This study examined the well-being of researchers in academia, particularly in the context of fieldwork, with a focus on the challenges they encounter and the institutional support mechanisms available. Drawing from qualitative data generated through in-depth interviews and focus group discussions with researchers, supervisors, and Research Ethics Committee (REC) members, the study highlighted key factors influencing researcher well-being in social sciences. The findings were categorized into three major themes: the impact of experience-sharing, work-life balance, and the challenges of fieldwork. It was seen that researchers would benefit significantly from structured mentorship, peer support, and institutional guidance, during all phases of fieldwork (pre-, during, post). Work-life balance emerged as a critical concern, with many researchers experiencing stress due to excessive workload, and a lack of sufficient supervisory support. Fieldwork itself poses additional challenges, including emotional distress, ethical dilemmas, and bureaucratic obstacles, all of which can negatively impact well-being. This study argued that researcher well-being is an ethical responsibility of both individuals and institutions, necessitating comprehensive training, psychosocial support, and institutional policies aimed at fostering a healthier academic environment. Recommendations included integrating researcher well-being into graduate curricula, enhancing supervisory training, promoting peer support networks, and developing institutional mechanisms to monitor and improve mental health support in academia.
Bu çalışma, akademideki araştırmacıların iyi oluşunu, özellikle saha çalışması bağlamında, karşılaştıkları zorluklara ve mevcut kurumsal destek mekanizmalarına odaklanarak incelemiştir. Araştırmacılar, süpervizörler ve etik kurulu üyeleriyle yapılan derinlemesine görüşmeler ve odak grup tartışmaları yoluyla elde edilen nitel verilerden faydalanan çalışma, sosyal bilimlerde araştırmacıların iyi oluşunu etkileyen temel faktörleri vurgulamıştır. Bulgular üç ana tema altında kategorize edilmiştir: deneyim paylaşımının etkisi, iş-yaşam dengesi ve saha çalışmasının zorlukları. Araştırmacıların, saha çalışmasının tüm aşamalarında (öncesi, sırası ve sonrası) yapılandırılmış mentörlük, akran desteği ve kurumsal rehberlikten önemli ölçüde fayda sağlayacağı görülmüştür. İş-yaşam dengesi, birçok araştırmacının aşırı iş yükü ve yeterli danışman desteğinin olmaması nedeniyle stres yaşadığı kritik bir endişe kaynağı olarak ortaya çıkmıştır. Saha çalışmasının kendisi de duygusal sıkıntılar, etik ikilemler ve bürokratik engeller gibi ek zorluklar ortaya çıkarmakta ve bunların hepsi de iyi oluşu olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu çalışma, araştırmacı iyi oluşunun hem bireylerin hem de kurumların etik bir sorumluluğu olduğunu ve daha sağlıklı bir akademik ortamı teşvik etmeyi amaçlayan kapsamlı eğitim, psikososyal destek ve kurumsal politikalar gerektirdiğini savunmaktadır. Öneriler arasında araştırmacı refahının lisansüstü müfredata entegre edilmesi, danışmanlık eğitiminin geliştirilmesi, akran destek ağlarının teşvik edilmesi ve akademide ruh sağlığı desteğini izlemek ve iyileştirmek için kurumsal mekanizmaların geliştirilmesi yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociological Methodology and Research Methods |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 7, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 4 |