Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Podcast Use on Reading Fluency in Teaching Turkish as a Foreign Language

Year 2025, , 689 - 732, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1554606

Abstract

In foreign language teaching, reading skills are acquired and developed through texts. For the development of practice-oriented skills, various resources, tools, methods and techniques should be used and learners should be given the opportunity to benefit from them. It is thought that the use of different resources, tools, methods and techniques in the development of reading skills will improve learners' reading fluency skills in a foreign language. Reading fluency is the ability to read a text quickly and to understand what is read correctly. In the researches conducted to improve reading fluency, various suggestions are offered to improve learners' reading fluency skills. One of these suggestions is the use of podcasts. In the literature, there are studies on the use of podcasts in developing learners' reading fluency skills in Turkish as a mother tongue education. However, there is no study on this subject in teaching Turkish as a foreign language. In teaching Turkish as a foreign language, learners have difficulty in reading fluency because they encounter different language structures and sounds. For this reason, there is a need to improve learners' reading fluency skills in teaching Turkish as a foreign language. In this study, the effect of podcast use on learners' reading fluency skills in teaching Turkish as a foreign language was determined. The effect of podcast use on learners' reading accuracy, reading speed and prosodic reading was investigated. The study was conducted using a single-subject experimental design; the experimental group consisted of 2 learners who learn Turkish as a foreign language at B2 level and have difficulty in reading fluency. Data collection tools were personal information form, texts, researcher's podcasts and learners' reading records. The data collection process lasted for 7 weeks and 25 hours in total. The data were analyzed with the reading accuracy formula, reading speed formula and prosodic reading scale. As a result of the study, it was seen that the use of podcasts improved reading accuracy, reading speed and prosodic reading skills, and especially had a lasting effect on prosodic reading skills.

References

  • Ağca, H. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının dinleme kaygısına ve dinleme öz yeterlik algısına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Akkuş, Z. (2022). Akıcı okuma becerisi üzerine yapılan çalışmalardaki genel eğilimler: Bir tematik içerik analizi çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2020). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem.
  • Akyol, M. (2014). Yapılandırılmış akıcı okuma yönteminin üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Arslan, F. (2023). Türkçe öğrenen yabancıların akıcı okuma becerilerinin gelişiminde akıcılık geliştirme dersinin etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi] . Gazi Üniversitesi.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Babacan, K. (2020). Okuyucu tiyatrosunun ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi] .Gazi Üniversitesi.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Baş tuğ , M. (2012). İlköğ retim I. kademe öğ rencilerinin akıcı okuma becerilerinin ç eşitli değ işkenler aç ısından incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Baştuğ, M. (2021). Akıcı okumayı geliştirme: Kavramlar, uygulamalar, değerlendirmeler. Pegem.
  • Baştuğ, M., ve Akyol, H. (2012). Akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı yordama düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 394-411.
  • Berk, R. B. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde elektronik dinletilerin dinlediğini anlama başarısı ve dinleme kaygısına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Coş kun, O., ve Demirkan, M. (2016). Tü rkç enin yabancı dil olarak öğ retiminde dinleme becerisini geliş tirmede Web radyo ve Podcast uygulamaları. Turkophone (Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi), 3(1), 35-56.
  • Çelebi, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görsel geri bildirim etkinlikleriyle gerçekleştirilen bürün öğretiminin sesli okuma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Çiftçi, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenicilerin okuma becerilerini tekrarlı okuma yöntemi ile geliştirme süreci: Bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Çiftçi, M. (2019). Dijital Hikayelerin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuma becerisine etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M., & Şimşek, R. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan okuma metinlerinin öğretim elemanlarınca diller için Avrupa ortak başvuru metni ve işlevsel metin özellikleri kapsamında değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10(3), 455-476.
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin gelişimi ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(4), 40-50.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Nobel.
  • Güngör, H. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akıcı okuma: Durum çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bolu İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Hasan M., & Hoon, T. B. (2013). Podcast applications in language learning: A review of recent studies. English Language Teaching, 6(2).
  • Hew, K. F. (2009). Use of audio Podcast in K-12 and higher education: A review of research topics and methodologies, Educational Technology Resarch and Development, 57(3), 333-357.
  • Kaplan-Leiserson. E. (2005). Trend: Podcasting in academic and corporate learning. http://www.learningcircuits.org/2005/jun2005/0506_trends.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve S. Sever. (1997). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Engin Yayınları. Kaya, D., & Yıldırım, K. (2016). Dördüncü sınıf öğrencilerin akıcı okumalarının basit ve çıkarımsal anlama düzeylerine göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 416-430.
  • Keskin, F., & Okur, A. (2018). Okuma eğitimi. M. Durmuş and A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (ss. 295-310). Grafiker Yayınları.
  • Keskin, H. (2012). Akıcı okuma yöntemlerinin okuma becerileri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keskin, H. K., Baştuğ, M., & Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 168-180.
  • Kırcaali-İftar, G., & Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Kurt, A., ve Göçer, A. (2021). Mobil öğrenme aracı olarak Podcastin Türkçe öğretiminde kullanılabilirliği üzerine: Kuramsal bir çalışma. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 77-97.
  • Rasinski, T. (2000). Speed does matter in reading. The Reading Teacher, 54, 146-151.
  • Rasinski, T., & Young, C. (2014). Assisted reading: A bridge from fluency to comprehension. New England Reading Association Journal, 50(1), 1-4.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğ retimi ve tam öğ renme. Anı Yayınları.
  • Soydaş, B. (2019). Dijital metinleri tekrarlı okumanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Suğur, S. (2023). Podcast kullanılarak akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Sulak, S. E., ve Çetinkaya, S. (2022). Dijital çağda okuma eğitimi. Vizetek Yayınları.
  • Şahin, A. (2009). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 215-232.
  • TDK. (E.T. 20.11.2023). Güncel Türkçe sözlük. Access address: Türk Dil Kurumu Sözlükleri (sozluk.gov.tr)
  • Tekin, E. (2000). Karşılaştırmalı tek-denekli araştırma modelleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(04), 1-12.
  • Ülper, H. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akıcı sözcük ve metin okuma becerileriyle kavrama becerileri arasındaki ilişkinin karşılaştırılması. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-11.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Nobel.
  • Yılmaz, F., ve Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast kullanımı. Electronic Turkish Studies, 10(3), 1153-1170.
  • 732 Yılmaz, M. (2008). Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Podcast Kullanımının Akıcı Okumaya Etkisi

Year 2025, , 689 - 732, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1554606

Abstract

Yabancı dil öğretiminde okuma becerisi öğrenicilere metinler aracılığıyla kazandırılmakta ve geliştirilmektedir. Pratik odaklı becerilerin gelişimi için çeşitli kaynaklar, araçlar, yöntemler ve teknikler kullanılmalı, öğrenicilere bunlardan yararlanma fırsatı sağlanmalıdır. Okuma becerisinin geliştirilmesinde farklı kaynak, araç, yöntem ve tekniklerin kullanılması öğrenicilerin yabancı dilde akıcı okuma becerisini geliştireceği düşünülmektedir. Akıcı okuma, bir metni hızlı okuma ve okunanları doğru anlayabilme yeteneğidir. Akıcı okumayı geliştirmeye yönelik yapılan araştırmalarda öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmaktadır. Bu önerilerden biri de Podcast kullanımıdır. Alan yazınında öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesinde Podcast kullanımı ile ilgili ana dili olarak Türkçe eğitiminde araştırmalar bulunmaktadır. Ancak bu konuyla ilgili yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bir çalışma bulunmamaktadır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğreniciler farklı dil yapısı ve seslerle karşılaştıklarından akıcı okumada zorlanmaktadırlar. Bu nedenle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğrenicilerin akıcı okuma becerisinin geliştirilmesine daha çok ihtiyaç vardır. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast kullanımının öğrenicilerin akıcı okuma becerisine etkisi tespit edilmiştir. Podcast kullanımının öğrenicilerin doğru okumasına, okuma hızına ve prozodik okumasına etkisi araştırılmıştır. Yapılan çalışma, tek denekli deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiş; deney grubunu B2 seviyesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ve akıcı okumada zorluk çeken 2 öğrenici oluşturmuştur. Veri toplama araçları kişisel bilgi formu, metinler, araştırmacının Podcastleri ve öğrenicilerin okuma kayıtlarıdır. Veri toplama süreci 7 hafta süreyle toplamda 25 saat sürmüştür. Veriler doğru okuma formülü, okuma hızı formülü ve prozodik okuma ölçeği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Podcast kullanımının doğru okuma, okuma hızı ve prozodik okuma becerilerini geliştirdiği, özellikle prozodik okuma becerisine kalıcı etki ettiği görülmüştür.

