BibTex RIS Cite

Türkiye'de Radyo ve Televizyon Yayıncılığı ve Tarihsel Süreçteki Değişimi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 95, 27.06.2025

Abstract

Communication, one of humanity’s fundamental needs, has always been the core activity in interpersonal relationships, leading to the invention of new tools and techniques to facilitate interaction. The communication process is based on shared concepts agreed upon by both the producers and consumers of content. Each invention has accelerated, simplified, and diversified communication.
The development of communication tools has paralleled human progress, with technologies emerging from societal changes and, in turn, driving transformations. From the first hand-written books to today’s digital broadcasts, communication technologies have undergone significant evolution worldwide. These tools have influenced and shaped individuals’ daily habits, emotions, thoughts, family lives, societal reactions, psychology, and political views.
People rely on the media for news, entertainment, and information, and the media continuously innovates to meet consumer expectations. The evolution of media has been shaped and continues to be influenced by various factors, including technological advancements and political, social, and cultural changes.
With the advent of computers and, later, the internet, new media has provided opportunities for communication, personal sharing, socialization, and ego gratification. While new media has presented people with opportunities they could never have imagined, it has also significantly reduced face-to-face communication and led to the disappearance of many cultural values, giving rise to new ones.
In this context, the study examines the evolution and development of radio and television broadcasting—among the most influential and widely preferred mass communication tools—in Turkey. It addresses not only the formal impacts of technological advancements but also the content-related changes in productions.

References

  • Akgöl, Oğuzcan ve Aydın, Oya Şakı (2023), Değişen İzleme Pratikleri Ve Sosyal Medya: Twıtch Platformu Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.28, S.1, s.79-94.
  • Akyazı, Erhan (2014), Yeni İletişim Ortamlarında Etkileşim ve Mobil Radyolara Yönelik Bir Araştırma. Marmara İletişim Dergisi, 153-162.
  • Akyol, Onur (2015), “Televizyon Ekranın Değişimi” içinde Yeni Medya Çağında Televizyon, Sedat Özel (Ed.), İstanbul: Derin Yayınları. 170-202.
  • Bilgin, Enes (2021), Using Discord in Online Education: a Gamification Experiment, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi. Briggs, Asa and Peter Burke (2005), A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet, Malden, MA: Polity Press.
  • Cereci, Sedat (2023), “Medyanın Büyük Evrimi: İlkelden Hipermoderne” https://www.broadcasterinfo.net/ContentDetails-5494 (17.09.2023).
  • Chen, Yi-Ning Katherine (2019), Competitions Between OTT TV Platforms and Traditional Television in Taiwan: A Niche Analysis, Televommunications Policy, 43.
  • Çetindağ, Selin (2018), “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Yeni Medya Ortamlarıyla Dönüşüm Süreci: İçerde ve Çukur Dizisi Örneğinde Yeni Yayıncılık Ekosisteminin İncelenmesi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı Kültürel Çalışmalar ve Medya Bölümü, Ankara.
  • Dikmen, Ergin Şafak (2017), “Televizyon yayıncılığının dönüşümü: sosyal TV yayıncılığı” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • Dikmen, Ergin Şafak (2022), “Televizyonun Değişen Yüzü: TwitchTV ve Yeni Nesil Yayıncılık”, Selçuk İletişim Dergisi, 15(1): 27-55
  • Ergün, Ezgi (2016), “Türkiye’de kullanılan online müzik platformları: Spotify örneği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Nisan, 6 (2), 114-118
  • Güler, Nergis (2022), “Yeni Bir Televizyon Formu Olarak Web Draması ve Türkiye’deki Gelişimi: Estetik, Kültürel ve Endüstriyel Açıdan Bir Değerlendirme”,
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Sinema ve Televizyon Anasanat Dalı, Antalya
  • Kırık, Ali Murat (2010). Etkileşimli Televizyon. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, Cüneyt (2018). “Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Televizyon Yayıncılığı Teknolojileri” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum,
  • Kumar, Abhilash (2020). “Global Online Music Streaming Grew 32% YoY to Cross 350 Million Subscriptions in 2019” https://www.counterpointresearch.com/global-online-music-streaming-grew-2019 (11.10.2023).
  • Kuyucu, Mihalis (2014). “The Convergence Of Internet And Radio In Turkey In The Perspective Of Distribution and Audience” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, July, Volume 4 Issue 3, pp 40-56.
  • O’driscoll, Gerard (2007). Next Generation IPTV Services and Technologies. Kanada: John Wiley and Sons Publ. https://www.researchgate.net/ (11.10.2023).
  • Özcan, Zeynep ve Savaş, Sezgin (2021). “Sanal Topluluk Platformu Olarak Discord”, Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, Sayı: 7, 120 – 132.
  • Özel, Sedat (2020). “Talebe Bağlı Video Servisleri Çağında Netflix Etkisi”, İnsan&İnsan, Yıl/ 7, Sayı/ 26, Güz, 115-138. Özkoçak, Yelda (2018). “Radyo ve Televizyon Yayın Sistemleri”, içinde Radyo ve Televizyonda Temel Kavramlar, Yusuf Yurdigül (Ed.), Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, s.107-127.
  • Parc, Jimmyn (2019). The Divergent Paths of Digital Music Service Providers: A Comparative Case Study of Melon and Spotify. Stockholm: Orientaliska Studier. https://www.researchgate.net/ (11.10.2023).
  • Peters, Jay (2022). “Twitter will now let all iOS and Android users record Spaces” New York. https://www.theverge.com/2022/1/13/22882479/twitter-spaces-recordings-ios-android (15.10.2023).
  • Polat, İsmail Hakkı (2009), “Yeni Medyanın Özellikleri”, Kadir Has Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Yayınlanmamış Ders Notları, İstanbul
  • Read Jenny C ve Bohr Iwo (2014). “User experience while viewing stereoscopic 3D television”, Ergonomics. 57(8),1140-1153.
  • Spilker, Hendrik Storstein, Ask, Kristine & Hansen, Martin (2020), “The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch. tv challenges old and new ideas about television viewing”, Information, Communication & Society, 23(4), 605-620.
  • Strangelove, Michael (2015). Post-TV Piracy, Cord-Cutting, and the Future of Television. USA: Unıversity of Toronto Press.
  • Uraz, Serdar (2019). Dijital Müziğin Yaygınlaşması Ve Dijital Müzikte Telif Hakları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yücel, Rıdvan (2020), Podcast’in Kısa Tarihi: Doğuşu, Yükselişi, Monetizasyonu, Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2) , 1303-1319.
  • Demirtaş, Özgür (2022), Rusya-Ukrayna Savaşı ve Ekonomiye Etkisi, X platformu (06.10.2024) https://twitter.com/ProfDemirtas/status/1497595129397493760,
  • Broadcasterinfo (15.11.2024). Canlı Etkinlik Prodüksiyonlarında 5G Teknolojisinin Potansiyeli https://www.broadcasterinfo.net/ContentDetails-5266-canli-etkinlik-produksiyonlarinda-5g-teknolojisinin-potansiyeli
  • Hürriyet, (15.11.2024). Fenomen internet dizisi Sıfır Bir’in afişi yayınlandı https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/televizyon/fenomen-internet-dizisi-sifir-birin-afisi-yayinlandi-40632132
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu- RTÜK, (06.10.2024). https://www.rtuk.gov.tr/
  • Türksat (06.10.2024). https://www.turksat.com.tr

Radio and Television Broadcasting in Turkey and Its Historical Evolution

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 95, 27.06.2025

Abstract

Communication, one of humanity’s fundamental needs, has always been the core activity in interpersonal relationships, leading to the invention of new tools and techniques to facilitate interaction. The communication process is based on shared concepts agreed upon by both the producers and consumers of content. Each invention has accelerated, simplified, and diversified communication.
The development of communication tools has paralleled human progress, with technologies emerging from societal changes and, in turn, driving transformations. From the first hand-written books to today’s digital broadcasts, communication technologies have undergone significant evolution worldwide. These tools have influenced and shaped individuals’ daily habits, emotions, thoughts, family lives, societal reactions, psychology, and political views.
People rely on the media for news, entertainment, and information, and the media continuously innovates to meet consumer expectations. The evolution of media has been shaped and continues to be influenced by various factors, including technological advancements and political, social, and cultural changes.
With the advent of computers and, later, the internet, new media has provided opportunities for communication, personal sharing, socialization, and ego gratification. While new media has presented people with opportunities they could never have imagined, it has also significantly reduced face-to-face communication and led to the disappearance of many cultural values, giving rise to new ones.
In this context, the study examines the evolution and development of radio and television broadcasting—among the most influential and widely preferred mass communication tools—in Turkey. It addresses not only the formal impacts of technological advancements but also the content-related changes in productions.

References

  • Akgöl, Oğuzcan ve Aydın, Oya Şakı (2023), Değişen İzleme Pratikleri Ve Sosyal Medya: Twıtch Platformu Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.28, S.1, s.79-94.
  • Akyazı, Erhan (2014), Yeni İletişim Ortamlarında Etkileşim ve Mobil Radyolara Yönelik Bir Araştırma. Marmara İletişim Dergisi, 153-162.
  • Akyol, Onur (2015), “Televizyon Ekranın Değişimi” içinde Yeni Medya Çağında Televizyon, Sedat Özel (Ed.), İstanbul: Derin Yayınları. 170-202.
  • Bilgin, Enes (2021), Using Discord in Online Education: a Gamification Experiment, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi. Briggs, Asa and Peter Burke (2005), A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet, Malden, MA: Polity Press.
  • Cereci, Sedat (2023), “Medyanın Büyük Evrimi: İlkelden Hipermoderne” https://www.broadcasterinfo.net/ContentDetails-5494 (17.09.2023).
  • Chen, Yi-Ning Katherine (2019), Competitions Between OTT TV Platforms and Traditional Television in Taiwan: A Niche Analysis, Televommunications Policy, 43.
  • Çetindağ, Selin (2018), “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Yeni Medya Ortamlarıyla Dönüşüm Süreci: İçerde ve Çukur Dizisi Örneğinde Yeni Yayıncılık Ekosisteminin İncelenmesi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı Kültürel Çalışmalar ve Medya Bölümü, Ankara.
  • Dikmen, Ergin Şafak (2017), “Televizyon yayıncılığının dönüşümü: sosyal TV yayıncılığı” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • Dikmen, Ergin Şafak (2022), “Televizyonun Değişen Yüzü: TwitchTV ve Yeni Nesil Yayıncılık”, Selçuk İletişim Dergisi, 15(1): 27-55
  • Ergün, Ezgi (2016), “Türkiye’de kullanılan online müzik platformları: Spotify örneği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Nisan, 6 (2), 114-118
  • Güler, Nergis (2022), “Yeni Bir Televizyon Formu Olarak Web Draması ve Türkiye’deki Gelişimi: Estetik, Kültürel ve Endüstriyel Açıdan Bir Değerlendirme”,
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Sinema ve Televizyon Anasanat Dalı, Antalya
  • Kırık, Ali Murat (2010). Etkileşimli Televizyon. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, Cüneyt (2018). “Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Televizyon Yayıncılığı Teknolojileri” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum,
  • Kumar, Abhilash (2020). “Global Online Music Streaming Grew 32% YoY to Cross 350 Million Subscriptions in 2019” https://www.counterpointresearch.com/global-online-music-streaming-grew-2019 (11.10.2023).
  • Kuyucu, Mihalis (2014). “The Convergence Of Internet And Radio In Turkey In The Perspective Of Distribution and Audience” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, July, Volume 4 Issue 3, pp 40-56.
  • O’driscoll, Gerard (2007). Next Generation IPTV Services and Technologies. Kanada: John Wiley and Sons Publ. https://www.researchgate.net/ (11.10.2023).
  • Özcan, Zeynep ve Savaş, Sezgin (2021). “Sanal Topluluk Platformu Olarak Discord”, Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, Sayı: 7, 120 – 132.
  • Özel, Sedat (2020). “Talebe Bağlı Video Servisleri Çağında Netflix Etkisi”, İnsan&İnsan, Yıl/ 7, Sayı/ 26, Güz, 115-138. Özkoçak, Yelda (2018). “Radyo ve Televizyon Yayın Sistemleri”, içinde Radyo ve Televizyonda Temel Kavramlar, Yusuf Yurdigül (Ed.), Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, s.107-127.
  • Parc, Jimmyn (2019). The Divergent Paths of Digital Music Service Providers: A Comparative Case Study of Melon and Spotify. Stockholm: Orientaliska Studier. https://www.researchgate.net/ (11.10.2023).
  • Peters, Jay (2022). “Twitter will now let all iOS and Android users record Spaces” New York. https://www.theverge.com/2022/1/13/22882479/twitter-spaces-recordings-ios-android (15.10.2023).
  • Polat, İsmail Hakkı (2009), “Yeni Medyanın Özellikleri”, Kadir Has Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Yayınlanmamış Ders Notları, İstanbul
  • Read Jenny C ve Bohr Iwo (2014). “User experience while viewing stereoscopic 3D television”, Ergonomics. 57(8),1140-1153.
  • Spilker, Hendrik Storstein, Ask, Kristine & Hansen, Martin (2020), “The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch. tv challenges old and new ideas about television viewing”, Information, Communication & Society, 23(4), 605-620.
  • Strangelove, Michael (2015). Post-TV Piracy, Cord-Cutting, and the Future of Television. USA: Unıversity of Toronto Press.
  • Uraz, Serdar (2019). Dijital Müziğin Yaygınlaşması Ve Dijital Müzikte Telif Hakları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yücel, Rıdvan (2020), Podcast’in Kısa Tarihi: Doğuşu, Yükselişi, Monetizasyonu, Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2) , 1303-1319.
  • Demirtaş, Özgür (2022), Rusya-Ukrayna Savaşı ve Ekonomiye Etkisi, X platformu (06.10.2024) https://twitter.com/ProfDemirtas/status/1497595129397493760,
  • Broadcasterinfo (15.11.2024). Canlı Etkinlik Prodüksiyonlarında 5G Teknolojisinin Potansiyeli https://www.broadcasterinfo.net/ContentDetails-5266-canli-etkinlik-produksiyonlarinda-5g-teknolojisinin-potansiyeli
  • Hürriyet, (15.11.2024). Fenomen internet dizisi Sıfır Bir’in afişi yayınlandı https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/televizyon/fenomen-internet-dizisi-sifir-birin-afisi-yayinlandi-40632132
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu- RTÜK, (06.10.2024). https://www.rtuk.gov.tr/
  • Türksat (06.10.2024). https://www.turksat.com.tr
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Radio-Television
Journal Section Makaleler
Authors

Yelda Özkoçak 0000-0002-9617-3787

Early Pub Date June 24, 2025
Publication Date June 27, 2025
Submission Date January 3, 2025
Acceptance Date April 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Özkoçak, Y. (2025). Radio and Television Broadcasting in Turkey and Its Historical Evolution. Uluslararası Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 8(1), 65-95. https://doi.org/10.33464/mediaj.1612444