Research Article
BibTex RIS Cite

Modernization Movements in Art in the 19th Century

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 20 - 37, 30.06.2025

Abstract

Modern art has created a new form of expression by going beyond traditional aesthetic understandings. Although it is seen as contradictory by those who prefer to remain attached to the past, it is inevitable that art will evolve over time. Throughout history, every new art movement has initially been met with a reaction, but has been accepted over time. This situation is also observed by the works of Picasso, one of the leading names in modern art, being considered classics. Modern painting can be perceived as a dissolution of the results obtained by the Renaissance. However, in order to understand the reasons behind modern art, it is necessary to examine the social, political, cultural and philosophical developments, especially in the 19th century. Industrial changes in Europe affected the direction of art, and artists could not remain indifferent to this transformation. The social and individual factors that motivated artists naturally shaped the development of modern art. During this process, artists turned to their inner worlds, created a personal perspective, and expressed their art in new and diverse forms through subconscious elements. Modern art is not only an artistic revolution, but also a strong reflection of the internal dynamics of society.

References

  • Berger, J. (1995). Görme biçimleri (Y. Salman, Çev.). Metis Yayınları.
  • Birsel, S. (1967). Fransız resminde izlenimcilik. Doğuş Matbaası.
  • Boubat, E. (1992). Fotoğraf sanatı (M. N. Özcan, Çev.). İnkılap Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1986). Sanatın öyküsü (B. Cömert, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın toplumsal tarihi (2 cilt). Remzi Kitabevi.
  • Kate, L. (1994). A’dan Z’ye fotoğraf (M. Kalaycıoğlu, Çev.). Düşünen Adam Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan felsefesi. Remzi Kitapevi.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1992). Sanat kavramları ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitapevi
  • Tansuğ, S. (1976). Sanata yaklaşım. Künmat Yayınları.
  • Turani, A. (1960). Modern resim sanatının gerçek çehresi. Doğuş Matbaası.
  • Wilenski, R. H. (1938). The modern movement in art. Faber Ltd.
  • Yamada, C. F. (1976). Dialogue in art: Japan and the West. Kodansha International Ltd.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. Jacques-Louis David (1748–1825), “Marat’ın Ölümü” (1793), T.Ü.Y.B., 128x165 cm., Kraliyet Güzel Sanatlar Müzeleri, Belçika. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Death_of_Marat_by_David.jpg adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 2. Jean Auguste Dominique İngres (1780-1867), “Homeros’un Tanrılaştırılması” (1827), T.Ü.Y.B., 386x515 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-i/ingres-jean-auguste-dominique/jean-auguste-dominique-ingres-homerosun-tanrilastirilmasi-8131/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 3. Eugène Delacroix (1798-1863), “Halkı Yöneten Özgürlük” (1830), T.Ü.Y.B., 260x325 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Leading_the_People adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 4. Gustave Courbet (1819-1877), “Günaydın Bay Courbet” (1854), T.Ü.Y.B., 129x149 cm., Fabre Müzesi, Fransa. https://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnayd%C4%B1n_Bay_Courbet adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 5. Paul Cezanne (1839-1906), “Montagne Sainte-Victoire” (1895), T.Ü.Y.B., 73x92 cm., Barnes Derneği, Amerika. https://resimbiterken.wordpress.com/2014/04/11/paul-cezannenin-montagne-sainte-victoire-eseri/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 6. Paul Gauguin (1848-1903), “Sahilde Tahitili Kadınlar” (1891), T.Ü.Y.B., 69x92 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gauguin-paul/paul-gauguin-tahitili-kadinlar-324/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 7. Edouard Manet (1832-1883), “Emile Zola” (1868), T.Ü.Y.B., 115x146,5cm., Orsay Müzesi, Fransa. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 8. Claude Monet (1840-1926), “La Japonaise” (1876), T.Ü.Y.B., 143x232 cm., Güzel Sanatlar Müzesi, Boston, Amerika. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 9. Utagawa Hiroshige (1797-1858), “Bambu Bahçeleri ve Kyobashi Köprüsü” (1857), Renkli Tahta Baskı, 36x23.5 cm., Brooklyn Müzesi, Amerika. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 10. James Mc Neill Whistler (1834-1903), “Eski Battersea Köprüsü: Gece Mavisi ve Altın Yaldız” (1875), T.Ü.Y.B., 66.7x50.2 cm., Tate Galerisi, Londra. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 11. Ando Hiroshige (1797-1858), “Atake Şehir Köprüsü’nde Ani Sağanak” (1857), Renkli Tahta Baskı, 25,6x37,4 cm., Van Gogh Müzesi (Vincent van Gogh Vakfı), Amsterdam, Hollanda.https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Hiroshige_Van_Gogh_2.JPG adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 12. Vincent van Gogh (1853-1890), “Yağmurdaki Köprü” (Hiroshige’den sonra, 1887), Tuval Üzerine Yağlıboya, 46x55 cm., Van Gogh Müzesi (Vincent van Gogh Vakfı), Amsterdam,Hollanda.https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Hiroshige_Van_Gogh_2.JPG adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.

19. Yy.’da Sanatta Modernleşme Hareketleri

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 20 - 37, 30.06.2025

Abstract

Modern sanat, geleneksel estetik anlayışlarının dışına çıkarak yeni bir ifade biçimi oluşturmuştur. Geçmişe bağlı kalmayı tercih edenler tarafından aykırı görülse de sanatın zamanla evrim geçirmesi kaçınılmazdır. Tarih boyunca her yeni sanat akımı başlangıçta tepkiyle karşılanmış, ancak zamanla kabul görmüştür. Bu durum, modern sanatın önde gelen isimlerinden Picasso’nun eserlerinin artık klâsik olarak değerlendirilmesiyle de gözlemlenmektedir. Modern resim, Rönesans’ın elde ettiği sonuçların bir çözülmesi olarak algılanabilir. Ancak modern sanatın arkasında yatan nedenleri anlamak için özellikle 19. yüzyıldaki sosyal, politik, kültürel ve felsefi gelişmeleri incelemek gereklidir. Avrupa’daki endüstriyel değişimler sanatın yönünü etkilemiş, sanatçılar bu dönüşüme kayıtsız kalamamışlardır. Sanatçıları harekete geçiren toplumsal ve bireysel etkenler, doğal olarak modern sanatın gelişimini şekillendirmiştir. Bu süreçte sanatçılar iç dünyalarına yönelerek kişisel bir bakış açısı oluşturmuş, bilinçaltı unsurlar aracılığıyla sanatlarını yeni ve çeşitli formlarda ifade etmişlerdir. Modern sanat sadece sanatsal bir devrim değil, aynı zamanda toplumun iç dinamiklerine dair güçlü bir yansıma olarak değerlendirilmektedir.

References

  • Berger, J. (1995). Görme biçimleri (Y. Salman, Çev.). Metis Yayınları.
  • Birsel, S. (1967). Fransız resminde izlenimcilik. Doğuş Matbaası.
  • Boubat, E. (1992). Fotoğraf sanatı (M. N. Özcan, Çev.). İnkılap Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1986). Sanatın öyküsü (B. Cömert, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın toplumsal tarihi (2 cilt). Remzi Kitabevi.
  • Kate, L. (1994). A’dan Z’ye fotoğraf (M. Kalaycıoğlu, Çev.). Düşünen Adam Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan felsefesi. Remzi Kitapevi.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1992). Sanat kavramları ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitapevi
  • Tansuğ, S. (1976). Sanata yaklaşım. Künmat Yayınları.
  • Turani, A. (1960). Modern resim sanatının gerçek çehresi. Doğuş Matbaası.
  • Wilenski, R. H. (1938). The modern movement in art. Faber Ltd.
  • Yamada, C. F. (1976). Dialogue in art: Japan and the West. Kodansha International Ltd.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. Jacques-Louis David (1748–1825), “Marat’ın Ölümü” (1793), T.Ü.Y.B., 128x165 cm., Kraliyet Güzel Sanatlar Müzeleri, Belçika. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Death_of_Marat_by_David.jpg adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 2. Jean Auguste Dominique İngres (1780-1867), “Homeros’un Tanrılaştırılması” (1827), T.Ü.Y.B., 386x515 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-i/ingres-jean-auguste-dominique/jean-auguste-dominique-ingres-homerosun-tanrilastirilmasi-8131/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 3. Eugène Delacroix (1798-1863), “Halkı Yöneten Özgürlük” (1830), T.Ü.Y.B., 260x325 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Leading_the_People adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 4. Gustave Courbet (1819-1877), “Günaydın Bay Courbet” (1854), T.Ü.Y.B., 129x149 cm., Fabre Müzesi, Fransa. https://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnayd%C4%B1n_Bay_Courbet adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 5. Paul Cezanne (1839-1906), “Montagne Sainte-Victoire” (1895), T.Ü.Y.B., 73x92 cm., Barnes Derneği, Amerika. https://resimbiterken.wordpress.com/2014/04/11/paul-cezannenin-montagne-sainte-victoire-eseri/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 6. Paul Gauguin (1848-1903), “Sahilde Tahitili Kadınlar” (1891), T.Ü.Y.B., 69x92 cm., Louvre Müzesi, Fransa. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gauguin-paul/paul-gauguin-tahitili-kadinlar-324/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 7. Edouard Manet (1832-1883), “Emile Zola” (1868), T.Ü.Y.B., 115x146,5cm., Orsay Müzesi, Fransa. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 8. Claude Monet (1840-1926), “La Japonaise” (1876), T.Ü.Y.B., 143x232 cm., Güzel Sanatlar Müzesi, Boston, Amerika. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 9. Utagawa Hiroshige (1797-1858), “Bambu Bahçeleri ve Kyobashi Köprüsü” (1857), Renkli Tahta Baskı, 36x23.5 cm., Brooklyn Müzesi, Amerika. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 10. James Mc Neill Whistler (1834-1903), “Eski Battersea Köprüsü: Gece Mavisi ve Altın Yaldız” (1875), T.Ü.Y.B., 66.7x50.2 cm., Tate Galerisi, Londra. https://smarthistory.org/a-level-japonisme/ adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 11. Ando Hiroshige (1797-1858), “Atake Şehir Köprüsü’nde Ani Sağanak” (1857), Renkli Tahta Baskı, 25,6x37,4 cm., Van Gogh Müzesi (Vincent van Gogh Vakfı), Amsterdam, Hollanda.https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Hiroshige_Van_Gogh_2.JPG adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 12. Vincent van Gogh (1853-1890), “Yağmurdaki Köprü” (Hiroshige’den sonra, 1887), Tuval Üzerine Yağlıboya, 46x55 cm., Van Gogh Müzesi (Vincent van Gogh Vakfı), Amsterdam,Hollanda.https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Hiroshige_Van_Gogh_2.JPG adresinden 04 Nisan 2025 tarihinde alınmıştır.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Research Articles
Authors

Teoman Çığşar 0000-0001-6863-5019

Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 14, 2025
Acceptance Date June 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çığşar, T. (2025). 19. Yy.’da Sanatta Modernleşme Hareketleri. Otuzyedi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 4(1), 20-37.

Sayın Yazarlar,

Dergimize makale gönderirken lütfen çalışmanızı makale şablonuna göre düzenleyiniz ve şablon üzerinde biçimsel değişiklik yapmayınız. Makale şablonunu indirmek için tıklayınız.