Appropriate educational materials, audio-visual aided teaching techniques and customised teaching plans for the individual needs of students with hearing impairment are important to increase the educational success of these students. In this context, it is aimed to compile the thesis studies on science and mathematics education of students with hearing impairment and analyse them in terms of various variables. The study carried out for this purpose is a systematic review of postgraduate thesis studies on science and mathematics education of students with hearing impairment in Turkey between 2000 and 2024. In this context, 11 postgraduate studies on science (2) and mathematics (9) education of students with hearing impairment were identified. In accordance with the purpose of the study, descriptive content analysis technique was used. As a result, it was determined that the theses on science education were carried out with quantitative methods and there were no thesis studies with qualitative methods and no doctoral level thesis studies. While single-group pretest-posttest and screening model design were mostly preferred in science education, case study design was used in mathematics education. It was determined that there were no thesis studies on science education at the primary school level and limited studies on mathematics education. In the studies examined, it is emphasised that the focus is on the academic achievement of the students and the special needs of students with hearing impairment in the education process should be considered. Considering the importance of education at a young age, more attention should be paid to science and mathematics education at primary school level. In addition, science and mathematics education of students with hearing impairment can be examined in depth by conducting long-term studies. In this way, academic achievement and overall educational experiences can be improved by paying more attention to the special needs of students.
İşitme yetersizliği olan öğrencilere uygun eğitim materyalleri, görsel ve işitsel destekli öğretim teknikleri ve bireysel ihtiyaçlarına yönelik özelleştirilmiş öğretim planları, bu öğrencilerin eğitim başarılarını artırmak için önemlidir. Bu bağlamda, işitme yetersizliği olan öğrencilerin fen bilimleri ve matematik eğitimi üzerine yapılan tez çalışmalarının derlenip çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilen çalışma, 2000 – 2024 yılları arasında Türkiye’de işitme yetersizliği olan öğrencilerin fen bilimleri ve matematik öğretimine yönelik yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelendiği bir sistematik derleme çalışmasıdır. Bu kapsamda yapılan tarama sonucunda, işitme yetersizliği olan öğrencilerin fen bilimleri (2) ve matematik (9) eğitimine yönelik 11 lisansüstü çalışma belirlenmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak betimsel içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak, fen bilimleri eğitimine yönelik tezlerin nicel yöntemlerle gerçekleştirildiği ve nitel yöntemle yapılmış tez çalışması ile doktora düzeyinde tez çalışmasının bulunmadığı belirlenmiştir. Fen eğitiminde çoğunlukla tek gruplu ön test-son test ve tarama modeli deseni tercih edilirken, matematik eğitiminde ise durum çalışması deseninin kullanıldığı belirlenmiştir. İlkokul düzeyinde fen eğitimine yönelik tez çalışması bulunmadığı, matematik eğitiminde ise sınırlı olduğu tespit edilmiştir. İncelenen çalışmalarda, öğrencilerin akademik başarılarına odaklanıldığı ve işitme yetersizliği olan öğrencilerin eğitim süreçlerindeki özel ihtiyaçlarına dikkat edilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Küçük yaşlarda eğitimin önemi göz önüne alındığında, ilkokul seviyesinde fen bilimleri ve matematik eğitimine daha fazla önem verilmelidir. Ayrıca, uzun dönemli çalışmalar yapılarak işitme yetersizliği olan öğrencilerin fen ve matematik eğitimleri derinlemesine incelenebilir. Bu sayede, öğrencilerin özel ihtiyaçlarına daha fazla dikkat edilerek akademik başarıları ve genel eğitim deneyimleri iyileştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Impaired Hearing Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2025 |
Submission Date | July 25, 2024 |
Acceptance Date | February 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |