Amaç: Bu araştırma 0-6 yaş grubu çocuğa sahip annelerin otizm spektrum bozukluğu farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Yöntem: Araştırma Mart-Aralık 2023 tarihleri arasında Türkiye’nin Güneydoğu Anadolu Bölgesinde yer alan bir aile sağlığı merkezine kayıtlı 0-6 yaş arası çocuğa sahip olan 402 anne ile yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Okul Öncesi Çocukların Annelerinin Otizm Farkındalığı Ölçeği olmak üzere iki form kullanılmıştır. Bulgular: 0-6 yaş grubu çocuğa sahip olan annelerin otizm farkındalık ölçeğinden 63.89±13.49 puan aldıkları belirlenmiştir. Yaş, çocuk sayısı, eğitim durumu, meslek, yakın çevresinde otizm spektrum bozukluğuna sahip birey bulunma durumu ve otizm spektrum bozukluğu bulunan birey ile karşılaşmış olma durumlarının annelerin otizm farkındalık düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu saptanmıştır (sırasıyla; p=0.006 ve p<0.001). Annenin mesleğinin sağlık personeli/psikolog olmasındaki bir birimlik artış otizm farkındalığı ölçek puanında 4.038’lik bir artışa neden olurken otizm spektrum bozukluğuna sahip birey ile karşılaşma durumundaki bir birimlik artışın 4.714’lik bir artışa neden olduğu belirlenmiştir (p<0.001). Sonuç: 0-6 yaş arası çocuğa sahip olan annelerin otizm spektrum bozukluğuna yönelik farkındalık düzeyleri yüksek değildir. Annelerin farkındalıklarını artırmaya yönelik psikiyatristler, sosyal pediatristler, gelişimsel pediatri uzmanları, pediatri hemşireleri veya ilgili alanda çalışan uzman kişiler ve çalışmalar yapan akademisyenlerin iş birliği içerisinde eğitimler/seminerler yapılarak otizm spektrum bozukluğuna sahip çocukların erken dönemde tanı almasının mümkün olabileceği düşünülmektedir.
Araştırma için bir üniversitesinin klinik araştırmalar etik kurulundan etik kurul izni (Evrak sayı: HRU/22.24.07, Tarih:12.12.2022) alınmıştır.
TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022/2
Bu araştırma TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022/2 kapsamında desteklenmiştir (Proje No:1919B012215428).
Aim: This study was conducted to determine the level of autism spectrum disorder awareness of mothers with children aged 0-6 years. Method: The study was conducted between March-December 2023 with 402 mothers of children aged 0-6 years who were enrolled in a family health center located in the Southeastern Anatolia Region of Turkey. Two forms, Personal Information Form and Autism Awareness Scale of Mothers of Preschool Children, were used to collect the research data. Results: It was determined that mothers of children aged 0-6 years received 63.89±13.49 points from the autism awareness scale. It was found that age, number of children, educational status, occupation, having an individual with autism spectrum disorder in the immediate environment and having met an individual with autism spectrum disorder had a statistically significant effect on the autism awareness levels of the mothers (p=0.006 and p<0.001, respectively). A one-unit increase in the mother's occupation as a healthcare professional/psychologist caused an increase of 4.038 in the autism awareness scale score, while a one-unit increase in the mother's encounter with an individual with autism spectrum disorder caused an increase of 4.714 (p<0.001). Conclusion: Mothers with children aged 0-6 years do not have a high level of awareness of autism spectrum disorder. It is thought that it may be possible for children with autism spectrum disorder to be diagnosed at an early stage by conducting trainings/seminars in cooperation with psychiatrists, social pediatricians, developmental pediatricians, pediatric nurses or experts working in the relevant field and academicians working in the relevant field to increase the awareness of mothers.
Bu araştırma TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022/2 kapsamında desteklenmiştir (Proje No:1919B012215428).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Bu araştırma TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022/2 kapsamında desteklenmiştir (Proje No:1919B012215428). |
Early Pub Date | April 18, 2025 |
Publication Date | April 29, 2025 |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | January 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 1 |
MEÜ
Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında
yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr.
Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir.
Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019 ile 05 Şubat 2025 tarihleri arasında DOAJ tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.
Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.