Research Article
BibTex RIS Cite

DIAPHRAMATIC BREATHING AND VOCAL TECHNIQUE

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 113 - 124, 29.06.2025
https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1622595

Abstract

Vocal music has had an important place in human life since the early ages and constitutes one of the important dimensions of musical content. Sensation is the result of the action of some organs and therefore it is important to know which organs work according to these senses. Singing takes place on three planes. These are: breathing, the larynx containing the vocal cords and the resonators or sinus cavities where the sound resonates. People sing and speak with this wonderful instrument in our body. These limbs that we use during singing work as a virtuoso mechanism. In order to prevent this mechanism from deforming at an early age, necessary precautions should be taken on how to use it consciously.
The vocal technique required for the emission of artistic sound can be defined as the conscious use of any factors that require sound emission. These emissions start with the use of the lungs as an energy source and continue with the responsibility of respiration for the intensity -volume- of the sound. The larynx, which is the source of sound, consists of the following mechanisms; phonation, is responsible for the pitch -frequency- of the sound. The human voice is more than an extension of the pure mechanics of voice and speech. To become a vital vocal life, voice and speech must be intrinsically intertwined with the physical and emotional energies that shape our individuality. Far from being an isolated function, vocal life represents a combination of the synergistic energies involved in vocal and verbal communication. Vocal life is the use of the developed voice to express and convey every nuance of emotion and intent. Ultimately, it is the expression of our individual personal culture.
This article will cover the factors that make up voice formation and the studies that can be done based on correct singing techniques.

References

  • Acarel, Murat (2011) “Aırtraq” Laringoskop Ve “Macıntosh” Laringoskop İle Yapılan Endotrakeal Entübasyon
  • Sonrası Oluşan Sempatik Yanıtın Karşılaştırılması. T.C Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji Anabilim Dalı Tezi.
  • Anderson, Vjrgjl A. (1977) Traınıng The Speakıng Voıce. Thırd Edıtıon, New York: Oxford Unıversıty Press London, Toronto.
  • Anıkeeva, Z. I. Ve Anıkeeva, F. M (1981). Şarkı Sesinizi Nasıl Geliştirirsiniz, Kişinev: Moldavan SSC. Sağlık Bakanlığı, Kişinev Devlet Tıp Enstitüsü Yayınları.
  • Ayaz, N., & Sevinç, S. (2023). Measurement of the turkish authority music voice training process at the initial stage with acoustic parameters. International Journal of Education and New Approaches, 6 (2), 394- 407. https://doi.org/10. 52974/jena.1397041
  • Demir, T. (2000). Solunum Kaslarının Değerlendirilmesi, Eurasian Journal of Pulmonology 2(4): ss. 219-221. Deisha-Zionitskaya, M. A. (2014) Duygularda Şarkı Söylemek. Krasnodar İan Yayın Evi, ST. Petersburg, Moskova.
  • Emelyanov, Viktor (2003). Ses Gelişimi Koordinasyon ve Eğitim, St. Petersburg: "Lan" Yayınevi, Üniversiteler için ders kitapları, Özel edebiyat.
  • Kovaleva, E. I (2017). Сценическая речь практическое пособие, г. Бобров: Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение “Воронежское Областное Училище Культуры Им. А. С. Суворина”.
  • Savkova, Zinaida Vasilyevna (1968) Sesinizi Sahne Benzeri Hale Nasıl Getirirsiniz, Ses Gelişimi İçin Pratik Teknikler, Egzersizler. Sanat Yayınevi, Moskova.
  • Rogers, N. ve Ottman, R. W. (2013). Musıc For Sıght Sıngıng, , New Jersey: by Pearson Education, Inc., Permissions Department, One Lake Street, Upper Saddle River.
  • Url-1 https://www.erdempsikiyatri.com/artikulasyon-problemleri
  • Uyar, T. (2017). Şan Tekniğinde Doğru Nefes Almanın Önemi, Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 214-227. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563698

DİYAFRAMATİK SOLUNUM ve VOKAL TEKNİK

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 113 - 124, 29.06.2025
https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1622595

