BibTex RIS Cite

IMPACT OF CORPORATE AND DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS ON THE CREDIBILITY OF INTERNET NEWS MEDIA

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 337 - 350, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080018

Abstract

Abstract

It can be observed that, celebrities are used in advertisements in order to help to transmit cultural and utilitarian meanings to consumers, with the purpose of persuading them. Factors such as consumers finding the celebrities in these advertisements as experts, trust-worthy and reliable, liking, admiring them, can influence consumers’ attitude towards advertisements and this can cause differences in consumers’ evaluation related to the image of brands. However, the gender of the celebrities in advertisements can also cause differences in the attitudes of individuals towards advertisements. In this study, it has been aimed at determining the effects of celebrities used in advertisements being male or female have on brands’ images. Two advertisements, in which a female and a male celebrity endorsers, have been shown to consumers and the effect of consumers’ attitudes towards advertisements on the change in the perception of brands’ images have been determined. According to the results of the study, use of celebrities in advertisements has a positive impact on the perception related to the brands. In addition, the gender of the celebrity used in the advertisement being female has been determined to have a more positive impact in comparison to a male celebrity, on both female and male consumers’ evaluation related to the brand’s image. 

REKLAMLARDA ÜNLÜ KULLANIMINDA CİNSİYETİN MARKA İMAJI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 337 - 350, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080018

Abstract

Özet

.rünlerle ilişkili gerek kültürel gerekse faydacı anlamları tüketicilere aktarmaya yardımcı olan reklamlarda

tüketicileri ikna etmek amacıyla ünlü kullanımına yer verildiği g.rülmektedir. Tüketicilerin reklamda

yer alan ünlü kişileri uzman, güvenilir, inanılır bulması, bu kişileri sevmesi, beğenmesi vb. faktörler

tüketicilerin reklama karşı tutumlarını etkileyebilmekte ve bu durum tüketicilerin marka imajına ilişkin

değerlendirmelerinde farklılıklara neden olabilmektedir. Ancak reklamda yer alan ünlünün cinsiyeti de

reklam mesajını alan bireylerin reklama karşı tutumlarında farklılıklara yol açabilmektedir. Çalışmada

reklamlarda kullanılan ünlülerinin erkek ya da kadın olmasının marka imajı üzerindeki etkisinin belirlenmesi

amaçlanmıştır. Araştırmada kadın ve erkek ünlünün yer aldığı iki reklam tüketicilere gösterilmiş ve

tüketicilerin reklama karşı tutumlarının marka imajına yönelik algılamalarındaki değişiklik üzerindeki

etkisi belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre reklamda ünlü kullanımının marka ile ilgili algıyı

olumlu yönde etkilediği g.rülmektedir. Ayrıca reklamda yer alan ünlünün cinsiyetinin kadın olmasının,

hem kadın hem erkek tüketicilerin marka imajına ilişkin değerlendirmelerini, reklamda kullanılan ünlünün

erkek olmasına göre daha olumlu etkilediği saptanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Ceyda Deneçli

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 44

Cite

APA Deneçli, C. (2015). REKLAMLARDA ÜNLÜ KULLANIMINDA CİNSİYETİN MARKA İMAJI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Öneri Dergisi, 11(44), 337-350. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080018

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377