Research Article
BibTex RIS Cite

Gerçekçi Matematik Eğitimi Uygulamasının Veri İşleme Öğrenme Alanındaki Başarıya ve Çeşitli Değişkenlere Etkisi

Year 2025, Volume: 54 Issue: 246, 759 - 792, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1518984

Abstract

Bu çalışma, gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımı ile yapılan öğretim faaliyetlerinin dördüncü sınıf düzeyi açısından öğrencilerin veri işleme öğrenme alanına yönelik becerilerini geliştirmedeki etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada gerçekçi matematik eğitimine göre yürütülen öğretim faaliyetlerinin etkisini belirleyebilmek için ön test-son test-kalıcılık kontrol gruplu yarı deneysel desenden yararlanılmıştır. Çalışmanın örneklemini dördüncü sınıflardan 25’i kontrol, 25’i deney grubunda olmak üzere toplam 50 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın veri ölçme aracı araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testidir. Yapılan parametrik olmayan analizler sonrasında şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kontrol grubunda başarı açısından ön test son test ile son test kalıcılık arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Deney grubunda ön test ile son test arasında son test lehine anlamlı fark saptanmıştır. Gruplar arası başarı testleri karşılaştırıldığında ön testler arasında anlamlı fark saptanmamıştır. Ancak gerçekçi matematik eğitiminin uygulandığı deney grubunun, kontrol grubuna göre son test ve kalıcılık testleri için deney grubu lehine anlamlı fark mevcuttur. Öğrencilerin okuduğu sayfa sayısı artıkça matematik başarısındaki kalıcılık da artmaktadır. Kontrol grubunda tüm testlerde anne eğitim düzeyi için anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ancak deney grubunda anne eğitim durumunun ortaokul mezunu olanlar ile lise mezunu anne arasında ortaokul lehine, lise ve lisans mezunu olanlarda lisans mezunu lehine anlamlı fark bulunmuştur.

Ethical Statement

Etik beyana uyulmuştur. Etik kurul kararı makale içerisinde ve gönderim dosyalarında yer almaktadır.

References

  • Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Akyüz, M. (2010). Gerçekçi matematik eğitimi (RME) yönteminin ortaöğretim 12. sınıf matematik (integral ünitesi) öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Altunay, K. (2018). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinde gerçekçi matematik etkinliklerinin veri öğrenme alanına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bayburt Üniversitesi.
  • Aydın Ünal, Z., ve İpek, A.S. (2009). Gerçekçi matematik eğitiminin ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin tam sayılarla çarpma konusundaki başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 34(152), 60-70.
  • Aytekin Uskun, K., Çil, O., ve Kuzu, O. (2021). Gerçekçi matematik eğitiminin dört işleme yönelik problem kurma ve çözme becerisi ile akademik başarıya etkisi. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 22-50. doi: 10.14689/enad.28.2
  • Beal, C. R., Adams, N. M., & Cohen, P. R. (2010). Reading proficiency and mathematics problem solving by high school English language learners. Urban Education, 45(1), 58- 74.
  • Bonotto, C. (2005). How informal out-of-school mathematics can help students make sense of formal in-school mathematics: the case of multiplying by decimal numbers. Mathematical Thinking and Learning, 7(4), 313-344.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Pegem A Yayınları.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Çakır, P. (2013). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin erişilerine ve motivasyonlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çilingir Altıner, E. (2021). Gerçekçi matematik eğitimi üzerine bir kuramsal çalışma. Eğitim ve Teknoloji, 3(1), 48-73.
  • Çilingir Altıner, E., ve Artut, P.D. (2017). İlkokulda gerçekçi matematik eğitimi ile gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin başarısına, görsel matematik okuryazarlığına ve problem çözme tutumlarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 1-19.
  • De Corte, E. (2004), Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instructions. Applied Psychology: An International Review, 53(2), 279-310.
  • Demirdöğen, N., ve Kaçar, A. (2010). İlköğretim 6. sınıfta kesir kavramının öğretiminde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 57-74.
  • Demirdöğen, N. (2007). Gerçekçi matematik eğitimi yönteminin ilköğretim 6. sınıflarda kesir kavramının öğretimine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dickinson, P., & Hough, S. (2012). Using realistic mathematics education in the United Kingdom classrooms. In P. Nickolson [Ed.], Realistic mathematics education impact booklet.
  • Dinglasan, J.L., Caraan, D.C., & Ching, D.A. (2023). Effectiveness of realistic mathematics education approach on problem-solving skills of students. International Journal of Educational Management and Development Studies, 4(2), 64-87. https://doi.org/10.53378/352980
  • Fauzan, A. (2002). Applying realistic mathematics education (RME) in teaching geometry in Indonesian primary schools. [Unpublished doctoral dissertation]. University of Twente.
  • Freudenthal, H. (1977). Antwoord door Prof. Dr. H. Freudenthal Na Het Verlenen van Het Eredoctoraat. (Answer by Prof. Dr. H. Freudenthal upon Being Granted and Honorary Doctorate). Euclides, 52, 336-338.
  • Gür, H. (2006). Matematik öğretimi. Lisans Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2018). 21.yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: “Kavramlar, ilkeler, teknikler” (26. Basım). Nobel Akademik Yayınları.
  • Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024a). TIMSS 2023 Türkiye raporu. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_12/23102111_timss2023rapor2012kapakli.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli matematik dersi ilkokul öğretim programı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/ilkokul-matematik-dersi/2
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020, 10 Aralık). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Eğitim analiz ve değerlendirme raporları serisi. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • Mullis, I. V.S., & Martin, M. O. (2017). TIMSS 2019 assessment frameworks. TIMSS and PIRLS International Study Center. Boston College.
  • Nama Aydın, G. (2014). Gerçekçi matematik eğitiminin ilkokul 3. sınıf öğrencilerine kesirlerin öğretiminde başarıya kalıcılığa ve tutuma etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Nicely, D. A. (2015). Problem-solving and reading strategies for act preparation. Ohio Journal of School Mathematics, 72, 8-12.
  • Olkun, S., ve Toptaş, V. (2016). İlkokullar için resimli matematik terimler sözlüğü. Sonçağ.
  • Özdemir, E., ve Üzel, D. (2011). Gerçekçi matematik eğitiminin öğrenci başarısına etkisi ve öğretime yönelik öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 332-343.
  • Özkürkçüler, L. (2019). Gerçekçi matematik eğitimine dayalı öğretimin 4. sınıf öğrencileri üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Papadakis, S,, Kalogiannakis, M., & Zaronis, N. (2017). Improving Mathematics teaching in kindergarten with realistic mathematical education. Early Childhood Education Journal, 45(3), 369-378.
  • Stemn, B. S. (2017). Rethinking mathematics teaching in liberia: Realistic mathematics education. Childhood Education, 93(5), 388-393.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013).Using multivariate statistics (sixthed.)Pearson Education, Boston. Ural, A., ve Çınar, F. N. (2016). Anne ve babanın eğitim düzeyinin öğrencinin matematik başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 42-57.
  • Van den Heuvel Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage, Educational Studies in Mathematics, 54, 9–35.
  • Yalçın, D., ve Duran, E. (2022). Beşinci sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlık beceri düzeylerinin geliştirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 489-513.
  • Yıldırım, A., Özgürlük, B., Parlak, B., Gönen, E., ve Polat, M. (2016). TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4 ve 8. sınıflar. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/23161945_timss_2015_on_raporu.pdf
  • Yorulmaz, A., ve Doğan, M. C. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin gerçekçi matematik eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153-162.
  • Zulkardi, N. (2002). Developing a learning environment on Realistic mathematics education for Indonesian student teachers [Doctoral thesis]. Univesity of Twente.