Abstract

Vokal müzik insanoğlunun yaşantısında ilk çağlardan bu yana önemli yer tutmakta ve müzik içeriğinin önemli boyutlarından birini oluşturmaktadır. Duyu, bazı organların eyleminin sonucudur ve bu nedenle hangi organların bu duyulara göre çalıştığını bilmek önemlidir. Şarkı söylemek üç düzlemde gerçekleşir. Bunlar: nefes alma, ses tellerini içeren gırtlak ve sesin yankılandığı rezonatörler ya da sinüs boşlukları. İnsanlar vücudumuzdaki bu harika enstrüman ile şarkı söyler ve konuşuruz. Şarkı söyleme esnasında kullandığımız bu uvuzlarımız bir virtüöz mekanizması şeklinde çalışmaktadır. Bu mekanizmanın erken yaşlarda deforme olmasını önlemek için bilinçli olarak nasıl kullanılması konusunda gerekli önlemlerin alınması gerekmektedir.
Sanatsal sesin yayımı için gerekli olan vokal teknik, herhangi bir ses emisyonu gerektiren faktörlerin bilinçli kullanımı olarak tanımlanabilir. Bu emisyonlar; akciğerlerin enerji kaynağı olarak kullanılması ile başlar solunumun sesin yoğunluğu –hacmi- ile olan sorumluluğu ile devam eder. Ses kaynağı olan gırtlak şu mekanizmalardan oluşur; fonasyon, sesin perdesi –frekansından- sorumludur.
İnsan sesi, ses ve konuşmanın saf mekaniğinin bir uzantısından daha fazlasıdır. Hayati bir vokal yaşam haline gelmek için, ses ve konuşma, bireyselliğimizi şekillendiren fiziksel ve duygusal enerjilerle içsel olarak iç içe geçmelidir. İzole bir işlev olmaktan çok uzak olan vokal yaşam, vokal ve sözlü iletişimde yer alan sinerjik enerjilerin bir bileşimini temsil eder. Vokal yaşam, gelişmiş sesin, duygu ve amacın her nüansını ifade etmek ve iletmek için kullanılmasıdır. Sonuç olarak, bireysel kişisel kültürümüzün ifadesidir.
Bu makalede ses oluşumunu gerçekleştiren etmenler ve doğru şarkı söyleme tekniklerine bağlı olarak yapılabilecek etütlere yer verilecektir.

References

  • Acarel, Murat (2011) “Aırtraq” Laringoskop Ve “Macıntosh” Laringoskop İle Yapılan Endotrakeal Entübasyon
  • Sonrası Oluşan Sempatik Yanıtın Karşılaştırılması. T.C Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji Anabilim Dalı Tezi.
  • Anderson, Vjrgjl A. (1977) Traınıng The Speakıng Voıce. Thırd Edıtıon, New York: Oxford Unıversıty Press London, Toronto.
  • Anıkeeva, Z. I. Ve Anıkeeva, F. M (1981). Şarkı Sesinizi Nasıl Geliştirirsiniz, Kişinev: Moldavan SSC. Sağlık Bakanlığı, Kişinev Devlet Tıp Enstitüsü Yayınları.
  • Ayaz, N., & Sevinç, S. (2023). Measurement of the turkish authority music voice training process at the initial stage with acoustic parameters. International Journal of Education and New Approaches, 6 (2), 394- 407. https://doi.org/10. 52974/jena.1397041
  • Demir, T. (2000). Solunum Kaslarının Değerlendirilmesi, Eurasian Journal of Pulmonology 2(4): ss. 219-221. Deisha-Zionitskaya, M. A. (2014) Duygularda Şarkı Söylemek. Krasnodar İan Yayın Evi, ST. Petersburg, Moskova.
  • Emelyanov, Viktor (2003). Ses Gelişimi Koordinasyon ve Eğitim, St. Petersburg: "Lan" Yayınevi, Üniversiteler için ders kitapları, Özel edebiyat.
  • Kovaleva, E. I (2017). Сценическая речь практическое пособие, г. Бобров: Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение “Воронежское Областное Училище Культуры Им. А. С. Суворина”.
  • Savkova, Zinaida Vasilyevna (1968) Sesinizi Sahne Benzeri Hale Nasıl Getirirsiniz, Ses Gelişimi İçin Pratik Teknikler, Egzersizler. Sanat Yayınevi, Moskova.
  • Rogers, N. ve Ottman, R. W. (2013). Musıc For Sıght Sıngıng, , New Jersey: by Pearson Education, Inc., Permissions Department, One Lake Street, Upper Saddle River.
  • Url-1 https://www.erdempsikiyatri.com/artikulasyon-problemleri
  • Uyar, T. (2017). Şan Tekniğinde Doğru Nefes Almanın Önemi, Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 214-227. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563698
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Anthropology
Journal Section Research Articles
Authors

Resul Bağı 0000-0002-9325-2455

Publication Date June 29, 2025
Submission Date January 18, 2025
Acceptance Date May 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Bağı, R. (2025). DİYAFRAMATİK SOLUNUM ve VOKAL TEKNİK. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 113-124. https://doi.org/10.56574/nohusosbil.1622595
Creative Commons Lisansı
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.