Research Article
BibTex RIS Cite

Nonverbal Communication In the Anthropocene: The Disappearance Of Meanings and Symbols

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 56 - 79, 04.07.2025
https://doi.org/10.17572/mj2025.1.56-79

Abstract

The epoch referred to as the Anthropocene, marked by intensified human impact on the planet, has profoundly transformed not only ecological systems but also practices of communication and design. In this context, visual communication -particularly nonverbal forms- has emerged as a critical space for rethinking the human–nature relationship. Nature-based symbols have ceased to function solely as aesthetic representations; they now serve as powerful indicators of ecological crises, climate change, and environmental degradation. This study examines the transformation of nonverbal communication in the Anthropocene through the lens of visual symbols, exploring how the human–nature relationship is reshaped across cultural, ecological, and ideological dimensions. Purposefully selected symbols were analyzed using a semiotic methodology to uncover their layered meanings and contextual shifts. The findings reveal that visual symbols in the Anthropocene do not merely experience a loss of meaning, but are also recontextualized and repurposed within new discursive frameworks.

References

  • Akdağ, M. ve Özdemir, M. (2020). Çevreye duyarlılık ve sorumluluk bağlamında yeşil halkla ilişkiler ve antroposen kavramı: billboardlar üzerinden bir göstergebilimsel analiz. OPUS International Journal of Society Researches, 16 (29 Ekim Özel Sayısı), 3505-3532. https://doi.org/10.26466/opus.791359
  • Aladağ, E. ve Gültekin, T. (2024). Sanatçı anlatımında iklim değişikliğine yönelik tutumuna ilişkin disiplinlerarası sanat eserlerinin ekolojik açıdan çözümlenmesi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10 (2), 1-12. https://doi.org/10.22252/ijca.1473601
  • Altıntaş, N. (2020). Kentleşme ve ekonomik büyümenin çevresel bozulmaya etkisi: Türkiye örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 15 (26), 4517-4539. https://doi.org/10.26466/opus.725429
  • Ayaydın, A. (2012). Evrensel dil ve semboller dünyası: görsel sanatlar. Fine Arts, 7 (3), 258-268. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 1-21.
  • Batur, M. (2024). Ekolojik sanat kapsamında geri dönüşüm malzemelerle üretilen ileri dönüşüm sanatı. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10 (2), 183-198. https://doi.org/10.22252/ijca.1588580
  • Billing, J. (2013). The military standards of the Roman Legions: Symbolic objects of ideology, veneration and belief. Ancient Warfare, 7 (1), 41-45.
  • Bilginer Erdoğan, Ş. (2021). Görsel kültürün küresel kültüre dönüşmesinde kitle iletişim araçlarının rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 989-1006.
  • Bonneuil, C., ve Fressoz, J. B. (2016). The shock of the Anthropocene: The Earth, history and us (D. Fernbach, Trans.). Verso Books.
  • Brennan, T. C. (2023). The Fasces: A History of Ancient Rome's Most Dangerous Political Symbol. Oxford University Press.
  • Carruth, A. ve Marzec, R. P. (2014). Environmental visualization in the Anthropocene: Technologies, aesthetics, ethics. Public Culture, 26 (2), 205-211. https://doi.org/10.1215/08992363-2392030
  • Chakrabarty, D. (2009). The climate of history: Four theses. Critical inquiry, 35(2), 197-222. https://doi.org/10.1086/596640
  • Chatrudi, M. P. ve Jalali, M. (2012). Trees: Symbols of unification, love, and peace among civilizations. Theology Today, 69 (1), 73-84.
  • Crutzen, P. J. ve Stoermer, E. F. (2000). The “Anthropocene.” Global Change Newsletter 41, 17–18. International Geosphere–Biosphere Programme (IGBP), (41), 17-18.
  • Crutzen, P.J. (2006). The “Anthropocene”. E. Ehlers, T. Krafft, (Ed.), içinde, Earth system science in the anthropocene. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-26590-2_3
  • Çakıroğlu, E. (2022). Antroposen çağında ekolojik sanat: David Buckland, Terike Haapoja ve Mel Chin’in ekolojik sanat projeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (1), 24-39. https://doi.org/10.17494/ogusbd.985661
  • Da Silva, M. (2020). Making sense of visual pollution: The “Clean City” law in São Paulo, Brazil. T. Davies ve A. Mah (Ed.), içinde, Toxic truths: environmental justice and citizen science in a Post-Truth Age (s. 158-176). Mancester: Mancester University Press.
  • Dabanlı, İ. (2021). İklim değişikliği ve artan orman yangınları ilişkisi. T. Kavzoğlu (Ed.), içinde, Orman yangınları sebepleri, etkileri, izlenmesi, alınması gereken önlemler ve rehabilitasyon faaliyetleri (s. 25-42). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Dergisi. DOI: 10.53478/TUBA.2021.038
  • Demos, T.J. (2017). Against the anthropocene: visual culture and environment today. New York: Sternberg Press.
  • Doğan, B. (2022). Görsel çözümlemeler: Antroposen çağında doğa insan ilişkisi. (Yayın No. 709633) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dunaway, F. (2008). Gas masks, pogo, and the ecological Indian: earth day and the visual politics of American environmentalism. American Quarterly, 60 (1), 67–99.
  • Erdoğan, D. (2024). İletişim ve kültürün dijital dönüşümü: pratikler ve süreçler. Yeni Medya Dergisi, (16), 434-440.
  • Freepik a. (t.y.). Iceberg symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=ice+berg+symbol&query=ice+berg+symbol
  • Freepik. b (t.y.). Tree symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=tree+symbol&query=tree+symbol
  • Freepik. c (t.y.). Polar bear symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=polar+bear+symbol&query=polar+bear+symbol
  • Freepik. d (t.y.). Drop symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=drop+symbol&query=drop+symbol
  • Freepik. e (t.y.). Earth symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 06.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=earth+symbol&query=earth+symbol
  • Freepik. f (t.y.). Gas mask symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 05.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=gas+mask+symbol&query=gas+mask+symbol
  • Freepik. g (t.y.). Green leaf symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 06.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=green+leef+symbol&query=green+leef+symbol
  • Freepik. h (t.y.). Plastic waste symbol [Vektör görseller]. Erişim: 04.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=plastic+waste+symbol&query=plastic+waste+symbol
  • Freepik. ı (t.y.). Wind symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 07.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=wind+symbol&query=wind+symbol
  • Freepik. j (t.y.). Sun and moon symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 05.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=sun+and+moon+symbol&query=sun+and+moon+symbol
  • Gecikmez, E. (2023). İklim krizi çağında güncel sanat eğilimleri. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (15), 248-262. https://doi.org/10.55004/tykhe.1343532
  • Göçer, F. (2022). Kültürün iletişimsel arketipleri olarak mitler ve sembollerin toplumsal büyüsü üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 21-31. https://doi.org/10.46442/intjcss.1024083
  • Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: making kin in the chthulucene. Durham, North Carolina: Duke University Press.
  • Kaypak, Ş. (2019). Çevrenin dili ve kent ekolojisine yansıması. Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3 (14), 60-71.
  • Latour, B. (2017). Facing Gaia: Eight lectures on the new climatic regime. John Wiley & Sons.
  • Luvaas, B. (2022). “Photography”. F. Stein (Ed.), içinde, Facsimile of the first edition in the cambridge encyclopedia of anthropology (s. 1-17.) http://doi.org/10.29164/22photography
  • Moore, J. W. (2016). Anthropocene or Capitalocene? Nature, history, and the crisis of capitalism. PM Press.
  • Nurmis, J. (2016). Visual climate change art 2005–2015: discourse and practice. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 7 (4), 501-516. https://doi.org/10.1002/wcc.400
  • Olick, J. K. (2014). Kolektif bellek: iki farklı kültür. Moment Dergi, 1 (2), 175-211. https://doi.org/10.17572/moment.398569
  • Özkan Koç, E. (2022). Sanatçı Elmas Deniz’in eserlerinde ekolojik yansımalar. Zamanın izleri iklim değişikliği (s. 109-131). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Page, J. (2020). Planetary art beyond the human: Rethinking agency in the Anthropocene. The Anthropocene Review, 7 (3), 273-294. https://doi.org/10.1177/2053019620916498
  • Piégay, H., Arnaud, F., Belletti, B., Bertrand, M., Bizzi, S., Carbonneau, P., ... ve Slater, L. (2020). Remotely sensed rivers in the Anthropocene: State of the art and prospects. Earth Surface Processes and Landforms, 45 (1), 157-188. https://doi.org/10.1002/esp.4787
  • Sciential. (t.y.). Primitive inventions: Symbolic meanings of early objects. Erişim: 02.02.2025, http://www.sciential.ru/inventions/primitive/07.html
  • Sparano, E. ve Strizzolo, N. (2024). Imaginary and symbolic forms of water between spirit and culture. Academicus International Scientific Journal, 15 (30), 39-52.
  • Tidball, K. G. (2014). Seeing the forest for the trees: hybridity and social-ecological symbols, rituals and resilience in postdisaster contexts. Ecology and Society, 19 (4): 25. http://dx.doi.org/10.5751/ES-06903-190425
  • Toker, A. (2022). Sosyal bilimlerde nitel veri analizi için bir kılavuz, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51 (1), Ö319-Ö345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1112493
  • Ünal, M. F. (2016). Göstergebilimin serüveni. Mütefekkir Dergisi, 3 (6), 379-398. https://doi.org/10.30523/mutefekkir.284572
  • Yakar Tapu, G. (2024). Ticari tabelaların yasal standardizasyonuna ilişkin görüşler: Konya Alaaddin Caddesi örneği. Konya Sanat, (7), 62-81. https://doi.org/10.51118/konsan.2024.43
  • Yasdıman Aktaşlıoğlu, Ş. (2022). Göbeklitepe'den bugüne resim ve sembollerin gelişimi, dini ve toplumsal etkileri (Yayın No. 771916) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, O. (2013). Görsel Antropoloji’de bir araştırma yöntemi olarak fotoğrafın kullanımı (Yayın No. 332552) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

Antroposen’de Sözsüz İletişim: Kayıp Anlamlar ve Yok Olmaya Yüz Tutmuş Semboller

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 56 - 79, 04.07.2025
https://doi.org/10.17572/mj2025.1.56-79

Abstract

Antroposen olarak adlandırılan insan-merkezli jeolojik çağ, çevresel sistemleri etkilediği kadar iletişim ve tasarım pratiklerini de derinden dönüştürmektedir. Bu dönemde görsel iletişim, özellikle sözsüz iletişim biçimleri aracılığıyla insan-doğa ilişkisini yeniden düşünmeye imkân sağlayan eleştirel bir alan haline gelmektedir. Doğa temelli semboller artık yalnızca estetik temsil unsurları değil, aynı zamanda ekolojik krizlerin, iklim değişikliğinin ve çevresel yıkımın güçlü göstergeleri olarak işlev görmektedir. Bu çalışma, Antroposen Çağı’nda sözsüz iletişimin geçirdiği dönüşümü görsel semboller bağlamında ele alarak, insan-doğa ilişkisinin kültürel, ekolojik ve ideolojik katmanlarda nasıl yeniden şekillendiğini incelemektedir. Amaçlı örneklem tekniğiyle seçilen semboller, göstergebilimsel analiz yöntemiyle anlam katmanları ve bağlamsal dönüşümleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, Antroposen’de görsel sembollerin yalnızca anlam kaybına uğramadığını, aynı zamanda yeni söylemsel bağlamlarda yeniden işlevlendirildiğini ortaya koymaktadır.

References

  • Akdağ, M. ve Özdemir, M. (2020). Çevreye duyarlılık ve sorumluluk bağlamında yeşil halkla ilişkiler ve antroposen kavramı: billboardlar üzerinden bir göstergebilimsel analiz. OPUS International Journal of Society Researches, 16 (29 Ekim Özel Sayısı), 3505-3532. https://doi.org/10.26466/opus.791359
  • Aladağ, E. ve Gültekin, T. (2024). Sanatçı anlatımında iklim değişikliğine yönelik tutumuna ilişkin disiplinlerarası sanat eserlerinin ekolojik açıdan çözümlenmesi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10 (2), 1-12. https://doi.org/10.22252/ijca.1473601
  • Altıntaş, N. (2020). Kentleşme ve ekonomik büyümenin çevresel bozulmaya etkisi: Türkiye örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 15 (26), 4517-4539. https://doi.org/10.26466/opus.725429
  • Ayaydın, A. (2012). Evrensel dil ve semboller dünyası: görsel sanatlar. Fine Arts, 7 (3), 258-268. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 1-21.
  • Batur, M. (2024). Ekolojik sanat kapsamında geri dönüşüm malzemelerle üretilen ileri dönüşüm sanatı. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 10 (2), 183-198. https://doi.org/10.22252/ijca.1588580
  • Billing, J. (2013). The military standards of the Roman Legions: Symbolic objects of ideology, veneration and belief. Ancient Warfare, 7 (1), 41-45.
  • Bilginer Erdoğan, Ş. (2021). Görsel kültürün küresel kültüre dönüşmesinde kitle iletişim araçlarının rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 989-1006.
  • Bonneuil, C., ve Fressoz, J. B. (2016). The shock of the Anthropocene: The Earth, history and us (D. Fernbach, Trans.). Verso Books.
  • Brennan, T. C. (2023). The Fasces: A History of Ancient Rome's Most Dangerous Political Symbol. Oxford University Press.
  • Carruth, A. ve Marzec, R. P. (2014). Environmental visualization in the Anthropocene: Technologies, aesthetics, ethics. Public Culture, 26 (2), 205-211. https://doi.org/10.1215/08992363-2392030
  • Chakrabarty, D. (2009). The climate of history: Four theses. Critical inquiry, 35(2), 197-222. https://doi.org/10.1086/596640
  • Chatrudi, M. P. ve Jalali, M. (2012). Trees: Symbols of unification, love, and peace among civilizations. Theology Today, 69 (1), 73-84.
  • Crutzen, P. J. ve Stoermer, E. F. (2000). The “Anthropocene.” Global Change Newsletter 41, 17–18. International Geosphere–Biosphere Programme (IGBP), (41), 17-18.
  • Crutzen, P.J. (2006). The “Anthropocene”. E. Ehlers, T. Krafft, (Ed.), içinde, Earth system science in the anthropocene. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-26590-2_3
  • Çakıroğlu, E. (2022). Antroposen çağında ekolojik sanat: David Buckland, Terike Haapoja ve Mel Chin’in ekolojik sanat projeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (1), 24-39. https://doi.org/10.17494/ogusbd.985661
  • Da Silva, M. (2020). Making sense of visual pollution: The “Clean City” law in São Paulo, Brazil. T. Davies ve A. Mah (Ed.), içinde, Toxic truths: environmental justice and citizen science in a Post-Truth Age (s. 158-176). Mancester: Mancester University Press.
  • Dabanlı, İ. (2021). İklim değişikliği ve artan orman yangınları ilişkisi. T. Kavzoğlu (Ed.), içinde, Orman yangınları sebepleri, etkileri, izlenmesi, alınması gereken önlemler ve rehabilitasyon faaliyetleri (s. 25-42). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Dergisi. DOI: 10.53478/TUBA.2021.038
  • Demos, T.J. (2017). Against the anthropocene: visual culture and environment today. New York: Sternberg Press.
  • Doğan, B. (2022). Görsel çözümlemeler: Antroposen çağında doğa insan ilişkisi. (Yayın No. 709633) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dunaway, F. (2008). Gas masks, pogo, and the ecological Indian: earth day and the visual politics of American environmentalism. American Quarterly, 60 (1), 67–99.
  • Erdoğan, D. (2024). İletişim ve kültürün dijital dönüşümü: pratikler ve süreçler. Yeni Medya Dergisi, (16), 434-440.
  • Freepik a. (t.y.). Iceberg symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=ice+berg+symbol&query=ice+berg+symbol
  • Freepik. b (t.y.). Tree symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=tree+symbol&query=tree+symbol
  • Freepik. c (t.y.). Polar bear symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=polar+bear+symbol&query=polar+bear+symbol
  • Freepik. d (t.y.). Drop symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 08.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=drop+symbol&query=drop+symbol
  • Freepik. e (t.y.). Earth symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 06.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=earth+symbol&query=earth+symbol
  • Freepik. f (t.y.). Gas mask symbol (Vektör görseller). Freepik. Erişim: 05.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=gas+mask+symbol&query=gas+mask+symbol
  • Freepik. g (t.y.). Green leaf symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 06.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=green+leef+symbol&query=green+leef+symbol
  • Freepik. h (t.y.). Plastic waste symbol [Vektör görseller]. Erişim: 04.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=plastic+waste+symbol&query=plastic+waste+symbol
  • Freepik. ı (t.y.). Wind symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 07.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=wind+symbol&query=wind+symbol
  • Freepik. j (t.y.). Sun and moon symbol [Vektör görseller]. Freepik. Erişim: 05.02.2025, https://www.freepik.com/search?format=search&last_filter=query&last_value=sun+and+moon+symbol&query=sun+and+moon+symbol
  • Gecikmez, E. (2023). İklim krizi çağında güncel sanat eğilimleri. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (15), 248-262. https://doi.org/10.55004/tykhe.1343532
  • Göçer, F. (2022). Kültürün iletişimsel arketipleri olarak mitler ve sembollerin toplumsal büyüsü üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 21-31. https://doi.org/10.46442/intjcss.1024083
  • Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: making kin in the chthulucene. Durham, North Carolina: Duke University Press.
  • Kaypak, Ş. (2019). Çevrenin dili ve kent ekolojisine yansıması. Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3 (14), 60-71.
  • Latour, B. (2017). Facing Gaia: Eight lectures on the new climatic regime. John Wiley & Sons.
  • Luvaas, B. (2022). “Photography”. F. Stein (Ed.), içinde, Facsimile of the first edition in the cambridge encyclopedia of anthropology (s. 1-17.) http://doi.org/10.29164/22photography
  • Moore, J. W. (2016). Anthropocene or Capitalocene? Nature, history, and the crisis of capitalism. PM Press.
  • Nurmis, J. (2016). Visual climate change art 2005–2015: discourse and practice. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 7 (4), 501-516. https://doi.org/10.1002/wcc.400
  • Olick, J. K. (2014). Kolektif bellek: iki farklı kültür. Moment Dergi, 1 (2), 175-211. https://doi.org/10.17572/moment.398569
  • Özkan Koç, E. (2022). Sanatçı Elmas Deniz’in eserlerinde ekolojik yansımalar. Zamanın izleri iklim değişikliği (s. 109-131). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Page, J. (2020). Planetary art beyond the human: Rethinking agency in the Anthropocene. The Anthropocene Review, 7 (3), 273-294. https://doi.org/10.1177/2053019620916498
  • Piégay, H., Arnaud, F., Belletti, B., Bertrand, M., Bizzi, S., Carbonneau, P., ... ve Slater, L. (2020). Remotely sensed rivers in the Anthropocene: State of the art and prospects. Earth Surface Processes and Landforms, 45 (1), 157-188. https://doi.org/10.1002/esp.4787
  • Sciential. (t.y.). Primitive inventions: Symbolic meanings of early objects. Erişim: 02.02.2025, http://www.sciential.ru/inventions/primitive/07.html
  • Sparano, E. ve Strizzolo, N. (2024). Imaginary and symbolic forms of water between spirit and culture. Academicus International Scientific Journal, 15 (30), 39-52.
  • Tidball, K. G. (2014). Seeing the forest for the trees: hybridity and social-ecological symbols, rituals and resilience in postdisaster contexts. Ecology and Society, 19 (4): 25. http://dx.doi.org/10.5751/ES-06903-190425
  • Toker, A. (2022). Sosyal bilimlerde nitel veri analizi için bir kılavuz, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51 (1), Ö319-Ö345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1112493
  • Ünal, M. F. (2016). Göstergebilimin serüveni. Mütefekkir Dergisi, 3 (6), 379-398. https://doi.org/10.30523/mutefekkir.284572
  • Yakar Tapu, G. (2024). Ticari tabelaların yasal standardizasyonuna ilişkin görüşler: Konya Alaaddin Caddesi örneği. Konya Sanat, (7), 62-81. https://doi.org/10.51118/konsan.2024.43
  • Yasdıman Aktaşlıoğlu, Ş. (2022). Göbeklitepe'den bugüne resim ve sembollerin gelişimi, dini ve toplumsal etkileri (Yayın No. 771916) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, O. (2013). Görsel Antropoloji’de bir araştırma yöntemi olarak fotoğrafın kullanımı (Yayın No. 332552) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles (Thematic)
Authors

Bilal Kır 0000-0001-9778-1453

Ayça Yılmaz 0000-0002-9350-4675

Publication Date July 4, 2025
Submission Date March 28, 2025
Acceptance Date May 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Kır, B., & Yılmaz, A. (2025). Antroposen’de Sözsüz İletişim: Kayıp Anlamlar ve Yok Olmaya Yüz Tutmuş Semboller. Moment Dergi, 12(1), 56-79. https://doi.org/10.17572/mj2025.1.56-79