Research Article
BibTex RIS Cite

INTERNET USAGE AS A CONSUMPTION CHOICE: THE CASE OF NIGDE OMER HALISDEMIR UNIVERSITY FEAS STUDENTS

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 67 - 78, 29.06.2025
https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1609999

Abstract

The first introduction of people to the internet took place in the 1950s. With the acceleration of technology, the internet has entered computers, tablets and smartphones. The widespread use of the internet, its relative cheapness and ease of access have led to an increase in internet usage at all ages. As a result, the product range has been rapidly developed in order to respond to the demands of consumers from all segments. Individuals could not remain unresponsive to these developments and the internet has become a need rather than a desire. In this study, the students of Nigde Omer Halisdemir University Faculty of Economics and Administrative Sciences (FEAS) were accessed through a survey. For this purpose, 427 students studying in seven departments of the Faculty, namely Economics, Business Administration, Public Finance, Political Science and International Relations, Finance and Banking, International Trade and Logistics, and Public Administration, were randomly surveyed. The questionnaire consists of three parts. In the first part, there are questions such as the gender of the students, their income levels, whether they have access to the internet, and the daily internet access time of those who have access. The aim here is to determine the profile of the target group. In the second part of the questionnaire, students were asked questions about their preferences in internet consumption. In the last part, in order to determine the contribution of the internet to the department they studied, questions such as whether they participated in any online courses and/or workshops related to their departments were asked. The results obtained were analysed with SPSS and presented comparatively. There are quite a number of studies on internet use in the literature. Among these, the most focus is on internet addiction and social media use. However, there is no study that analyses consumption preferences economically by considering the internet as a commodity and determining consumer preferences. The starting point of this study is to analyse consumer preferences in terms of the internet by considering it as a commodity.

Project Number

Başvuru Numarası: 1919B012317024

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Ayhan, B., ve Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Bilig Journal of Social Sciences of the Turkish World, 48, 13-40.
  • Balcı, Şükrü ve Bünyamin Ayhan (2007). “Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması”. Selçuk İletişim 5 (1). 174-197.
  • Başoğlu, U. D., & Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4). 417-434.
  • Devi, C. B., & Roy, N. R. (2012). Internet use among university students: a case study of Assam University Silchar. Pratidhwani-A Journal of Humanities and Social Sciences, 1(2), 183-202.
  • Dinçer, S., Mavaşoğlu, M., & Mavaşoğlu, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin internet kullanımlarının sosyal yaşam üzerine etkisi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(1), 145-157.
  • Eşitti, Ş. (2015). Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (49), 75-97. DOI: 10.17064/iüifhd.90504
  • Fallows, D. (2005). Women are catching up to men in most measures of online life. 54.
  • Gómez-Galán, J., Vergara, D., Ordóñez-Olmedo, E., & Veytia-Bucheli, M. G. (2020). Time of use and patterns of Internet consumption in university students: A comparative study between Spanish-speaking countries. Sustainability, 12(12), 5087. 1-17. DOI: 10.3390/su12125087
  • Gümüş, A. B., Şıpkın, S., Tuna, A., & Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6), 460-467. DOI:10.5455/pmb.1-1433229022
  • Hari, J. (2022), Çalınan Dikkat, Çeviren Barış Engin Aksoy, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Hong, K. S., Ridzuan, A. A., & Kuek, M. K. (2003). Students' attitudes toward the use of the Internet for learning: A study at a university in Malaysia. Journal of Educational Technology & Society, 6(2), 45-49.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Özdemir, S. M., & Usta, E. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği öğrencilerinin internet kullanım amaçlarının incelenmesine ilişkin bir araştırma. TSA / Yıl: 11, S: 3, Aralık 2007. 91-110.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII). 851-870. DOI: 10.14225/Joh474
  • Yıldız, A., & Demir, F. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım amaçlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37 Girişimcilik Özel Sayısı), 18-36.

BİR TÜKETİM TERCİHİ OLARAK İNTERNET KULLANIMI: NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 67 - 78, 29.06.2025
https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1609999

Abstract

İnsanların internetle ilk tanışması 1950’lerde gerçekleşmiştir. Teknolojinin ivme kazanmasıyla birlikte internet bilgisayarlara, tabletlere ve akıllı telefonlara girmiştir. İnternetin yaygınlaşması, görece ucuzlaması ve erişimin kolaylaşması her yaşta internet kullanımının artmasına neden olmuştur. Bunun bir sonucu olarak her kesimden tüketicilerin isteklerine cevap verebilmek adına ürün yelpazesi hızla geliştirilmiştir. Bu gelişmelere bireyler de tepkisiz kalamamış internet adeta istekten çok bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu çalışmada Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) öğrencilerine anket yoluyla erişim sağlanmıştır. Bunun için Fakülte’nin İktisat, İşletme, Maliye, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler, Finans ve Bankacılık, Uluslararası Ticaret ve Lojistik, Kamu Yönetimi olmak üzere yedi bölümünde okuyan öğrencilerin 427’sine rastgele anket yapılmıştır. Anket soruları üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde öğrencilerin cinsiyetleri, gelir düzeyleri, internete erişip erişmedikleri, erişim sağlayanların günlük internet erişim süreleri gibi sorular yer almaktadır. Buradaki amaç hedef kitlenin profilini belirlemektir. Anketin ikinci bölümünde öğrencilere internet tüketimindeki tercihlerine ilişkin sorular yöneltilmiştir. Son bölümde ise internetin okudukları bölüme katkısını tespit etmek amacıyla; bölümlerine ilişkin çevrimiçi herhangi bir kursa ve/veya atölyeye katılıp katılmadıkları gibi sorular sorulmuştur. Elde edilen sonuçlar SPSS ile analiz edilerek karşılaştırmalı olarak ortaya konulmuştur. Literatürde internet kullanımı üzerine yapılan oldukça fazla sayıda çalışma bulunmaktadır. Bunlar içerisinde en fazla yönelim internet bağımlılığı ile sosyal medya kullanımları üzerinedir. Ancak interneti bir mal (meta) olarak görerek tüketici tercihlerini belirlemek adına yapılan, iktisadi olarak tüketim tercihlerini irdeleyen bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın hareket noktası tüketici tercihlerini bir meta olarak görerek onu internet açısından irdelemektir.

Ethical Statement

Bu çalışma için Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 07.05.2024 tarihinde etik onay belgesi alınmıştır. Belge No: E-86837521-050.99-508048.

Supporting Institution

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Programları Başkanlığı (BİDEP)

Project Number

Başvuru Numarası: 1919B012317024

Thanks

Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Programları Başkanlığı (BİDEP) tarafından yürütülen 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 2. Dönem kapsamında 1919B012317024 numaralı başvuru ile desteklenmiştir. TÜBİTAK’a desteği için teşekkür ederiz.

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Ayhan, B., ve Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Bilig Journal of Social Sciences of the Turkish World, 48, 13-40.
  • Balcı, Şükrü ve Bünyamin Ayhan (2007). “Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması”. Selçuk İletişim 5 (1). 174-197.
  • Başoğlu, U. D., & Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4). 417-434.
  • Devi, C. B., & Roy, N. R. (2012). Internet use among university students: a case study of Assam University Silchar. Pratidhwani-A Journal of Humanities and Social Sciences, 1(2), 183-202.
  • Dinçer, S., Mavaşoğlu, M., & Mavaşoğlu, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin internet kullanımlarının sosyal yaşam üzerine etkisi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(1), 145-157.
  • Eşitti, Ş. (2015). Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (49), 75-97. DOI: 10.17064/iüifhd.90504
  • Fallows, D. (2005). Women are catching up to men in most measures of online life. 54.
  • Gómez-Galán, J., Vergara, D., Ordóñez-Olmedo, E., & Veytia-Bucheli, M. G. (2020). Time of use and patterns of Internet consumption in university students: A comparative study between Spanish-speaking countries. Sustainability, 12(12), 5087. 1-17. DOI: 10.3390/su12125087
  • Gümüş, A. B., Şıpkın, S., Tuna, A., & Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6), 460-467. DOI:10.5455/pmb.1-1433229022
  • Hari, J. (2022), Çalınan Dikkat, Çeviren Barış Engin Aksoy, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Hong, K. S., Ridzuan, A. A., & Kuek, M. K. (2003). Students' attitudes toward the use of the Internet for learning: A study at a university in Malaysia. Journal of Educational Technology & Society, 6(2), 45-49.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Özdemir, S. M., & Usta, E. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği öğrencilerinin internet kullanım amaçlarının incelenmesine ilişkin bir araştırma. TSA / Yıl: 11, S: 3, Aralık 2007. 91-110.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII). 851-870. DOI: 10.14225/Joh474
  • Yıldız, A., & Demir, F. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım amaçlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37 Girişimcilik Özel Sayısı), 18-36.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Econometric and Statistical Methods, Mathematical Economics
Journal Section Research Articles
Authors

Esrahan Rümeysa Turgut 0009-0009-6228-6343

Mehrican Yıldırım 0009-0003-9308-7570

Davut Özdemir 0009-0002-1720-1063

Tuğrul Şahin 0009-0004-4913-8462

Yeliz Sarıöz Gökten 0000-0002-6900-9017

Project Number Başvuru Numarası: 1919B012317024
Publication Date June 29, 2025
Submission Date December 30, 2024
Acceptance Date March 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Turgut, E. R., Yıldırım, M., Özdemir, D., Şahin, T., et al. (2025). BİR TÜKETİM TERCİHİ OLARAK İNTERNET KULLANIMI: NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERİTESİ İİBF ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 67-78. https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1609999
Creative Commons Lisansı
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.