Research Article
BibTex RIS Cite

YÛSUF İDRÎS’İN HİKÂYE VE ROMANLARINDA EĞİTİM

Year 2025, Volume: 25 Issue: 60, 1 - 28, 27.06.2025
https://doi.org/10.32330/nusha.1614731

Abstract

Modern Arap edebiyatının önde gelen şahsiyetlerinden olan Yûsuf İdrîs, 9 Mayıs 1927’de Mısır’ın Beyrûm köyünde doğmuştur. Babası ziraat memuru Ebû İdrîs, iki evlilik yapmış ve Yûsuf İdrîs de ikinci evliliğinden dünyaya gelmiştir. Ailesinin sık sık yer değiştirmesi nedeniyle, Yûsuf İdrîs, eğitimini anneannesinin yanında köyde sürdürmüştür. Anne ve babasının ilgisizliği nedeniyle sevgiye özlem duyan İdrîs, annesinin soğuk tutumu nedeniyle kadınlardan çekinmiş ve erken yaşta aile duygusunu kaybetmiştir. Babasının hoşgörüsü ise ona güven vermiştir. Çocukluğunda yalnızlık ve maddi yoksullukla baş başa kalan İdrîs, hayal dünyasında kendini zengin, başarılı ya da sevilen biri olarak hayal etmiştir. Hayal kurarak rahatlama ihtiyacı duyan İdrîs, okuduğu kitaplar aracılığıyla dünyasını genişletmiş, macera ve polisiye kitaplardan etkilenmiştir. Küçük yaşta edindiği kitaplar, onun yazarlık yolundaki gelişimine katkı sağlamıştır. Bu dönemde okuduğu kitaplar, hayal gücünü ve yaratıcı düşüncesini beslemiş, yazma yolunda ona ilham kaynağı olmuştur. Onun eserlerinde konu edindiği en önemli temalardan birisi ise eğitim temasıdır. Yazar bu konuyu ele alırken aile, okul ve çevre başlıklarını temel alarak detaylı bir şekilde roman ve hikayelerine yansıtmıştır.

Ethical Statement

Bu makale, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından kabul edilen “Yûsuf İdrîs’in Hikâye ve Romanlarında Sosyal Eleştiri” adlı doktora tezinden üretilmiştir

References

  • ‘Abdulmu‘tî, F., (1994). Yûsuf İdrîs beyne’l-Kıssati’l-Kasîra ve’l-İbdâ‘i’l-‘Arabî, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye.
  • Başar, H., (t.y.). Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyükkaragöz, Ş., (1997). Eğitime Giriş, Konya: Günay Ofset.
  • Ergün, M., (1992). Eğitim ve Toplum (Eğitim Sosyolojisine Giriş), Ankara: Ocak Yayınları.
  • Fevzî, M., (1991). Yûsuf İdrîs ‘alâ Fuvveheti Burkân, Kahire: ed-Dâru’l-Mısriyyetu’l-Lubnâniyye.
  • Hourani, A, (1997). Arap Halkları Tarihi, çev. Yavuz Alogan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İdrîs, Y., (t.y.). Âhiru’d-Dunyâ, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (1986). “el-‘Ayb”, er-Rivâyât, Beyrut: Dâru’ş-Şurûk.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “el-Hâdis”, Erhas Leyâlî, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “Leyletu Sayf”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “eş-Şehâde”, Erhas Leyâlî, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “et-Temrînu’l-Evvel”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “el-Vechu’l-Âhar”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • Kulaksızoğlu, A. (2001). Ergenlik Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özgü, H., (1994). Psikanalizin Üç Büyükleri Freud, Adler, Jung, İstanbul: Mart Yayınevi.
  • Şukrî, G., (1991). Yûsuf İdrîs Ferfûr Hârice’s-Sûr, İskenderiyye: Dâru’l-Mustekbel.
  • Talebe, F., (t.y.). Yûsuf İdrîs ve Tâbû, Kahire: Mektebetu Mısr.

Education in Yusuf Idris's Stories and Novels

Year 2025, Volume: 25 Issue: 60, 1 - 28, 27.06.2025
https://doi.org/10.32330/nusha.1614731

Abstract

Yusuf Idris, one of the prominent figures of modern Arab literature, was born on May 9, 1927, in the village of Beyroum, Egypt. His father, a civil servant named Abu Idris, had two marriages, and Yusuf Idris was born from the second one. Due to his family's frequent relocations, Yusuf Idris continued his education in the village with his maternal grandmother. Longing for affection due to the indifference of his parents, Idris became shy around women because of his mother's cold attitude and lost the sense of family at an early age. However, his father's tolerance provided him with a sense of security. Facing loneliness and financial hardship in his childhood, Idris often imagined himself as rich, successful, or loved in his dreams. In need of escapism, he expanded his world through books, particularly being influenced by adventure and detective novels. The books he obtained at a young age contributed to his development as a writer. The works he read during this period nourished his imagination and creative thinking, inspiring him on his writing journey. One of the key themes he explored in his works is the theme of education. While addressing this issue, the author has detailed it through
Keywords: Yusuf Idris, novel, short story, education.

Ethical Statement

This study is an original study that was not prepared based on any thesis or symposium paper. Conflicts of Interest: No conflict of interest declared.

References

  • ‘Abdulmu‘tî, F., (1994). Yûsuf İdrîs beyne’l-Kıssati’l-Kasîra ve’l-İbdâ‘i’l-‘Arabî, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye.
  • Başar, H., (t.y.). Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyükkaragöz, Ş., (1997). Eğitime Giriş, Konya: Günay Ofset.
  • Ergün, M., (1992). Eğitim ve Toplum (Eğitim Sosyolojisine Giriş), Ankara: Ocak Yayınları.
  • Fevzî, M., (1991). Yûsuf İdrîs ‘alâ Fuvveheti Burkân, Kahire: ed-Dâru’l-Mısriyyetu’l-Lubnâniyye.
  • Hourani, A, (1997). Arap Halkları Tarihi, çev. Yavuz Alogan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İdrîs, Y., (t.y.). Âhiru’d-Dunyâ, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (1986). “el-‘Ayb”, er-Rivâyât, Beyrut: Dâru’ş-Şurûk.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “el-Hâdis”, Erhas Leyâlî, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “Leyletu Sayf”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “eş-Şehâde”, Erhas Leyâlî, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “et-Temrînu’l-Evvel”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • İdrîs, Y., (t.y.). “el-Vechu’l-Âhar”, E Leyse Kezâlik, Kahire: Mektebetu Mısr.
  • Kulaksızoğlu, A. (2001). Ergenlik Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özgü, H., (1994). Psikanalizin Üç Büyükleri Freud, Adler, Jung, İstanbul: Mart Yayınevi.
  • Şukrî, G., (1991). Yûsuf İdrîs Ferfûr Hârice’s-Sûr, İskenderiyye: Dâru’l-Mustekbel.
  • Talebe, F., (t.y.). Yûsuf İdrîs ve Tâbû, Kahire: Mektebetu Mısr.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arabic Language, Literature and Culture
Journal Section Research Article
Authors

Şerafettin Yıldız 0000-0001-8665-4432

Publication Date June 27, 2025
Submission Date January 6, 2025
Acceptance Date January 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 60

Cite

APA Yıldız, Ş. (2025). YÛSUF İDRÎS’İN HİKÂYE VE ROMANLARINDA EĞİTİM. Nüsha, 25(60), 1-28. https://doi.org/10.32330/nusha.1614731