This study aimed to examine physical education teachers' knowledge, awareness and competence levels towards students with specific learning disabilities (SLD). Learning disability is a neurological condition that affects students' academic achievement and can affect students' physical, social, and emotional development in physical education classes. Therefore, it is of great importance for physical education teachers to have knowledge about learning disabilities and to use appropriate educational strategies. The study was conducted with 60 female (mean age= 35.73 years) and 54 male (mean age= 34.1 years) physical education teachers working in the city center and districts of Istanbul province. “Personal Information Form”, “Questionnaire on Specific Learning Disabilities” and “Teacher Efficacy Scale for Students with Learning Disabilities” were used as data collection tools. The data obtained were analyzed with the SPSS 20 package program. The findings revealed that teachers had moderate knowledge about learning disabilities, but there were some deficiencies in transferring this knowledge to practice. Teachers' strategic competencies for students with learning disabilities were found to be at a moderate level, but they were not adequately equipped especially in individualized education programs (IEP) and adapted physical activities (APA). In conclusion, it is critical for physical education teachers to receive more training on learning disabilities in order to contribute to the physical, social, and emotional development of students. In this context, it was concluded that educational policies should be developed to increase teachers' competencies.
Physical Activity Professional Development Learning Disabilities Special Education Competence
Ethics committee permission was obtained for the research from Yalova University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee with the decision number 2024/77 dated 07.05.2024.
Bu araştırma, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin Özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) yaşayan öğrencilere yönelik bilgi, farkındalık ve yeterlilik düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenme güçlüğü, öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen nörolojik bir durum olup, beden eğitimi derslerinde de öğrencilerin fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerini etkileyebilir. Bu nedenle beden eğitimi öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü konusunda bilgi sahibi olmaları ve uygun eğitim stratejileri kullanabilmeleri büyük önem taşımaktadır. Araştırma, İstanbul ili merkez ve ilçelerinde görev yapan 60 kadın (yaş ortalaması 35,73) ve 54 erkek (yaş ortalaması34,1) beden eğitimi ve spor öğretmeni ile gerçekleştirilmiş olup, veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Özel Öğrenme Güçlüğüne İlişkin Soru Listesi” “Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin öğrenme güçlüğü konusunda orta düzeyde bilgiye sahip olduklarını, ancak bu bilgilerin uygulamaya aktarılmasında bazı eksiklikler bulunduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik stratejik yeterliliklerinin orta düzeyde olduğu, ancak özellikle bireyselleştirilmiş eğitim programları (IEP) ve uyarlanmış fiziksel aktiviteler (APA) konusunda yeterli donanıma sahip olmadıkları görülmüştür. Sonuç olarak, beden eğitimi öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü konusunda daha fazla eğitim alması, öğrencilerin fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sağlamak açısından kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, eğitim politikalarının öğretmenlerin yeterliliklerini artıracak şekilde geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılabilir.
Yalova Üniversitesi Etik Kurullar koordinatörlüğü ’nden 07/05/20204 tarihli ve 2024/77 protokol nolu kararı ile izin alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 24, 2025 |
Publication Date | April 25, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | March 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |