Giriş: Fen bilimleri dersi konusunu hayatın içinden almaktadır ve bu sayede özel gereksinimli öğrencilerin bağımsız yaşama hazırlanmaları kolaylaşmaktadır. Bu açıdan araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin “Fen bilimleri” dersinin etkili öğretimi sürecinde, özel gereksinimli öğrencilere yönelik başarılı kaynaştırma uygulamaları gerçekleştirilmesi için kullandıkları uyarlamaların (amaç, içerik ve değerlendirme uyarlamaları) belirlenmesidir
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseni kullanılmıştır. Veriler 10 sınıf öğretmeninden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Veriler MAXQDA yazılımı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın içerik analizi sonuçlarından dört ana tema ve üç alt temaya ulaşılmıştır. Toplanan verilerden hareketle sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerine yönelik etkili fen bilimleri öğretimi sürecinde bazı uyarlamalar yaptıklarına fakat uygulamada bazı sorunlarla karşılaştıklarına ve kaynaştırma uygulamaları ile ilgili eğitim gereksinimleri olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Ek olarak fen bilimleri dersinin öğretimi sürecinde öğretmenler etkinlik yapmanın, dersi somutlaştırmalarının, günlük hayattan örnekler vermelerinin ve farklı yöntem teknik kullanmalarının özel gereksinimli öğrencilere fen bilimleri öğretiminde etkili olduğunu belirtmiştir. Buna karşın sınıf öğretmenleri fen bilimleri öğretimi sürecinde özel eğitim gereksinimli öğrencilerine çok fazla zaman ayıramadıklarını ve soyut kavramları öğrencilerin anlamadıklarını belirtmiştir.
Tartışma: Sonuç olarak bakıldığında araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilere yönelik etkili fen bilimleri öğretimi sürecinde fiziksel ve öğretimsel uyarlamalar kapsamında amaç, içerik ve değerlendirme konusunda çeşitli uyarlamalar yaptıklarına fakat bu süreçte bazı problemlerle karşılaştıklarına ulaşılmıştır.
Fen bilimleri öğretimi uyarlamalar sınıf öğretmenliği başarılı kaynaştırma uygulamaları etkili öğretim
Introduction: Science courses take their subject matter from life, and thus, it is easier for students with special educational needs to prepare for an independent life. In this respect, this study aimed to identify the adaptations implemented by primary school teachers to enhance the effective teaching of Science courses in inclusive classrooms. Specifically, it examined adaptations in three key areas-purpose, content, and assessment-to facilitate successful inclusion practices for students with special educational needs.
Method: A case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. Data were collected from 10 primary school teachers using a semi-structured interview form. The obtained data were analyzed through content analysis using MAXQDA software.
Findings: A comprehensive content analysis of the research yielded four overarching themes and three sub-themes. The analysis of the collected data revealed that classroom teachers have made some adaptations in their teaching practices to accommodate students with special needs. However, challenges were identified in the implementation, highlighting the need for training in inclusive practices. Furthermore, the analysis revealed that teachers employed various effective strategies, such as engaging in activities, utilizing real-life examples, and employing diverse methods and techniques to facilitate science education for students with special needs. However, the study also highlighted challenges faced by teachers, including the inability to allocate sufficient time to students with special educational needs during science lessons and the difficulty in teaching abstract concepts to these students.
Discussion: As a result, the findings revealed that the primary school teachers participating in the study implemented various adaptations in terms of purpose, content, and assessment, focusing on both physical and instructional modifications to enhance the effectiveness of science teaching for students with special educational needs. However, they also encountered several challenges throughout this process.
Science teaching adaptations primary school teachers successful inclusion practices effective teaching
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 5, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | August 9, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Erken Görünüm |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.