The aim of this study is to examine the articles and postgraduate theses in Turkey that investigated the impact of the active learning approach on achievement in physics. The study included articles and graduate theses published in scientific journals in national and international databases between 2004-2023 (April). DergiPark, CoHE National Thesis Center, Google Scholar, ULAKBIM, ERIC and Science Direct databases were used in the literature review. A total of 33 studies, 19 articles and 14 theses, were identified. A meta-analysis was conducted on the quantitative findings of these studies. In this study, in which the Comprehensive Meta-Analysis (CMA) program was used, it was determined that the selected studies did not have publication bias before meta-analysis. In addition, due to the heterogeneity among the studies, meta-analysis was conducted by choosing the random effects model. According to the findings, the overall effect size of the postgraduate theses conducted in Turkey was 1.094. This value shows that there is a large effect. The overall effect size of articles was found to be 0.467. This value is defined as a medium-level effect. As a result of the study, it was concluded that the active learning approach positively affects achievement in physics in studies conducted in Turkey. It is suggested that researchers who will work in this field can work on determining the general effect of various variables such as 5E model, computer-assisted instruction or attitude and motivation on achievement in physics.
Bu çalışmanın amacı aktif öğrenme yaklaşımının fizik başarısına etkisini araştırmış Türkiye’de yapılan makaleleri ve lisansüstü tezleri incelemektir. Araştırmaya dahil edilecek çalışmalar, 2004-2023 (Nisan) yılları arasında ulusal ve uluslararası veri tabanlarında bilimsel dergilerde yayınlanmış makaleler ile lisansüstü tezlerden oluşmaktadır. Literatür taramasında DergiPark, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik, ULAKBİM, ERIC ve Science Direct veri tabanları kullanılmıştır. 19 makale ve 14 tez olmak üzere toplam 33 çalışma belirlenmiştir. Bu çalışmaların nicel bulguları üzerinden meta analiz yapılmıştır. Comprehensive Meta-Analysis (CMA) programının kullanıldığı bu çalışmada meta analiz yapılmadan önce seçilen çalışmaların yayın yanlılığı olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmalar arasında heterojenite olmasından dolayı rastgele etkiler modeli tercih edilerek meta analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin genel etki büyüklüğü 1.094 olarak bulunmuştur. Bu değer geniş düzeyde bir etkinin olduğunu göstermektedir. Makalelerin genel etki büyüklüğü ise 0.467 olarak bulunmuştur. Bu değer de orta düzey etki olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkiye’de yapılan çalışmalarda aktif öğrenme yaklaşımının fizik başarısını olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Bu alanda çalışacak olan araştırmacılara 5E modeli, bilgisayar destekli öğretim ya da tutum, motivasyon gibi çeşitli değişkenlerin fizik başarısı üzerindeki genel etkisini belirleme üzerine çalışabilecekleri önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2025 |
Publication Date | May 19, 2025 |
Submission Date | November 10, 2023 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |