In foreign language teaching, reading skills are acquired and developed through texts. For the development of practice-oriented skills, various resources, tools, methods and techniques should be used and learners should be given the opportunity to benefit from them. It is thought that the use of different resources, tools, methods and techniques in the development of reading skills will improve learners' reading fluency skills in a foreign language. Reading fluency is the ability to read a text quickly and to understand what is read correctly. In the researches conducted to improve reading fluency, various suggestions are offered to improve learners' reading fluency skills. One of these suggestions is the use of podcasts. In the literature, there are studies on the use of podcasts in developing learners' reading fluency skills in Turkish as a mother tongue education. However, there is no study on this subject in teaching Turkish as a foreign language. In teaching Turkish as a foreign language, learners have difficulty in reading fluency because they encounter different language structures and sounds. For this reason, there is a need to improve learners' reading fluency skills in teaching Turkish as a foreign language. In this study, the effect of podcast use on learners' reading fluency skills in teaching Turkish as a foreign language was determined. The effect of podcast use on learners' reading accuracy, reading speed and prosodic reading was investigated. The study was conducted using a single-subject experimental design; the experimental group consisted of 2 learners who learn Turkish as a foreign language at B2 level and have difficulty in reading fluency. Data collection tools were personal information form, texts, researcher's podcasts and learners' reading records. The data collection process lasted for 7 weeks and 25 hours in total. The data were analyzed with the reading accuracy formula, reading speed formula and prosodic reading scale. As a result of the study, it was seen that the use of podcasts improved reading accuracy, reading speed and prosodic reading skills, and especially had a lasting effect on prosodic reading skills.
Yabancı dil öğretiminde okuma becerisi öğrenicilere metinler aracılığıyla kazandırılmakta ve geliştirilmektedir. Pratik odaklı becerilerin gelişimi için çeşitli kaynaklar, araçlar, yöntemler ve teknikler kullanılmalı, öğrenicilere bunlardan yararlanma fırsatı sağlanmalıdır. Okuma becerisinin geliştirilmesinde farklı kaynak, araç, yöntem ve tekniklerin kullanılması öğrenicilerin yabancı dilde akıcı okuma becerisini geliştireceği düşünülmektedir. Akıcı okuma, bir metni hızlı okuma ve okunanları doğru anlayabilme yeteneğidir. Akıcı okumayı geliştirmeye yönelik yapılan araştırmalarda öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmaktadır. Bu önerilerden biri de Podcast kullanımıdır. Alan yazınında öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesinde Podcast kullanımı ile ilgili ana dili olarak Türkçe eğitiminde araştırmalar bulunmaktadır. Ancak bu konuyla ilgili yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bir çalışma bulunmamaktadır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğreniciler farklı dil yapısı ve seslerle karşılaştıklarından akıcı okumada zorlanmaktadırlar. Bu nedenle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesine daha çok ihtiyaç vardır. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast kullanımının öğrenicilerin akıcı okuma becerisine etkisi tespit edilmiştir. Podcast kullanımının öğrenicilerin doğru okumasına, okuma hızına ve prozodik okumasına etkisi araştırılmıştır. Yapılan çalışma, tek denekli deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiş; deney grubunu B2 seviyesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ve akıcı okumada zorluk çeken 2 öğrenici oluşturmuştur. Veri toplama araçları kişisel bilgi formu, metinler, araştırmacının Podcastleri ve öğrenicilerin okuma kayıtlarıdır. Veri toplama süreci 7 hafta süreyle toplamda 25 saat sürmüştür. Veriler doğru okuma formülü, okuma hızı formülü ve prozodik okuma ölçeği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Podcast kullanımının doğru okuma, okuma hızı ve prozodik okuma becerilerini geliştirdiği, özellikle prozodik okuma becerisine kalıcı etki ettiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2025 |
Submission Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |