The aim of this study is to examine the role of organizational citizenship behavior in the effect of artificial intelligence (AI) anxiety on job satisfaction. The rationale for the research is to gain deeper insights into how the anxieties arising from the increasing prevalence of AI influence employees' job satisfaction. The study contributes to the literature by offering a new perspective on the impacts of AI on job satisfaction and the role of organizational citizenship behavior in this process.
Initially, the study addresses organizational theories explaining the relationships between the variables, followed by a review of previous studies focusing on these relationships. The data for the study were collected through a survey administered to a total of 85 employees working in an automotive company in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Quantitative research techniques were employed as the methodology for this study. The findings of the research reveal that AI anxiety has a significant and negative effect on job satisfaction. Similarly, AI anxiety significantly and negatively affects organizational citizenship behavior. Organizational citizenship behavior, on the other hand, has a significant and positive effect on job satisfaction. However, no mediating role of organizational citizenship behavior was found in the relationship between AI anxiety and job satisfaction.
Artificial Intelligence Anxiety Organizational Citizenship Automotive Industry Job Satisfaction Quantitative Research
Çalışmanın amacı, yapay zeka kaygısının iş tatminine etkisinde örgütsel vatandaşlık davranışının rolünü incelemektir. Araştırmanın gerekçesi, yapay zekanın yaygınlaşması ile birlikte ortaya çıkan kaygıların, çalışanların iş tatminini nasıl etkilediğine dair daha fazla bilgi edinmektir. Çalışma literatüre, yapay zekanın iş tatmini üzerindeki etkilerini ve örgütsel vatandaşlık davranışının bu süreçteki rolünü ele alan yeni bir bakış açısı kazandıracaktır. Çalışma kapsamında öncelikle değişkenler arasındaki ilişkileri açıklayan örgüt kuramlarına değinilmiştir ve ardından değişkenler arasındaki ilişkileri konu edinen geçmiş çalışmalar ele alınmıştır. Çalışmanın verileri anket tekniği ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir işletmenin toplam 85 çalışanından toplanmıştır. Çalışmanın yöntemi için nicel araştırma teknikleri tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda; yapay zeka kaygısının iş tatmini üzerinde anlamlı ve negatif bir etkisi olduğu, yapay zeka kaygısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde anlamlı ve negatif bir etkisi olduğu, örgütsel vatandaşlık davranışının iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu, yapay zeka kaygısının iş tatminine etkisinde, örgütsel vatandaşlık davranışının aracılık rolünün olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor and Organisition Sociology, Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | March 11, 2025 |
Acceptance Date | April 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |