Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlere Yönelik Program Okuryazarlığı Eğitim Programının Sonuç Değerlendirmesi

Year 2025, , 302 - 337, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1472306

Abstract

Bu çalışmada, “Öğretmenlere Yönelik Program Okuryazarlığı Eğitim Programı"nın sonuç değerlendirmesine ilişkin bulguların ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan bu hizmet içi eğitim programı, ilkokul ve ortaokul düzeyinde görev yapan 24 gönüllü öğretmene 6 gün, 18 saat süreyle eşzamanlı çevrimiçi öğrenme şeklinde uygulanmıştır. Durum çalışması deseninde tasarlanan bu değerlendirme araştırmasının nitel boyutunda, katılımcı öğretmenler tarafından doldurulan eğitim değerlendirme formlarından ve katılımcılarla yapılan görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ise katılımcıların ders planları ders planı değerlendirme formu aracılığıyla değerlendirilmiş ve katılımcılara eğitimden hemen önce ve eğitimin tamamlanmasından beş hafta sonra uygulanan " Program Okuryazarlığı Öz Yeterlik Ölçeği" eşleştirilmiş gruplar t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, katılımcı öğretmenlerin uygulama sonunda programın hedeflerine büyük ölçüde ulaştıkları ve katılımcıların öğretim programı ve uygulamasına ilişkin mesleki yeterliliklerinin geliştiği söylenebilir. Ayrıca katılımcı öğretmenlerin eğitim programının unsurlarına ilişkin olumlu görüşlerinin çok daha belirgin olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin ön-test ve son-test analizlerinin sonuçları, katılımcıların program okuryazarlığı öz-yeterlik düzeylerinin anlamlı bir şekilde arttığını ortaya koymuştur.

Ethical Statement

Bu araştırma, Yıldız Teknik Üniversitesi Akademik Etik Kurulunun 15/02/2021 tarihli E-73613421-604.01.02 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

References

  • Akar, H. (2016). Durum calışması. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 111-149). Anı Yayıncılık.
  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aktepe, V., & Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69-80.
  • Akyıldız, S. (2020). Öğretim programı okuryazarlığı kavramının kavramsal yönden analizi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 315-332. https://doi.org/10.17755/esosder.554205
  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Arı, A. (2010). Öğretmen adaylarının ilköğretim programıyla ilgili eğitim fakültelerinde kazandıkları bilgi ve beceri düzeylerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 251-274.
  • Ariav, T. (1991). Growth in teachers' curriculum knowledge through the process of curriculum analysis. Journal of Curriculum and Supervision, 6(3), 183-200.
  • Aslan, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, S. (2019). An analysis of prospective teachers' curriculum literacy levels in terms of reading and writing. Universal Journal of Educational Research, 7(4), 973-979.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2012). Öğretmen adaylarının ilköğretim programının uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 63-82. https://doi.org/ 10.1501/Egifak_0000001236
  • Baran, F. (2008). Millî Eğitim Bakanlığı'nın uzaktan hizmetiçi eğitim yöntemiyle bilgisayar eğitimi uygulamasına ilişkin öğretmen görüş ve önerileri [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Examining pre-service teachers’ pedagogical content knowledge with regard to curriculum knowledge. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Bay, E., Kahramanoğlu R., Döş B., & Turan Özpolat, E. (2017). Programa bağlılığı etkileyen faktörlerin analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 110-137. https://doi.org/10.21764/efd.02208
  • Ben-Peretz, M. (1990). The teacher-curriculum encounter: Freeing teachers from the tyranny of texts. State University of New York.
  • Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 121-138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12103
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2014.1.2020
  • Bümen, N. T. (2019). Türkiye’de merkeziyetçiliğe karşı özerklik kıskacında eğitim programları: sorunlar ve öneriler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 175-185. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2450
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Conole, G., & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. HEA Academy. https://s3.eu-west-2.amazonaws. com/assets.creode.advancehe-documentmanager/documents/hea/ private/ conole_alevizou_2010_1568036804.pdf
  • Çevikbaş, R. (2002). Hizmet içi eğitim ve Türk merkezi yönetimindeki uygulaması. Nobel Yayınları.
  • Demir, S., & Özden, S. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: Hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 59-75.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Duman, E. (2006). Sınıf Öğretmeni adaylarının program geliştirme yeterlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Ankara Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi Örnekleri) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dusenbury, L., Brannigan, R., Hansen, W. B., Walsh, J., & Falco, M. (2005). Quality of implementation: developing measures crucial to understanding the diffusion of preventive interventions. Health education research, 20(3), 308-313. https://doi.org/10.1093/her/cyg134
  • Erdamar, F. S. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin program okuryazarlık algıları ve ilkokul yöneticilerinin öğretmenlerin program okuryazarlık becerisine yönelik algılarının ilerlemeci felsefe bağlamında analizi (Yayın No. 621287) [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem, S., & Yücel Toy, B. (2023). Program okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeği (Poköyö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulakbilge, 88(2023), 991–1005. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-11-89-01
  • Gallagher, J. J., & Tobin, K. (1987). Teacher management and student engagement in high school science. Science Education, 71(4), 535-555. https://doi.org/10.1002/sce.3730710406
  • Gelmez Burakgazi, S. (2019). Programa bağlılık: Kara kutuyu aralamak. Başkent University Journal of Education, 6(2), 236-249. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/189
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3127
  • Güleş, E. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gündoğan, G. (2019). Öğretmenlerin program okuryazarlıkları hakkında nitel bir değerlendirme [Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. https://doi.org/10.1177/0013164405282
  • Jung, I. (2001). Issues and challenges of providing online in-service teacher training: Korea's experience. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(1), 1-18. https://doi.org/10.19173/irrodl.v2i1.30
  • Kahramanoğlu, R. (2019). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığına yönelik yeterlik düzeyleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 827-840. http://dx.doi.org/10.17719/ jisr.2019.3495
  • Karaman, P., & Bakaç, E. (2018). Öğretmenlerin eğitim programı yaklaşımı tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 304-320. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-364651
  • Kauffman, D., Johnson, S. M., Kardos, S. M., Liu, E., & Peske, H. G. (2002). Lost at sea: New teachers' experiences with curriculum and assesment. Teachers College Records, 104(2), 273-300. https://doi.org/10.1111/1467-9620.001
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, A., & Korkmaz, H. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı algı ölçeği’nin geliştirilmesi. TEBD, 19(2), 857-884. https://doi.org/10.37217/tebd.917130
  • Kırmızı, F. S., & Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 42-54.
  • Kitiş, A. C. (2010). Okul yöneticilerinin uzaktan hizmetiçi eğitime ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği)[Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Koç, C. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde eylem araştırmasına ilişkin görüşleri. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 39(1), 143-167.
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and emperial review. Daedalus, 112(2), 29-48.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Öğretim programı okuryazarlığı: Öğretmen rehber kitabı. https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/ogretim-programi-okuryazarligi/index.html
  • Nsibande, R. N., & Modiba, M. M. (2012) “‘I Just Do As Expected’. Teachers’ implementation of continuous assessment and challenges to curriculum literacy”, Research Papers in Education, 27(5): 629-645. https://doi.org/10.1080/02671522.2011.560961
  • Ogar, O. E., & Awhen, F. (2015). Teachers perceived problems of curriculum implementation in tertiary institutions in cross river state of Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(19), 145-151. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1079530.pdf
  • Oliva, P. F. (2009). Developing the curriculum. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Omar, C. M. Z. C. (2014). The need for in-service training for teachers and its effectiveness in school. International Journal for Innovation Education and Research, 2(11), 1–9. https://doi.org/10.31686/ijier.vol2.iss11.261
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatiksel veri analizi (Çok değişkenli analizler). Kaan Kitabevi.
  • Özdaş, F. (2019). Öğretim programlarında yer alan yeterliklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(3), 771-790. http://dx.doi.org/10.30703/cije.550262
  • Özdemir, L. (2021). Türkiye’de hizmet içi eğitim süreci ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin nedenleri ile uygulamada karşılaşılan sorunlar hakkında literatür taraması. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8(2), 495-522. https://doi.org/10.46868/atdd.104
  • Özkan, H. H. (2016). An analysis of teachers’ opinions about their knowledge of curriculum terms awareness. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1601-1613. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040713
  • Özpolat, E. T. (2015). Öğretmenlerin program uyumluluğu ve program uyumluluğunu etkileyen faktörlerin analizi (Ortaokul 5. Sınıf fen bilimleri dersi örneği) [Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Penick, J. E. (1995). New goals for biology education helping teachers make science accessible to more students. Bioscience, 45(6), 52-58. https://doi.org/10.2307/1312444
  • Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. Peter Lang.
  • Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. https://nsuworks.nova.edu/ innovate/vol5/iss3/1/
  • Sánchez, G., & Valcárcel, M. V. (1999). Science teachers’ views and practices in planning for teaching. Journal of Resarch in Science Thinking, 36(4), 493-513.https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4%3C493:: AID-TEA6%3E3.0.CO;2-P
  • Schwarz, C. V., Gunckel, K. L., Smith, E. L., Covitt, B. A., Bae, M., Enfield, M., & Tsurusaki, B. K. (2008). Helping elementary preservice teachers learn to use curriculum materials for effective science teaching. Science Education, 92(2), 345-377. https://doi.org/10.1002/sce.20243
  • Şen, B., Atasoy, F., & Aydın, N. (2010). Düşük maliyetli web tabanlı uzaktan eğitim sistemi uygulaması. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 383-389. https://ab.org.tr/ab10/kitap/ sen_atasoy_AB10.pdf
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Çoşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Taşkaya, M., & Bal, T. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 173-185.
  • Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Adım Okan Matbaacılık.
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Williamson McDiarmid, G., & Clevenger-Bright M. (2008). Rethinking teacher capacity. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser & D. Mc Intyre (Eds.), Handbook of research on teacher education. Enduring questions in changing contexts (pp. 134-157). Routledge/Taylor & Francis.
  • Yar Yıldırım, V. (2018). Okul yöneticilerinin program okuryazarlıklarına yönelik bir hizmet içi eğitim programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2019). Öğretim programı okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Harran Education Journal, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.22596/2019.0402.1.28
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Designs and methods. Sage.

Summative Evaluation of The Curriculum Literacy Program for Teachers

Year 2025, , 302 - 337, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1472306

Abstract

In this study, it was aimed to reveal the findings regarding the summative evaluation of the “Curriculum Literacy Training Program for Teachers”. This in-service training program, prepared by the researchers, was applied to 24 volunteer teachers working at primary and secondary school levels as synchronous online learning in 6 days and 18 hours. In the qualitative dimension of this evaluation research, which was designed in the case study design, the data obtained from the training evaluation forms filled out by the participant teachers and the interviews with the participants were analyzed by the content analysis method. In the quantitative dimension of the study, participants’ lesson plans were evaluated via the lesson plan evaluation form and the "Curriculum Literacy Self-Efficacy Scale” administered to the participants just before the training and five weeks after the completion of the training were analyzed using paired groups t-test. According to the findings, it can be stated that the participant teachers reached the objectives of the program to a great extent at the end of the implementation and that participants' professional competencies regarding curriculum and implementation improved. Also, it was determined that the positive opinions of the participant teachers regarding the elements of the training program were much more prominent. The results of the pre-test and post-test analyses of the scale revealed that the participants' curriculum literacy self-efficacy levels increased significantly.

References

  • Akar, H. (2016). Durum calışması. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 111-149). Anı Yayıncılık.
  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aktepe, V., & Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69-80.
  • Akyıldız, S. (2020). Öğretim programı okuryazarlığı kavramının kavramsal yönden analizi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 315-332. https://doi.org/10.17755/esosder.554205
  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Arı, A. (2010). Öğretmen adaylarının ilköğretim programıyla ilgili eğitim fakültelerinde kazandıkları bilgi ve beceri düzeylerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 251-274.
  • Ariav, T. (1991). Growth in teachers' curriculum knowledge through the process of curriculum analysis. Journal of Curriculum and Supervision, 6(3), 183-200.
  • Aslan, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, S. (2019). An analysis of prospective teachers' curriculum literacy levels in terms of reading and writing. Universal Journal of Educational Research, 7(4), 973-979.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2012). Öğretmen adaylarının ilköğretim programının uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 63-82. https://doi.org/ 10.1501/Egifak_0000001236
  • Baran, F. (2008). Millî Eğitim Bakanlığı'nın uzaktan hizmetiçi eğitim yöntemiyle bilgisayar eğitimi uygulamasına ilişkin öğretmen görüş ve önerileri [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Examining pre-service teachers’ pedagogical content knowledge with regard to curriculum knowledge. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Bay, E., Kahramanoğlu R., Döş B., & Turan Özpolat, E. (2017). Programa bağlılığı etkileyen faktörlerin analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 110-137. https://doi.org/10.21764/efd.02208
  • Ben-Peretz, M. (1990). The teacher-curriculum encounter: Freeing teachers from the tyranny of texts. State University of New York.
  • Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 121-138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12103
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2014.1.2020
  • Bümen, N. T. (2019). Türkiye’de merkeziyetçiliğe karşı özerklik kıskacında eğitim programları: sorunlar ve öneriler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 175-185. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2450
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Conole, G., & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. HEA Academy. https://s3.eu-west-2.amazonaws. com/assets.creode.advancehe-documentmanager/documents/hea/ private/ conole_alevizou_2010_1568036804.pdf
  • Çevikbaş, R. (2002). Hizmet içi eğitim ve Türk merkezi yönetimindeki uygulaması. Nobel Yayınları.
  • Demir, S., & Özden, S. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: Hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 59-75.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Duman, E. (2006). Sınıf Öğretmeni adaylarının program geliştirme yeterlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Ankara Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi Örnekleri) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dusenbury, L., Brannigan, R., Hansen, W. B., Walsh, J., & Falco, M. (2005). Quality of implementation: developing measures crucial to understanding the diffusion of preventive interventions. Health education research, 20(3), 308-313. https://doi.org/10.1093/her/cyg134
  • Erdamar, F. S. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin program okuryazarlık algıları ve ilkokul yöneticilerinin öğretmenlerin program okuryazarlık becerisine yönelik algılarının ilerlemeci felsefe bağlamında analizi (Yayın No. 621287) [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem, S., & Yücel Toy, B. (2023). Program okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeği (Poköyö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulakbilge, 88(2023), 991–1005. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-11-89-01
  • Gallagher, J. J., & Tobin, K. (1987). Teacher management and student engagement in high school science. Science Education, 71(4), 535-555. https://doi.org/10.1002/sce.3730710406
  • Gelmez Burakgazi, S. (2019). Programa bağlılık: Kara kutuyu aralamak. Başkent University Journal of Education, 6(2), 236-249. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/189
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3127
  • Güleş, E. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gündoğan, G. (2019). Öğretmenlerin program okuryazarlıkları hakkında nitel bir değerlendirme [Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. https://doi.org/10.1177/0013164405282
  • Jung, I. (2001). Issues and challenges of providing online in-service teacher training: Korea's experience. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(1), 1-18. https://doi.org/10.19173/irrodl.v2i1.30
  • Kahramanoğlu, R. (2019). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığına yönelik yeterlik düzeyleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 827-840. http://dx.doi.org/10.17719/ jisr.2019.3495
  • Karaman, P., & Bakaç, E. (2018). Öğretmenlerin eğitim programı yaklaşımı tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 304-320. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-364651
  • Kauffman, D., Johnson, S. M., Kardos, S. M., Liu, E., & Peske, H. G. (2002). Lost at sea: New teachers' experiences with curriculum and assesment. Teachers College Records, 104(2), 273-300. https://doi.org/10.1111/1467-9620.001
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, A., & Korkmaz, H. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı algı ölçeği’nin geliştirilmesi. TEBD, 19(2), 857-884. https://doi.org/10.37217/tebd.917130
  • Kırmızı, F. S., & Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 42-54.
  • Kitiş, A. C. (2010). Okul yöneticilerinin uzaktan hizmetiçi eğitime ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği)[Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Koç, C. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde eylem araştırmasına ilişkin görüşleri. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 39(1), 143-167.
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and emperial review. Daedalus, 112(2), 29-48.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Öğretim programı okuryazarlığı: Öğretmen rehber kitabı. https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/ogretim-programi-okuryazarligi/index.html
  • Nsibande, R. N., & Modiba, M. M. (2012) “‘I Just Do As Expected’. Teachers’ implementation of continuous assessment and challenges to curriculum literacy”, Research Papers in Education, 27(5): 629-645. https://doi.org/10.1080/02671522.2011.560961
  • Ogar, O. E., & Awhen, F. (2015). Teachers perceived problems of curriculum implementation in tertiary institutions in cross river state of Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(19), 145-151. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1079530.pdf
  • Oliva, P. F. (2009). Developing the curriculum. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Omar, C. M. Z. C. (2014). The need for in-service training for teachers and its effectiveness in school. International Journal for Innovation Education and Research, 2(11), 1–9. https://doi.org/10.31686/ijier.vol2.iss11.261
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatiksel veri analizi (Çok değişkenli analizler). Kaan Kitabevi.
  • Özdaş, F. (2019). Öğretim programlarında yer alan yeterliklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(3), 771-790. http://dx.doi.org/10.30703/cije.550262
  • Özdemir, L. (2021). Türkiye’de hizmet içi eğitim süreci ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin nedenleri ile uygulamada karşılaşılan sorunlar hakkında literatür taraması. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8(2), 495-522. https://doi.org/10.46868/atdd.104
  • Özkan, H. H. (2016). An analysis of teachers’ opinions about their knowledge of curriculum terms awareness. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1601-1613. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040713
  • Özpolat, E. T. (2015). Öğretmenlerin program uyumluluğu ve program uyumluluğunu etkileyen faktörlerin analizi (Ortaokul 5. Sınıf fen bilimleri dersi örneği) [Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Penick, J. E. (1995). New goals for biology education helping teachers make science accessible to more students. Bioscience, 45(6), 52-58. https://doi.org/10.2307/1312444
  • Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. Peter Lang.
  • Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. https://nsuworks.nova.edu/ innovate/vol5/iss3/1/
  • Sánchez, G., & Valcárcel, M. V. (1999). Science teachers’ views and practices in planning for teaching. Journal of Resarch in Science Thinking, 36(4), 493-513.https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4%3C493:: AID-TEA6%3E3.0.CO;2-P
  • Schwarz, C. V., Gunckel, K. L., Smith, E. L., Covitt, B. A., Bae, M., Enfield, M., & Tsurusaki, B. K. (2008). Helping elementary preservice teachers learn to use curriculum materials for effective science teaching. Science Education, 92(2), 345-377. https://doi.org/10.1002/sce.20243
  • Şen, B., Atasoy, F., & Aydın, N. (2010). Düşük maliyetli web tabanlı uzaktan eğitim sistemi uygulaması. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 383-389. https://ab.org.tr/ab10/kitap/ sen_atasoy_AB10.pdf
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Çoşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Taşkaya, M., & Bal, T. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 173-185.
  • Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Adım Okan Matbaacılık.
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Williamson McDiarmid, G., & Clevenger-Bright M. (2008). Rethinking teacher capacity. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser & D. Mc Intyre (Eds.), Handbook of research on teacher education. Enduring questions in changing contexts (pp. 134-157). Routledge/Taylor & Francis.
  • Yar Yıldırım, V. (2018). Okul yöneticilerinin program okuryazarlıklarına yönelik bir hizmet içi eğitim programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2019). Öğretim programı okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Harran Education Journal, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.22596/2019.0402.1.28
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Designs and methods. Sage.
There are 73 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Development in Education, Curriculum Evaluation in Education
Journal Section Articles
Authors

Serdar Erdem 0000-0001-9047-6819

Banu Yücel-toy 0000-0003-0460-4656

Early Pub Date May 16, 2025
Publication Date May 19, 2025
Submission Date April 22, 2024
Acceptance Date April 23, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Erdem, S., & Yücel-toy, B. (2025). Öğretmenlere Yönelik Program Okuryazarlığı Eğitim Programının Sonuç Değerlendirmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 302-337. https://doi.org/10.9779/pauefd.1472306