Osmanlı’nın son döneminde Cumhuriyet’in ilk yıllarında yaşayan Ahmet Ağaoğlu, Türk-İslam dünyasının sosyal, dini ve siyasal meselelerine dair reformist, modernist ve laik yaklaşımlarıyla dikkat çeken önemli bir düşünürdür. Geleneksel Şii çevrede yetişen Ağaoğlu, dini vicdana ait bir değer ve toplumsal bütünleşme aracılığı açısından ele almış; dinin toplumsal bütünleşme sürecindeki fonksiyonunu yorumlamıştır. Bu makale, Türk düşünce dünyasının önemli isimlerin-den biri olan Ahmet Ağaoğlu’nun din ve topluma dair görüşlerini sosyolojik bir perspektifle analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, Ağaoğlu’nun dinin toplumsal işlevi, İslam’daki reform gerekliliği ve kadın haklarına dair görüşlerini inceleyerek, bu fikirlerin dönemin toplumsal yapısıyla bağlantısını ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu çalışmada, dokümantasyon ve metin tahlili içeren dolaylı gözlem yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemle, Ağaoğlu’nun eserleri ve dönemin diğer yazılı kaynakları incelenmiş, düşüncelerinin toplumsal bağlamı analiz edilmiştir. Ağaoğlu’nun dinin bireysel vicdan ve toplumsal bütünleşme açısından yeniden yorumlanması gerektiği görüşü vurgulanmıştır. Din, modernleşmenin bir engeli değil, bireylerin toplumsal ve kültürel gelişimini destekleyen bir mekanizma olarak değerlendirilmiştir. Bu çalışma, Ağaoğlu’nun fikirlerinin sosyoloji disiplini bağlamında derinlemesine tartışılmasını sağlayarak Türk-İslam modernleşme literatürüne katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Ahmet Ağaoğlu, who lived during the late Ottoman period and the early years of the Turkish Republic, was a prominent thinker recognized for his reformist, modernist, and secular approaches to social, religious, and political issues within the Turkish-Islamic world. Raised in a traditional Shia environment, Ağaoğlu viewed religion as a matter of personal conscience and a tool for social cohesion, interpreting its role in fostering societal integration. This article analyzes Ağaoğlu’s views on religion and society from a sociological perspective. The study examines his perspective on religion's social function, the necessity for reform in Islam, and women's rights while emphasizing the connection between these ideas and the social structure of his time. The research employs indirect observation methods that include documentation and textual analysis. By exploring Ağaoğlu’s works and other contemporary written sources, the study contextualizes his ideas within their societal framework. Ağaoğlu’s emphasis on reinterpreting religion as both an individual and a socially cohesive force is highlighted; he viewed religion not as an obstacle to modernization but as a means of promoting individual and societal development. This article aims to contribute to the literature on Turkish-Islamic modernization by providing a detailed discussion of Ağaoğlu’s ideas within the context of sociology.
I declare that this study is original; that I have acted by the principles and rules of scientific ethics at all stages of the study, including preparation, data collection, analysis, and presentation of information; that I have cited sources for all data and information not obtained within the scope of this study and included these sources in the bibliography; that I have not made any changes in the data used, and that I comply with ethical duties and responsibilities by accepting all the terms and conditions of the Committee on Publication Ethics (COPE). I hereby declare that if a situation contrary to my statement regarding the study is detected, I agree to all moral and legal consequences that may arise.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Intellectual History of Ottoman |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | January 9, 2025 |
Acceptance Date | April 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 25 |
Indexes
SCOPUS, TÜBİTAK/ULAKBİM TR DİZİN [SBVT]
INDEX COPERNİCUS [ICI], ISAM, SOBIAD and Scilit.
Unless otherwise stated, the articles published in our magazine are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. All authors and translators who submit texts for publication in the journal are expected to be the sole copyright holders of the submitted text or to have obtained the necessary permissions. By submitting texts to the journal, authors and translators implicitly accept that these texts will be licensed under CC BY 4.0 unless explicitly stated otherwise to the editors at the outset.