Bu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin okuryazarlık becerilerinin ölçülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası literatürü sistematik olarak incelemek amaçlanmıştır. 10 yıllık bilgi birikimine odaklanan bu çalışmada, 2014 ile 2024 yılları arasında okuryazarlık becerilerinin ölçülmesi ile ilgili ulusal ve uluslararası dergilerde yayınlanan ve ölçütlerimizi karşılayan 15 ulusal ve 31 uluslararası olmak üzere toplam 46 makale incelenmiştir. Araştırma sonuçları, ulusal ve uluslararası çalışmaların çoğunda nicel metodolojiler kullanıldığını, büyük örneklem gruplarıyla çalışıldığını, ölçek geliştirme çalışmalarının Likert tipi ölçek ile çoktan seçmeli madde tasarımları içerdiğini, ölçme araçlarının geçerlilik ile güvenirliğine ilişkin psikometrik verilerin raporlandığını göstermiştir. Ulusal alandaki çalışmalarda ölçek geliştirme çalışmalarının çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uluslararası alandaki çalışmaların yöntem, örneklem ve alternatif ölçme yaklaşımlarının çeşitliliği bakımından ulusal alandaki çalışmalardan farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle okuryazarlık becerilerinin ölçülmesi ile ilgili özellikle ulusal alandaki çalışmaların yöntem, örneklem özellikleri, alternatif ölçme yaklaşımları gibi açılardan zenginleştirilerek bu alandaki açığın doldurulması önerilmektedir.
This study aimed to conduct a comprehensive and systematic examination of the literature at the national and international levels on the assessment of literacy skills among primary school students. This study analysed 46 articles, 15 national and 31 international, published in national and international journals between 2014 and 2024. The research results indicated that most national and international studies use quantitative methodologies and work with large sample groups. Scale development studies included Likert-type scales and multiple-choice item designs, and psychometric data on the validity and reliability of the measurement tools were reported. It was determined that scale development studies represent the majority of national studies. International studies diverge from national studies with respect to methodology, sample selection, and the variety of alternative measurement techniques employed. In light of the findings of this research, the identified gap in this field should be addressed by enriching national studies on the measurement of literacy skills in terms of methods, sample characteristics, and alternative measurement approaches.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other), Primary Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2025 |
Submission Date | November 29, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |