School-based comprehensive sexuality education (CSE) is a key issue which needs to be a part of the curricula at every grade level from pre-school to 12th grade in formal education. However, there is not a specific CSE program in most of the countries like Türkiye. For this reason, this study analyzes the official curricula offered in public schools from pre-school to 12th grade in Türkiye according to the ‘International Technical Guidance on Sexuality Education’ prepared by UNESCO (2018) in order to determine the areas of education needed in CSE. The study was designed utilizing a descriptive methodology and employing document analysis as the data collecting technique. To do so, a total of 58 official curricula was analyzed by document analysis in this descriptive study. The analyses were conducted via the Analysis Criteria constructed by the researchers. The study's results indicated that the learning objectives for the key concepts of Sexual and Reproductive Health, Sexuality, and Sexual Behavior were largely unaligned with the MoNE curriculum outcomes, and the relevancy between the learning objectives of other key concepts and the MoNE curriculum outcomes diminished as grade levels increased. This study recommends the inclusion of comprehensive sexuality education topics and learning objectives in all curricula from preschool through 12th grade, ensuring a balanced approach across grade levels and subjects. Furthermore, it is recommended to enhance the concepts of Understanding Gender; Sexuality and Sexual Behaviour, and Sexual and Reproductive Health within the curricula, particularly by utilizing the Classroom Guidance Program for this purpose.
Comprehensive sexuality education (CSE) Curriculum analysis UNESCO international technical guidance on sexuality education
2021-0028/1
Okul temelli kapsamlı cinsellik eğitimi (KCE), okul öncesinden 12. sınıfa kadar örgün eğitimde her sınıf düzeyinde öğretim programlarının bir parçası olması önerilen önemli bir konudur. Ancak Türkiye gibi birçok ülkede belirli bir KCE programı bulunmamaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, UNESCO tarafından hazırlanan ‘Cinsellik Eğitimi Üzerine Uluslararası Teknik Rehberi'ne (2018) göre KCE’de ihtiyaç duyulan eğitim alanlarını belirlemek için okul öncesinden 12. sınıfa kadar devlet okullarında sunulan MEB öğretim programlarını analiz etmek amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma, betimsel yöntem doğrultusunda planlanmış, veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesi kapsamında toplam 58 MEB öğretim programı analiz edilmiştir. Analizler araştırmacılar tarafından oluşturulan Analiz Ölçüt Listeleri aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, özellikle Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Cinsellik ve Cinsel Davranış anahtar kavramları öğrenme hedeflerinin çoğunlukla MEB öğretim programları kazanımlarıyla ilişkili olmadığını ve diğer anahtar kavramlardaki öğrenme hedeflerinin yine MEB kazanımlarıyla ilişkisinin ise sınıf düzeyleri ilerledikçe azaldığını göstermiştir. Bu araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul öncesinden 12. sınıfın sonuna kadar tüm programlarda, sınıf düzeyleri ve dersler açısından dengeli biçimde kapsamlı cinsellik eğitimi hedeflerine ve konularına yer verilmesi önerilmektedir. Ayrıca öğretim programlarında özellikle diğer kavramlara göre geri planda kalan Toplumsal Cinsiyeti Anlamak, Cinsellik ve Cinsel Davranış ile Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı kavramlarının güçlendirilmesi, bunun için özellikle Sınıf Rehberlik Programı’ndan da yararlanılması önerilmektedir.
Kapsamlı cinsellik eğitimi Öğretim programlarının analizi UNESCO cinsellik eğitimi üzerine uluslararası teknik rehber
UNFPA ve TAPV
2021-0028/1
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education, Gender, Sexuality and Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2021-0028/1 |
Early Pub Date | May 16, 2025 |
Publication Date | May 19, 2025 |
Submission Date | April 18, 2024 |
Acceptance Date | December 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |