Research Article
BibTex RIS Cite

HOW GREENFLUENCERS PROMOTE ZERO WASTE MOVEMENT ON INSTAGRAM? EVIDENCE FROM TÜRKİYE

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 397 - 419, 30.06.2025
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1653401

Abstract

Social media platforms have become crucial in fostering sustainable consumer behaviors. As environmental concerns continue to rise, the "zero waste movement" has gained widespread global attention, with social media influencers playing a pivotal role in advancing this cause. Zero waste is a circular approach that promotes sustainable production and consumption practices while supporting the efficient use of resources. This study explores the key themes highlighted by green influencers regarding zero waste in their social media posts. The research involves content analysis of 356 posts made by green micro and macro-influencers between October 1, 2023- 2024. The study focuses on the themes of reduce, recycle, refuse, reuse, and compost within the framework of the zero-waste philosophy. The findings indicate that green influencers strive to raise awareness about sustainability and zero waste, with the most frequent posts addressing the themes of reduce, recycle, and reuse. In contrast, the themes of refuse and composting were less frequently discussed. The results suggest that while awareness of recycling and reuse has increased in Türkiye, further information and education in these areas are still needed. The research findings will contribute to understanding the role of greenfluencers on Instagram in promoting the zero-waste movement and how marketers can leverage influencers to promote sustainability.

References

  • Angus, A., Westbrook, G. (2019). Top 10 Global Consumer Trends 2019. https://go.euromonitor.com/white-paper-EC-2019-Top-10-Global-Consumer-Trends.html
  • Balwan, W. K., Singh, A., & Kour, S. (2022). 5R’s of zero waste management to save our green planet: A narrative review. European Journal of Biotechnology and Bioscience, 10(1), 7-11.
  • Barles, S. (2014). History of waste management and the social and cultural representations of waste. In The basic environmental history (ss. 199-226). Cham: Springer International Publishing.
  • Beitzen-Heineke, E. F., Balta-Ozkan, N., & Reefke, H. (2017). The prospects of zero-waste circular supply chains: A case study of fast-moving consumer goods. Journal of Cleaner Production, 153, 104-116.
  • Bissmont, M. (2020). The practice of household waste minimisation. Environmental Sociology, 6(4), 355-363.
  • Black, I. R., & Cherrier, H. (2010). Anti‐consumption as part of living a sustainable lifestyle: Daily practices, contextual motivations and subjective values. Journal of Consumer Behaviour, 9(6), 437-453.

YEŞİL FENOMENLERİN INSTAGRAM PAYLAŞIMLARI SIFIR ATIK HAREKETİNİ NASIL TEŞVİK EDİYOR? TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 1, 397 - 419, 30.06.2025
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1653401

Abstract

Sosyal medya platformları, sürdürülebilir tüketici davranışlarını teşvik etmede önemli bir rol oynamaktadır. Günümüzde, çevresel kaygıların artmasıyla birlikte "sıfır atık hareketi" küresel çapta ilgi görmeye başlamıştır ve sosyal medya fenomenleri bu hareketin merkezinde yer almaktadır. Sıfır atık, sürdürülebilir üretim ve tüketim alışkanlıklarını teşvik eden ve kaynakların verimli kullanımını destekleyen döngüsel bir yaklaşımdır. Bu araştırma, yeşil fenomenlerin sosyal medya paylaşımlarında sıfır atık konusunda odaklandıkları temaları incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 1 Ekim 2023-2024 tarihleri arasında, yeşil mikro ve makro fenomenlerin yaptığı 356 paylaşımı içerik analizi yöntemiyle değerlendirmiştir. Analiz, sıfır atık felsefesi çerçevesinde geri dönüştür, azalt, reddet, yeniden kullan ve kompostlama temalarına odaklanmıştır. Bulgular, yeşil fenomenlerin sürdürülebilirlik ve sıfır atık konularında farkındalık yaratmaya çalıştığını ve en fazla azalt, geri dönüştür ve yeniden kullan temalarında paylaşımlar yaptıklarını göstermektedir. Reddetme ve kompostlama temaları ise daha az paylaşılmıştır. Sonuçlar, Türkiye’de geri dönüşüm ve yeniden kullanım bilincinin arttığını ancak bu alanlarda daha fazla bilgilendirme yapılması gerektiğini ortaya koymaktadır. Araştırma bulguları, Instagram’daki yeşil etkileyicilerin sıfır atık hareketini tanıtmadaki rolünü ve pazarlamacıların sürdürülebilirliği teşvik etmede etkileyicilerden nasıl faydalanabileceğini anlamalarına katkı sağlayacaktır.

References

  • Angus, A., Westbrook, G. (2019). Top 10 Global Consumer Trends 2019. https://go.euromonitor.com/white-paper-EC-2019-Top-10-Global-Consumer-Trends.html
  • Balwan, W. K., Singh, A., & Kour, S. (2022). 5R’s of zero waste management to save our green planet: A narrative review. European Journal of Biotechnology and Bioscience, 10(1), 7-11.
  • Barles, S. (2014). History of waste management and the social and cultural representations of waste. In The basic environmental history (ss. 199-226). Cham: Springer International Publishing.
  • Beitzen-Heineke, E. F., Balta-Ozkan, N., & Reefke, H. (2017). The prospects of zero-waste circular supply chains: A case study of fast-moving consumer goods. Journal of Cleaner Production, 153, 104-116.
  • Bissmont, M. (2020). The practice of household waste minimisation. Environmental Sociology, 6(4), 355-363.
  • Black, I. R., & Cherrier, H. (2010). Anti‐consumption as part of living a sustainable lifestyle: Daily practices, contextual motivations and subjective values. Journal of Consumer Behaviour, 9(6), 437-453.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

E. Başak Tavman 0000-0002-2544-9467

Derya Yalçın Doğan 0000-0003-0899-142X

Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 7, 2025
Acceptance Date June 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Tavman, E. B., & Yalçın Doğan, D. (2025). HOW GREENFLUENCERS PROMOTE ZERO WASTE MOVEMENT ON INSTAGRAM? EVIDENCE FROM TÜRKİYE. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 397-419. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1653401

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.