This research was intended to explain how attitudes towards artificial intelligence effects innovative work behaviors and the intention to leave and whether the organizational culture plays a mediating role in these relationships. The number of participants participating in the research was 402. The research was conducted in İstanbul. It is seen that the general attitude score towards artificial intelligence has a significant and positive effect on both innovative work behavior and intention to leave. These findings reveal that employees’ perception of artificial intelligence as a supportive and beneficial element increases innovative behaviors, but risk perception increases the tendency to leave. Mediation analyses show that positive AI attitudes create indirect effects on decreasing intention to leave, especially through the dimensions of adaptability and consistency. The fact that all indirect effects are significant at the 95% confidence level clearly demonstrates that organizational culture plays an important mediating role in the effect of attitudes towards AI on employee behavior. In this context, not only individual perceptions but also the provision of a flexible and consistent cultural environment that inspires confidence in employees in technological transformation processes stand out as a strategic necessity.
organizational culture Artificial intelligence attitude innovative work behavior turnover intention IT sector
İstanbul Kent Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından, 03.01.2025 tarihli toplantıda alınan kararla etik olarak uygun bulunmuştur. Etik Kurul İzni mevcuttur.
Bu araştırma yapay zekaya yönelik tutumların yenilikçi çalışma davranışlarını ve işten ayrılma niyetini nasıl etkilediğini ve bu ilişkilerde örgüt kültürünün aracılık rolü oynayıp oynamadığını açıklamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan katılımcı sayısı 402’dir. Araştırma İstanbul’da gerçekleştirilmiştir. Yapay zekaya yönelik genel tutum puanının hem yenilikçi çalışma davranışı hem de işten ayrılma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Bu bulgular, çalışanların yapay zekayı destekleyici ve faydalı bir unsur olarak algılamalarının yenilikçi davranışları artırdığını, ancak risk algısının işten ayrılma eğilimini artırdığını ortaya koymaktadır. Aracılık analizleri, olumlu yapay zeka tutumlarının özellikle uyum sağlama ve tutarlılık boyutları aracılığıyla işten ayrılma niyetini azaltmada dolaylı etkiler yarattığını göstermektedir. Tüm dolaylı etkilerin %95 güven düzeyinde anlamlı olması, örgüt kültürünün yapay zekaya yönelik tutumların çalışan davranışı üzerindeki etkisinde önemli bir aracılık rolü oynadığını açıkça göstermektedir. Bu bağlamda, yalnızca bireysel algılar değil, aynı zamanda çalışanlara teknolojik dönüşüm süreçlerinde güven aşılayan esnek ve tutarlı bir kültürel ortamın sağlanması stratejik bir gereklilik olarak öne çıkmaktadır.
Yapay zeka tutumu yenilikçi çalışma davranışı işten ayrılma niyeti örgüt kültürü BT sektörü
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | May 12, 2025 |
Acceptance Date | July 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 4 |