Günümüz dil ve
edebiyat öğretiminde klasik yapıtların okunmasına yönelik olumsuz bir bakış
olduğu bilinmektedir. Öğrencilerin bu tür yapıtları daha yeni ve heyecan verici
bir biçimde okuyabilmesi için sınıf ortamında farklı teknolojik uygulamalar ile
yeniden üretme ya da uyarlama çalışmalarından yararlanılabilir. Parodi de bu
çalışmalardan biridir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, özgün yapıtla (Aşk ve Gurur) karşılaştırmalı olarak Aşk
ve Gurur ve Zombiler romanı ile filminin parodik söylemsel görünümlerinin
belirlenerek parodinin dil ve edebiyat öğretiminde kullanılabilirliğine ilişkin
değerlendirmelerde bulunmaktır.
Çalışma nitel bir
araştırmadır. Araştırma deseni ve veri analiz yöntemi olarak Fairclough’un
eleştirel söylem çözümlemesi (metin, söylemsel eylem ve toplumsal eylem) modeli
kullanılmıştır. Araştırma kapsamına özgün yapıt, yazılı parodik yapıt ve
görsel-işitsel parodik yapıt olmak üzere üç farklı metnin alınması nedeniyle
maksimum çeşitlilik örneklemesi seçilmiştir. Çalışmanın öznellikten
arındırılması amacıyla çözümlemeler, iki farklı araştırmacı tarafından farklı
zamanlarda gerçekleştirilmiş ve araştırmacılar arasındaki ortaklık/benzerlikler
temelinde yorumlamalara gidilmiştir. Bununla birlikte söylemler, bağlamları
dikkate alınarak doğrudan alıntılanmış, dilbilimsel incelemeler ayrıntılı
olarak gösterilmiştir.
Çalışmada parodinin,
metin türü ve/veya teknik olarak dil ve edebiyat öğretiminde öğretmenler
tarafından kullanılabilecek bir seçenek olarak değerlendirilebileceği sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Submission Date | November 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD