Research Article
BibTex RIS Cite

Grafik Tasarım Ön Lisans Programlarında Uygulama Eğitimi Üzerine Bir Araştırma

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 84 - 99, 25.06.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1585073

Abstract

Bu araştırma, Türkiye'deki grafik tasarım ön lisans programlarında uygulama eğitiminin kapsamını ve süresini incelemiştir. Grafik tasarım eğitimi, öğrencilere yaratıcı ve teknik beceriler kazandırmayı hedeflerken, uygulamalı projeler ve endüstri standardı yazılımlarının kullanımı önemli bir yer tutmaktadır. Ancak mevcut staj süreleri, öğrencilerin sektöre hazırlanması için yetersiz görülmektedir. Araştırma, Malcolm Gladwell’in ‘10.000 saat kuralı’ bağlamında yoğun pratik gereksinimini vurgulayarak, uzun staj süreçlerinin öğrencilerin kariyer gelişimine katkısını değerlendirmektedir. Türkiye'deki devlet üniversitelerindeki grafik tasarım programlarının ders içerikleri ve staj süreleri karşılaştırmalı olarak incelenmiş, ortalama 30 gün olan staj sürelerinin 3+1 modeli gibi uzun süreli uygulamalarla artırılmasının eğitime olumlu katkı sağlayacağı belirlenmiş ve bu yönde ilerlemenin olduğu saptanmıştır. Araştırma, öğrencilerin staj sırasında kazandıkları deneyimlerin mesleki beceri gelişimindeki rolünü analiz ederek farklı sektörlerdeki staj olanaklarını (reklam ajansları, yayınevleri, dijital medya şirketleri, tabela üretim merkezleri vb.) detaylandırmaktadır. Sonuç olarak, uzun ve kaliteli staj sürelerinin öğrencilerin sektöre adaptasyonunu ve profesyonel yetkinliklerini artırdığı, bu nedenle mevcut sistemde iyileştirmeler yapılmasının gerekliliği vurgulanmıştır.

Ethical Statement

Bulunmamaktadır.

Supporting Institution

Destek talep edilmemiştir.

Thanks

Bulunmamaktadır.

References

  • Avcı, Y. ve Üstün, C. (2022). Youtube tasarım kanallarının bilgisayar uygulamalı grafik tasarım derslerine etkisi: Designus örneği. STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(5), 48–64.
  • Adobe, (2024, Kasım). Create striking visuals for print, web, and apps using the industry’s leading graphic design software. 10 Kasım 2024 tarihinde https://www.adobe.com/creativecloud/tools/graphic-design-software.html adresinden alındı.
  • Arslan, F. M. (2002). Reklam ajansı seçiminde kullanılan kriterler ve yeni eğilimler: Kavramsal bir irdeleme. Ege Academic Review, 2(2), 55–63.
  • Bilgi Paketi, (2024, Kasım). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Gönen MYO, Tasarım Bölümü, Grafik Tasarımı ders bilgi paketi. https://obs.bandirma.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=32&curSunit=5288#
  • Çakar, İ. (2020). MYO öğrencilerinin 3+1 uygulamalı eğitim modeli çerçevesinde mesleki beklentilerinin incelenmesi “Sakarya MYO örneği” [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Çelik, C. ve Kıvrak, O. (2023). Bilişim öğrencilerinin uzun staj eğitimi ve istihdam deneyimleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 33–50.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. ve Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 155–185.
  • Çığlık, H. ve Bayrak, M. (2015). Uzaktan öğrenme ve yapısalcı yaklaşım. Istanbul Journal of Open and Distance Education, 1(1), 87–102.
  • Duran, Y. ve Dolmacı, N. (2017). Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 254–267.
  • Dursin, A. (2016). Mesleki eğitim dersleri veren grafik tasarım bölümlerinin ders içeriklerinin piyasadaki iş alanlarına uyumu. The Journal of Academic Social Science, 4(30) 203–216.
  • Gladwell, M. (2018). Outliers (çizginin dışındakiler) - bazı insanlar neden daha başarılı olur? (A. Özer, Çev.), İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
  • Harris, K., Marcus, R., McLaren, K. & Fey, J. (2001). Curriculum materials supporting problem-based teaching. School Science & Mathematics, 101(6), 310–318.
  • Kadeş, Ö. M. (2023). Grafik tasarım ön lisans eğitim sürecindeki uygulama araçları işlevselliğinin öğrenci yönünden değerlendirilmesi: Bayburt Üniversitesi örneği. Baçini Sanat Dergisi, 1(1), 68–105.
  • Karakurum, S. S. ve Ventura, K. (2022). Dijital reklamcılık uygulamaları: Reklam ajansı perspektifi. Press Academia Procedia, 15(1), 79-83. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1581
  • Kaysi, F. ve Gürol, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyeri uygulamalı eğitim süreçlerinin değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi (8), 266–280.
  • MEDEK. (2024). Program değerlendiricisi raporu. https://api.medek.org.tr/file/instructions/pdf/17139768126d371dc2-f8f2-4bb3-bd09-f90cf6e791b1.pdf
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2024a, Kasım 10). Mesleki eğitim kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=3308&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2024b, Ekim). Yükseköğretimde uygulamalı eğitimler çerçeve yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=38922&MevzuatTertip=5
  • MEYOK, (2024). 3+1 Eğitim modeli detayları, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi. https://meyok.bandirma.edu.tr/meyok
  • Sarıbıyık, M. (2019). Mesleki eğitimde +1 uygulamalı eğitim modeli. İstanbul: Seta Yayınları.
  • Sağlık, Ö. (2014). Bilgi ve belge yönetimi eğitiminde uygulamanın önemi: stajlar üzerine bir araştırma. 1. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi s. 8–20. İstanbul, Türkiye.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, Ö. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(6), 310–318.
  • TDK, (2024). Staj kavramı. 10 Kasım 2024 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Turk.net, (2024). Tasarımcıların en çok kullandığı 7 program. https://turk.net/blog/tasarimcilarin-en-cok-kullandigi-7-program/
  • Yeşilyurt, E. (2013). Yapılandırmacı öğrenme kuramına ilişkin bilişsel farkındalık ölçeği geliştirme çalışması: Bir ölçek revizyonu. Education Sciences, 8(2), 285–307. https://doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.2.1C0588
  • YÖK, (2024). Üniversitelerarası Kurul toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/259-universitelerarasi-kurul-toplantisi.aspx
  • YÖK Atlas, (2024). Grafik tasarımı programı bulunan ön lisans devlet üniversiteleri. https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30188

A Research on Application Education in Graphic Design Associate Degree Programs

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 84 - 99, 25.06.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1585073

Abstract

This study examined the scope and duration of practical training in associate degree programs in graphic design in Türkiye. While graphic design education aims to equip students with creative and technical skills, hands-on projects and industry-standard software play a significant role. However, current internship durations are considered insufficient for adequately preparing students for the industry. The study highlights the necessity of intensive practice in the context of Malcolm Gladwell's ‘10,000-hour rule’ and evaluates the contribution of extended internships to students' career development. A comparative analysis of the curriculum and internship durations in graphic design programs at public universities in Türkiye revealed that the average internship period is around 30 days. The findings suggest that extending this duration through long-term practical models, such as the 3+1 system, would positively impact education, and progress in this direction has been observed. The study analyzes the role of experience gained during internships in students' professional skill development, detailing opportunities in various sectors (advertising agencies, publishing houses, digital media companies, signage production centers, etc.). In conclusion, the study emphasizes that long and high-quality internships enhance students' industry adaptation and professional competencies, highlighting the need to improve the current system.

References

  • Avcı, Y. ve Üstün, C. (2022). Youtube tasarım kanallarının bilgisayar uygulamalı grafik tasarım derslerine etkisi: Designus örneği. STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(5), 48–64.
  • Adobe, (2024, Kasım). Create striking visuals for print, web, and apps using the industry’s leading graphic design software. 10 Kasım 2024 tarihinde https://www.adobe.com/creativecloud/tools/graphic-design-software.html adresinden alındı.
  • Arslan, F. M. (2002). Reklam ajansı seçiminde kullanılan kriterler ve yeni eğilimler: Kavramsal bir irdeleme. Ege Academic Review, 2(2), 55–63.
  • Bilgi Paketi, (2024, Kasım). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Gönen MYO, Tasarım Bölümü, Grafik Tasarımı ders bilgi paketi. https://obs.bandirma.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=32&curSunit=5288#
  • Çakar, İ. (2020). MYO öğrencilerinin 3+1 uygulamalı eğitim modeli çerçevesinde mesleki beklentilerinin incelenmesi “Sakarya MYO örneği” [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Çelik, C. ve Kıvrak, O. (2023). Bilişim öğrencilerinin uzun staj eğitimi ve istihdam deneyimleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 33–50.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. ve Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 155–185.
  • Çığlık, H. ve Bayrak, M. (2015). Uzaktan öğrenme ve yapısalcı yaklaşım. Istanbul Journal of Open and Distance Education, 1(1), 87–102.
  • Duran, Y. ve Dolmacı, N. (2017). Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 254–267.
  • Dursin, A. (2016). Mesleki eğitim dersleri veren grafik tasarım bölümlerinin ders içeriklerinin piyasadaki iş alanlarına uyumu. The Journal of Academic Social Science, 4(30) 203–216.
  • Gladwell, M. (2018). Outliers (çizginin dışındakiler) - bazı insanlar neden daha başarılı olur? (A. Özer, Çev.), İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
  • Harris, K., Marcus, R., McLaren, K. & Fey, J. (2001). Curriculum materials supporting problem-based teaching. School Science & Mathematics, 101(6), 310–318.
  • Kadeş, Ö. M. (2023). Grafik tasarım ön lisans eğitim sürecindeki uygulama araçları işlevselliğinin öğrenci yönünden değerlendirilmesi: Bayburt Üniversitesi örneği. Baçini Sanat Dergisi, 1(1), 68–105.
  • Karakurum, S. S. ve Ventura, K. (2022). Dijital reklamcılık uygulamaları: Reklam ajansı perspektifi. Press Academia Procedia, 15(1), 79-83. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1581
  • Kaysi, F. ve Gürol, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyeri uygulamalı eğitim süreçlerinin değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi (8), 266–280.
  • MEDEK. (2024). Program değerlendiricisi raporu. https://api.medek.org.tr/file/instructions/pdf/17139768126d371dc2-f8f2-4bb3-bd09-f90cf6e791b1.pdf
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2024a, Kasım 10). Mesleki eğitim kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=3308&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2024b, Ekim). Yükseköğretimde uygulamalı eğitimler çerçeve yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=38922&MevzuatTertip=5
  • MEYOK, (2024). 3+1 Eğitim modeli detayları, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi. https://meyok.bandirma.edu.tr/meyok
  • Sarıbıyık, M. (2019). Mesleki eğitimde +1 uygulamalı eğitim modeli. İstanbul: Seta Yayınları.
  • Sağlık, Ö. (2014). Bilgi ve belge yönetimi eğitiminde uygulamanın önemi: stajlar üzerine bir araştırma. 1. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi s. 8–20. İstanbul, Türkiye.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, Ö. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(6), 310–318.
  • TDK, (2024). Staj kavramı. 10 Kasım 2024 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Turk.net, (2024). Tasarımcıların en çok kullandığı 7 program. https://turk.net/blog/tasarimcilarin-en-cok-kullandigi-7-program/
  • Yeşilyurt, E. (2013). Yapılandırmacı öğrenme kuramına ilişkin bilişsel farkındalık ölçeği geliştirme çalışması: Bir ölçek revizyonu. Education Sciences, 8(2), 285–307. https://doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.2.1C0588
  • YÖK, (2024). Üniversitelerarası Kurul toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/259-universitelerarasi-kurul-toplantisi.aspx
  • YÖK Atlas, (2024). Grafik tasarımı programı bulunan ön lisans devlet üniversiteleri. https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30188
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Akman 0000-0002-1163-7651

Publication Date June 25, 2025
Submission Date November 13, 2024
Acceptance Date March 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Akman, M. (2025). Grafik Tasarım Ön Lisans Programlarında Uygulama Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Modular Journal, 8(1), 84-99. https://doi.org/10.59389/modular.1585073