The Effect of Realistic Mathematics Education Practice on Achievement in Data Processing Learning Area and Various Variables

Year 2025, Volume: 54 Issue: 246, 759 - 792, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1518984

Abstract

This study aims to determine the effect of teaching activities based on the realistic mathematics education approach on the development of students' skills in data processing learning domain at the fourth grade level. In the study, a quasi-experimental design with pretest-posttest-retention control group was used to determine the effect of teaching activities carried out according to realistic mathematics education. The sample of the study consisted of 50 fourth grade students. The data measurement tool of the study was the achievement test developed by the researchers. After the nonparametric analyses, the following results were obtained: In the control group, no significant difference was found between pre-test post-test and post-test retention in terms of achievement. In the experimental group, there was a significant difference between pre-test and post-test in favour of the post-test. When the achievement tests between the groups were compared, no significant difference was found between the pre-tests. However, there is a significant difference in the post-test and retention tests of the experimental group in which realistic mathematics education was applied compared to the control group. As the number of pages read by the students increases, the retention in mathematics achievement also increases. In the control group, no significant difference was found for maternal education level in all tests. However, in the experimental group, a significant difference was found between mothers with secondary school and high school graduates in favour of secondary school, and between mothers with high school and undergraduate degrees in favour of undergraduate degrees.

References

  • Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Akyüz, M. (2010). Gerçekçi matematik eğitimi (RME) yönteminin ortaöğretim 12. sınıf matematik (integral ünitesi) öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Altunay, K. (2018). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinde gerçekçi matematik etkinliklerinin veri öğrenme alanına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bayburt Üniversitesi.
  • Aydın Ünal, Z., ve İpek, A.S. (2009). Gerçekçi matematik eğitiminin ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin tam sayılarla çarpma konusundaki başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 34(152), 60-70.
  • Aytekin Uskun, K., Çil, O., ve Kuzu, O. (2021). Gerçekçi matematik eğitiminin dört işleme yönelik problem kurma ve çözme becerisi ile akademik başarıya etkisi. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 22-50. doi: 10.14689/enad.28.2
  • Beal, C. R., Adams, N. M., & Cohen, P. R. (2010). Reading proficiency and mathematics problem solving by high school English language learners. Urban Education, 45(1), 58- 74.
  • Bonotto, C. (2005). How informal out-of-school mathematics can help students make sense of formal in-school mathematics: the case of multiplying by decimal numbers. Mathematical Thinking and Learning, 7(4), 313-344.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Pegem A Yayınları.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Çakır, P. (2013). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin erişilerine ve motivasyonlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çilingir Altıner, E. (2021). Gerçekçi matematik eğitimi üzerine bir kuramsal çalışma. Eğitim ve Teknoloji, 3(1), 48-73.
  • Çilingir Altıner, E., ve Artut, P.D. (2017). İlkokulda gerçekçi matematik eğitimi ile gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin başarısına, görsel matematik okuryazarlığına ve problem çözme tutumlarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 1-19.
  • De Corte, E. (2004), Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instructions. Applied Psychology: An International Review, 53(2), 279-310.
  • Demirdöğen, N., ve Kaçar, A. (2010). İlköğretim 6. sınıfta kesir kavramının öğretiminde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 57-74.
  • Demirdöğen, N. (2007). Gerçekçi matematik eğitimi yönteminin ilköğretim 6. sınıflarda kesir kavramının öğretimine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dickinson, P., & Hough, S. (2012). Using realistic mathematics education in the United Kingdom classrooms. In P. Nickolson [Ed.], Realistic mathematics education impact booklet.
  • Dinglasan, J.L., Caraan, D.C., & Ching, D.A. (2023). Effectiveness of realistic mathematics education approach on problem-solving skills of students. International Journal of Educational Management and Development Studies, 4(2), 64-87. https://doi.org/10.53378/352980
  • Fauzan, A. (2002). Applying realistic mathematics education (RME) in teaching geometry in Indonesian primary schools. [Unpublished doctoral dissertation]. University of Twente.
  • Freudenthal, H. (1977). Antwoord door Prof. Dr. H. Freudenthal Na Het Verlenen van Het Eredoctoraat. (Answer by Prof. Dr. H. Freudenthal upon Being Granted and Honorary Doctorate). Euclides, 52, 336-338.
  • Gür, H. (2006). Matematik öğretimi. Lisans Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2018). 21.yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: “Kavramlar, ilkeler, teknikler” (26. Basım). Nobel Akademik Yayınları.
  • Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024a). TIMSS 2023 Türkiye raporu. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_12/23102111_timss2023rapor2012kapakli.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli matematik dersi ilkokul öğretim programı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/ilkokul-matematik-dersi/2
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020, 10 Aralık). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Eğitim analiz ve değerlendirme raporları serisi. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • Mullis, I. V.S., & Martin, M. O. (2017). TIMSS 2019 assessment frameworks. TIMSS and PIRLS International Study Center. Boston College.
  • Nama Aydın, G. (2014). Gerçekçi matematik eğitiminin ilkokul 3. sınıf öğrencilerine kesirlerin öğretiminde başarıya kalıcılığa ve tutuma etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Nicely, D. A. (2015). Problem-solving and reading strategies for act preparation. Ohio Journal of School Mathematics, 72, 8-12.
  • Olkun, S., ve Toptaş, V. (2016). İlkokullar için resimli matematik terimler sözlüğü. Sonçağ.
  • Özdemir, E., ve Üzel, D. (2011). Gerçekçi matematik eğitiminin öğrenci başarısına etkisi ve öğretime yönelik öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 332-343.
  • Özkürkçüler, L. (2019). Gerçekçi matematik eğitimine dayalı öğretimin 4. sınıf öğrencileri üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Papadakis, S,, Kalogiannakis, M., & Zaronis, N. (2017). Improving Mathematics teaching in kindergarten with realistic mathematical education. Early Childhood Education Journal, 45(3), 369-378.
  • Stemn, B. S. (2017). Rethinking mathematics teaching in liberia: Realistic mathematics education. Childhood Education, 93(5), 388-393.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013).Using multivariate statistics (sixthed.)Pearson Education, Boston. Ural, A., ve Çınar, F. N. (2016). Anne ve babanın eğitim düzeyinin öğrencinin matematik başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 42-57.
  • Van den Heuvel Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage, Educational Studies in Mathematics, 54, 9–35.
  • Yalçın, D., ve Duran, E. (2022). Beşinci sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlık beceri düzeylerinin geliştirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 489-513.
  • Yıldırım, A., Özgürlük, B., Parlak, B., Gönen, E., ve Polat, M. (2016). TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4 ve 8. sınıflar. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/23161945_timss_2015_on_raporu.pdf
  • Yorulmaz, A., ve Doğan, M. C. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin gerçekçi matematik eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153-162.
  • Zulkardi, N. (2002). Developing a learning environment on Realistic mathematics education for Indonesian student teachers [Doctoral thesis]. Univesity of Twente.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Research Article
Authors

Doğan Yalçın 0000-0001-6645-8434

Murat Başar 0000-0001-6635-4563

Emel Çilingir Altıner 0000-0002-8085-553X

Publication Date May 1, 2025
Submission Date July 19, 2024
Acceptance Date March 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 246

Cite

APA Yalçın, D., Başar, M., & Çilingir Altıner, E. (2025). Gerçekçi Matematik Eğitimi Uygulamasının Veri İşleme Öğrenme Alanındaki Başarıya ve Çeşitli Değişkenlere Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 54(246), 759-792. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1518984