaktadır. Çalışmalara ait veriler, betimsel analize tabi tutulup verilere ilişkin frekans ve yüzde değerleri belirlenmiştir. Çalışmaların yayın türünün en fazla yüksek lisans tezi olduğu, en fazla çalışmanın 2017 yılında yayınlandığı, çalışmalarda en çok akademik başarıya etkinin incelenmesinin amaçlandığı, başarı testinin en fazla kullanılan veri toplama aracı olduğu ve çalışmalarda çoğunlukla nicel yöntemlerin tercih edildiği, çalışmaların en fazla 5. sınıflarla yürütüldüğü, çalışmalara en çok doğal süreçler ve yıkıcı doğa olaylarının konu edildiği, verilerin analizinde çoğunlukla betimsel istatistiklere başvurulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, ilgili alanda çalışma yürütmek isteyen araştırmacılara genel eğilim ve mevcut durum hakkında bilgi verilmiş, yeni yapılacak araştırmalara ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
In this research, it was aimed to examine the studies on the subject of earth science conducted in the field of science education in Turkey between 2005-2023 in terms of publication type, year, purpose, data collection tools, method, study group, subject and data analysis method themes. By scanning with the determined key concepts, postgraduate theses with full texts accessible from the Council of Higher Education Thesis Center database and scientific studies with full texts accessible from the Google Academic database were examined using the document review method. 47 studies suitable for the scope of the research constitute the data sources of the research. The data belongs to the studies were subjected to descriptive analysis and the frequency and percentage values related to the data were determined. It was concluded that the publication type of the studies was mostly master’s theses, most studies were published in 2017, the studies mostly aimed to examine the effect on academic success, achievement test was the most used data collection tool and quantitative methods were mostly preferred in the studies, the studies were mostly conducted with 5th graders, natural processes and destructive natural events were mostly the subject of the studies, and descriptive statistics were mostly used in data analysis. Based on these results, information about the general trend and current situation was provided to researchers who wanted to conduct studies in the relevant field, and suggestions were made for new research to be conducted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2025 |
Publication Date | July 22, 2025 |
Submission Date | March 12, 2025 |
Acceptance Date | June 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 62 Issue: 62 |