Construal level of Theory suggests when an individual
feels more psychological distant about an object, the level of mental construal
about the object becomes more abstract. From the perspective of the investment,
when a firm is perceived psychological distant by investors, it might not be
subject to investment. This study tests whether the psychological distance in
terms of social familiarity and perceived investing competence affect the
willingness of invest of the investors. The results indicated that there was a
positive relationship between social familiarity and willingness to invest.
Nevertheless, the positive relationship was stronger between perceived
investing competence and the willingness to invest. The results also indicate
that perceived investing competence acts as a mediator through the positive
relationship between the social familiarity and the investors’ willingness to
invest.
Teorinin kesinlik düzeyi kavramına göre bir birey,
bir objeyi psikolojik olarak daha uzak olarak algıladığında, o obje hakkındaki
yapılan zihinsel yorum düzeyi daha soyut olmaktadır. Yatırım perspektifinden
bakıldığında bir firma eğer yatırımcılar tarafından psikolojik olarak uzak algılanırsa,
yatırımcıyı çekemeyebilir. Bu çalışma, bir psikolojik uzaklık boyutu olan
sosyal yakınlık ile algılanan yatırım yeterliliğinin, yatırımcıların yatırım
yapma isteklerini etkileyip etkilemediğini test etmektedir. Sonuçlara göre
sosyal yakınlık ve yatırım yapma istekliliği arasında pozitif bir ilişki yer
almaktadır. Ayrıca, algılanan yatırım yeterliliği ile yatırım yapma istekliliği
arasında güçlü bir ilişki bulunmuştur. Diğer taraftan, algılanan yatırım
yeterliliğinin; sosyal yakınlık ile yatırımcıların yatırım yapma istekliliği
arasındaki pozitif ilişki arasında aracı değişken olarak görev yaptığı
bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | MAIN SECTION |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2018 |
Submission Date | July 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |
Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.
For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.
The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.