Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Active Learning Approach on Achievement in Physics in Studies Conducted in Turkey: A Meta-Analysis Study

Year 2025, , 29 - 50, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1389034

Abstract

The aim of this study is to examine the articles and postgraduate theses in Turkey that investigated the impact of the active learning approach on achievement in physics. The study included articles and graduate theses published in scientific journals in national and international databases between 2004-2023 (April). DergiPark, CoHE National Thesis Center, Google Scholar, ULAKBIM, ERIC and Science Direct databases were used in the literature review. A total of 33 studies, 19 articles and 14 theses, were identified. A meta-analysis was conducted on the quantitative findings of these studies. In this study, in which the Comprehensive Meta-Analysis (CMA) program was used, it was determined that the selected studies did not have publication bias before meta-analysis. In addition, due to the heterogeneity among the studies, meta-analysis was conducted by choosing the random effects model. According to the findings, the overall effect size of the postgraduate theses conducted in Turkey was 1.094. This value shows that there is a large effect. The overall effect size of articles was found to be 0.467. This value is defined as a medium-level effect. As a result of the study, it was concluded that the active learning approach positively affects achievement in physics in studies conducted in Turkey. It is suggested that researchers who will work in this field can work on determining the general effect of various variables such as 5E model, computer-assisted instruction or attitude and motivation on achievement in physics.

References

  • Akpınar, Ş., & Korkusuz, M. E. (2019). Influence of active learning on undergraduate students’ achievements in and attitudes towards simple electric circuits in physics. Journal of Educational Technology and Online Learning, 2(1), 16-33. https://doi.org/10.31681/jetol.518281
  • Aksu, H. (2005). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarıya, kalıcılığa, tutuma ve geometrik düşünme düzeyine etkisi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Akyol, A. (2022). Fen eğitiminde beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve hatırlama düzeylerine etkisi: bir meta-analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Alemli, A. (2019). Fen eğitiminde araştırma sorgulama temelli öğrenme yaklaşımının etkililiğini meta analiz yöntemiyle incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aşiroğlu, S., & Duruhan, K. (2021). The effect of active learning based science and technology course activities on primary school students' problem solving skills. Siirt University Journal of Institute of Social Sciences, 9, 403-419. https://doi.org/10.53586/susbid.1038237
  • Aydın, Z. (2011). İlköğretim 6. sınıf matematik dersinde kullanılan aktif öğrenme temelli etkinliklerin öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarına, akademik başarı ve yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Azar, A., Presley, A.I., & Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zeka kuramı temelli öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 67-75. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-724.html
  • Bakioğlu, A., & Göktaş, E. (2020). Ortaokul matematik ve fen bilimleri derslerinde işbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 1-30. https://doi.org/10.22596/2020.0501.1.30
  • Balemen, N. (2016). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen eğitimindeki etkililiği: Meta analiz çalışması [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baran, M. (2007). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmeni yetiştiren ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusundaki başarılarına ve fiziğe yönelik tutumlarına etkisi üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baran, M., Maskan, A., & Yaşar, Ş. (2018). Learning physics through project-based learning game techniques. International Journal of Instruction, 11(2), 221-234. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11215a
  • Bıyıklı, F. (2015). Genel Fizik Laboratuvarı-1 dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarısına, laboratuvar materyallerini tanıma ve kullanma becerilerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating excitement in the classroom. ashe-erıc higher education report, Washington DC: School of Education and Human Development, George Washington University.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A., & Demirbaş, M. (2006). Fen öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11) 23-26.
  • Büyükbayraktar Ersoy, F. N. (2015). Aktif öğrenme uygulamalarıyla fizik öğretiminin lise öğrencilerinin bilimsel muhakeme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Chotimah, C., & Festiyed (2020). A meta-analysis of the effects of using PhET interactive simulations on student's worksheets toward senior high school students learning result of physics. Journal of Physics: Conference Series, 1481(012093), 1-5. http://doi.org:/10.1088/1742-6596/1481/1/012093
  • Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (2009). The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis. Russell Sage Foundation.
