This study examines the mediating role of social media usage characteristics in the association between gender and mental well-being among university students. Data were collected from 655 university students using a demographic information form, the Mental Well-Being Scale, and the Social Media Usage Characteristics Questionnaire. The questionnaire assessed four key aspects: daily usage time, unplanned use, perceived contribution, and sense of freedom on social media. Mediation analyses were conducted to explore how these factors link gender and mental well-being. Results indicate that all four variables act as significant mediators in this relationship. Specifically, female students reported higher social media usage and lower sense of freedom, which were associated with lower mental well-being. In contrast, male students reported greater sense of freedom and perceived contribution, factors linked to higher mental well-being. These findings underscore the importance of gender-specific patterns in social media use and their implications for mental well-being. The study highlights the need for tailored interventions that promote healthier social media habits among university students.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde cinsiyet ile mental iyi oluş arasındaki ilişkide sosyal medya kullanım özelliklerinin aracı rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler, 655 üniversite öğrencisinden demografik bilgi formu, Mental İyi Oluş Ölçeği ve Sosyal Medya Kullanım Özellikleri Anketi kullanılarak toplanmıştır. Anket, günlük kullanım süresi, plansız kullanım, algılanan katkı ve sosyal medyada özgürlük hissi gibi dört temel boyutu değerlendirmiştir. Cinsiyet ile mental iyi oluş arasındaki ilişkiyi açıklayan aracı mekanizmaların incelenmesi için aracılık analizleri yapılmıştır. Bulgular, bu dört değişkenin de ilişkide anlamlı aracı rol oynadığını göstermiştir. Özellikle kadın öğrencilerin daha fazla sosyal medya kullandığı ve özgürlük hissinin daha düşük olduğu, bu durumun ise düşük mental iyi oluşla ilişkili olduğu bulunmuştur. Erkek öğrencilerin ise daha fazla özgürlük hissettiği ve sosyal medyadan daha fazla katkı algıladığı, bu faktörlerin de yüksek mental iyi oluşla ilişkili olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, sosyal medya kullanımının cinsiyete göre farklılaştığını ve mental iyi oluş üzerinde önemli etkileri olduğunu vurgulamaktadır. Çalışma, üniversite öğrencilerine yönelik sosyal medya alışkanlıklarını destekleyici, cinsiyete duyarlı müdahale programlarının geliştirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, Sociology of Gender, Youth Sociology , Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 29, 2025 |
Acceptance Date | August 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 4 |