This study aims to examine the content and pedagogical approaches of vocal training courses offered in the music departments of universities from different countries from an international perspective. Within the scope of the research, documents from various institutions in Finland, Canada, the United States, Germany, Lithuania, Poland, Cyprus, and Kyrgyzstan were reviewed, yielding comprehensive data on the vocal training programs in these departments. The findings reveal that these programs generally feature rich content across topics such as the human voice and physiology, proper breathing and phonation techniques, repertoire development, stage performance, and pedagogical formation. It was observed that specialized teaching methods such as Kodaly, Dalcroze, and Orff are extensively used, thereby integrating rhythm, melody, and movement in a holistic manner. In addition, emphasis is placed on singing in foreign languages, and accordingly the International Phonetic Alphabet and diction studies are included in these programs. The primary focuses of the vocal training courses include healthy voice usage, the enhancement of technical skills, the improvement of artistic expression, and the strengthening of students’ pedagogical qualifications. A common aspect among the examined programs is the aim to equip students with versatile competencies for both vocal performance and music teaching in their professional careers. In line with this, it has been observed that the course contents are designed in which theory and practice are presented in a balanced manner, which include individual and group work, and which also take cultural diversity into consideration. As a result of this research, it was concluded that a holistic, innovative, and multidimensional approach has been adopted in the field of vocal training on a global scale.
voice training international perspective pedagogical approaches musical skills vocal health
Bu araştırma, farklı ülkelerdeki üniversitelerin müzik bölümlerinde yürütülen ses eğitimi derslerinin içeriklerini ve pedagojik yaklaşımlarını uluslararası bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Finlandiya, Kanada, ABD, Almanya, Litvanya, Polonya, Kıbrıs ve Kırgızistan’daki çeşitli kurumlara ait müzik bölümlerinin dokümanları incelenmiş; söz konusu bölümlerin ses eğitimi programlarına ilişkin kapsamlı veriler elde edilmiştir. Bulgular, programların genel olarak insan sesi ve fizyolojisi, doğru solunum ve fonasyon, repertuvar geliştirme, sahne performansı ve pedagojik formasyon gibi başlıklarda zengin içeriklere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Kodaly, Dalcroze ve Orff gibi özel öğretim yöntemlerinin yoğun biçimde kullanıldığı, bu sayede ritim, melodi ve hareket unsurlarının bütüncül bir yaklaşımla ele alındığı gözlenmiştir. Ayrıca, yabancı dillerde şarkı söyleme becerisine önem verildiği; bu doğrultuda uluslararası fonetik alfabe ve diksiyon çalışmalarının programa dahil edildiği belirlenmiştir. Ses eğitimi derslerinin temel odakları arasında sağlıklı ses kullanımı, teknik becerilerin geliştirilmesi, sanatsal ifade yeteneğinin artırılması ve öğrencilerin pedagojik niteliklerinin güçlendirilmesi yer almaktadır. İncelenen programların ortak noktası, öğrencilere mesleki yaşamlarında hem vokal performans hem de müzik öğretmenliği süreçlerine dönük çok yönlü yeterlikler kazandırmak olmuştur. Bu doğrultuda, teori ve pratiğin dengeli biçimde sunulduğu, bireysel ve grup çalışmalarına yer veren, kültürel çeşitliliği de gözeten ders içeriklerinin tasarlandığı görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, küresel ölçekte ses eğitimi alanında bütüncül, yenilikçi ve çok boyutlu bir anlayışın benimsendiği ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | January 17, 2025 |
Acceptance Date | April 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |