Research Article
BibTex RIS Cite

2019 Yılı İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programının 21. Yüzyıl Becerilerini Destekleme Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2025, Volume: 54 Issue: 246, 609 - 648, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1527497

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre 2019 yılı İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programının 21. yüzyıl becerilerini destekleme düzeyini belirlemektir. Bu araştırma, nicel yöntemi esas alan tarama modelinde bir araştırmadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılarak elde edilmiştir. Ölçek geliştirilirken farklı örneklem gruplarına uygulama yapılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizinden yararlanılarak ölçeğin yapı geçerliği sağlanmıştır. Geliştirilen ölçek, oransız küme örnekleme yöntemiyle seçilmiş 505 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, ANOVA testi ve pearson korelasyon analizinden yararlanılmıştır. İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programının yaşam ve kariyer becerilerini yüksek düzeyde; öğrenme ve yenilik becerilerini yüksek düzeyde; bilgi, medya ve teknoloji becerilerini ise orta düzeyde desteklediği görülmüştür. Yapılan analizlerde öğretmen görüşlerinin cinsiyet ve farkındalık düzeyi değişkenlerine göre ölçeğin tüm faktörlerinde; eğitim düzeyi ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre sadece bilgi, medya ve teknoloji becerileri faktöründe anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğretmen görüşlerinin çalışılan yerleşim birimi değişkenine göre ölçeğin tüm faktörlerinde anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki kıdemleri ile ölçeğe ilişkin ortalama puanları arasında anlamlı ilişkinin bulunmadığı görülmüştür.

References

  • 21st Century Skills Map (2024, 5 December). Designed in cooperation with the nation's world language educators. https://www.actfl.org/uploads/files/general/Documents/21st_Century_Skills_Map.pdf
  • Aktay, A. ve Ekşi, H. (2009). Yönetici ve öğretmenlerin değer tercihleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. İş Ahlakı Dergisi, 2(3), 19-65.
  • Aktuğ, S., ve Sevinç, M.Y. (2021, 4 Mayıs). Toplum 5.0: akıllı sistemlerin ve robotların ekonomik devrimi. [Bildiri sunumu]. International Academician Studies Congress, Mersin.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 160-175.
  • Atış Akyol, N. ve Aşkar, N., (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 42(3), 2597-2629.
  • Aydın, E., ve Tunagür, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 349-374.
  • Aydın, F., ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64. Banks, A. J. (2008). Diversity, group ıdentify, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37(3), 129-139.
  • Barası, M. (2020). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş, M., Sellum, F., ve Polat, D. (2019). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 9(1), 129-147.
  • Bernier, A. N. (2015). Designing a systems based curriculum to develop 21st century sustainability literacy and communication skills [Unpublished doctoral thesis]. Prescott College Institute of Educational Sciences, Arizona.
  • Bozkurt, F. (2020). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,51, 34-64.
  • Bull, A., & Gilbert, J. (2012). Swimming out of our depth? Leading learning in 21st century schools. New Zealand Council for Educational Research, 1(23),4-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınevi.
  • Can, A. (2020). Bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T. ve Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Chang, C.S., Liu, E.F., Lee, C., Chen, N.S., Hu, D.C., & Lin, C.H. (2011). Developing and validating a media literacy self-evaluation scale (mlss) for elementary school students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2), 63-71.
  • Chu, S.K., Tse, S.K., and Chow, K. (2011). Using collaborative teaching and inquiry project-based learning to help primary school students develop information literacy & information skills. Library and Information Science Research, 33(2), 132-143.
  • Cox, C. B. (2014). 21st century skills and principles of flow in the freign language classroom [Unpublished master’s thesis]. Brigham Young University.
  • Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019, 26-27 Nisan). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. [Bildiri sunumu]. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Gaziantep.
  • Çetin, M., ve Çetin, G. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından MEB okul öncesi eğitim programına eleştirel bir bakış. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 35(1), 235-255.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21. yüzyıl becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çuhadaroğlu, A. (2013). Bilişsel esnekliğin yordayıcıları. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 86-101. Demirbaş, İ., Demirbaş, N. ve Kahraman, E. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının incelenmesi. Smart Journal, 9(73), 3977-3985.
  • Doğan, E. (2020). Ortaöğretim programlarına 21. yüzyıl becerilerinin yansıması ve öğretmenlerin bu becerilere ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Edwards, S. (2015). Active learning in the middle grades. Middle School Journal, 46(5), 26-32.
  • Eragamreddy, N. (2013). Teaching creative thinking skills. International Journal of English Language & Translation Studies, 1(2), 124-145.
  • Erdoğan, Y., Bayram, S., ve Deniz, L. (2007). Web tabanlı öğretim tutum ölçeği: açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
  • Erkılıç, M. (2020). 21. yüzyıl becerilerinin fizik başarısına etkisinin araştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Fadel, C. (2008). The Partnership for 21st Century Learning. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Florea, N. M. & Hurjui, E. (2015, 7th-9th November). Critical thinking in elementary school children. [Paper Presentatıon] The 6th International Conference Edu World 2014 “Education Facing Contemporary World Issues”, Brasov, Romania.
  • Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International Journal of Production Economics, 220.
  • Garip, S (2023). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Gelen, İ. (2017). P21-Program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Gülsoy, A. F. (2020). Türk Milli Savunma Sanayi Tarihi: Aselsan Örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. doi: 10.16986/HUJE.2019051590
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: common errorsand some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Hooper, D, Coughlan, J., and Mullen, M (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hu, L. T., and Bentler, P. M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Işıkgöz, M. E.(2021). Ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 6(1), 71-84.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Karasheva, Z., Amirova, A., Ageyeva, L., Jazdykbayeva, M., & Uaidullakyzy, E. (2021). Preparation of future specialists for the formation of educational communication skills for elementary school children. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(3), 467-484.
  • Kalemkuş, F., ve Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Kan, Ç. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Karakuş, C., Kartal, A., ve Çağlayan, K. T. (2016). İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 1-19.
  • Kayhan, E., Altun, S., ve Gürol, M. (2019). Sekizinci sınıf Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 20-35.
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64. Keidanren (2018, 13 November). Society 5.0 co-creating the future. https://www.keidanren.or.jp/en/policy/2018/095_outline.pdf
  • Kırgız, G. (2019). Türkçe dersiyle 21. yüzyıl becerilerinin ilişkilendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıyıkcı, A. (2021). 2018 hayat bilgisi öğretim programlarının ve uygulamalarının öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırma durumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kum Toptimur, Z. (2021). İlk ve ortaokul okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Lance, C. E., Butts, M. M., & Michels, L. C. (2006). The sources of four commonly reported cutoff criteria. Organizational Research Methods, 9(2), 202-220.
  • Leadbeater, B. J., Thompson, K., & Sukhawathanakul, P. (2016). Enhancing social responsibility and prosocial leadership to prevent aggression, peer victimization, and emotional problems in elementary school children. American Journal of Community psychology, 58(3-4), 365-376.
  • Leu, D. J., & Kinzer, C. K. (2000). The convergence of literacy instruction with networked technologies for information and communication. Reading Research Quarterly, 35(1), 108-127.
  • Lindner, J. (2018). Entrepreneurship education for a sustainable future. Discourse and Communication for Sustainable Education, 9(1), 115-127.
  • MacWhinney, B. (1998). Models of the emergence of language. Annual Review of Psychology, 49(1), 199-227.
  • Maneen, C. A. (2016). A case study of arts ıntegration practices in developing the 21st century skills of critical thinking, creativity, communication, and collaboration [Unpublished doctoral thesis]. Gardner-Webb University.
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022-2023. Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Monereo, C. (2004). The virtual construction of the mind: The role of educational psychology. Interactive Educational Multimedia, 9, 32-47.
  • Mourtos, N. J., Okamoto, N. D., & Rhee, J. (2004, 9-13 February). Defining, teaching, and assessing problem solving skill. [Paper presentation]. UICEE Annual Conference on Engineering Education, Mumbai, India.
  • Oblinger, D., & Oblinger, J. (2005, 3 June). Is it age or it: First steps toward understanding thenet generation. https://www.educause.edu/research-and publications/books/educating-net-generation/it-age-or-it-first-steps-toward-understanding-net-generation.
  • Otuz, B., Görkaş Kayabaşı, B., ve Ekici, G. (2018). 2017 Sosyal bilgiler dersi öğretim programının beceri ve değerlerinin anahtar yetkinlikler açısından analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 944-972.
  • Önen, S. M. ve Kanayran, H. G. (2015). Liderlik ve motivasyon: Kuramsal bir değerlendirme. Birey ve Toplum Dergisi, 5(10), 43-63.
  • Özdemir C., Ergin A., Uğur Baysal S., Oğuz C. ve Yılmaz B. B. (2020). Anne ve babaların gözetimsel davranış profili ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Türk Pediatri Arşivi, 55(3), 277–83.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkan Elgün, İ. (2021). Analysis of the 8th grade English course in terms of 21st century skills [Unpublished master’s thesis]. University of Ufuk, Turkey.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). P21 framework definitions. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Pedro, F. (2006, January). The new millennium learners: Challenging our views on ICT and Learning.https://www.researchgate.net/publication/237384520_The_New_MillenniumLearners_Challenging_Our_Views_on_ICT_and_Learning/link/53ea5db40cf2fb1b9b677adf/download
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-5.
  • Rahman, M. M. (2019). 21st century skill “problem solving”: defining the concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64-74. https://doi.org/10.34256/ajir1917
  • Rahman, M. M., Sopandi, W., Widya, R. N., & Yugafiat, R. (2019). Literacy in the context of communication skills for the 21st century teacher education in primary school student. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 3(1), 101-108.
  • Samancı, O., ve Uçan, Z. (2017). Çocuklarda sosyal beceri eğitimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 281-288.
  • Sarıtaş, B. (2019). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Sejzi, A. A., Aris, B., & Yuh, C. P. (2013, 1-17 April). Important soft skills for university students in 21th century. [Paper presentation]. 4th International Graduate Conference on Engineering, Science, and Humanities, University Technology Malaysia (UTM), Johor, Malaysia.
  • Solmaz, B., ve Yılmaz, A. (2012). Medya okuryazarlığı araştırması ve Selçuk Üniversitesinde bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 55-61.
  • Sulaiman, N. D., & Shahrill, M. (2015). Engaging collaborative learning to develop students’ skiıls of the 21st century. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(4), 544-552.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tarhan, M. (2019). Girişimcilik pedagojisine giriş. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ve yeni medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuğluk, M. N., ve Özkan, B. (2019). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 29-38.
  • Ülger, K. (2004). Öğrencilerin yaratıcı düşünme gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(175), 275-284.
  • Vega, E. M. A., Fernandez, M. T., & Marcos, J. M. A. (2024). Social skills in primary education: Influential variables in intercultural contexts. Journal of Education and e-Learning Research, 11(3), 539-547.
  • White (2012). A descriptive study of 21st century instructional practices in the association of cristian schools international in Kentucky, Ohio and West Virginia [Unpublished master’s thesis]. Marshall University, Virginia.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yayla, A., ve Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915.

Teachers' Opinions on the Level of Supporting 21st Century Skills in the 2019 Primary School Turkish Curriculum

Year 2025, Volume: 54 Issue: 246, 609 - 648, 01.05.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1527497

Abstract

In this study, determining the level of support for 21st century skills in the 2019 Primary School Turkish Curriculum from the perspective of classroom teachers was aimed. The study is a survey model research using quantitative method. All the data were obtained by using the scale prepared by the author. During the development of the scale, different sample groups were applied. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to ensure the construct validity of the scale. The developed scale was applied to 505 classroom teachers selected by disproportionate cluster sampling method. Independent groups t test, ANOVA test and Pearson correlation analysis to analyse the data has been used. It was observed that the Primary School Turkish Curriculum supports life and career skills in the high level; learning and innovation skills in the high level; and information, media and technology skills in the medium level. From the analysis, determined that teachers' opinions differed significantly in all factors of the scale based on gender and awareness level variables, and only in the information, media and technology skills factor based on education level and grade level variables. No meaningful difference was found in all factors of the scale depending on the residential unit variable. No significant relationship was found between the teachers' professional seniority and their mean scores on the scale.

References

  • 21st Century Skills Map (2024, 5 December). Designed in cooperation with the nation's world language educators. https://www.actfl.org/uploads/files/general/Documents/21st_Century_Skills_Map.pdf
  • Aktay, A. ve Ekşi, H. (2009). Yönetici ve öğretmenlerin değer tercihleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. İş Ahlakı Dergisi, 2(3), 19-65.
  • Aktuğ, S., ve Sevinç, M.Y. (2021, 4 Mayıs). Toplum 5.0: akıllı sistemlerin ve robotların ekonomik devrimi. [Bildiri sunumu]. International Academician Studies Congress, Mersin.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 160-175.
  • Atış Akyol, N. ve Aşkar, N., (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 42(3), 2597-2629.
  • Aydın, E., ve Tunagür, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 349-374.
  • Aydın, F., ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64. Banks, A. J. (2008). Diversity, group ıdentify, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37(3), 129-139.
  • Barası, M. (2020). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş, M., Sellum, F., ve Polat, D. (2019). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 9(1), 129-147.
  • Bernier, A. N. (2015). Designing a systems based curriculum to develop 21st century sustainability literacy and communication skills [Unpublished doctoral thesis]. Prescott College Institute of Educational Sciences, Arizona.
  • Bozkurt, F. (2020). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,51, 34-64.
  • Bull, A., & Gilbert, J. (2012). Swimming out of our depth? Leading learning in 21st century schools. New Zealand Council for Educational Research, 1(23),4-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınevi.
  • Can, A. (2020). Bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T. ve Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Chang, C.S., Liu, E.F., Lee, C., Chen, N.S., Hu, D.C., & Lin, C.H. (2011). Developing and validating a media literacy self-evaluation scale (mlss) for elementary school students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2), 63-71.
  • Chu, S.K., Tse, S.K., and Chow, K. (2011). Using collaborative teaching and inquiry project-based learning to help primary school students develop information literacy & information skills. Library and Information Science Research, 33(2), 132-143.
  • Cox, C. B. (2014). 21st century skills and principles of flow in the freign language classroom [Unpublished master’s thesis]. Brigham Young University.
  • Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019, 26-27 Nisan). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. [Bildiri sunumu]. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Gaziantep.
  • Çetin, M., ve Çetin, G. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından MEB okul öncesi eğitim programına eleştirel bir bakış. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 35(1), 235-255.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çolak, M. (2018). Ortaokul fen bilimleri dersinin 21. yüzyıl becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri (Kayseri ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çuhadaroğlu, A. (2013). Bilişsel esnekliğin yordayıcıları. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 86-101. Demirbaş, İ., Demirbaş, N. ve Kahraman, E. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının incelenmesi. Smart Journal, 9(73), 3977-3985.
  • Doğan, E. (2020). Ortaöğretim programlarına 21. yüzyıl becerilerinin yansıması ve öğretmenlerin bu becerilere ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Edwards, S. (2015). Active learning in the middle grades. Middle School Journal, 46(5), 26-32.
  • Eragamreddy, N. (2013). Teaching creative thinking skills. International Journal of English Language & Translation Studies, 1(2), 124-145.
  • Erdoğan, Y., Bayram, S., ve Deniz, L. (2007). Web tabanlı öğretim tutum ölçeği: açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
  • Erkılıç, M. (2020). 21. yüzyıl becerilerinin fizik başarısına etkisinin araştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Fadel, C. (2008). The Partnership for 21st Century Learning. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Florea, N. M. & Hurjui, E. (2015, 7th-9th November). Critical thinking in elementary school children. [Paper Presentatıon] The 6th International Conference Edu World 2014 “Education Facing Contemporary World Issues”, Brasov, Romania.
  • Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International Journal of Production Economics, 220.
  • Garip, S (2023). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Gelen, İ. (2017). P21-Program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Gülsoy, A. F. (2020). Türk Milli Savunma Sanayi Tarihi: Aselsan Örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. doi: 10.16986/HUJE.2019051590
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: common errorsand some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Hooper, D, Coughlan, J., and Mullen, M (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hu, L. T., and Bentler, P. M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Işıkgöz, M. E.(2021). Ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 6(1), 71-84.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Karasheva, Z., Amirova, A., Ageyeva, L., Jazdykbayeva, M., & Uaidullakyzy, E. (2021). Preparation of future specialists for the formation of educational communication skills for elementary school children. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(3), 467-484.
  • Kalemkuş, F., ve Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Kan, Ç. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Karakuş, C., Kartal, A., ve Çağlayan, K. T. (2016). İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 1-19.
  • Kayhan, E., Altun, S., ve Gürol, M. (2019). Sekizinci sınıf Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 20-35.
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64. Keidanren (2018, 13 November). Society 5.0 co-creating the future. https://www.keidanren.or.jp/en/policy/2018/095_outline.pdf
  • Kırgız, G. (2019). Türkçe dersiyle 21. yüzyıl becerilerinin ilişkilendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıyıkcı, A. (2021). 2018 hayat bilgisi öğretim programlarının ve uygulamalarının öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırma durumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kum Toptimur, Z. (2021). İlk ve ortaokul okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Lance, C. E., Butts, M. M., & Michels, L. C. (2006). The sources of four commonly reported cutoff criteria. Organizational Research Methods, 9(2), 202-220.
  • Leadbeater, B. J., Thompson, K., & Sukhawathanakul, P. (2016). Enhancing social responsibility and prosocial leadership to prevent aggression, peer victimization, and emotional problems in elementary school children. American Journal of Community psychology, 58(3-4), 365-376.
  • Leu, D. J., & Kinzer, C. K. (2000). The convergence of literacy instruction with networked technologies for information and communication. Reading Research Quarterly, 35(1), 108-127.
  • Lindner, J. (2018). Entrepreneurship education for a sustainable future. Discourse and Communication for Sustainable Education, 9(1), 115-127.
  • MacWhinney, B. (1998). Models of the emergence of language. Annual Review of Psychology, 49(1), 199-227.
  • Maneen, C. A. (2016). A case study of arts ıntegration practices in developing the 21st century skills of critical thinking, creativity, communication, and collaboration [Unpublished doctoral thesis]. Gardner-Webb University.
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022-2023. Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Monereo, C. (2004). The virtual construction of the mind: The role of educational psychology. Interactive Educational Multimedia, 9, 32-47.
  • Mourtos, N. J., Okamoto, N. D., & Rhee, J. (2004, 9-13 February). Defining, teaching, and assessing problem solving skill. [Paper presentation]. UICEE Annual Conference on Engineering Education, Mumbai, India.
  • Oblinger, D., & Oblinger, J. (2005, 3 June). Is it age or it: First steps toward understanding thenet generation. https://www.educause.edu/research-and publications/books/educating-net-generation/it-age-or-it-first-steps-toward-understanding-net-generation.
  • Otuz, B., Görkaş Kayabaşı, B., ve Ekici, G. (2018). 2017 Sosyal bilgiler dersi öğretim programının beceri ve değerlerinin anahtar yetkinlikler açısından analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 944-972.
  • Önen, S. M. ve Kanayran, H. G. (2015). Liderlik ve motivasyon: Kuramsal bir değerlendirme. Birey ve Toplum Dergisi, 5(10), 43-63.
  • Özdemir C., Ergin A., Uğur Baysal S., Oğuz C. ve Yılmaz B. B. (2020). Anne ve babaların gözetimsel davranış profili ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Türk Pediatri Arşivi, 55(3), 277–83.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkan Elgün, İ. (2021). Analysis of the 8th grade English course in terms of 21st century skills [Unpublished master’s thesis]. University of Ufuk, Turkey.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). P21 framework definitions. https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Pedro, F. (2006, January). The new millennium learners: Challenging our views on ICT and Learning.https://www.researchgate.net/publication/237384520_The_New_MillenniumLearners_Challenging_Our_Views_on_ICT_and_Learning/link/53ea5db40cf2fb1b9b677adf/download
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-5.
  • Rahman, M. M. (2019). 21st century skill “problem solving”: defining the concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64-74. https://doi.org/10.34256/ajir1917
  • Rahman, M. M., Sopandi, W., Widya, R. N., & Yugafiat, R. (2019). Literacy in the context of communication skills for the 21st century teacher education in primary school student. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 3(1), 101-108.
  • Samancı, O., ve Uçan, Z. (2017). Çocuklarda sosyal beceri eğitimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 281-288.
  • Sarıtaş, B. (2019). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Sejzi, A. A., Aris, B., & Yuh, C. P. (2013, 1-17 April). Important soft skills for university students in 21th century. [Paper presentation]. 4th International Graduate Conference on Engineering, Science, and Humanities, University Technology Malaysia (UTM), Johor, Malaysia.
  • Solmaz, B., ve Yılmaz, A. (2012). Medya okuryazarlığı araştırması ve Selçuk Üniversitesinde bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 55-61.
  • Sulaiman, N. D., & Shahrill, M. (2015). Engaging collaborative learning to develop students’ skiıls of the 21st century. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(4), 544-552.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tarhan, M. (2019). Girişimcilik pedagojisine giriş. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ve yeni medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuğluk, M. N., ve Özkan, B. (2019). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 29-38.
  • Ülger, K. (2004). Öğrencilerin yaratıcı düşünme gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(175), 275-284.
  • Vega, E. M. A., Fernandez, M. T., & Marcos, J. M. A. (2024). Social skills in primary education: Influential variables in intercultural contexts. Journal of Education and e-Learning Research, 11(3), 539-547.
  • White (2012). A descriptive study of 21st century instructional practices in the association of cristian schools international in Kentucky, Ohio and West Virginia [Unpublished master’s thesis]. Marshall University, Virginia.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yayla, A., ve Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915.
There are 91 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Development in Education, Curriculum Evaluation in Education
Journal Section Research Article
Authors

Serkan Deniz 0000-0001-7573-5704

Eyüp İzci 0000-0002-6975-0454

Publication Date May 1, 2025
Submission Date August 3, 2024
Acceptance Date December 6, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 246

Cite

APA Deniz, S., & İzci, E. (2025). 2019 Yılı İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programının 21. Yüzyıl Becerilerini Destekleme Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 54(246), 609-648. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1527497