  • Çalışkan, S., Selçuk Sezgin, G., & Erol, M. (2005). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik laboratuvarı başarısına ve tutumuna etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(320), 23-29.
  • Çelik, P., Onder, F., & Silay, I. (2011). The effects of problem-based learning on the students’ success in physics course, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 656-660. https://doi.org/10.1016/j.sbspro. 2011.11.124
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N., & Ayvacı, H.Ş. (2006). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. PegemA Yayıncılık.
  • Çetin, A. (2018). Simülasyona dayalı işbirlikli öğrenmenin fizik başarısına, bilimsel süreç becerilerine, fiziğe yönelik tutumlara ve etkileşimli tahta kullanımına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 57-65. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375173
  • Çıbık Sert, A., İnce Aka, E., & Kayacan, K. (2016). Genel fizik laboratuvarı-II dersinde kullanılan proje öz-yeterlik, tutum ve başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 511-534. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/209712
  • Çullu, F. (2003). Aktif öğrenmenin yüklemeler, başarı ile hatırda tutma üzerindeki etkileri ve öğrenci görüşleri [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirci, C. (2003). Fen bilgisi öğretiminde etkin öğrenme yaklaşımının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirtaş Yılmaz, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin meta analiz ile incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye'de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: Bir meta-analiz çalışması. Journal of Turkish Science Education, 12(1), 99-118. https://doi.org/10.12973/tused.10136a
  • Dinçer, S. (2021). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz (3. Basım). Pegem Akademi.
  • Dörtlemez, D. (2010). Lisans düzeyinde temel fizik laboratuvarlarında işbirlikli öğrenmenin akademik başarıya ve başarı motivasyonuna etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Durmuş, A. (2012). Fen bilgisi öğretimi laboratuvar dersi fizik deney gruplarının işbirlikli öğrenme etkinlikleri [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eke, C. (2010). İşbirlikli öğrenme yöntemine dayalı proje destekli etkinliklerin öğrencilerin fizik dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. [Yüksek lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eren, C. D., & Gürdal, A. (2010). Fizik dersinde parçalı öğretim tekniğinin kullanılmasının öğrencilerin başarısına, hatırlamalarına ve grup çalışmasına yaklaşımlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 67-79. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/114615
  • Freeman, S., Eddy, S., McDonough, M., Smith, M., Okoroafor, N., Jordt, h., et al. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Science (PNAS), 111(23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.131903011
  • Funa, A., & Prudente, S. (2021). Effectiveness of problem-based learning on secondary students’ achievement in science: a meta-analysis. International Journal of Instruction, 14(4), 69-84. https://doi.org/10.29333/iji.2021.1445a
  • Gök, T. (2006). Fizik eğitiminde işbirlikli öğrenme gruplarında problem çözme stratejilerinin öğrenci başarısı, başarı güdüsü ve tutumu üzerindeki etkileri [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürçay, D., & Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarılarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 103-109. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ shw_artcl-771.html
  • Güleç, E. (2014) Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarısına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Güney, N. (2011). İlköğretim II. kademede fiilimsilerin öğretiminde aktif öğrenmenin tutum, başarı ve kalıcılığa etkisi [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Hepyaşar, L.D. (2006). Fizik dersinde çoklu zeka ile öğretimin öğrenci başarısına katkısı ve öğrenci görüşleri [Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Humaira, V., Dewi, W.S., Ramli., & Rahim, F.R. (2022). Meta analysis of the influence of inquiry learning model on student learning outcomes in physics. Pillar of Physics Education, 15(3), 181-188. https://www.researchgate.net/publication/364204053_META_ANALYSIS_OF_THE_INFLUENCE_OF_INQUIRY_LEARNING_MODEL_ON_STUDENT_LEARNING_OUTCOMES_IN_PHYSICS_AND_JUNIOR_HIGH_SCHOOL_SUBJECTS#fullTextFileContent
  • Hunter, J. E., & Schmidt, F. L. (1990). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. Sage Publications, Inc.
  • İnan, H. (2003). İlköğretim birinci sınıfta aktif öğrenme stratejilerinin kullanımının öğrenci başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/3179.
  • Karamustafaoglu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 27-50. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED504252.pdf
  • Keban, F. (2010). Lisans düzeyinde temel fizik laboratuvarlarında işbirlikli öğrenme gruplarında strateji öğretiminin etkilerinin araştırılması [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kırtak Ad, V.N. (2016). Tam stüdyo modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal anlamaları ile sosyal duygusal öğrenme, sorgulama ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Akışkanlar mekaniği örneği [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kırtak Ad, V.N., & Kocakülah, M.S. (2016). Aktif öğrenme tekniklerinin kullanıldığı tam stüdyo sınıfının öğretmen adaylarının fizik başarısına etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 189-201. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/5/1/arastirmax-aktif-ogrenme-tekniklerinin-kullanildigi-tam-studyo-sinifinin-ogretmen-adaylarinin-fizik-basarisina-etkisi.pdf
  • Kim, H., Fisher, D., & Fraser, B. (1999). Assessment and investigation of constructivist science learning environments in Korea. Research in Science and Technological Education, 17(2), 239-250. https://doi.org/10.1080/0263514990170209
  • Koca, B. (2019). Fen eğitiminde oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı ve Derse yönelik tutumuna etkisi: Bir meta-analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kural, E. (2020). Çoklu zeka kuramına dayalı fen öğretimin akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Moradaoğlu, Y. (2006). Çoklu zeka kuramına uygun olarak geliştirilen rehber materyallerin fizik başarısına etkisi [Yüksek Lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Nazifah, N., Azmi, N., Nurhaliza, P., & Desnita (2021). Meta analysis: the effect of edmodo assisted physics learning media on student learning outcomes. Journal of Research in Science Education, 7, 231-237. https://www.semanticscholar.org/reader/dad1d4aca876e375913237ba5d5ff481eef9c070
  • Nora, A., & Asrizal (2020). Meta analysis of the influence of problem-based learning models in high school physics students on student learning outcomes. Pillar of Physics Education, 13(4), 494-501. https://103.216.87.80/students/index.php/pfis/article/viewFile/10318/4454
  • Oğur, M. (2006). Fizik dersinde bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme yöntemi Newton'un Hareket yasalarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Oral, İ., & Doğan, O. (2010). Ortaöğretimde çoklu zeka kuramı'nın elektrik konularının öğrenim sürecine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 159-171. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724439
  • Öğünç, A. (2012). Kimya dersi “reaksiyon hızları ve kimyasal denge” ünitesiyle ilgili yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir aktif öğrenme materyalinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkan, Y. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan öğretim materyallerinin fizik dersi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, H. (2014). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimim fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, H. İ., & Karakuş, M. (2016). Türkiye'de uygulanan işbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi öğretiminde akademik başarı ve derse yönelik tutumlara etkisinin incelenmesine yönelik bir meta-analiz çalışması. Uluslararası Aktif Öğrenme Dergisi, 1(1), 1-28. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/225704
  • Ramadhani, D., & Ratnawulan. (2022). The effect of using discovery learning model in high school physics learning: A meta-analysis. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 93-106. https://doi.org/10.26618/jpf.v10i2.6545
  • Rizki.R., Darvinia, Y., Desnita., & Rahim, F. (2022). Meta analysis of the effect of cooperative learning models on student learning outcomes physics. Pillar of Physics Education, 15(3), 215-224. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/13596
  • Salar, R., & Turgut, Ü. (2021). Effect of differentiated instruction and 5E learning cycle on academic achievement and self-efficacy of students in physics lesson. Science Education International, 32(1), 4-13. https://doi.org/10.33828/sei.v32.i1.1
  • Sarıgöl, J. (2022). Fen öğretiminde analoji kullanımının akademik başarı ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması [Doktora tezi, Ordu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Saygı, C. (2009). Aktif öğrenmenin müzik tarihi dersine ilişkin başarı, tutum ve özyeterlik üzerindeki etkisi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalışkan, S., Selçuk S., & Erol, M. (2005). The effects of cooperative learning method on students' physics laboratory success and attitude. Çağdaş Eğitim, 320, 23- 29.
  • Süzen, S. (2007). Aktif öğrenme teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şalgam, E. (2009). Fizik eğitiminde probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarısına ve tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şimşek, Ö., & Yeşiloğlu, Ö. (2014). Akran öğretimi yönteminin elektrik kavramlarının öğrenimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazanımı üzerine etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 72-94. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/147641
  • Taçman, M. (2009). The effects of the active learning model on students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(3), 21-30.
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. Work-Learning Research Publication. http://www.work-learning.com/
  • Taraban, R., Box, C., Myers, R., Pollard, R., & Bowen, C. (2007). Effects of active-learning experiences on achievement, attitudes, and behaviors in high school biology. Journal of Research in Science Teaching, 960-979. http://doi.org/10.1002/tea.20183
  • Ünsal, Y., & Moğol, S, (2004). İşbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin fizik dersi akademik başarısına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(40), 616-627. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108391
  • Ün Açıkgöz, K. (2002). Aktif öğretme (12.baskı). Biliş Yayınları.
  • Üstün, U. (2012). Probleme dayalı öğrenme geleneksel öğretim yöntemine kıyasla fen eğitiminde ne derece etkilidir? Bir meta-analiz çalışması [Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Wendra, D., Festiyed, D., & Asrizal (2021). Meta analysis of the effect of the use phet simulation on learning outcomes of physics students. Pillar of Physics Education, 14(4), 315-324. https://ejournal.unp.ac.id/students/ index.php/pfis/article/viewFile/12625/5116
  • Wilke, R. (2003). The effect of active learning on student characteristics in human physiology course for nonmajors. Advence in Physiology Education, 27(4), 207-223. http://doi.org/10.1152/advan.00003.2002
  • Wijaya, T. P., Triwijaya, A., Melnix, F., & Desnita (2021). Meta-analysis of the effect of problem based learning model on understanding physics concepts of high school students. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 26-34. https://pdfs.semanticscholar.org/2fc3/ cbce196c4555a3c5cd5bfa5e7d10025e172e.pdf
  • Yaşar, Ş., & Baran, M. (2020). Oyunlarla desteklenen TGA (tahmin et-gözle-açıkla) yöntemine dayalı etkinliklerin 10. sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 420-441. https://doi.org/10.15285/ maruaebd.651074
  • Yavuz, M. (2022). The effect of flipped learning model on students' achievements inscience lessons: A meta-analysis study [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yeşilyurt, M. (2011). Meta-analysis of the computer assisted studies in physics: A sample of Turkey. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(2), 173-182.
  • Yılmaz, A. (1995). Lise 2. sınıf fizik dersinde aktif yöntemin öğrenci başarısına etkisi. [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, F., & Karaçöp, A. (2018). İşbirlikli öğrenme jigsaw tekniği ile yapılan laboratuvar etkinliklerinin ilkokul öğrencilerinin hayatımızdaki elektrik ünitesindeki başarılarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1-20. https://doi.org/10.17679/inuefd.291215

Türkiye’de Yapılan Çalışmalarda Aktif Öğrenme Yaklaşımının Fizik Başarısına Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması

Year 2025, , 29 - 50, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1389034

Abstract

Bu çalışmanın amacı aktif öğrenme yaklaşımının fizik başarısına etkisini araştırmış Türkiye’de yapılan makaleleri ve lisansüstü tezleri incelemektir. Araştırmaya dahil edilecek çalışmalar, 2004-2023 (Nisan) yılları arasında ulusal ve uluslararası veri tabanlarında bilimsel dergilerde yayınlanmış makaleler ile lisansüstü tezlerden oluşmaktadır. Literatür taramasında DergiPark, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik, ULAKBİM, ERIC ve Science Direct veri tabanları kullanılmıştır. 19 makale ve 14 tez olmak üzere toplam 33 çalışma belirlenmiştir. Bu çalışmaların nicel bulguları üzerinden meta analiz yapılmıştır. Comprehensive Meta-Analysis (CMA) programının kullanıldığı bu çalışmada meta analiz yapılmadan önce seçilen çalışmaların yayın yanlılığı olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmalar arasında heterojenite olmasından dolayı rastgele etkiler modeli tercih edilerek meta analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin genel etki büyüklüğü 1.094 olarak bulunmuştur. Bu değer geniş düzeyde bir etkinin olduğunu göstermektedir. Makalelerin genel etki büyüklüğü ise 0.467 olarak bulunmuştur. Bu değer de orta düzey etki olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkiye’de yapılan çalışmalarda aktif öğrenme yaklaşımının fizik başarısını olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Bu alanda çalışacak olan araştırmacılara 5E modeli, bilgisayar destekli öğretim ya da tutum, motivasyon gibi çeşitli değişkenlerin fizik başarısı üzerindeki genel etkisini belirleme üzerine çalışabilecekleri önerilmektedir.

References

  • Akpınar, Ş., & Korkusuz, M. E. (2019). Influence of active learning on undergraduate students’ achievements in and attitudes towards simple electric circuits in physics. Journal of Educational Technology and Online Learning, 2(1), 16-33. https://doi.org/10.31681/jetol.518281
  • Aksu, H. (2005). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarıya, kalıcılığa, tutuma ve geometrik düşünme düzeyine etkisi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Akyol, A. (2022). Fen eğitiminde beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve hatırlama düzeylerine etkisi: bir meta-analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Alemli, A. (2019). Fen eğitiminde araştırma sorgulama temelli öğrenme yaklaşımının etkililiğini meta analiz yöntemiyle incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aşiroğlu, S., & Duruhan, K. (2021). The effect of active learning based science and technology course activities on primary school students' problem solving skills. Siirt University Journal of Institute of Social Sciences, 9, 403-419. https://doi.org/10.53586/susbid.1038237
  • Aydın, Z. (2011). İlköğretim 6. sınıf matematik dersinde kullanılan aktif öğrenme temelli etkinliklerin öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarına, akademik başarı ve yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Azar, A., Presley, A.I., & Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zeka kuramı temelli öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 67-75. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-724.html
  • Bakioğlu, A., & Göktaş, E. (2020). Ortaokul matematik ve fen bilimleri derslerinde işbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 1-30. https://doi.org/10.22596/2020.0501.1.30
  • Balemen, N. (2016). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen eğitimindeki etkililiği: Meta analiz çalışması [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baran, M. (2007). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmeni yetiştiren ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatik konusundaki başarılarına ve fiziğe yönelik tutumlarına etkisi üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baran, M., Maskan, A., & Yaşar, Ş. (2018). Learning physics through project-based learning game techniques. International Journal of Instruction, 11(2), 221-234. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11215a
  • Bıyıklı, F. (2015). Genel Fizik Laboratuvarı-1 dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarısına, laboratuvar materyallerini tanıma ve kullanma becerilerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating excitement in the classroom. ashe-erıc higher education report, Washington DC: School of Education and Human Development, George Washington University.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A., & Demirbaş, M. (2006). Fen öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11) 23-26.
  • Büyükbayraktar Ersoy, F. N. (2015). Aktif öğrenme uygulamalarıyla fizik öğretiminin lise öğrencilerinin bilimsel muhakeme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Chotimah, C., & Festiyed (2020). A meta-analysis of the effects of using PhET interactive simulations on student's worksheets toward senior high school students learning result of physics. Journal of Physics: Conference Series, 1481(012093), 1-5. http://doi.org:/10.1088/1742-6596/1481/1/012093
  • Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (2009). The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis. Russell Sage Foundation.
  • Çalışkan, S., Selçuk Sezgin, G., & Erol, M. (2005). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik laboratuvarı başarısına ve tutumuna etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(320), 23-29.
  • Çelik, P., Onder, F., & Silay, I. (2011). The effects of problem-based learning on the students’ success in physics course, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 656-660. https://doi.org/10.1016/j.sbspro. 2011.11.124
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N., & Ayvacı, H.Ş. (2006). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. PegemA Yayıncılık.
  • Çetin, A. (2018). Simülasyona dayalı işbirlikli öğrenmenin fizik başarısına, bilimsel süreç becerilerine, fiziğe yönelik tutumlara ve etkileşimli tahta kullanımına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 57-65. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375173
  • Çıbık Sert, A., İnce Aka, E., & Kayacan, K. (2016). Genel fizik laboratuvarı-II dersinde kullanılan proje öz-yeterlik, tutum ve başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 511-534. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/209712
  • Çullu, F. (2003). Aktif öğrenmenin yüklemeler, başarı ile hatırda tutma üzerindeki etkileri ve öğrenci görüşleri [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirci, C. (2003). Fen bilgisi öğretiminde etkin öğrenme yaklaşımının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirtaş Yılmaz, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin meta analiz ile incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye'de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: Bir meta-analiz çalışması. Journal of Turkish Science Education, 12(1), 99-118. https://doi.org/10.12973/tused.10136a
  • Dinçer, S. (2021). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz (3. Basım). Pegem Akademi.
  • Dörtlemez, D. (2010). Lisans düzeyinde temel fizik laboratuvarlarında işbirlikli öğrenmenin akademik başarıya ve başarı motivasyonuna etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Durmuş, A. (2012). Fen bilgisi öğretimi laboratuvar dersi fizik deney gruplarının işbirlikli öğrenme etkinlikleri [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eke, C. (2010). İşbirlikli öğrenme yöntemine dayalı proje destekli etkinliklerin öğrencilerin fizik dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. [Yüksek lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eren, C. D., & Gürdal, A. (2010). Fizik dersinde parçalı öğretim tekniğinin kullanılmasının öğrencilerin başarısına, hatırlamalarına ve grup çalışmasına yaklaşımlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 67-79. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/114615
  • Freeman, S., Eddy, S., McDonough, M., Smith, M., Okoroafor, N., Jordt, h., et al. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Science (PNAS), 111(23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.131903011
  • Funa, A., & Prudente, S. (2021). Effectiveness of problem-based learning on secondary students’ achievement in science: a meta-analysis. International Journal of Instruction, 14(4), 69-84. https://doi.org/10.29333/iji.2021.1445a
  • Gök, T. (2006). Fizik eğitiminde işbirlikli öğrenme gruplarında problem çözme stratejilerinin öğrenci başarısı, başarı güdüsü ve tutumu üzerindeki etkileri [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürçay, D., & Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarılarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 103-109. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ shw_artcl-771.html
  • Güleç, E. (2014) Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarısına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Güney, N. (2011). İlköğretim II. kademede fiilimsilerin öğretiminde aktif öğrenmenin tutum, başarı ve kalıcılığa etkisi [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Hepyaşar, L.D. (2006). Fizik dersinde çoklu zeka ile öğretimin öğrenci başarısına katkısı ve öğrenci görüşleri [Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Humaira, V., Dewi, W.S., Ramli., & Rahim, F.R. (2022). Meta analysis of the influence of inquiry learning model on student learning outcomes in physics. Pillar of Physics Education, 15(3), 181-188. https://www.researchgate.net/publication/364204053_META_ANALYSIS_OF_THE_INFLUENCE_OF_INQUIRY_LEARNING_MODEL_ON_STUDENT_LEARNING_OUTCOMES_IN_PHYSICS_AND_JUNIOR_HIGH_SCHOOL_SUBJECTS#fullTextFileContent
  • Hunter, J. E., & Schmidt, F. L. (1990). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. Sage Publications, Inc.
  • İnan, H. (2003). İlköğretim birinci sınıfta aktif öğrenme stratejilerinin kullanımının öğrenci başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/3179.
  • Karamustafaoglu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 27-50. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED504252.pdf
  • Keban, F. (2010). Lisans düzeyinde temel fizik laboratuvarlarında işbirlikli öğrenme gruplarında strateji öğretiminin etkilerinin araştırılması [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kırtak Ad, V.N. (2016). Tam stüdyo modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal anlamaları ile sosyal duygusal öğrenme, sorgulama ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Akışkanlar mekaniği örneği [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kırtak Ad, V.N., & Kocakülah, M.S. (2016). Aktif öğrenme tekniklerinin kullanıldığı tam stüdyo sınıfının öğretmen adaylarının fizik başarısına etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 189-201. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/5/1/arastirmax-aktif-ogrenme-tekniklerinin-kullanildigi-tam-studyo-sinifinin-ogretmen-adaylarinin-fizik-basarisina-etkisi.pdf
  • Kim, H., Fisher, D., & Fraser, B. (1999). Assessment and investigation of constructivist science learning environments in Korea. Research in Science and Technological Education, 17(2), 239-250. https://doi.org/10.1080/0263514990170209
  • Koca, B. (2019). Fen eğitiminde oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı ve Derse yönelik tutumuna etkisi: Bir meta-analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kural, E. (2020). Çoklu zeka kuramına dayalı fen öğretimin akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Moradaoğlu, Y. (2006). Çoklu zeka kuramına uygun olarak geliştirilen rehber materyallerin fizik başarısına etkisi [Yüksek Lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Nazifah, N., Azmi, N., Nurhaliza, P., & Desnita (2021). Meta analysis: the effect of edmodo assisted physics learning media on student learning outcomes. Journal of Research in Science Education, 7, 231-237. https://www.semanticscholar.org/reader/dad1d4aca876e375913237ba5d5ff481eef9c070
  • Nora, A., & Asrizal (2020). Meta analysis of the influence of problem-based learning models in high school physics students on student learning outcomes. Pillar of Physics Education, 13(4), 494-501. https://103.216.87.80/students/index.php/pfis/article/viewFile/10318/4454
  • Oğur, M. (2006). Fizik dersinde bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme yöntemi Newton'un Hareket yasalarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Oral, İ., & Doğan, O. (2010). Ortaöğretimde çoklu zeka kuramı'nın elektrik konularının öğrenim sürecine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 159-171. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1724439
  • Öğünç, A. (2012). Kimya dersi “reaksiyon hızları ve kimyasal denge” ünitesiyle ilgili yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir aktif öğrenme materyalinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkan, Y. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan öğretim materyallerinin fizik dersi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, H. (2014). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimim fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, H. İ., & Karakuş, M. (2016). Türkiye'de uygulanan işbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi öğretiminde akademik başarı ve derse yönelik tutumlara etkisinin incelenmesine yönelik bir meta-analiz çalışması. Uluslararası Aktif Öğrenme Dergisi, 1(1), 1-28. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/225704
  • Ramadhani, D., & Ratnawulan. (2022). The effect of using discovery learning model in high school physics learning: A meta-analysis. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 93-106. https://doi.org/10.26618/jpf.v10i2.6545
  • Rizki.R., Darvinia, Y., Desnita., & Rahim, F. (2022). Meta analysis of the effect of cooperative learning models on student learning outcomes physics. Pillar of Physics Education, 15(3), 215-224. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/13596
  • Salar, R., & Turgut, Ü. (2021). Effect of differentiated instruction and 5E learning cycle on academic achievement and self-efficacy of students in physics lesson. Science Education International, 32(1), 4-13. https://doi.org/10.33828/sei.v32.i1.1
  • Sarıgöl, J. (2022). Fen öğretiminde analoji kullanımının akademik başarı ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması [Doktora tezi, Ordu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Saygı, C. (2009). Aktif öğrenmenin müzik tarihi dersine ilişkin başarı, tutum ve özyeterlik üzerindeki etkisi [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalışkan, S., Selçuk S., & Erol, M. (2005). The effects of cooperative learning method on students' physics laboratory success and attitude. Çağdaş Eğitim, 320, 23- 29.
  • Süzen, S. (2007). Aktif öğrenme teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şalgam, E. (2009). Fizik eğitiminde probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarısına ve tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şimşek, Ö., & Yeşiloğlu, Ö. (2014). Akran öğretimi yönteminin elektrik kavramlarının öğrenimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazanımı üzerine etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 72-94. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/147641
  • Taçman, M. (2009). The effects of the active learning model on students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(3), 21-30.
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. Work-Learning Research Publication. http://www.work-learning.com/
  • Taraban, R., Box, C., Myers, R., Pollard, R., & Bowen, C. (2007). Effects of active-learning experiences on achievement, attitudes, and behaviors in high school biology. Journal of Research in Science Teaching, 960-979. http://doi.org/10.1002/tea.20183
  • Ünsal, Y., & Moğol, S, (2004). İşbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin fizik dersi akademik başarısına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(40), 616-627. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108391
  • Ün Açıkgöz, K. (2002). Aktif öğretme (12.baskı). Biliş Yayınları.
  • Üstün, U. (2012). Probleme dayalı öğrenme geleneksel öğretim yöntemine kıyasla fen eğitiminde ne derece etkilidir? Bir meta-analiz çalışması [Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Wendra, D., Festiyed, D., & Asrizal (2021). Meta analysis of the effect of the use phet simulation on learning outcomes of physics students. Pillar of Physics Education, 14(4), 315-324. https://ejournal.unp.ac.id/students/ index.php/pfis/article/viewFile/12625/5116
  • Wilke, R. (2003). The effect of active learning on student characteristics in human physiology course for nonmajors. Advence in Physiology Education, 27(4), 207-223. http://doi.org/10.1152/advan.00003.2002
  • Wijaya, T. P., Triwijaya, A., Melnix, F., & Desnita (2021). Meta-analysis of the effect of problem based learning model on understanding physics concepts of high school students. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 26-34. https://pdfs.semanticscholar.org/2fc3/ cbce196c4555a3c5cd5bfa5e7d10025e172e.pdf
  • Yaşar, Ş., & Baran, M. (2020). Oyunlarla desteklenen TGA (tahmin et-gözle-açıkla) yöntemine dayalı etkinliklerin 10. sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 420-441. https://doi.org/10.15285/ maruaebd.651074
  • Yavuz, M. (2022). The effect of flipped learning model on students' achievements inscience lessons: A meta-analysis study [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yeşilyurt, M. (2011). Meta-analysis of the computer assisted studies in physics: A sample of Turkey. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(2), 173-182.
  • Yılmaz, A. (1995). Lise 2. sınıf fizik dersinde aktif yöntemin öğrenci başarısına etkisi. [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, F., & Karaçöp, A. (2018). İşbirlikli öğrenme jigsaw tekniği ile yapılan laboratuvar etkinliklerinin ilkokul öğrencilerinin hayatımızdaki elektrik ünitesindeki başarılarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1-20. https://doi.org/10.17679/inuefd.291215
There are 83 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physics Education
Journal Section Articles
Authors

Yaren Ayar

Vahide Nilay Kırtak Ad 0000-0002-9904-1261

Early Pub Date May 16, 2025
Publication Date May 19, 2025
Submission Date November 10, 2023
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Ayar, Y., & Kırtak Ad, V. N. (2025). Türkiye’de Yapılan Çalışmalarda Aktif Öğrenme Yaklaşımının Fizik Başarısına Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 29-50. https://doi.org/10.9779/pauefd.1389034