In this study conducted to determine the relationship between teachers' organizational silence levels and school administrators' perceived leadership styles, 214 teachers were reached through a questionnaire. In the study, relational survey model, one of the quantitative methods, was used and “Organizational Silence Scale” and “Leadership Styles Behavior Scale” were used as data collection tools. In line with the findings obtained within the scope of the research, it has been determined that there is no significant difference between teachers' gender, educational status, age, professional seniority, the types of schools they work in and their organizational silence levels. In addition, it was found that there was no significant difference between teachers' gender, age, professional seniority, the types of schools they worked in and the perceived leadership styles of school administrators. It was found that there was a significant difference between the educational status of teachers and the perceived leadership styles of school administrators. According to the results of the correlation analysis, there is a significant negative relationship between teachers' organizational silence levels and school administrators' perceived leadership styles.
Öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile okul yöneticilerinin algılanan liderlik tarzları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada 214 öğretmene anket yoluyla ulaşılmıştır. Çalışmada, nicel yöntemlerden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup, veri toplama aracı olarak “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” ve “Liderlik Tarzları Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin cinsiyetleri, eğitim durumları, yaşları, mesleki kıdemleri, çalıştıkları okul türleri ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin cinsiyetleri, yaşları, mesleki kıdemleri, çalıştıkları okul türleri ile okul yöneticilerinin algılanan liderlik tarzları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin eğitim durumları ile okul yöneticilerinin algılanan liderlik tarzları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile okul yöneticilerinin algılanan liderlik tarzları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya koyulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management and Organization Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 Issue: 1 |