This study aims to examine the relationships among emotion regulation skills, parenting attitudes, and psychological resilience in children aged 36 to 72 months during the preschool period. The research was conducted with 245 children attending various preschool institutions in Ankara, using a correlational research design, and the data were analyzed through hierarchical regression analysis. The findings revealed statistically significant relationships between children's psychological resilience and both their parents' attitudes and their emotion regulation skills. In particular, democratic parenting attitudes and positive emotion regulation skills were positively associated with psychological resilience. On the other hand, authoritarian and overprotective parenting attitudes, as well as negative emotion regulation, were found to be negatively associated with psychological resilience. Moreover, children’s emotion regulation skills were found to significantly predict various subdimensions of psychological resilience. For example, emotion regulation accounted for 20.4% of the variance in self-control, 15.3% in task orientation, 24.5% in emotional stability, 7.9% in assertiveness, 11.5% in communication, and 8.3% in enjoyment of exploration. These findings indicate that parenting styles and children's ability to regulate emotions play a decisive role in supporting psychological resilience during early childhood.
Early childhood emotion regulation parental attitudes psychological resilience social emotional development
The article includes statements regarding ethical approval and conflict of interest.
Bu araştırma, 36-72 aylık okul öncesi dönemdeki çocukların duygu düzenleme becerileri, ebeveyn tutumları ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ankara’da bulunan çeşitli okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören toplam 245 çocuk ile yürütülen çalışmada korelasyonel araştırma deseni kullanılmış ve elde edilen veriler hiyerarşik regresyon analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri ile ebeveynlerinin benimsediği tutumlar ve çocukların duygu düzenleme becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunduğunu ortaya koymuştur. Özellikle demokratik ebeveyn tutumları ile çocukların olumlu duygu düzenleme becerileri, psikolojik sağlamlıkla pozitif yönde ilişkilidir. Buna karşılık, otoriter ve aşırı koruyucu ebeveyn tutumları ile olumsuz duygu düzenleme becerileri psikolojik sağlamlıkla negatif yönde ilişki göstermiştir. Ayrıca, çocukların duygu düzenleme becerilerinin psikolojik sağlamlığın bazı alt boyutlarını anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. Örneğin, çocukların özkontrol düzeyindeki değişimin %20.4’ü, görev yönelimi düzeyindeki değişimin %15.3’ü, duygusal istikrar düzeyindeki değişimin %24.5’i, atılganlık düzeyindeki değişimin %7.9’u, iletişim kurma düzeyindeki değişimin %11.5’i ve keşfetmeye yönelik ilgideki değişimin %8.3’ü duygu düzenleme becerileriyle açıklanabilmektedir. Bu bulgular, erken çocukluk döneminde ebeveyn tutumlarının ve duygu düzenleme becerilerinin çocukların psikolojik dayanıklılığı üzerinde belirleyici bir rol oynadığını göstermektedir
Duygu düzenleme ebeveyn tutumları okul öncesi dönem psikolojik sağlamlık sosyal duygusal gelişim
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Development |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 27, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | April 26, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 3 |