References

  • Ağca, H. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının dinleme kaygısına ve dinleme öz yeterlik algısına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Akkuş, Z. (2022). Akıcı okuma becerisi üzerine yapılan çalışmalardaki genel eğilimler: Bir tematik içerik analizi çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2020). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem.
  • Akyol, M. (2014). Yapılandırılmış akıcı okuma yönteminin üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Arslan, F. (2023). Türkçe öğrenen yabancıların akıcı okuma becerilerinin gelişiminde akıcılık geliştirme dersinin etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi] . Gazi Üniversitesi.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Babacan, K. (2020). Okuyucu tiyatrosunun ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi] .Gazi Üniversitesi.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Baş tuğ , M. (2012). İlköğ retim I. kademe öğ rencilerinin akıcı okuma becerilerinin ç eşitli değ işkenler aç ısından incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Baştuğ, M. (2021). Akıcı okumayı geliştirme: Kavramlar, uygulamalar, değerlendirmeler. Pegem.
  • Baştuğ, M., ve Akyol, H. (2012). Akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı yordama düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 394-411.
  • Berk, R. B. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde elektronik dinletilerin dinlediğini anlama başarısı ve dinleme kaygısına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Coş kun, O., ve Demirkan, M. (2016). Tü rkç enin yabancı dil olarak öğ retiminde dinleme becerisini geliş tirmede Web radyo ve Podcast uygulamaları. Turkophone (Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi), 3(1), 35-56.
  • Çelebi, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görsel geri bildirim etkinlikleriyle gerçekleştirilen bürün öğretiminin sesli okuma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Çiftçi, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenicilerin okuma becerilerini tekrarlı okuma yöntemi ile geliştirme süreci: Bir durum çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Çiftçi, M. (2019). Dijital Hikayelerin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuma becerisine etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M., & Şimşek, R. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan okuma metinlerinin öğretim elemanlarınca diller için Avrupa ortak başvuru metni ve işlevsel metin özellikleri kapsamında değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10(3), 455-476.
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin gelişimi ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(4), 40-50.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Nobel.
  • Güngör, H. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akıcı okuma: Durum çalışması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bolu İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Hasan M., & Hoon, T. B. (2013). Podcast applications in language learning: A review of recent studies. English Language Teaching, 6(2).
  • Hew, K. F. (2009). Use of audio Podcast in K-12 and higher education: A review of research topics and methodologies, Educational Technology Resarch and Development, 57(3), 333-357.
  • Kaplan-Leiserson. E. (2005). Trend: Podcasting in academic and corporate learning. http://www.learningcircuits.org/2005/jun2005/0506_trends.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve S. Sever. (1997). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Engin Yayınları. Kaya, D., & Yıldırım, K. (2016). Dördüncü sınıf öğrencilerin akıcı okumalarının basit ve çıkarımsal anlama düzeylerine göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 416-430.
  • Keskin, F., & Okur, A. (2018). Okuma eğitimi. M. Durmuş and A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (ss. 295-310). Grafiker Yayınları.
  • Keskin, H. (2012). Akıcı okuma yöntemlerinin okuma becerileri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keskin, H. K., Baştuğ, M., & Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 168-180.
  • Kırcaali-İftar, G., & Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Kurt, A., ve Göçer, A. (2021). Mobil öğrenme aracı olarak Podcastin Türkçe öğretiminde kullanılabilirliği üzerine: Kuramsal bir çalışma. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 77-97.
  • Rasinski, T. (2000). Speed does matter in reading. The Reading Teacher, 54, 146-151.
  • Rasinski, T., & Young, C. (2014). Assisted reading: A bridge from fluency to comprehension. New England Reading Association Journal, 50(1), 1-4.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğ retimi ve tam öğ renme. Anı Yayınları.
  • Soydaş, B. (2019). Dijital metinleri tekrarlı okumanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Suğur, S. (2023). Podcast kullanılarak akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Sulak, S. E., ve Çetinkaya, S. (2022). Dijital çağda okuma eğitimi. Vizetek Yayınları.
  • Şahin, A. (2009). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 215-232.
  • TDK. (E.T. 20.11.2023). Güncel Türkçe sözlük. Access address: Türk Dil Kurumu Sözlükleri (sozluk.gov.tr)
  • Tekin, E. (2000). Karşılaştırmalı tek-denekli araştırma modelleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(04), 1-12.
  • Ülper, H. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akıcı sözcük ve metin okuma becerileriyle kavrama becerileri arasındaki ilişkinin karşılaştırılması. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-11.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Nobel.
  • Yılmaz, F., ve Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast kullanımı. Electronic Turkish Studies, 10(3), 1153-1170.
  • 732 Yılmaz, M. (2008). Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Merve Mutlu 0009-0000-9197-6196

Gökçen Göçen 0000-0001-7552-8406

Publication Date May 1, 2025
Submission Date September 23, 2024
Acceptance Date March 3, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Mutlu, M., & Göçen, G. (2025). The Effect of Podcast Use on Reading Fluency in Teaching Turkish as a Foreign Language. Milli Eğitim Dergisi, 54(246), 689-732. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1554606