This study examines the narrative of the Seven Sleepers (Ashab al-Kahf), a shared story within the Christian and Islamic belief systems, through a comparative analysis of its textual and iconographic dimensions. Known as the “Seven Sleepers” in Christian tradition, the story originated in early Syriac literature and was later transmitted to Western Christianity, finding significant expression in the works of figures such as Gregory of Tours and James de Voragine. In the Islamic tradition, the story is recounted in detail in the Qur’anic chapter al-Kahf, where it emphasizes the faith of a group of young men who take refuge in a cave to protect their belief, fall into a long miraculous sleep, and awaken centuries later as a sign of resurrection and divine power.
In both traditions, the narrative serves not only as a theological account but also as a reflection of themes such as time, faith, miracle, and divine omnipotence. Its visual representations appear prominently in Christian iconography—especially in manuscripts, icons, and frescoes—and in Islamic art, particularly through illustrated manuscripts (miniatures) and popular religious practices. The cave, the youths, and the dog (Qitmir) gain different symbolic meanings in each tradition. In this context, the study aims to reveal how a shared narrative is transformed within two distinct religious and cultural frameworks, how it is interpreted through visual arts, and how it continues to exist in collective memory.
Bu çalışma, Hristiyanlık ve İslam inanç sistemlerinde ortak bir anlatı olarak yer alan Yedi Uyurlar (Ashâb-ı Kehf) kıssasını, metinsel ve ikonografik boyutlarıyla karşılaştırmalı olarak ele almaktadır. Hristiyan geleneğinde “Seven Sleepers” olarak bilinen bu kıssa, erken dönem Süryanî literatüründe ortaya çıkmış, zamanla Batı Hristiyanlığına aktarılmış ve Tourslu Gregory ile James de Voragine gibi isimlerin eserlerinde geniş yer bulmuştur. İslam geleneğinde ise kıssa, Kur’ân-ı Kerim’de Kehf Suresi’nde detaylı biçimde anlatılmış; Ashâb-ı Kehf olarak anılan gençlerin inançlarını korumak adına mağaraya sığınmaları, uzun bir uykuya dalmaları ve yıllar sonra uyanarak yeniden dirilişe tanıklık etmeleri vurgulanmıştır.
Her iki gelenekte de bu anlatı, yalnızca teolojik bir içerik değil, aynı zamanda zaman, inanç, mucize ve ilahi kudret gibi temaların ifadesi olarak değerlendirilmiştir. Kıssanın görsel yansımaları Hristiyan ikonografisinde el yazmaları, ikonalar ve fresklerde; İslam sanatında ise minyatürlerde ve halk inançlarına dayalı pratiklerde güçlü şekilde temsil edilmiştir. Mağara, gençler ve köpek figürü her iki gelenekte de farklı sembolik anlamlar kazanmıştır. Bu bağlamda çalışma, ortak bir anlatının iki ayrı dinî ve kültürel yapı içerisinde nasıl dönüştüğünü, sanat yoluyla nasıl yorumlandığını ve halk belleğinde nasıl yaşatıldığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Art, Turkish Islamic Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | April 11, 2025 |
Acceptance Date | May 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |